Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12-vuotias saa Suomessa päättää, ettei halua olla enää missään tekemisissä toisen vanhemman kanssa

Vierailija
10.02.2025 |

12-vuotiasta ei missään tapauksessa pitäisi laittaa päättämään noin isosta asiasta elämässään.  Annettaisiin lapsen olla lapsi. Eihän tuon ikäinen lapsi saa vielä mitään isoja asioita elämässä muutenkaan vielä päättää. Ei myöskään ole mitenkään luonnollista, että lapsi ei halua olla tekemisissä vanhempansa kanssa. 

Lapsi, joka kieltäytyy olemasta tekemisissä ihan kunnollisen vanhemman kanssa, on usein joutunut vieraannuttajan manipuloimaksi ja aivopesun kohteeksi.  Tälläisen toiminnan kohteena oleva lapsi usein murtuu vieraannuttajan painostuksesta. Kun yhteys turvalliseen vanhempaan on heikennetty,  niin lapsi saattaa valita vieraannuttajan ja hylätä turvallisen vanhemman, varmistaakseen ettei menetä myös häntä. Lisäksi vieraannuttaja on voinut luoda lapselle valemuistoja, pelkoja ja ehkä valehdellut asioita turvallisesta vanhemmasta. 

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kotia sinulla ap oli lapsena? Minulla oli kaksi ja todellakin kieltäydyin ravaamasta matkalaukun kanssa viikon välein kaupungista toiseen, heti kun pystyin.

Tutkimuksen mukaan keskimäärin parhaiten voivat lapset, jotka asuvat perheessä jossa on isä ja äiti. Toiseksi parhaiten voivat lapset, joiden vanhemmat ovat eronneet, mutta heillä on ok suhde molempiin. Ylivoimaisesti huonoiten voivat lapset, joilta puuttuu suhde toiseen vanhempaan. 

Vanhempasi ei olisi saanut muuttaa eri kaupunkiin. Kahden kodin malli toimii tietysti parhaiten kun kodit ovat lähekkäin.

Vierailija
42/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tapauksessa 6v, 8v ja 9v saivat päättää etteivät ole enää missään tekemisessä isänsä kanssa. Narsisti, väkivaltainen, alkoholisti.

Kyllä 12v on riittävän ikäinen. Ei kannata aliarvioida lapsia, lapset ovat ihan fiksuja ja ymmärtävät paljon.

99% vieraantumisjutut ovat täysin potaskaa. Syyt ja ongelmat ihan muuta kuin se, että "yhyy lapseni toinen vanhempi vieraannuttaa lapsia ja minua, minä en ole tehnyt mitään väärää, yhyy ole täysin viaton ja hyvä vanhempi".

Tuosta meidän lasten päätöksestä on jo yli 10v aikaa ja kuopus on enää alaikäinen. Eikä lapset ole missään tekemisissä edelleenkään isänsä kanssa. Eivätkä halua. Kaikista vanhemmista ei ole vanhemmiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias ja nuorempikin käytännössä päättää asian, vaikka virallinen muoto on "kuullaan". Tuomioistuin ei määrää pakkokeinoja tapaamisten toteuttamiseen. Ei ole lapsen edun mukaista, että poliisi raahaa lapsen käsiraudoissa kerran viikossa toiselle vanhemmalle. T: sossu joka on perehtynyt lapsioikeuteen ja tapaamisasioihin. Voitte aloittaa alapeukuttamisen.

Ei, 12v ei päätä asiaa ja vaikka häntä oikeudessa kuullaan, niin tehdään myös päätöksiä, jotka ovat lapsen päätöksen vastaisia. Vaikka lapsi ilmoittaisi, että hän haluaa asua huumeita käyttävän äidin luona, niin oikeus voi aika huolettomasti ilmoittaa, että ei käy, se ei ole lapsen edun mukaista.

Eihän ra iskattukaan oikeudessa päätä, että syytetty teki rikoksen, vaikka uhria kuullaankin ja päätös olisi syytetyn tuomitseminen. Tai päättikö Sanna Marin stalkkaajansa lähestymiskiellosta, koska häntä kuultiin oikeudessa?

Vierailija
44/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuvien tyyliin vähäinen omaisuus kepinnokassa olevaan nyyttiin.

Vierailija
45/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kotia sinulla ap oli lapsena? Minulla oli kaksi ja todellakin kieltäydyin ravaamasta matkalaukun kanssa viikon välein kaupungista toiseen, heti kun pystyin.

Tutkimuksen mukaan keskimäärin parhaiten voivat lapset, jotka asuvat perheessä jossa on isä ja äiti. Toiseksi parhaiten voivat lapset, joiden vanhemmat ovat eronneet, mutta heillä on ok suhde molempiin. Ylivoimaisesti huonoiten voivat lapset, joilta puuttuu suhde toiseen vanhempaan. 

Vanhempasi ei olisi saanut muuttaa eri kaupunkiin. Kahden kodin malli toimii tietysti parhaiten kun kodit ovat lähekkäin.

Tarkoitatko, että yh-äitien tai vaikka leaboparien lapset voivat huonosti siksi, että heiltä puuttuu suhde isään?

Vierailija
46/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kysyä jo pieneltäkin lapselta, mitä isä tai äiti tekee, ettei ole kurittajaisä tai kiroileva renttu. Ihan turha siellä ravata sitten.

Vieraannutettu lapsi ei välttämättä vastaa totuutta, vaan sitä mitä hän ajattelee vieraannuttajan haluavan kuulla. Ei välttämättä uskalla vastata muuta. 

Just näin. Narsistin vieraannuttajan lapsi vastaa niinkuin narsistivanhempi on  käskenyt. Narsisti pyörittää neuvolan, eskarin, koulun, sossun ja jopa oikeussalin henkilökuntaa juuri siihen suuntaan kuin haluaa. Sossu kirjoittaa jonkun paskapaperin, jossa lukee että vanhempien pitäisi keskustella

Niin tosiaan joo, kun 90% existä on narsisteja - vaikka ihan oikeat tutkimukset on eri mieltä narsistien osuudesta v

Totta tuo, että narsistiksi leimataan monesti syyttä. Mutta suurin osahan ihmisistä ei voisi kuvitellakaan vieraannuttavansa lasta. Mutta sitten on se vähemmistö, joka näin tekee. Avioeron kokee Suomessa noin 30 000 lasta joka vuosi. Noin 10 % on sellaisia, joissa tulee tämä pitkittynyt huoltoriita, joissa usein on toinen vanhempi vieraannuttaja. Joskus molemmat vanhemmat. Mutta kyllä hyvinkin vuosittain Suomessa voi sellainen 2000 uutta erolasta joutua vieraannuttamisen kohteeksi. Ja kun heitä tulee tuo määrä vuosittain,niin yhteensä heitä on kymmeniä tuhansia. Ja sitten saman verran lapsena vieraannutettuja aikuisia. 

Vierailija
47/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että yh-äitien tai vaikka leaboparien lapset voivat huonosti siksi, että heiltä puuttuu suhde isään?

Kaikki psykologit ja psykiatrit ovat huolestuneet isäsuhteen rikkinäisyydestä.

Vierailija
48/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tapauksessa 6v, 8v ja 9v saivat päättää etteivät ole enää missään tekemisessä isänsä kanssa. Narsisti, väkivaltainen, alkoholisti.

Kyllä 12v on riittävän ikäinen. Ei kannata aliarvioida lapsia, lapset ovat ihan fiksuja ja ymmärtävät paljon.

99% vieraantumisjutut ovat täysin potaskaa. Syyt ja ongelmat ihan muuta kuin se, että "yhyy lapseni toinen vanhempi vieraannuttaa lapsia ja minua, minä en ole tehnyt mitään väärää, yhyy ole täysin viaton ja hyvä vanhempi".

Tuosta meidän lasten päätöksestä on jo yli 10v aikaa ja kuopus on enää alaikäinen. Eikä lapset ole missään tekemisissä edelleenkään isänsä kanssa. Eivätkä halua. Kaikista vanhemmista ei ole vanhemmiksi.

Katso täällä on ihan itse vieraannuttaja näköjään linjoilla. Sinulla ei ollut tietenkään mitään osaa siihen, että samaan aikaan jokainen kolme pientä lastasi päätti hylätä isänsä. Ja sinun sairas asenne lasten isään ei mitenkään vaikuttanut heihin? Selvästi et ole edes surullinen siitä, että lapsillasi ei ole yhteyttä isäänsä. Etkä ymmärrä heidän kärsivän, koska sinulta puuttuu empatia-kyky, jonka puute on yleinen vieraannuttajilla. 

Vierailija
49/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Meissä on sisäänrakennettu tieto siitä, että meillä on isä ja äiti. Ja jos se toinen kokonaan puuttuu, niin silloin puuttuu paljon. Ihan silloinkin, vaikka ei olisi edes kyse mistään vieraannuttamisesta. 

Vierailija
50/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso täällä on ihan itse vieraannuttaja näköjään linjoilla. Sinulla ei ollut tietenkään mitään osaa siihen, että samaan aikaan jokainen

Siis sun mielestä on mahdotonta että lapset ihan oikeasti eivät halua nähdä väkivaltaista alkoholisti-isää? (Narsismiväitteeseen en kiinnitä huomiota kun se kortti tosiaan aina lyödään pöytään). Oletettavasti tilanteessa lapset pelkää isäänsä, ovat nähneet hänen väkivaltaisuutensa? Mutta sinä se vaan tapausta tuntematta syytät "vieraannuttamisesta". 

Vierailija
51/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kysyä jo pieneltäkin lapselta, mitä isä tai äiti tekee, ettei ole kurittajaisä tai kiroileva renttu. Ihan turha siellä ravata sitten.

Vieraannutettu lapsi ei välttämättä vastaa totuutta, vaan sitä mitä hän ajattelee vieraannuttajan haluavan kuulla. Ei välttämättä uskalla vastata muuta. 

Just näin. Narsistin vieraannuttajan lapsi vastaa niinkuin narsistivanhempi on  käskenyt. Narsisti pyörittää neuvolan, eskarin, koulun, sossun ja jopa oikeussalin henkilökuntaa juuri siihen suuntaan kuin haluaa. Sossu kirjoittaa jonkun paskapaperin, jossa lukee että vanhempien pitäisi keskustella

Niin tosiaan joo, kun 90% existä on narsisteja - vaikka ihan oike

MInä olen vieraannuttaja!

Meillä oli mielestäni hyvin selkeä sopimus siitä, miten eron jälkeen toimitaan, vieläpä kirjallinen ja lastenvalvojan luona tehty. Nyt 3 vuotta eron jälkeen olen vieraannuttaja, koska:

- lapsen sovittu noutoaika perjantaina on klo 17, mutta se voi etävanhemman mielestä varsin hyvin olla klo 13 (lapsi on vielä koulussa, vanhempi menee sieltä hakemaan kesken oppitunnin) tai klo 21 (jolloin lapsi on jo ns. luopunut toivosta ja menossa nukkumaan) tai vasta lauantaina klo 10, kun lapsen pitäisi olla rakkaassa harrastuksessaan. Jos näistä asioista huomauttaa, on vieraannuttaja!

- lapsen pitäisi palata kotiin sunnuntaina klo 20. Joskus palaa, joskus ei, etävanhempi ei laita mitään viestiä, lapselta tulee hätääntyneitä puheluita, että on kotona vasta joskus yöllä tai jo klo 13. Turvallisuussyistä lapsella ei ole kotiavainta mukana exällä, joten minun tulee päivystää koko päivä kotona siltä varalta, että lapsi tuodaan aikaisemmin. Jos tästä huomauttaa, on se vieraannuttamista.

- pakkaan lapselle varavaatteet mukaan, ne jäävät etävanhemmalle ja kun soitan, että pakkaa ne lapselle mukaan, saan kuulla olevani vieraannuttaja, lapsi tarvitsee vaatteita myös etän luona

- kun lapsella on etäviikonloppuna jotain hänelle todella tärkeää ja pyydän (lapsikin pyytää), että saisi olla siinä mukana, niin etä ilmoittaa, että hän saa päättää, minun toiveeni on vieraannuttamista

- lapsi on joka toisen joulun 24-25.12. etän luona, sovittu aika klo 9.00 - 19.00. Viime jouluna etä ei suostunut palauttamaan lasta kotiin ennen kuin 28.12., koska hänellä oli oikeus olla lapsensa kanssa juuri niin pitkään kuin haluaa, jos en suostu, niin vieraannutan.

Vierailija
52/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä päteä asiassa, josta et ymmärrä mitään. Se on noloa. Huumeita käyttävän äidin lapsi on huostaanotettu jo muutenkin, ja hänen tapaamisensa äidin kanssa ovat maksimissaan valvottuja tapaamisia. Äiti ei voi saada lasta luokseen tapaamiselle. Lisäksi 12-vuotias huumekämpässä pyörinyt on jo niin vanha, että ymmärtää itsekin ettei sinne halua.

Vierailija
53/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Meillä isä hoiti homman kotiin sossujen avulla. Eli jos menet äidille, sossut kuulustelevat taas sinua ja se on ikävää eikö? ( Iskä soittaa ne itse, jollain verukkeella)Totta vitussa on koska pelkää sossuja kuin ebolaa kiireellisen sijotuksen takia. Isä ei vaan kerro sitä että hän on masinoinut koko homman. Enkä minä henno kertoa. Haluaisin huutaa maailmalle mikä raiskari ja henkisen väkivallan kuningas se uhri ja sankari on.

Vierailija
54/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso täällä on ihan itse vieraannuttaja näköjään linjoilla. Sinulla ei ollut tietenkään mitään osaa siihen, että samaan aikaan jokainen

Jos olisit elänyt meidän taloudessa jossa ex oli alkoholisti, väkivaltainen ja narsisti joka osoitti näite tekoja minun lisäksi myös lapsiin niin sinun mielestä lapset tekivät väärän päätöksen hylätessään biologisen isänsä? 

Eron jälkeen noin vuoden päästä tutustuin uuteen mieheen joka otti myös lapseni omiksi. Lapset saivat turvallisen "isän". Isä hän on lapsille ollut käytännössä ja ihan parasta lapsille. 

Ainiin se lasten biologinen isä istuu parhaillaan tuomiota murhasta. Että niin hyvä isä hän olisi...

Vierailija
55/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso täällä on ihan itse vieraannuttaja näköjään linjoilla. Sinulla ei ollut tietenkään

No kun tässä ketjussa on aiheena vieraannuttaminen. Joten en oleta että täällä käännetään keskustelu väkivaltaisiin ja alkoholisteihin.  Mutta heidänkin suhteen olisi hyvä kuitenkin tukea vanhemmuutta. Siihen sopivat valvotut tapaamiset. 

Mutta kyllä lastensuojelu ja poliisi saavat pinoittain myös aiheettomia ilmoituksia, kun vieraannuttajat tehtailevat niitä..

Vierailija
56/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Meillä isä hoiti homman kotiin sossujen avulla. Eli jos menet äidille, sossut kuulustelevat taas sinua ja se on ikävää eikö? ( Iskä soittaa ne itse, jollain verukkeella)Totta vitussa on koska pelkää sossuja kuin ebolaa kiireellisen sijotuksen takia. Isä ei vaan kerro sitä että hän on masinoinut koko homman. Enkä minä henno kertoa. Haluaisin huutaa maailmalle mikä raiskari ja henkisen väkivallan kuningas se uhri ja sankari on.

Älä valehtele. Toistuvista perättömistä ilmoituksista voit tehdä rikosilmoituksen, eikä sossu kuule lapsia kuin yhden kerran. Jatkoilmoitukset kuitataan soittamalla jos on selvää, etteivät ne pidä paikkaansa. Sossu ei kuulustele ketään, he eivät ole mikään ebola eikä kiireellistä sijoitusta tehdä kuin marginalitapauksissa hyvin harvoin, ja syyt on todennetuja ja vakavia.

Vierailija
57/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso täällä on ihan itse vieraannuttaja n

Lapsen tehtävänä ei ole olla mikään alkoholistin tai narkkarin terapialelu, jota on kiva tavata valvotusti ja jolle on mukava valehdella sitten kun -asioita.

Vierailija
58/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän ns. ydinperhe-elämää, jossa lasteni isä on ihan itsenäisesti vieraannuttanut itsensä lapsistaan. Lapset ovat vieläpä mukavia ja "helppoja", ja heidän seurassaan on aidosti kivaa. Enpä tiedä, mitä tuon miehen päässä liikkuu.

Vierailija
59/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan j

Olet siinä oikeassa, että kyllä sovittuja aikoja pitää noudattaa. Olisi tietysti hyvä,jos harrastuksiin voisi osallistua myös etävanhemman luota.  Mutta jos se ei etäisyyden vuoksi onnistu, niin sinun pitäisi muuttaa etävanhemman lähelle. Jolloin onnistuu sekä vanhemmuus että harrastukset. 

Vierailija
60/90 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan j

Sitä ihmettelen, että miksi et anna lapsen olla jouluna edes yötä etävanhemmalla? Usein näissä on joulun aikaan pidempi, usean vuorokauden luonapito, ja vuorovuosin joulut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi