Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanomisaika ja työvelvoite

Vierailija
11.02.2025 |

Olen asiantuntijaorganisaatiossa ja yt-neuvottelujen tuloksena heilahti kenkää. Olen ollut firmassa pitkään ja irtisanomisaikani on 6 kuukautta. Työnantaja ei tarjonnut mitään ylimääräisiä etuja tai kompensaatiota. Nyt työnantaja kasaa työtehtäviä ihan entiseen malliin tai enemmänkin ja odottaa että työpanos on sama kuin ennen irtisanomista ja kaikki hommat varmasti paketissa ennen kuin ovi käy viimeisen kerran.

Toki työvelvoite on voimassa, jos ei toisin ole sovittu, mutta mitä työnantaja oikeasti voi tilanteessa tehdä jos ns. hanskat putoaa ja alkaa vain katsomaan uusia työpaikkoja? Muutenkin tuntuu siltä että kevään flunssakaudesta on tulossa aiempaa paljon sitkeämpi ja pitkäkestoisempi.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa pomosi nyt alkuun,  Irtisanominen pitää kostaa aina. Turpaan vaan niin että tuntuu. Vähintään kolhi pomon auto kunnolla.

Vierailija
22/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ahdistuisin ja hakisin puoli vuotta saikkua. Mutta ota se työtodistus ulos firmasta ensin.

Et saa saikkua koska työterveyslääkäri näkee että työsuhteesi ollaan purkamassa. Vanha kikka joka ei enää toimi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet saikkua. Niin mä tekisin.

Tämä minullakin tuli ensimmäisenä mieleen.

Sinulla on nyt hyvin stressaava tilanne elämässäsi. Kyllähän sellainen aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja uupumusta ainakin. Ei silloin ole kovin hyvin työkuntoinen.

Jos sinnillä vaan painaa töitä, niin siitä aiheutuu helposti pitkäkestoisia ongelmia, joiden kanssa jää yksin ja ilman hoitoa heti kun työsuhde päättyy etkä ole enää oikeutettu työterveysveyteen.

Aseta oma terveytesi ykköseksi.

Vierailija
24/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on direktio-oikeus, voi määrätä sinua vaikka ojaa kaivamaan irtisanominajan jos teillä ei työvelvoitteesta luovuta. 

Se ei silti tarkoita sitä, että pitäisi painaa sata lasissa urakkatahtia.

Sitten kannattaa aloittaa uuden työn etsimistä välittömästi. Vai mitä odottelet?

Vierailija
25/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo on ohi, mutta esim työntantaja voi kiristää sillä että ei saa hyvää työtodistusta tai suosituksia. Negatiivistahan ei voi antaa, mutta se neutraali lappu ilman suosittelijaa voi olla huono juttu asiantuntijatyössä.

Eikä ole, ei tuota kannata pelätä.

Vierailija
26/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa! Työ tehdään kunnolla, jos siitä saadaan palkkaa kuten ennenkin.

Ei mihinkään tyhön voi asettaa ikuisuusodotuksia. Mikä tahansa työnantaja voi joutua vähentämään työntekijöitä. Suuri osa avoimista työpaikoista täytetään puskaradion kautta välitetyillä työntekijöillä. Olen aina tehnyt työni loppuun saakka kuten on sovittu, ja se on kannattanut.

Vierailija
27/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ainakaan toista kertaa voi irtisanoa. 

Vierailija
28/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuslain mukaan työsuhteen purkaminen on mahdollista, jos työsuhteessa on ollut työsopimuksessa tai laissa määriteltyjen velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä niin, että työnantajalta tai työntekijältä ei voi edellyttää työsuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.

Syitä voivat olla esimerkiksi: Työvelvoitteen laiminlyöminen varoituksesta huolimatta.

Työnantaja voi purkaa työsopimuksen vain työntekijään liittyvillä perusteilla, eli tuotannollisiin ja taloudellisiin perusteisiin ei voi vedota.

Kumpi tahansa osapuoli voi pitää työsuhdetta purkautuneena, jos toinen osapuoli on työpaikalta pois 7 päivää ilmoittamatta.

Se ei ole työtehtävien laiminlyönnistä jos ei terveyssyistä (esim stressin takia) saa tehtyä töitään. Työnantaja on sellaisessa tapauksessa velvollinen mukauttamaan työolosuhteita tai työtehtäviä siten, että työtä pystyy tekemään ilman terveydellistä haittaa.

Myös työntekijä voi vaatia kolmikantaneuvottelua, jossa mietitään mitä työpaikalla pitää muuttaa että työtä pystyy tekemään. Siinä neuvottelussa voidaan päätyä myös sairauslomaan.

Vierailija
29/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa toimia niin, että siitä on hyötyä tulevaisuudessa. Siltoja ei kannata polttaa takanaan.

Juuri niin. Ja tässä tapauksessa hyötyä tulevaisuudessa on siitä, että asettaa oman jaksamisensa etusijalle: lepoa ensin, saikulla tai ilman, mutta löysemmin, ja pahimman yllätyksen haihduttua laitetaan palautunut energia seuraavan ajatteluun ja katseluun, hakeminen vasta sitten, kun kykenee kokemaan olonsa voittajaksi. Töitä? Juu, niitä tehdään, ihan silleen sopivasti. Annettuja työtehtäviä voi vähän dokumentoida ja tarkastella, jos vaikka sattuisi tulemaan olo, että nyt yritetään painostaa tätä kautta.

