Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nainen loukkaantui kun en halunnut tavata kipeänä

Vierailija
09.02.2025 |

Olen tapaillut erästä naista nyt n.2kk. Hän on koko viikon valitellut olevansa kipeänä. Tänään hän sanoi, että hänellä on enää vain vähän yskää ja kurkku kipeänä joten voidaan jo hyvin tavata kuten oli suunniteltu. Itse ehdotin että siirretään tapaamista muutamalla päivällä, jottei riskeerattaisi flunssan tarttumista.

Tästä nainen loukkaantui ja alkoi saarnaamaan siitä, miten on tottunut toiseenlaiseen kohteluun ja että läheisistä tulee pitää huolta heidän ollessa sairaana. Itse olin tästä reaktiosta vähän ymmällään - onko oletuksena että toisen tulee riskeerata oman terveytensä kumppanin ollessa kipeänä, silloinkin jos ei asuta samassa asunnossa? Eikö ole yhtälailla toisesta välittämistä, että välttelee tautien tartuttamista toiseen?

Mitä mieltä olette? Kumpi tässä on oikeassa ja onko olemassa jotain kirjottamattomia sääntöjä tapailukumppanin tapaamiseen suhteen tämän ollessa sairaana?

Kommentit (210)

Vierailija
61/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tauti enää tuossa kohtaa edes tartu.

Myytti. Tarttuu niin kauan kun on oireita.

Vierailija
62/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen sitä mieltä, että ei tarvitse tavata, kun on _tartuntariski_ päällä. Mielestäni tämä on ihan selvä asia. Sinun ehdotuksesi oli ihan hyvä, että tapaamista siirrettäisiin parillä päivää. Vielä parempi ehdotus olisi se, että sitä siirrettäisiin kunnes hänellä ei ole enää tarttuvaa tautia, eli pitelisitte yhteyksiä puhelimitse/facetime mitä näitä nyt on ja sitten näkisitte. 

Ymmärrän siis niitä ihmisiä, jotka ovat tarkempia tarttumisriskeistä, kun on ollut koronaa ja long covidit eivät ole pikkujuttuja jne. 

Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kysyt (!) häneltä voitko jotenkin auttaa, esimerkiksi

"Jos erillään asuva kumppani kertoisi olevansa kipeä ja vain vapisevan peiton alla, niin kyllä itselleni heräisi sen verran hoivahalu rakasta ihmistä kohtaan, että tarjoutuisin tulla käymään."

No näin me ollaan erilaisia. Minä (nainen) kysyisin kyllä, tarviiko mitään kauppa-apua, mutta jos kyseessä on ihan tavallinen flunssa, toinen paranee kyllä potemalla ilman että minunkin täytyy sairastua ja tartuttaa pahimmassa tapauksessa vielä omakin lähipiirini - myös ne iäkkäät ja huonokuntoiset, joilla ei olisi varaa sairastua. Ja jos kyseessä on jokin keuhkokuume tms., niin lääkäriähän hän tarvitsee eikä maallikon "hoivaa".

Vastaavasti kun olen itse sairas, kiellän kaikkia tulemasta minua tapaamaan. Minulle on tärkeämpää, etten tartuta muita, kuin se että päätäni silitettäisiin kun voin huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta lykkäätte vielä muutaman päivän. Sinun on turha ottaa pöpöjä itsellesi ja toisen pitää se ymmärtää. Jos ei niin etsi fiksumpi tapailukumppani. Tolla tavalla just kulkutauteja riittää kun ehdoin tahdoin niitä levitetään.

Vierailija
64/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä suoraan sanoen itselläni fiiliksiä laski voimakkaasti, kun toinen totesi ettei halua tavata kun olin juuri ollut kipeänä. Seurusteltiin tosin jo siinä kohtaa, ettei mikään tyyliin kolmannet treffit.

Itselleni parisuhde kun on sitä, että pidetään toisistamme huolta. Itse kun olisin kysellyt vointeja, ja tarjoutunut tulla käymään jos tarvitsee apua ja hoivaa. 

Mutta itse sain vain tunteen, että kanssani tavataan vain kun voidaan varmasti harrastaa seksiä, näin nyt suoraan sanoen. Eipä suhde tuon jälkeen montaa viikkoa enää jatkunut.

Eikö aikuinen ihminen osaa itse hoivata itseään kipeänä? En haluaisi noin tarvitsevaan suhteeseen. m

Vierailija
65/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä suoraan sanoen itselläni fiiliksiä laski voimakkaasti, kun toinen totesi ettei halua tavata kun olin juuri ollut kipeänä. Seurusteltiin tosin jo siinä kohtaa, ettei mikään tyyliin kolmannet treffit.

Itselleni parisuhde kun on sitä, että pidetään toisistamme huolta. Itse kun olisin kysellyt vointeja, ja tarjoutunut tulla käymään jos tarvitsee apua ja hoivaa. 

Mutta itse sain vain tunteen, että kanssani tavataan vain kun voidaan varmasti harrastaa seksiä, näin nyt suoraan sanoen. Eipä suhde tuon jälkeen montaa viikkoa enää jatkunut.

Mitä ihmettä, minä en naisena suostu näkemään kavereitakaan, jos ovat olleet vastikään kuumeessa ja ovat vielä pärskimiskunnossa. Outo ajatus että naisena tarvitsisi joltakulta  hössöttämistä, hoivaa ja paapomista kuin olisi avuton pikkulapsi, hyi. 

Vierailija
66/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen sitä mieltä, että ei tarvitse tavata, kun on _tartuntariski_ päällä. Mielestäni tämä on ihan selvä asia. Sinun ehdotuksesi oli ihan hyvä, että tapaamista siirrettäisiin parillä päivää. Vielä parempi ehdotus olisi se, että sitä siirrettäisiin kunnes hänellä ei ole enää tarttuvaa tautia, eli pitelisitte yhteyksiä puhelimitse/facetime mitä näitä nyt on ja sitten näkisitte. 

Ymmärrän siis niitä ihmisiä, jotka ovat tarkempia tarttumisriskeistä, kun on ollut koronaa ja long covidit eivät ole pikkujuttuja jne. 

Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lähetät postitse piristäviä kirjeitä ja kukan. Kys

No näin me ollaan erilaisia. Minä (nainen) kysyisin kyllä, tarviiko mitään kauppa-apua, mutta jos kyseessä on ihan tavallinen flunssa, toinen paranee kyllä potemalla ilman että minunkin täytyy sairastua ja tartuttaa pahimmassa tapauksessa vielä omakin lähipiirini - myös ne iäkkäät ja huonokuntoiset, joilla ei olisi varaa sairastua. Ja jos kyseessä on jokin keuhkokuume tms., niin lääkäriähän hän tarvitsee eikä maallikon "hoivaa".

Lääkäriltä saa toki hoitoa, mutta se läheiseltä saama välittäminen ja hoiva nyt on vähän eri asia.

Jos tämä keuhkokuumeinen ei saisi taksia, niin lähtisikö sitten julkisilla tai kävellen lääkäriin, vai harkitsisitko jo kyydin tarjoamista?

Vierailija
67/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ollut kyse mistään keuhkokuumeesta tai muusta vakavasta tilasta, vaan räkätaudista. 

Miksi täytyy vääristää?

T. Eri

Vierailija
68/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, minä en naisena suostu näkemään kavereitakaan, jos ovat olleet vastikään kuumeessa ja ovat vielä pärskimiskunnossa. Outo ajatus että naisena tarvitsisi joltakulta  hössöttämistä, hoivaa ja paapomista kuin olisi avuton pikkulapsi, hyi. 

Okei. Jos ystäväni ilmoittaisi olevansa tosi kipeä ja tarvitsevansa apua, niin olisin siellä niin pian kuin bussilla vain pääsisin.

Mutta jokainen tietty tyylillään.

Vierailija
69/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ollut kyse mistään keuhkokuumeesta tai muusta vakavasta tilasta, vaan räkätaudista. 

Miksi täytyy vääristää?

T. Eri

Tuossa yhdessä kommentissa nostettiin esiin "jos kyse olisi keuhkokuumeesta".

Vierailija
70/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki! Se mitä sun sen sijaan kannattaa oitis tehdä, ja jota et ole ilmeisestikään tehnyt, on välittämisen viestiminen ja kipeyden huomiointi. Lä

"Jos tämä keuhkokuumeinen ei saisi taksia, niin lähtisikö sitten julkisilla tai kävellen lääkäriin, vai harkitsisitko jo kyydin tarjoamista?"

En ymmärrä. Miksei hän saisi taksia?

Vierailija
71/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos illan ilahduttavimmasta kommentista - meitäkin on!

T. N32, se, jota edellä ystävällisesti verrattiin Lehtoon

Vierailija
72/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö aikuinen ihminen osaa itse hoivata itseään kipeänä? En haluaisi noin tarvitsevaan suhteeseen. m

Eli parisuhde on voimassa vain silloin, kun kaikki on hyvin ja voidaan viettää hauskaa aikaa?

Kun olen parisuhteessa ollut, niin kyllä se hoiva vaan on sille toisellekin osapuolelle hyvin kelvannut, kun on ollut kipeä. 

