Kun kohtaat töissä hankalan asiakkaan
Niin mitkä on sinun keinosi tilanteessa, että itse jaksat? En halua tai voi valitettavasti tarkemmin kertoa työstäni, mutta joudun säännöllisesti olemaan tekemisissä erittäin haasteellisen ja hankalan asiakkaan kanssa. Sen verran voin mainita, että hoidollisesta suhteesta ei ole kysymys. Olen luonteeltani sellainen, että lähden herkästi etsimään vikaa itsestäni, mutta en usko että tästä on nyt kysymys, koska muiden kanssa tulen ihan hyvin tai vähintäänkin normaalisti toimeen. Pitäisi olla tietenkin erittäin iloinen, että hankalia on noinkin vähän kuin vain yksi!
Kommentit (68)
A) toimi aina ammatillisesti, vaikka sieltä tulisi mitä.
B) jos olet toiminut ammatillisesti, vika ei ole sinussa
C) tee asia julkiseksi työyhteisössä ja odota tukea (terve työyhteisö tulee tueksesi). Jos et saa tukea tai sinua syyllistetään, kyseessä ei ole terve työyhteisö.
D) joskus virheitä tulee ja palaute asiakkaalta voi olla ikävää. Sen yli on vaan päästävä ja niistä oppii. Lopulta virheiden määrä vähenee minimiin, kun jokainen on kokenut näitä ja oppinut niistäkin.
Tsemppiä. Kyllä se siitä. Älä syytä itseäsi, älä anna asiakkaan päästä ihosi alle. Teet vain työtäsi.
Sanon, että lopettaa. Kerron, ettei hänellä ole varaa kohdella minua huonosti. Kellään ei ole
Kerron vitsin. Kevennän tunnelmaa.
Tämä ketju innoitti googlettamaan kaikkein hankalimman asiakkaani nimen entisestä työpaikasta. On näköjään kuollut vuonna 2016.
Aspa töissä ollaan palvelemassa asiakkaita. Kaikki on niin suhteellista mikä on vaikea asiakas. Monestihan yritykset liikkuu hieman harmaalla alueella bisneksissään. Ja asiakkaita vedätetään. Tai heiltä yritetään pummia ylimääräistä rahaa tavalla tai toisella.
Olen töissä asiakaspalvelussa ja viimeisen 10 vuoden aikana asiakkaiden käytös on kyllä pahentunut. Ennen arvosteltiin vain asioita, nyt arvostellaan työntekijää, mennään jopa henkilökohtaisuuksiin. Käytöstavat ovat unohtuneet ihan kokonaan monelta. Monesti minä olen vain se välikäsi ihmisten asioiden selvittelyssä, mutta olen myös se sylkykuppi, joka vastaa puhelimeen. Kun ihmistä ei nähdä, ajatellaan, että sille on ok sanoa mitä vain.
Joskus työpäivän jälkeen tulee itku. Joskus asiat tulee yöllä mieleen ja pyörii päässä. Ikävä sanoa, että sitä joutuu kovettamaan itsensä. Itse olen tehnyt niin nykyisin, että aina kun jossain joku on ystävällinen asiakaspalvelussa yms.annan siitä heti positiivista palautetta. Se voi olla sille ihmisille sillä hetkelle todella tärkeää.
Vaikeita asiakkaita on monenlaisia. Joskus kun en jaksa enää vastaanottaa, annan takaisin. Joskus esim tulee niitä jotka haluaa kaataa kaikki vastoinkäymisensä minulle. Ymmärrettävää että vaikka yksinäinen vanhempi ihminen haluaa purkautua jollekin mutta kaikella on rajansa. Jos ei ymmärrä lopettaa ajoissa tai syyttää minua ongelmistaan niin alan lisätä ahdistustaan ehdottelemalla lisää mitä kaikkea voi mennä pieleen ja puhumalla kaikista maailman epäkohdista. Ihana nähdä kun se ahdistus vaan kasvaa ihmisen silmissä. Ymmärtävät sitten itse lopettaa kun tajuavat että olonsa huononee.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä asiakaspalvelussa ja viimeisen 10 vuoden aikana asiakkaiden käytös on kyllä pahentunut. Ennen arvosteltiin vain asioita, nyt arvostellaan työntekijää, mennään jopa henkilökohtaisuuksiin. Käytöstavat ovat unohtuneet ihan kokonaan monelta.
