Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen vanhemmat jättivät testamentistaan meidän lapset pois. Mieheni siskon lapset ovat perijöinä. Onko tällainen yleistä?

Vierailija
09.02.2025 |

Minä olen katkera lasteni puolesta.

Miehen vanhemmat jättivät testamentistaan meidän lapset pois. Mieheni siskon lapset ovat perijöinä. Onko tällainen yleistä?

Vaihtoehdot

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että kyrsii kun ihmiset ruikuttaa muitten rahojen perään! Tienaa omat rahasi äläkä kuvittele että rahaa tulee kuin Manulle illallinen.

Mitäs ne testamentista hyötyvät lapsenlapset ovat tehneet sen rahan eteen? Tasapuolisuuttahan tässä haetaan. Meillä onneksi isovanhemmat tekivät tasapuolisen testamentin eli kaikille lapsenlapsille sama määrä. 

Vierailija
62/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perijöinä oli veljeni, minä ja lapseni. Eli puolet veljelle ja toinen puoli minulle ja lapselleni. Veljen lasta ei ollut merkitty perijäksi, koska veljellä on ihan riittävästi asuntolainaa, jonka maksuun perintö menee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että kyrsii kun ihmiset ruikuttaa muitten rahojen perään! Tienaa omat rahasi äläkä kuvittele että rahaa tulee kuin Manulle illallinen.

Mitäs ne testamentista hyötyvät lapsenlapset ovat tehneet sen rahan eteen? Tasapuolisuuttahan tässä haetaan. Meillä onneksi isovanhemmat tekivät tasapuolisen testamentin eli kaikille lapsenlapsille sama määrä. 

Yleensä se jaetaan lasten kesken tasan ja siitä sitten lasten osa edelleen ko. lasten lapsille.

Vierailija
64/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap olet itse käyttäytynyt appivanhempia kohtaan?

Jos on totta, niin parempi kysymys on miten aiot käyttäytyä tästä eteenpäin? Itse katkaisisin välit, tuo on suuri loukkaus

Vierailija
65/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja olen tehnyt testamentin erään läheisen ihmisen hyväksi. Hän ei ole sukua minulle, mutta on ollut elämässäni aina mukana ja tulee myös aina olemaan. Minulla on veli, jolla on kolme lasta. Veli lapsineen odottaa minulta aina käsi ojossa rahaa, koska olenhan lapseton. Emme ole muutoin tekemisissä keskenämme - Messenger kilahtaa, kun veli lapsineen on rahaa vailla. Jos nyt menehtyisin äkkiä, ei kai veljeni voi millään kommervenkillä sitä testamenttia ohittaa ja vaatia rahoja itselleen?

Vierailija
66/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapset perivät isovanhemman, jos heidän vanhempansa, joka on perittävän lapsi, on kuollut tai luopuu perinnöstä. Isovanhemman perintö menee siis hänen kuolleen lapsensa perillisille, jos heitä on elossa. Isovanhemmat voivat testamentata koko omaisuuden halutessaan lapsenlapsilleen.

Vierailija
67/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan miehesi lakiosansa. Kuten sisarensakin.  

Siinä luki että, jos mieheni on kuollut, kun testamentti avataan, niin kaikki menee miehen siskon lapsille ja meidän lapset jäävät perinnöttömiksi.

Sori nyt vaan, mutta tuollainen testamentti on pätemätön. Miehellesi kuuluu aina lakiosa ja jos hän olisi kuollut, se lakiosa kuuluu hänen perillisilleen eli teidän lapsille, jos ne ovat siis miehen lapsia.

Voitko tärmentää tätä: miehellesi kuuluu aina lakiosa. Miksi perintökaari edellyttää lakiosan vaatimista, jos se joka tapauksessa kuuluu rintaperilliselle?

Siksi että sitä ei ole pakko vaatia jos tyytyy testamenttiin.

Vierailija
68/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä luki että, jos mieheni on kuollut, kun testamentti avataan, niin kaikki menee miehen siskon lapsille ja meidän lapset jäävät perinnöttömiksi.

Ei voi jäädä perinnöttömiksi. Lakiosan saa lapset. 

Voi jäädä, jos lapset (tai alaikäisten kohdalla heidän vanhemmat) eivät osaa vaatia sitä lakiosaa.

Vierailija
69/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONKO OIKEIN ETTEN MINÄ PERI NALLE WAAROOSISILTA  MITÄÄN VAIKKA OLEN KULJETTANUT KOKO IKÄNI HIEKKAA NORDEAN LATTIOILLE

Olen tyrmistynyt

Vierailija
70/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap olet itse käyttäytynyt appivanhempia kohtaan?

Jos on totta, niin parempi kysymys on miten aiot käyttäytyä tästä eteenpäin? Itse katkaisisin välit, tuo on suuri loukkaus

Eikö ne välit kuolleisiin ole jo katkenneet? Hautajaisetkin on varmaan jo pidetty, ettei edes näyttämään mieltään siellä.

Vierailija
71/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmilla oli keskinäinen omistusoikeustestamentti, jossa oli toive, etteivät lapset vaatisi lakiosuuttaan. Emme vaatineet.

Vierailija
72/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa aika moni on isänsä rintaperillinen ilman ensimmäistäkään imaisua.