Yhdessäasuessa olen toisen noroa potiessa ollut tyhjentämässä oksennusämpäriä, hakemassa kaupasta Jaffaa jne.

Vierailija
73/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä porukkaa vaivaa kun ei voida toipua rauhassa kotona? On nykyään alkanut ottaa niin päähän aikuiset ihmiset jotka tulevat tapahtumiin yskimään (eivätkä osaa sitä tai aivastamista kunnolla), koska ilmeisesti on vaan pakko päästä. Ja kipeiden lasten raijaaminen milloin minnekin. Kaikki pääsisivät vähemmällä jos ne jotka voivat, pysyisivät kotona parantumassa. 

Vierailija
74/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täytyy vääristää?

T. Eri

Tuossa yhdessä kommentissa nostettiin esiin "jos kyse olisi keuhkokuumeesta".

Puoliso ajoi itse lääkäriin ollessaan kuumeessa, tauti osoittautui keuhkokuumeeksi. Ajoi myös kotiin ihan itse. 

Vierailija
75/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, minä en naisena suostu näkemään kavereitakaan, jos ovat olleet vastikään kuumeessa ja ovat vielä pärskimiskunnossa. Outo ajatus että naisena tarvitsisi joltakulta  hössöttämistä, hoivaa ja paapomista kuin olisi avuton pikk

Välittämistä voi osoittaa vaikka tuomalla evästä oven taakse. -eri

Vierailija
76/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä porukkaa vaivaa kun ei voida toipua rauhassa kotona? On nykyään alkanut ottaa niin päähän aikuiset ihmiset jotka tulevat tapahtumiin yskimään (eivätkä osaa sitä tai aivastamista kunnolla), koska ilmeisesti on vaan pakko päästä. Ja kipeiden lasten raijaaminen milloin minnekin. Kaikki pääsisivät vähemmällä jos ne jotka voivat, pysyisivät kotona parantumassa. 

Itselläni saattaa lievästä flunssasta seurata jälkitautina viikkojen yskä. En usko, että missään olisin saanut joka talvi niin pitkää sairauslomaa, että olisin voinut oleilla kotona kunnes ei yskänpihaustakaan olisi enää tullut.

Vierailija
77/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli parisuhde on voimassa vain silloin, kun kaikki on hyvin ja voidaan viettää hauskaa aikaa?

Kun olen parisuhteessa ollut, niin ky

"Yhdessäasuessa olen toisen noroa potiessa ollut tyhjentämässä oksennusämpäriä, hakemassa kaupasta Jaffaa jne."

No eikö yhdessä asuminen ole jo lähtökohtaisesti eri juttu? Te olette saaneet ne pöpöt jo toisiltanne (jos ne ovat tullakseen) ennen kuin näkyviä oireita edes on. Siinä sitten tyhjentelette vuorollanne toistenne oksennusämpäriä. Aika normaalia missä tahansa perheessä.

Edelleenkin, miksi helvetissä kukaan tieten tahtoen tartuttaisi tautinsa johonkin toiseen, jos ei ole pakko?

t: se joka ei kipeänä halua ketään luokseen saamaan tartuntaa

Vierailija
78/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. KIITOS.

Vierailija
79/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihmiset asiahan olisi ihan eri, jos tilanteessa ei olisi tartuntariskiä. Kuvitelkaa niin päin, että nainen on kipeänä mutta ei ole tartuntariskiä, niin miten sitten suhtauduttaisiin? Nyt kun ketjussa on voittamassa kanta, että kukin hoitakoon itsensä. 

Se välittäminen ja empatia yms nähdään paremmin tilanteessa, jossa ei ole tartuntariskiä mutta toinen on sairaana/kipeänä. Halutaanko silloin nähdä? Vai vain hyvinä päivinä?

Vierailija
80/210 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, minä en naisena suostu näkemään kavereitakaan, jos ovat olleet vastikään kuumeessa ja ovat vielä pärskimiskunnossa. Outo ajatus että naisena tarvitsisi joltakulta  hössöttämistä, hoivaa ja paapomista kuin olisi avuton pikku

''Okei. Jos ystäväni ilmoittaisi olevansa tosi kipeä ja tarvitsevansa apua, niin olisin siellä niin pian kuin bussilla vain pääsisin.

Mutta jokainen tietty tyylillään.''

Anteeksi, missä vaiheessa tässä keskustelussa on kerrottu tilanteesta, että joku olisi oikeasti anonut apua kun on kipeä. Onko sulla useinkin tapana tehdä niin, juoksuttaa muita ihmisiä? Mutta hei jos tykkäät takertua muihin ihmisiin ja esittää sitten parempaa ihmistä, niin kukin omalla tyylillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan