Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuudessani ei käyty koskaan missään. En osaa aikuisenakaan enää mennä

Vierailija
10.02.2025 |

Ei käyty lomalla, risteilyillä tai huvipuistoissa. "Ollaan kotona vaan" oli äidin kommentti aina ja iälläkään ei todella ollut menohaluja, eikä tarkkaa kontrollia pitävillä isovanhemmillakaan. kerran viikossa poistuttiin kotoa kauppaan, postiin ja pankkiin tai sitten ne hoidettiin silloin, jos piti esim käydä lääkärissä tai apteekissa tms, mutta nekin palvelut oli melkoisen lähellä kotoa tuohon aikaan, vaikka asuimmekin keskellä metsää. meillä oli lehmiä ja viljelyksiä ja niiden kanssa oltiin naimisissa.

Äitiä ei saanut laivaan eikä lentokoneeseen ja aina vedettiin esiin uhrikortti, jos piti jonnekin mennä ja vedottiin heti, ettei ole ennenkään käyty ja tuntui, että kylää kauemmaksi lähtö aiheutti jo suurta ahdistusta. 

Nyt aikuisena en ole enää osannut mennä mihinkään. Pohjoisin paikka, missä olen Suomessa käynyt on niin, että kartan mukaan vain 1/4 korkealla, eli Jyväskylässä. Helsingissä käynyt luokkaretkellä. Isovanhempani ei käyneet siellä koskaan ja vanhemmatkin kauan sitten. Isoisä vetosi siihen, että kerran kävi sota-aikana Neuvostoliitossa matkoilla ja vastaanotto oli niin huono, että päätti, jos sieltä pääsee elävänä Suomeen takaisin, on se hänen viimeinen ulkomaanmatkansa.

Veli asuu peräkamaripoikana vanhempien kanssa edelleen kotitilalla. Minä sentään olen jo päässyt sieltä pois, mutta asun edelleen kotikunnassani ja käyn kuntouttavassa työtoiminnassa. Välillä masennuksen takia sairaslomalla. Nyt parempi hetki ja jaksan taas kirjoittaa ja avata tuntojani. 

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuollainen tosi pitkään. Neljänkympin jälkeen päätin kokeilla matkustelua. Oli se jännittävää alkuun, opetella miten toimitaan hotelleissa, lentokentällä yms. siinä iässä. Kun olen vielä ollut ahdistukseen ja paniikkihäiriöön taipuvainen, ja olen yksinäinen sinkku, joten aina piti yksin vielä lähteä.

Hassua kyllä, pienen muutaman vuoden matkustelupyrähdyksen jälkeen mä päädyin takaisin siihen vanhaan. Totesin, etten oikeastaan tykkää matkustelusta, en ainakaan yksin. Sitten kun oli pois se alkujännitys siitä että miten sitä pärjää, totesin matkoilla lähinnä ikävöiväni omaa kotia ja tietokonetta jolla voisi pelailla. Huomasin, että nautin enemmän katsoa nähtävyyksiä omalla sohvalla dokumenteista, kuin tungeksia usein turistiruuhkassa paikalle livenä. Nyt on taas vuosia, etten ole matkustanut minnekään, ja pidän ihan mahdollisena etten loppuelämässäni matkusta. No, ympäristökin kiittää, joten hyvä vaan.

Vierailija
22/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä minnekään, taidat olla somen matkapostauksien uhri ja luulet että jännittävä elämä on jossain muualla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylästä vaikka junalla Tampereelle tai Helsinkiin aamusta. Päivä kaduilla kävelemistä ja kahvilla käyntiä.  Saman päivän aikana junalla takaisin.  Alkajaisiksi vaikka näin. Seuraavalla reissulla voisi olla jo yötä.

Ja esim. Helsingissä on paljon  nähtävyyksiä, joita voi käydä katsomassa ilman pääsymaksuja. Nyt on kevätkin ja kesä ihan tuloillaan niin sinne vaan muiden turistien sekaan.

Vierailija
24/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat lapsuuden kokemusten vaikuttaa? Minä pääsin kerran lapsena käymään Lapissa ja Norjassa, muuten ei matkusteltu ollenkaan. Teininä aloin harrastaa järjestötoimintaa ja sen myötä pääsin matkustelemaan kaveriporukassa ympäri Suomen, nyt olen käynyt Suomen jokaisessa maakunnassa ja Helsingissä monet kerrat, samoin ulkomailla ensin risteilyillä ja myöhemmin kaverin kanssa airbnb-majoituksella Saksassa viikonloppureissulla. Nyt ei edes varsinaisesti tee mieli matkustella, mutta kyllähän se avartaa ja hyvää tekee nähdä muutakin kuin oma kotikylänsä. Voisit vaikka kokeilla muuttaa jonnekin. Meidän kaltaisia on koko Suomi täynnä, ei suurin osa kavereistanikaan ollut ulkomailla tai edes Helsingissä käyneet ennen aikuisikää. Ei vaan ollut tarvetta. Terveisiä täältä pohjoisesta!

Vierailija
25/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sentään sontaa luo ja pellolle aja. Se oli meidän puuhaa, mutta ei enää😁

Vierailija
26/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olin ihan sama meininki lapsuuden kodissa, missään ei käyty ikinä. Eikä meillä ollut edes lehmiä tms sitovaa, rahan puute oli virallinen syy vaikka molemmat vanhemmat olivat hyvissä ammateissa. Nyt vanhemmat ovat jo kuolleet ja veljeni jäi ikuisena peräkamaripoikana heidän taloonsa asumaan vieläkin.

Onneksi tapasin nykyisen mieheni nuorena. Hän vei minut matkoille ja suunnilleen repi pois lapsuuden kylältä. Ilman häntä tuskin olisin lähtenyt sieltä minnekään. Nyt asun 300km päässä ja olen markustellut jo liki 40 maassa.

Vierailija
27/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään missään käyty vanhempien kanssa. Meillä oli mökki sadan kilsan päässä kotoa.  Sinne aina kun mahdollista! Kaikki keleen viikonloput, lomat.. kaikki Lintsit ja tapahtumat käytiin koulun kanssa tai harrastuskerhon kanssa. Ysillä kävin ekaa kertaa laivalla, kun mentiin leirikouluun Ruotsiin.

Nyt äiti ollut ihan "kauhuissaan", kun meidän lapset ei ikinä pääse mökille, kun meillä ei ole omaa. Joo, eikä tuu.

Me käydään pitkiä viikonloppuja Euroopan kaupungeissa, museoissa, teattereissa. Myös Suomessa. Ehkä enemmän täällä lätkä-ja pesismatseissa.

Vierailija
28/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii mennä minnekään, kotona on ihan hyvä olla

Vierailija
29/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii mennä minnekään, kotona on ihan hyvä olla

T. Äiti

Antakaa aloittajan tehdä itse päätöksensä. Ilmeisesti kuitenkin kiinnostaisi nähdä vähän maailmaa. 

Vierailija
30/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa suvuissa on ne reissaajansa ja kotikissansa, kotikasvatuksesta viis.

Mä olen neljästä lapsesta se kotona viihtyvä. Olen samalla se, joka on muuttanut kauimmas lapsuudenkodista ja vielä lentokentän läheisyyteen.

Nuorin sisko reissaa lähes viikoittain asuu vanhemmista parin sadan metrin päässä.

Tuskin tuollakaan on mitään merkitystä, mutta vinkee huomio, joka jouluna tehtiin sisarusten kanssa.

Vierailija
31/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat muuttaa tilannetta, niin kannattaa varmaan aloitella aika pienin askelin... Eli käy ensin vaikka kirjastossa ja jossain ilmaistapahtumassa ja fiilistele että miltä nämä tuntuvat. Jos tuntuu hyvältä niin jatka samaan malliin. Olet rohkea kun yrität elämää omannäköistäsi elämää.

Vierailija
32/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmaa ei olisi jos ap olisi tyytyväinen tuohon. Koska ei ole, kannattaa kokeilla matkustamista, jos on rahaa. 

Ei munkaan äiti matkustelusta piitannut, mutta ei kyllä mitenkään uhriutunut eikä kieltänyt ettei muut saisi matkustaa.

Omalla kohdallani rajoittaa kokemattomuus, en ole ikinä lentänyt. En tiedä miten lentokentällä toimitaan.

Vierailija
33/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tartte mihinkään mennä jos ei huvita.

Rahat säästyy. 

Ja yksin ei kannatakaan mennä.

Oot päässyt kotoa pois, nyt perustat omaa elämääsi, käyt siellä toiminnassa ja syöt terveellisesti. Se riittää.

Jossain vaiheessa elämä muuttuu ja ehdit kyllä seikkailla. Ihan varmasti. 

Käy ulkona kävelyllä bongaamassa lintuja ja luontoa. Eurooppalaiset maksavat paljon saadakseen nähdä lunta edes kerran elämässä!

Vierailija
34/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmaa ei olisi jos ap olisi tyytyväinen tuohon. Koska ei ole, kannattaa kokeilla matkustamista, jos on rahaa. 

Ei munkaan äiti matkustelusta piitannut, mutta ei kyllä mitenkään uhriutunut eikä kieltänyt ettei muut saisi matkustaa.

Omalla kohdallani rajoittaa kokemattomuus, en ole ikinä lentänyt. En tiedä miten lentokentällä toimitaan.

youtubessa 'Opettajan mies' tehnyt videon, Miten toimin lentokentällä.

Vierailija
35/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kotona vaan ja luonto kiitää

Vierailija
36/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntti

Vierailija
37/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä eikä muutkaan lapsista matkustellut missään kun vanhempien kanssa asuttiin.

Ap tekee nyt kärpäsestä härkäsen.

Matkustaa voi yksin tai kaverin kanssa. Mitä sä oikeen vingut tyhjää?

Vierailija
38/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt menet vaikka Ryanairin sivuille ja sieltä varaat halvat lennot johonkin. Sitten hotelli booking.comista vaikkapa. Siitä se lähtee, maailma on avara.

Luitko aloituksen? Noista lähtökohdista yhtäkkiä tuosta vaan varaamaan netistä lentoa ja hotellia. Huomaa, että olet matkustellut. Hieno juttu. 

On paljon ihmisiä, jotka eivät ole matkustelleet ja sitten ovat vain ostaneet matkan ja lähteneet. Aiemmin (ennen nettiä) matkalle lähtö oli vielä paljon jännittävämpää kun ei samalla tavalla voinut opiskella kaikkea matkailuun liittyvää netistä kuten nykyään voi. Yhteydenpito Suomeen oli kalliit ulkomaanpuhelut ja kirjeet ja kortit. Ja silti uskallettiin lähteä. Tai  rohkeasti lähdettiin opiskelemaan Neuvostoliittoon, varsinkin köyhempien perheiden lapset lähti jotka sai ilmaisen opiskelun ja asumisen Neuvostoliitossa.

Lennot netistä ja sitten hotellia varaamaan. Ei ole sen kummempaa vaikka ensikertalaiselle tuntuu ehkä aluksi vaikealta. Ap voi netistä katsoa videoita ja ohjeita miten lentokentällä toimitaan. Netistä näkee videot kuinka lentokentältä matkustetaan kaupunkiin. Etukäteen voi tutkia miten ostetaan metrolippu/bussilippu yms. Nähtävyyksiä voi tutkia aukioloaikoineen, hintoineen. Tekee vaikka joka päivälle ohjelman missä aikoo käydä ja tutustuu etukäteen reitteihin miten menee mihinkin.

Monet suosittelee ensikertalaisille valmiita pakettimatkoja mutta ei tosiaankaan ole mitenkään vaikeaa lähteä omatoimimatkalle vaikka kuinka olisi ensimmäistä kertaa ulkomaille menossa.

Vierailija
39/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on myös ryhmiä, missä voi etsiä matkaseuraa. Miesten kanssa kannattaa aina olla tietenkin varovainen mutta yleensä sekä miehet että naiset etsii naisseuraa. Näitä ainakin facessa.

Vierailija
40/98 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt menet vaikka Ryanairin sivuille ja sieltä varaat halvat lennot johonkin. Sitten hotelli booking.comista vaikkapa. Siitä se lähtee, maailma on avara.

Luitko aloituksen? Noista lähtökohdista yhtäkkiä tuosta vaan varaamaan netistä lentoa ja hotellia. Huomaa, että olet matkustellut. Hieno juttu. 

On paljon ihmisiä, jotka eivät ole matkustelleet ja sitten ovat vain ostaneet matkan ja lähteneet. Aiemmin (ennen nettiä) matkalle lähtö oli vielä paljon jännittävämpää kun ei samalla tavalla voinut opiskella kaikkea matkailuun liittyvää netistä kuten nykyään voi. Yhteydenpito Suomeen oli kalliit ulkomaanpuhelut ja kirjeet ja kortit. Ja silti uskallettiin lähteä. Tai  rohkeasti lähdettiin opiskelemaan Neuvostoliittoon, varsinkin köyhempien perheiden lapset lähti jotka sai ilmaise

Miksi pitäisi lähteä ulkomaille, jos kotimaakin on näkemättä? Matka Kuusamoon tai Vaasaan olisi ap:lle uusi elämys.