Vierailija
73/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minun lapseni eivät saaneet mitään, kun miehen isä jakoi testamentilla rahaa lapsenlapsilleen. Kun ne ei olleet biologisia lapsenlapsia. Kyllähän se otti päähän, mun miehen ekan liiton lapsille meni satoja tuhansia, meille ei tullut mitään. Mies yritti selittää, että ei hän voi asialle mitään, hän peri siskonsa kanssa äitinsä asuman talon, jota ei voi myydä ja josta on vain kuluja ja lastenlapset sai kaiken.

Ei biologisia lapsenlapsia, eli ne oli joko adoptoituja tai sinun lapsiasi, ei nykyisen miehesi.  Jos ne ovat adoptoituja, niillä on sama status kuin biologisilla lapsilla.

Mutta jos ne on sinun entisestä liitostasi, ne puolestaan perivät sitten sen oman isänsä.  Niin tässä maailmassa mennään.

Ei miehesi todellakaan mitään asialle voikaan.  Mitä hän sinun mielestäsi voisi tehdä?  Ei hänen tarvitse "yrittää selittää" mitään, kun se ei hänen vallassaan ole.

Mites on, kun miehesi joskus kuolee?  Hänenkin perintönsä menee periaatteessa niille hänen biologisille lapsilleen.  Aikooko hän tehdä testamentin näille sinun lapsillesi?

Onhan nämä välillä hyvinkin tunteita kuumentavia asioita, mutta nykyisin kun on niin paljon eroja ja uusperheitä, näitä tulee eteen entistä enemmän.

Vierailija
74/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton ja olen tehnyt testamentin erään läheisen ihmisen hyväksi. Hän ei ole sukua minulle, mutta on ollut elämässäni aina mukana ja tulee myös aina olemaan. Minulla on veli, jolla on kolme lasta. Veli lapsineen odottaa minulta aina käsi ojossa rahaa, koska olenhan lapseton. Emme ole muutoin tekemisissä keskenämme - Messenger kilahtaa, kun veli lapsineen on rahaa vailla. Jos nyt menehtyisin äkkiä, ei kai veljeni voi millään kommervenkillä sitä testamenttia ohittaa ja vaatia rahoja itselleen?

Ei voi.  Koska hän ei ole rintaperillinen.  

Vierailija
75/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jäädä perinnöttömiksi. Lakiosan saa lapset. 

Ja nyt kerrot, miten sen noin vain saa.

Perunkirjoitustilaisuudessa se ilmoitetaan, että vaatii lakiosansa.  Tai oikeastaan jo ennen sitä se kannattaa ilmoittaa jo sille perunkirjoituksen laatijalle.  Se on niin yksinkertaista.  Kaikkien täysi-ikäisten vainajien jälkeen tehdään perunkirjoitus.

Vierailija
76/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan, mutta tuollainen testamentti on pätemätön. Miehellesi kuuluu aina lakiosa ja jos hän olisi kuollut, se lakiosa kuuluu hänen perillisilleen eli teidän lapsille, jos ne ovat siis miehen lapsia.

Näin se on. Mutta sitä lakiosaa pitää osata vaatia, ei tule automaattisesti. Ota yhteys lakimieheen jos on suurista summista kyse.

Vierailija
77/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamenttia ei voi toimeenpanna jod kaikilta perintökaareen kuuluvilta ei ole hyväksymisilmoitusta.

Jos ap:n lapset on alaikäisiä heille pitää hankkia edunvalvoja joka voi joko hyväksyä tai kiistää testamentin.

Perintökaareenhan he kuuluvat.

Eivät kuulu, kun eivät ole biologisia lapsia.

Vierailija
78/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamenttia ei voi toimeenpanna jod kaikilta perintökaareen kuuluvilta ei ole hyväksymisilmoitusta.

Jos ap:n lapset on alaikäisiä heille pitää hankkia edunvalvoja joka voi joko hyväksyä tai kiistää testamentin.

Perintökaareenhan he kuuluvat.

Eivät kuulu, kun eivät ole biologisia lapsia.

No miksi heille ap:n mukaan pitäisi testamentti tehdä jos eivät ole miehen lapsia.  Sehän on silloin ihan selvä, jos mies on kuollut, vanhempien rahat menee biologisille lastenlapsille. Eikä kuolleen pojan vaimon lapsille.

Eivät puolison lapset kuulu bonus-isovanhempiensa perintökaareen.

Vierailija
79/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Mutta sitä lakiosaa pitää osata vaatia, ei tule automaattisesti. Ota yhteys lakimieheen jos on suurista summista kyse.

Perintökaareen kuuluville tiedoitetaan testamentista ja heidän on se vahvistettava allekirjoituksella jossa yhteydessä se lakiosan vaatiminen ainakin on tultava esiin.

Just syksyllä kirjoitin tuommoisen, sain lakimieheltä kopion testamentista ja esitäytetyn paperin jonka tekstissä sanoin saaneeni tiedon testamentista ja a) hyväksyväni sen tai b) kiistän sen.    

Ilman näitä muodollisuuksia ei voi testamenttia panna toimeen, pankki ei snna rahoja jne.  Perukirjass on lueteltu virkatodistuksineen kaikki perintökaareen kuuluvat.

Vierailija
80/159 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut, että jossain tapauksissa vanhemmat voivat  jättää rintaperillisenkin pois testamentista elikkä tämä jää kokonaan ilman perintöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi