Suomen miellyttävin pikkupaikkakunta?
Olet lapseton ja sinulla on auto. Haluat muuttaa johonkin pikkupaikkakunnalle luonnon keskelle. Vapaa-ajallasi haluaisit jossain naapurikunnassa käydä isossa ruokakaupassa, kosmetologilla, kuntosalilla ja uimahallissa. Mihin muuttaisit?
Kommentit (95)
Jos savolaisia kestää, niin sanoisin että Tervo. Sieltä löytyy yksi ruokapaikka, apteekki, kaksi pientä kauppaa ja Matkukseen Kuopioon, sisältää mm. Ikean, ajaa puolessa tunnissa. Myös bussilla pääsee pari kertaa päivässä. 80-luvun rivariasuntoja saat tosi halvalla, juuri nyt ei näyttänyt olevan tarjolla, mutta silloin tällöin on. Jos haluaa käydä aavistuksen näitä pikkukauppoja isommassa kaupassa. Voi ajella Karttulan puolelle S-markettiin, 15 km väliä keskustoilla. Itse asun nyt ihan eri puolella Suomea, mutta Tervoa, olen lähikunnissa asunut lapsuuteni, mietitty miehen kanssa sitten kun eläkkeelle jäädään, itse teen sivubisneksiä vielä eläkkeelläkin ts. maksan vähän veroja yhä myös ansiotuloista, ja mahdollisesti mieskin jotain vielä etänä, joten emme me huonoja asukkaita pieneen kuntaan ole.
Maisemallisesti järvimaisemista tykkäävälle kunta on todella kaunis, katso maps ja aja sinistä tietä läpi ja sitten se Tervon pääväylä, mikä halkaisee sinisen tien, vielä läpi.
Miksi sulle ei kelpaisi ne oman kunnan ruokakaupat ja kosmetologit...?
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen, että voisin joskus asustella kirkkaan Puruveden rannalla esimerkiksi Kerimäessä. Kunnasta tai palveluista en osaa muuta sanoa, kuin että on kaunis paikka. Noin 20 km kaupunkiin.
Kerimäellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmes.
132 km Joensuuhun ja 122 km Kajaaniin. Ummehtunut tuppukylä kaukana kaikesta.
Lisäksi 130 km Kuopioon. Siedettävän matkan päässä kolme suurempaa kaupunkia. Eli eipä olekaan tuppukylä, vaan suurempien paikkojen palveluja on lähes äärellään kolmessa eri suunnassa. Sinun ajatusmaailmasi on ennemmin ummehtunut tai vielä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen, että voisin joskus asustella kirkkaan Puruveden rannalla esimerkiksi Kerimäessä. Kunnasta tai palveluista en osaa muuta sanoa, kuin että on kaunis paikka. Noin 20 km kaupunkiin.
Et sinä minnekään mäkeen menisi. Se sanotaan Kerimäellä, tosin nykyisin sekin on osa Savonlinnaa.
Mites Inkoo? Käyty monena kesänä tuttavapariskunnan mökillä siellä. Voisin harkita itsekin muuttavani sinne. Rannalla, 5000 asukasta, kivat kaupat ja kuppilat, 45 minuuttia pääkaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä välimatka vaikuttaa miten pääsee isoon kaupunkiin tai keskusta. Koska pienissä ei ole erikoislääkäriä eikä muuta. Yksin elävänä on vaikea uskaltaa muuttaa mihinkään (pienessä tai isossa) ja silti olisi pakko ettei tule tulevaisuudessa ongelmia. Autoa ei ole. On varmasti paljon viihtyisää luontoa, jos jollakin on auto ja mahdollisuus olla reunemmalla. Joissakin kulkee bussi ja osassa ei, sekin pitää miettiä. On myös kamalia pystymetsiä ja tunkkainen paikkakunta tai parempi paikka. Ihan etsimällä ja tutkimalla kai löytää.
Mikä on pieni paikkakunta? Alle 10 000 asukkaan Kiteellä on erikoislääkärit, uimahalli, kuntosali, mäkihyppytorni, lukio, ammattikoulu ym...
Lisäksi keskussairaala on noin 70 kilsan päässä.
Kuka tykkää mistäkin. Luonnon keskellä on paras paikkakunta, oli se missä päin suomea hyvänsä.
Tammela. Siis itse muutin Helsingistä tänne ja vähän hirvitti, mutta tää on kuitenkin lähellä Hki, Turku, Tampere. Forssassa kaikki tarvittavat palvelut ja omalla kylälläkin jotain. Paljon luontoa, kansallispuistot, kesätapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Tammela. Siis itse muutin Helsingistä tänne ja vähän hirvitti, mutta tää on kuitenkin lähellä Hki, Turku, Tampere. Forssassa kaikki tarvittavat palvelut ja omalla kylälläkin jotain. Paljon luontoa, kansallispuistot, kesätapahtumia.
^ja tietysti Hämeenlinnakin lähellä.
Hailuoto, siitä on vaikea pistää paremmaksi.
On monia kauniita paikkoja, joissa voisi asua. Mutta koska en kaikkia paikkoja tunne, niin ehkä sitten valitsen paikan, jossa olen käynyt eli Tammisaaren, jos nuo kriteerit pitää olla, mitä ap luetteli. Vaikka T-saari on kylläkin pikkukaupunki, niin siellä on myös pienempiä sivukyliä.
Vierailija kirjoitti:
On monia kauniita paikkoja, joissa voisi asua. Mutta koska en kaikkia paikkoja tunne, niin ehkä sitten valitsen paikan, jossa olen käynyt eli Tammisaaren, jos nuo kriteerit pitää olla, mitä ap luetteli. Vaikka T-saari on kylläkin pikkukaupunki, niin siellä on myös pienempiä sivukyliä.
Pärjääkös siellä arjessa suomenkielisesti?
Tulppio