Te jotka haikailette jonnekin 70-luvulle ette kestäisi hetkeäkään sitä tupakansavua, sovinismia ja ankeutta
Kommentit (755)
Aika fyysistä aikaa se kyllä oli. Koko ajan oltiin liikkeessä, jopa kotonakin. Tietyt työt piti tehdä viikolla ja viikonloppuina, varsinkin sulanmaan aikaan. Eri paikkoihin käveltiin, pitkiäkin matkoja. Jopa polkupyörän käyttö jäi vähemmälle, kun sillä ei metsään ja pelloille viitsinyt mennä ja sitten olisi pitänyt palata hakemaan se jostain hiekkatien varresta. Nälkä oli koko ajan mutta ruokaa kyllä sai, ei siis johtunut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kotona poltettiin, autoissa poltettiin, kahviloissa ja baareissa poltettiin, vielä 80-luvun lopussa työpaikallani poltettiin, ihan siinä toimistossa. Itse en ole koskaan polttanut muuta kuin passiivisesti.
Työpaikoilla oli tupakkahuoneet, ja kotonaolijat kävivät usein, ainakin minun tuttavani, ulkona tai pervekkeella tupakalla.
Joo, ehkä vielä 60-luvulla saatettiin pössytellä kotona sisällä, mutta ei juurikaan enää 70-luvulla. Linja-autoissakin oli jo tupakointi kielletty.
Täyttä valetta. 1970-luvulla poltettiin kaikkialla, myös sisällä. Jopa lääkärit suositteli röökiä jos halusi laihduttaa.
Mees ny lapsukainen takas sinne y-laudalle trollaileen
Haista oikein mätä wit-tu idioootti, saaatana...muahahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kotona poltettiin, autoissa poltettiin, kahviloissa ja baareissa poltettiin, vielä 80-luvun lopussa työpaikallani poltettiin, ihan siinä toimistossa. Itse en ole koskaan polttanut muuta kuin passiivisesti.
Työpaikoilla oli tupakkahuoneet, ja kotonaolijat kävivät usein, ainakin minun tuttavani, ulkona tai pervekkeella tupakalla.
Joo, ehkä vielä 60-luvulla saatettiin pössytellä kotona sisällä, mutta ei juurikaan enää 70-luvulla. Linja-autoissakin oli jo tupakointi kielletty.
Täyttä valetta. 1970-luvulla poltettiin kaikkialla, myös sisällä. Jopa lääkärit suositteli röökiä jos halusi laihduttaa.
Ylilautahan on älyllisesti ja tiedollisesti aivan ylivertainen tähän galaktiseen tyhmyyden, ilkeyden, vasemmistolaisuuden ja tietämättömyyden tihentymään verrattuna!
Täytyy aina silloin tällöin vilkaista tähän mammaviemäriinkin kalibroidakseen ihmiskäsityksensä!
Täytyy vain ihmetellä, miten muissa maissa vierahissa oikein ovatkaan asiat, sillä ovathan suomalaiset rankattu älykkäimmäksi valkoisista roduista!
Nuorilla "tiedostavilla" naisilla on värikkäät isot rysssäläiset kommariliinat hartioilla tai pään yli vedettynä talvella. Ja huopikkaat.
Maalla lapset saivat yhden puhallettavan ilmapallon vappuna.
Autot oli tosia pieniä riisikuppeja, Fiat 600:lla ajettiin pitkiäkin matkoja. Koko perhe DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot oli jotenkin pimeitä. Se yks ainoa heikko kattolamppu olkkarissa, 40 w.
:)) kuule oli se 60w!
Se oli 25 w tai 40 w.
Vierailija kirjoitti:
Niissä asunnoissa eletään nykyäänkin missä elettiin 1970 luvulla. Eikä ne olleet pimeitä. Hehkulamppuja ja loisteputkivalaisimia oli jo silloinkin normaaleilla ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin 1970-luvun harmauteen tämän nykypäivän monikyldyyrin vaikka heti. En haluaisi nähdä yhtä ainutta muslimihuivia kaupungilla enää.
70-luvulla kävelivät vielä suomalaisnaiset huivi päässä. Äitini kuoli 1989 ja piti huivia lean alta solmittuna kuolemaansa asti päässään. Sisällä sisähuivi, ulkona eri huivi, talvella villahuivi.
no ei kyllä varmaan kävelly kaupunkilaisnaiset helsingissä
No et varmaan mummuihin kiinnittänyt mitään huomiota. Vanhanmallisessa popliinitakissa tai talviulsterissa huivi päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pientä rajaa siihen trollaamiseen. Lääkäreillä oli jo yli 100 vuotta sitten vahva epäily, että tupakointi on terveydelle haitallista, tuolloin ei vaan ollut vielä olemassa aiheesta tieteellisiä tutkimuksia. Tämä kuitenkin muuttui 1950-luvulla, kun Yhdysvalloissa ja Britanniassa tehtiin laajamittaisia tutkimuksia tupakan terveyshaitoista ja sen jälkeen lääkärikunta tasan tiesi tupakan olevan vaarallista. Tupakkateollisuus toki reagoi tuloksiin nopeasti ja palkkasi kovalla rahalla vailla moraalia olevia lääkäreitä valehtelemaan mainoksiinsa ja suosittelemaan tupakankäyttöä.
Ratkaiseva käännekohta tapahtui vuonna 1964, kun Yhdysvaltain terveysviranomaiset julkaisivat kattavan raportin. Asiantuntijat olivat analysoineet 7 000 tieteellistä tutkimusta ja todenneet, että tupakointi kiistatta lisäsi keuhkosyöpäriskiä. Sen jälkeen ei ollut pienintäkään epäselvyyttä siitä, oliko tupakka terveydelle haitallista vai ei, eli siis jo vuosia ennen 1970-lukua.
mieluummin 70-luvun tupakansavu kuin tik tok ja typerät soijajuomat. Salille mennään istumaan, kuvaamaan ja rankan treenin jälkeen juodaan joku sian nännistä herutettu ultra imeytyvä hera. Ihan pelle touhua.
Seppo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvullakin oli tiedostavia ihmisiä. Siihen aikaan he tosin ihailivat Neuvostoliittoa eivätkä wokea niin kuin nykyisin.
Ei kukaan tolkuissaan oleva ihaillut Neuvostoliittoa, vaan sille naurettiin. Tosin vassarit tietysti näki asiat toisin.
Sama juttu woketuksen kanssa.
Juuri näin!
Liturgia oli vain ulkopolitiikan ja maantieteen sanelema pakko, mutta kukapa olisi silloin uskonut, että tyhmä nuoriso ottaa puheet tosissaan, kuten nykyään tuon ilmastohömpän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä asunnoissa eletään nykyäänkin missä elettiin 1970 luvulla. Eikä ne olleet pimeitä. Hehkulamppuja ja loisteputkivalaisimia oli jo silloinkin normaaleilla ihmisillä.
Mutta nykyään alkaa olla ledilamput monessa paikassa. Ihmiset ovat tottuneet siihen kylmään ja kovaan ledivaloon nykyään.
Tässä mielessä silloin oli hämärämpää. Katuvalotkin olivat sellaisia heikkotehoisia ja kellertäviä, nykyään loistavat kuin aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:)) kuule oli se 60w!
Se oli 25 w tai 40 w.
Sairaan saita tätini poltti 25 wattia, jonka sammutti aina, kun just ei tarvinnut. Perhe kökötti hämärässä tai pimeydessä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla "tiedostavilla" naisilla on värikkäät isot rysssäläiset kommariliinat hartioilla tai pään yli vedettynä talvella. Ja huopikkaat.
Autot oli tosia pieniä riisikuppeja, Fiat 600:lla ajettiin pitkiäkin matkoja. Koko perhe DD
Mitä minä muistan niin ei ne tuollalailla pukeutuneet vaikka tiedostavia olivatkin. Tuo on jonkun peräkamarissa eläneen vanhanpojan oma käsitys.
Muistaako kukaan neilikkavallankumousta, punk-musiikin tuloa, tanssilavojen kuihtumisen alkamista -70 luvun lopulla, humppa musiikkia?