Aloitin työurani kaupan kassalla 2000 -luvun alussa, ja sain kyllä jo silloin kuulla vaikka mitä henkilökohtaisuuksiin meneviä loukkauksia. Olin nuori ja melko järkyttynyt, kuinka ilkeitä jotkut saattoivat olla myyjälle.
En tiedä millainen on hankala asiakas.
Onneksi olen siinä asemassa, että voin ilmoittaa hankalalle aasiakkaalle että on tervetullut takaisin sen jälkeen kun on opetellut käyttäytymään.
Mitä tahansa ei pidä, eikä tarvitse sietää. Hulluksi on maailma mennyt senkin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millainen on hankala asiakas.
Tulet vielä tietämään.
Kokemus ja korkea työitsetunto helpottavat hankalien asiakkaiden kohtaamista. Eli aika parantaa... Vuosien myötä nimittäin huomaat, että aina niitä on, teit sitten niin tai näin. Kaikkia ei vaan voi miellyttää. Joten ne oppii jättään omaan arvoonsa.
Toisekseen kun osaat hommasi ja tiedät tekeväsi oikein, on helpompi olla näissä tilanteissa uskottava, napakka ja päättäväinen. Itse pyörittelin tilanteita nuorempana päässäni tosi paljon ja pitkään, mutta nyt en enää jaksa. Parikymmentä vuotta siihen vaadittiin. Nykyään olen ikäville ihmisille överiymmärtäväinen -se on mun kosto jos sitten katuvat käytöstään edes hitusen!
Kiitos kaikille vastauksista ja hyvistä neuvoista!
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Sanon, että lopettaa. Kerron, ettei hänellä ole varaa kohdella minua huonosti. Kellään ei ole
MÄ SUN PALKAN KUULE MAKSAN! 😡
Kertokaa, millainen on hankala asiakas?
En halua olla sellainen.
Mulla on luonnostaan jo todella apaattinen ilme. :/ Tuntuu, että kauppiaiden naamat venähtää aina vakaviksi, kun ne mua palvelee.
Ei varmaan auta se, että oon todella hiljainen ja vähän jäykkä ahdistuksesta johtuen.
Siinä tilanteessa kun kohtaat hänet,, muista hengittää. Ihan tietoisesti koeta hengittää syvään ja antaa sen paasata minkä kerkiää
Toisekseen, aina voit keskustella pomon tai ehkä työkavereiden kanssa asioista, että voisit saada vahvistusta siitä että teet asiat parhaasi mukaan. Vahvista suhteita työkavereihin jos mahdollista- he ovat sun kanssa samassa veneessä kuitenkin joka tapauksessa
Sitten jos ei edelleenkään kelpaa, niin jätä omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, millainen on hankala asiakas?
En halua olla sellainen.
Mulla on luonnostaan jo todella apaattinen ilme. :/ Tuntuu, että kauppiaiden naamat venähtää aina vakaviksi, kun ne mua palvelee.
Ei varmaan auta se, että oon todella hiljainen ja vähän jäykkä ahdistuksesta johtuen.
No?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, millainen on hankala asiakas?
En halua olla sellainen.
Mulla on luonnostaan jo todella apaattinen ilme. :/ Tuntuu, että kauppiaiden naamat venähtää aina vakaviksi, kun ne mua palvelee.
Ei varmaan auta se, että oon todella hiljainen ja vähän jäykkä ahdistuksesta johtuen.
Haukkuu, huutaa, uhkailee, ahdistelee, vainoaa tai käyttäytyy muuten väkivaltaisesti. Ei siis tarkoiteta mitään hiljaista tai ahdistunutta.
Puhelintyössä, luuri korvaan.