Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lounasravintoloiden ruoissa voi olla järkyttävät määrät suolaa, eikä sen määrää näe mistään

Vierailija
09.02.2025 |

Ei riittäne einesten perus n. 1-1,5g per 100 g.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee suolaa

Vierailija
22/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaravintoloissa suolan määrä saa olla enintään 0,7%. Tämä koskee koko annosta,esim. riisi 0%, kastike 1% jne.. Kela määrittää ja suolamittarilla mitataan jokainen ruokalaji. Suolaa saa helposti annokseen lisättyä. Pois on vaikeampi ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistaahan sen määrän jo ainakin tällainen, joka ei käytä kotona juuri ollenkaan suolaa.

Vierailija
24/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa, voita ja rasvaista kermaa. Ei kovin terveellistä.

Vierailija
25/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee suolaa

Monipuolisesti syövä ei tarvitsisi oikeasti yhtään lisättyä suolaa. Natriumia on monissa ruoka-aineissa luontaisesti.

Vierailija
26/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ruoat ne on lounasravintoloissa kuin kaupassa moni einesruoka, esim. HK Via. Harva lounasravintola tekee itse ruokansa alusta loppuun.

Hakeudu hoitoon, jos väität että lounasravintolat vain lämmittää eineksiä.

Olen saanut aivan samanlaista lohipastaa ravintolassa kuin HK Vian mikroruoka ruoan höysteitä myöten. Ainoa ero oli se, että mikroruoka oli laadukkaampaa, ravintolan pasta oli ennättänyt räjähtää rikki tarjoilupöydän lämpöastiassa.

Vierailija
27/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan lautasen puolilleen tuoretta, sitten vähän perunaa, kalaa tai kanaa ja uunijuureksia tai kasvislisäkettä.

Ei tule paljon suolaa.

Vierailija
28/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla korkea verenpaine?

Kyllä sitä tulee, jos suolaista syö

-eri - 

Minulla on matala verenpaine aina ollut, yläpainekin reilusti alle 100, ei nouse vaikka söisin suolasipsejä pussillisen. Kyllä natrium myös katoaa johonkin ja se on vaarallista, syön suolaa mutta verikokeissa aina natrium alarajan alapuolella 

Tuu meille syömään niin konttaat kotiin.

Vierailija
29/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vain sinun väitteesi?

Laskepa itse.

5 g on max suositus tutkijoilta päiväannokseksi. Syöt 200 g grillimakkaraa, 2 % suolaa. Saat jo 4 g 

Hohhoijaa. Tämä oli siis väitteesi peruste.

Hohhoijaa itsellesi. Opiskele 

Vierailija
30/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola on terveellistä eikä siitä ole normaalille terveelle ihmiselle mitään haittaa.

Vierailija
31/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ruoat ne on lounasravintoloissa kuin kaupassa moni einesruoka, esim. HK Via. Harva lounasravintola tekee itse ruokansa alusta loppuun.

Oletko katsonut Kuppilat Kuntoon -ohjelmaa? Jokaisella kaudella jokainen ravintola on esitellyt pakastimiaan, joissa on lounasruoka-aineksia. Kyllä nämä lounasruoat ovat olleet lämmitettäviä ruokia viimeisen neljännesvuosisadan ainakin.

Vierailija
32/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolaa, voita ja rasvaista kermaa. Ei kovin terveellistä.

Voi ja kerma ovat parempia kuin margariinien transrasvat. Kemikaaleilla  erotettuja kasveista ja kemikaaleilla kovetettuja rasvoja 

Vierailija
33/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola on terveellistä eikä siitä ole normaalille terveelle ihmiselle mitään haittaa.

Mulla näkyy heti naamassa, jos syön vähän enemmän suolaista ruokaa. Naama turvoksissa ja ihan hirveät silmäpussit heti seuraavana aamuna. 

Vierailija
34/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee suolaa

Se on niin pieni määrä että periaatteessa ei tarvitse lisätä  ruokaan, jos syö  mm. leipää 

Vierailija
35/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ennemmin mauttomia.

Vierailija
36/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama suolaongelma koskee kauppojen lämminruokatiskejä. Niin suolaista ettei pysty syömään. Voimakassuolaisia tuotteita on myös leipäosastolla. Suola on säilöntäaine. Iisimmin sen Jozo-purkin kanssa.

Vierailija
37/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vain sinun väitteesi?

Laskepa itse.

5 g on max suositus tutkijoilta päiväannokseksi. Syöt 200 g grillimakkaraa, 2 % suolaa. Saat jo 4 g 

Hohhoijaa. Tämä oli siis väitteesi peruste.

Hohhoijaa itsellesi. Opiskele 

Me kaikki tiedetään että makkarassa on paljon suolaa. Syö sen makkaran kotona tai missä tahansa lounaspaikassa. Miten se makkara muuttaa kaiken muunkin lounasruuan sikasuolaiseksi? Niissä lounaspaikoissa missä itse syön on makkaraa tarjolla ehkä kerran tai pari kertaa kuussa.

Vierailija
38/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee suolaa

Mutta ei lisättyä suolaa jos syö monipuolisesti. 

https://sydan.fi/fakta/arjen-suolamyytit-faktoja-suolasta/

Vierailija
39/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut Kuppilat Kuntoon -ohjelmaa? Jokaisella kaudella jokainen ravintola on esitellyt pakastimiaan, joissa on lounasruoka-aineksia. Kyllä nämä lounasruoat ovat olleet lämmitettäviä ruokia viimeisen neljännesvuosisadan ainakin.

Kai ymmärrät, että nuo Kuppilat Kuntoon ravintolat on ravintoloiden ihan alinta kastia. Niillä ei ole mitään tekemistä laadukkaiden lounasravintoloiden kanssa.

Vierailija
40/49 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikan ruokalan ruoka on ihan älyttömän suolaista ja sen takia en käy siellä kuin pari kertaa vuodessa. Nyt vasta kävin työkavereiden kanssa, ja hitsit oli suolaista, kun itse on tottunut käyttämään paljon vähemmän suolaa. 

Olin muinoin töissä lounaspaikassa ja siellä vanhemmat kokit väittivät kivenkovaan että talossa käytössä olevat liemijauheet ovat suolattomia. Vilkaisu purkkiin ja suolaa oli valmisteesta riippuen 35 - 55 prosenttia. Näiden kääkkien tekemiä ruokia en saanut syödyksi, vaikka olenkin (yltiö)suolaisen ystävä.