Televisio tarjosi rintamäkeläisiä, naapurilähiötä, pertsa & kilu, onedin merilinjaa, kunta kinte tarinaa ja myrskyluodon maijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylilautahan on älyllisesti ja tiedollisesti aivan ylivertainen tähän galaktiseen tyhmyyden, ilkeyden, vasemmistolaisuuden ja tietämättömyyden tihentymään verrattuna!
Täytyy aina silloin tällöin vilkaista tähän mammaviemäriinkin kalibroidakseen ihmiskäsityksensä!
Täytyy vain ihmetellä, miten muissa maissa vierahissa oikein ovatkaan asiat, sillä ovathan suomalaiset rankattu älykkäimmäksi valkoisista roduista!
Eli ihan itse myönsi olevasi pelkkä ylilaudan kusinen trolli :D
Mitä siihen sinun kuvittelemaasi valkoiseen rotuun tulee, niin jos suuri johtajasi Aatu olisi voittanut toisen maailmansodan niin suomalainen mongoolikansa olisi ale mpirotu isena kansana ollut juu tal aisten jonon jatkona jonottamassa kaasuk a mmioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä muistan niin ei ne tuollalailla pukeutuneet vaikka tiedostavia olivatkin. Tuo on jonkun peräkamarissa eläneen vanhanpojan oma käsitys.
Muistaako kukaan neilikkavallankumousta, punk-musiikin tuloa, tanssilavojen kuihtumisen alkamista -70 luvun lopulla, humppa musiikkia?
Televisio tarjosi rintamäkeläisiä, naapurilähiötä, pertsa & kilu, onedin merilinjaa, kunta kinte tarinaa ja myrskyluodon maijaa.
Muistan nuo kaikki, tosin tanssilavakulttuuri ei kyllä kuihtunut minnekään. Toki kylien pikkulavat kuoli maaltamuuton vuoksi, sekä ravintolakulttuurin muutosten vuoksi, mutta tämä muutos tapahtui jo 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa. Itse aloin käymään lavoilla 70-luvun lopulla ja kävinkin aktiivisesti ihan viime vuosiin asti ja kyllähän isoilla lavoilla on aina väkeä riittänyt.
Eli hyvää oli Pink Floyd ja Kingston Wall!! Onneks niitä me kaikki voimme vieläkin kuunnella, kiitos internetin!
Kingston Wall perustettiin 1987.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin taistolainen ja mulla oli kukkahuivi, mutta hartioilla, ei kukaan pitänyt niitä pään yli.
Ja huopikkaat?!! Taidat luulla että "Huopikkaat huopikkaat äiti koettaa piilottaa" kertoo Suomesta, vaikka se kertoo Siperiasta. Huopatossuja oli tosi harvoilla, muistan yhdellä pojalla maalla nähneeni tanssipaikalla sellaiset, sillä oli varren sisässä kossupullo piilossa, siksi kenkävalinta. :)
Menkää molemmat muualle kiroilemaan, meitä ei kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI oli paremmin 70-luvulla.
Totta, KAIKKI oli paremmin silloin!
Muistan kesän -78 ja ensimmäisen tyttöni, jonka peppuun laukesin YHDEKSÄN kertaa saman vuorokauden aikana, kunnes lopulta minulta tuli vain kuumaa höyryä!
Ehkäisyn puutteessa emme uskaltaneet kuin vähän vain kokeilla A-rappua.
Perseeseen eli anaaliin veto ei ollut mielestäni kauhean yleistä eivätkä tytöt sen hyvyyden päälle ymmärtäneet laajasti. Suihin kyllä vedettiin.
Oli pakkotilanne! Hätä keinot keksii ja raskaaksi tuleminen oli todellinen riski, jonka vakavuutta nykynuoriso ei edes ymmärrä!
Älä selitä, piiloho mo. 70-luvulla oli pillerit ja kondomit ja homman olisi voinut hoitaa myös suulla tai käsillä,mutta peräaukko jostain syystä kiehtoo sinua. Tule reippasti ulos kaapista ja ala etsiä miesseuraa.