Rakasta itseäsi. Yksikään firma ei rakasta sinua, vaikka hyvässä vaiheessa ne niin haluavat sinulle uskotellakin.

Vierailija
30/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ahdistuisin ja hakisin puoli vuotta saikkua. Mutta ota se työtodistus ulos firmasta ensin.

Et saa saikkua koska työterveyslääkäri näkee että työsuhteesi ollaan purkamassa. Vanha kikka joka ei enää toimi

Heh. Olisi ensimmäinen kerta, kun työterveyttä kiinnostaa terveyteni. Kerran yritin ja vastaus oli, että eivät hoida mitään näistä asioista, joten käyn terveyskeskuksessa eikä siellä kysellä työsuhteen tilaa vaan kirjotetaan laput. 

Vierailija
31/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on direktio-oikeus, voi määrätä sinua vaikka ojaa kaivamaan irtisanominajan jos teillä ei työvelvoitteesta luovuta. 

Se ei silti tarkoita sitä, että pitäisi painaa sata lasissa urakkatahtia.

Sitten kannattaa aloittaa uuden työn etsimistä välittömästi. Vai mitä odottelet?

Tietenkin. Mitä luulit? Se ei silti poista sitä, että töissä on käytävä irtisanomisaika.

Vierailija
32/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin pitkä irtisanomisaika olemassa. Minun kohdalla se oli 4 tuntia. Sen verran annettiin aikaa siivota pöytä ja hyvästellä kaverit. No kaikki tärkeä oli jo kotona muistitikulla.

Vierailija
33/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työterveyslääkäri mistään irtisanomista näe, eikä se sitä kiinnosta. Oikeus käyttää tuötetveyslääkäriä päättyy vasta tuösuhteen viimeisenä päivänä. Siitä toki kannattaa ottaa kaikki otettavissa oleva irti, esim täydet verikokeet jos kuuluu työteeveyssopimukseen, lääkkeitten uusimiset, mahdollinen fysioterapeutti jne.

Vierailija
34/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä työnsä kunnolla loppuun saakka. Ei ole mitään järkeä pilata mainettaan viimeisien työkuukausien aikana. 

Aina kannattaa toimia niin, että siitä on hyötyä tulevaisuudessa. Siltoja ei kannata polttaa takanaan.

Juuri näin! Viimeisessä työpaikassani jouduttiin vähentämään työntekijöitä. Vähän ennen ilmoitettua irtisomispäivää itisanomiseni peruttiin. Työsuhteeni jatkui vielä 6 vuotta, kunnes jäin eläkkeelle.

Vierailija
35/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin makaa kuin petaa! Työ tehdään kunnolla, jos siitä saadaan palkkaa kuten ennenkin.

Ei mihinkään tyhön voi asettaa ikuisuusodotuksia. Mikä tahansa työnantaja voi joutua vähentämään työntekijöitä. Suuri osa avoimista työpaikoista täytetään puskaradion kautta välitetyillä työntekijöillä. Olen aina tehnyt työni loppuun saakka kuten on sovittu, ja se on kannattanut.

Myös tieto työnantajista leviää puskaradiossa. Yksi yrittäjä "eläköityi", kun kukaan ei enää suostunut tulemaan töihin hälle. Ihmetteli lehtiä myöten, mikä on. Olisiko vaikka jatkuva kusetus, jota harrasti. 

Vierailija
36/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin vain akuutit/lyhytkestoiset asiat. Jos joku projekti jonka tietää kestävän pidempään kuin työsuhde sanoisin, että kannattaa antaa jonkun muun hommaksi.

Vierailija
37/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noin pitkä irtisanomisaika olemassa. Minun kohdalla se oli 4 tuntia. Sen verran annettiin aikaa siivota pöytä ja hyvästellä kaverit. No kaikki tärkeä oli jo kotona muistitikulla.

Riippuu työn luonteesta. Vastuutehtävissä työvelvoite yleensä loppuu tunneissa (minimoidaan tiedon varastaminen), suorittavissa töissä työvelvoitteen pituus viikoissa on sidoksissa työsuhteen kestoon/keskinäiseen sopimiseen.

Vierailija
38/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työn luonteesta. Vastuutehtävissä työvelvoite yleensä loppuu tunneissa (minimoidaan tiedon varastaminen), suorittavissa töissä työvelvoitteen pituus viikoissa on sidoksissa työsuhteen kestoon/keskinäiseen sopimiseen.

Työntekovelvoite voi loppua per heti, mutta työnantaja on velvollinen maksamaan palkan koko irtisanomisajalta, olkoon vaikka 6kk. Työterveyspalvelut on käytettävissä koko irtisanomisajan.

Vierailija
39/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus käyttää x päivää työnhakuun ja koulutuksiin. Selvitä, mikä tuo aika on.

Vierailija
40/59 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mihin vaan en suostuisi, mutta tekisin työni, johon minut on palkattu. Tilanteesta riippuen tietenkin. Se, miten irtisanominen minulle perustellaan, vaikuttaisi hyvinkin paljon toimintaani.

Jos haluaisin jatkaa, ja minun pitäisi kouluttaa itselleni seuraaja, kysyisin ihan vakavissani, miksi minun työpanokseni ei kelpaa, mutta sen henkilön työpanos kelpaa, jonka minä koulutan. Voisi v-käyrä olla sen verran korkealla, että jotain oleellista jäisi kertomatta sille koulutettavalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi