nainen loukkaantui kun en halunnut tavata kipeänä
Olen tapaillut erästä naista nyt n.2kk. Hän on koko viikon valitellut olevansa kipeänä. Tänään hän sanoi, että hänellä on enää vain vähän yskää ja kurkku kipeänä joten voidaan jo hyvin tavata kuten oli suunniteltu. Itse ehdotin että siirretään tapaamista muutamalla päivällä, jottei riskeerattaisi flunssan tarttumista.
Tästä nainen loukkaantui ja alkoi saarnaamaan siitä, miten on tottunut toiseenlaiseen kohteluun ja että läheisistä tulee pitää huolta heidän ollessa sairaana. Itse olin tästä reaktiosta vähän ymmällään - onko oletuksena että toisen tulee riskeerata oman terveytensä kumppanin ollessa kipeänä, silloinkin jos ei asuta samassa asunnossa? Eikö ole yhtälailla toisesta välittämistä, että välttelee tautien tartuttamista toiseen?
Mitä mieltä olette? Kumpi tässä on oikeassa ja onko olemassa jotain kirjottamattomia sääntöjä tapailukumppanin tapaamiseen suhteen tämän ollessa sairaana?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen sitä mieltä, että ei tarvitse tavata, kun on _tartuntariski_ päällä. Mielestäni tämä on ihan selvä asia. Sinun ehdotuksesi oli ihan hyvä, että tapaamista siirrettäisiin parillä päivää. Vielä parempi ehdotus olisi se, että sitä siirrettäisiin kunnes hänellä ei ole enää tarttuvaa tautia, eli pitelisitte yhteyksiä puhelimitse/facetime mitä näitä nyt on ja sitten näkisitte.
Ymmärrän siis niitä ihmisiä, jotka ovat tarkempia tarttumisriskeistä, kun on ollut koronaa ja long covidit eivät ole pikkujuttuja jne.
Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kysyt (!) häneltä voitko jotenkin auttaa, esimerkiksi hakea apteekista tarvikkeita ja sitten toisit ne ovensa taakse - jos olet varovainen tarttumisriskistä
''Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kysyt (!) häneltä voitko jotenkin auttaa, esimerkiksi hakea apteekista tarvikkeita ja sitten toisit ne ovensa taakse - jos olet varovainen tarttumisriskistä.''
Mulla ei ole ikinä ollut niin kovaa kuumetta, ettenkö pääsisi käymään nopeasti lähikaupassa tai lähiapteekissa vaikka olisi korkea kuume ja tosi tokkurainen olo. Ja kyllä on varalta maskejakin niitä tilanteita varten.
Ketä edes huvittaa asetella kukkia ja lukea kirjeitä kipeänä, kuka kokee tarvitsevansa näitä kipeänä? Missä mielikuvitusmaailmassa ihmiset elävät? En usko, että nämä pahimmat välittämisen saarnaajat oikeasti toimivat niin kuin täällä sekoilevat. Nämä ovat näitä kuuluisia mielensäpahoittajia, joilla on niin kiillotettu kuva itsestään.
Tässä nyt selkeästi on kahta eri tyyppiä. Eli ne jotka pysyvät kaukana tartuntariskin takia, ja ne jotka ajattelisivat kumppanin juuri silloin tarvitsevan hoivaa.
Mikä vääryys siis tapahtuu, jos tuossa ristiriidassa toteaa, ettei selkeästikään siis sovita yhteen? Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen, ja kyllä tuo olisi iso kynnyskysymys suhteelle.
Tässä tökkäsi se, että nainen itse arvioi kuntonsa riittäväksi. Hän myös halusi tavata, luonnollisesti kun olette noin alussa.
Sinä tavallaan sivuutit hänen arvostelukykynsä toteamalla, että on parempi olla näkemättä. Selkeästi et ole hänestä myöskään erityisen innoissaan, koska korviaan myöten ihastunut ei pienestä flunssasta välitä. Asetit naisen ikään kuin paikalleen odottelemaan sopivampaa hetkeä. Minua naisen ottaisi päähän tuollainen vähän alentuva suhtautuminen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse etsin ihmissuhdetta jossa ollaan heti alkuunsa ihan eri tasolla ja valmiina vaihtamaan eritteitä kuoleman uhalla niin vaikea sanoa mitään tohon. Jos mä olisin kipeä mä olisin siellä kumppanin sohvalla sairastamassa ja toisin päin, lähtökohtaisesti. Ettei toisen tarvii yksin sairastaa <3
Minä taas olisin ajamassa miestä pois, jos tunkisi luokseni silloin kun mulla selvästi on joku kulkutauti. Kerran tuoreelle seurustelukumppanilleni nousi äkkiä kova kuume ja koronatesti karahti positiiviseksi, kun vietettiin yhteistä viikonloppua. Tottakai silloin jäin hänestä huolehtimaan, koska olin siinä vaiheessa varmuudella tartunnan jo saanut. Muutenkin käyn kyllä mielelläni sairaalle kumppanille esim. kaupassa ja vien ostokset ovelle, ja voidaan hetki turvavälin kanssa rupatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen sitä mieltä, että ei tarvitse tavata, kun on _tartuntariski_ päällä. Mielestäni tämä on ihan selvä asia. Sinun ehdotuksesi oli ihan hyvä, että tapaamista siirrettäisiin parillä päivää. Vielä parempi ehdotus olisi se, että sitä siirrettäisiin kunnes hänellä ei ole enää tarttuvaa tautia, eli pitelisitte yhteyksiä puhelimitse/facetime mitä näitä nyt on ja sitten näkisitte.
Ymmärrän siis niitä ihmisiä, jotka ovat tarkempia tarttumisriskeistä, kun on ollut koronaa ja long covidit eivät ole pikkujuttuja jne.
Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kysyt (!) häneltä voitko jotenkin auttaa, esimerkiksi hakea apteekista tarvikkeita ja sitten toisit ne ovensa taakse - jos olet varovainen tarttumisriskistä
"Ööh, aikamoista paijaamista yhden flunssan takia. Ystävällinen voi olla mutta tuo menee jo hyysäämiseksi, aikuiset ihmiset. "
Ei ole selvää millaisesta flunssasta kyse? Voi olla kuumeessa, sängyn pohjalla, huipata, vaikea mennä apteekkiin. Luin aloituksen nopeasti ja kun kirjoitin tuon postauksen, niin jotenkin mulla oli mielessä että hänellä olisi ollut pidempään jatkunut sairastaminen, siksi laitoin että voi laittaa postitsekin piristysviestiä kun eivät pääse näkemään.
Aina voi ja mielestäni tulisi kysyä siltä kipeältä, että mikä on vointi? Ja tarvitseeko apua, just esim apteekissa käymistä puolestaan, jos ei pysty/jaksa käydä?
Tuo muu ylimääräinen ihanuushomma on sitten extraa.., jos toisesta tykkää ja on tarpeeksi kiinnostunut.
Liika järkevyys tappaa ihastumisen. Suhteen alussa ei olla erityisen järkeviä, jos toinen kiinnostaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kysyt (!) häneltä voitko jotenkin auttaa, esimerkiksi hakea apteekista tarvikkeita ja sitten toisit ne ov
Mulla ei ole ikinä ollut niin kovaa kuumetta, ettenkö pääsisi käymään nopeasti lähikaupassa tai lähiapteekissa vaikka olisi korkea kuume ja tosi tokkurainen olo. Ja kyllä on varalta maskejakin niitä tilanteita varten.
Sinulla ei vissiin ikinä ole ollut vatsatautia? Kerran sairastuin niin puskista, että olisin juuri ollut sinä päivänä menossa kauppaan hoitamaan viikko-ostokset.
Sai siinä yrjöämisen lomassa hakea jonkin aikaa, että löytyi kauppa joka teki kotiinkuljetuksia kotini alueelle, olivat suht tuore juttu vielä silloin.
Ja ylipäätään, ketjussa ollaan huolissaan tartuttamisesta, mutta kuumetokkurassa lähtisit mieluummin kauppaan tartuttamaan muita, kuin kumppanisi toisi ruoat ovesi taakse? Ei se maski kaikkea estä.
Ap kohtelet naista kuin spitaalista pienen kurkkukivun takia. Tuossa tihkuu tietynlaista itsekkyyttä pinnalle. Vähintääkin voisit woltata hänelle kanakeittoa ja suklaakeksejä anteeksipyyntönä ja osoittaa jotenkin, että ajattelet ensisijaisesti naisen hyvinvointia etkä omaa terveenä pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt selkeästi on kahta eri tyyppiä. Eli ne jotka pysyvät kaukana tartuntariskin takia, ja ne jotka ajattelisivat kumppanin juuri silloin tarvitsevan hoivaa.
Mikä vääryys siis tapahtuu, jos tuossa ristiriidassa toteaa, ettei selkeästikään siis sovita yhteen? Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen, ja kyllä tuo olisi iso kynnyskysymys suhteelle.
Enemmän tässä vaivaa se naisen asenne. Syyttää huonosta kohtelusta. Minusta se on jo häiriintynyttä ja todella itsekeskeistä.
Hän sitä paitsi ei mielestään ollut enää sairaana, mitä hoivaa hän tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä vaivaa se naisen asenne. Syyttää huonosta kohtelusta. Minusta se on jo häiriintynyttä ja todella itsekeskeistä.
"Tästä nainen loukkaantui ja alkoi saarnaamaan siitä, miten on tottunut toiseenlaiseen kohteluun ja että läheisistä tulee pitää huolta heidän ollessa sairaana."
Eihän hän varsinaisesti syytä, vaan kertoo omat tottumuksensa ja tarpeensa. Siitä sitten edetään joko kompromissiin tai eroon.
Olisiko naisen pitänyt hymistellä, ja jättää ap jonkun tekosyy varjolla?
Vierailija kirjoitti:
Ap kohtelet naista kuin spitaalista pienen kurkkukivun takia. Tuossa tihkuu tietynlaista itsekkyyttä pinnalle. Vähintääkin voisit woltata hänelle kanakeittoa ja suklaakeksejä anteeksipyyntönä ja osoittaa jotenkin, että ajattelet ensisijaisesti naisen hyvinvointia etkä omaa terveenä pysymistä.
Tämän on pakko olla trolli
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti jo aikuinen? Onko sinua hoivattu liikaa vai liian vähän lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti jo aikuinen? Onko sinua hoivattu liikaa vai liian vähän lapsena?
Mitä varten parisuhde sinusta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kysyt (!) häneltä voitko jotenkin auttaa, esimerkiksi hakea apteekista tarvikkeita ja sitten toisit ne ov
Parisuhteen toisena osapuolena en todellakaan halua tartuttaa flunssaani puolisolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tästä nainen loukkaantui ja alkoi saarnaamaan siitä, miten on tottunut toiseenlaiseen kohteluun ja että läheisistä tulee pitää huolta heidän ollessa sairaana."
Eihän hän varsinaisesti syytä, vaan
Olisihan sitä voinut sanoa ettei sovita yhteen, eikä aloittaa tuollaista läksytystä. Tosi naurettavaa ja prinsessamaista aikuiselta ihmiseltä.
"Parisuhteen toisena osapuolena en todellakaan halua tartuttaa flunssaani puolisolleni. "
Puolisosta puhuessa asutte jo todnäk yhdessä. Niin mihin siis lähdet sairastamaan?
Siis elänkö minä jossain vaihtoehtoisessa todellisuudessa vai mitä ihmettä? Olen nainen, ja minusta on täysin kohtuutonta odottaa, että kahden kuukauden tapailun jälkeen toisen pitäisi olla valmis sairastuttamaan itsensä ihan vain minut tavatakseen.
Että se, ettei halua tieten tahtoen tarttuvaa tautia, muka tarkoittaisi, ettei se mies ole sitten oikeasti ihastunut.
Tai että se tarkoittaisi, että mies olisi välinpitämätön voinnistani siinä vaiheessa, kun asutaan yhdessä.
Mitä ihmettä, oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten parisuhde sinusta on?
Meillä parisuhteessa onnistutaan usein välttämään toistemme flunssat. Silloin ei pussailla ja halailla, vaan annetaan sen sairaan sairastaa rauhassa. Ruoasta ja juomasta huolehditaan tietenkin.
Äitiiiiii.... puhalla piti pois on jäänyt johonkin lapsuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tästä nainen loukkaantui ja alkoi saarnaamaan siitä, miten on tottunut toiseenlaiseen kohteluun ja että läheisistä tulee pitää huolta heidän ollessa sairaana
Olisihan sitä voinut sanoa ettei sovita yhteen, eikä aloittaa tuollaista läksytystä. Tosi naurettavaa ja prinsessamaista aikuiselta ihmiseltä.
...Ja kun ap olisi pyytänyt perusteluita mikseivät sovi yhteen (kun ap:n mielestä kaikki olisi mennyt tosi hyvin ja olisi hämmillään), niin naisen olisi pitänyt valehdella? Tai kieltäytyä kertomasta?
Parisuhteen nyt tietty ajattelisikin olevan vähän muuta kuin perusystävällisyys jollekin puolitutulle.