Kun kohtaat töissä hankalan asiakkaan
Niin mitkä on sinun keinosi tilanteessa, että itse jaksat? En halua tai voi valitettavasti tarkemmin kertoa työstäni, mutta joudun säännöllisesti olemaan tekemisissä erittäin haasteellisen ja hankalan asiakkaan kanssa. Sen verran voin mainita, että hoidollisesta suhteesta ei ole kysymys. Olen luonteeltani sellainen, että lähden herkästi etsimään vikaa itsestäni, mutta en usko että tästä on nyt kysymys, koska muiden kanssa tulen ihan hyvin tai vähintäänkin normaalisti toimeen. Pitäisi olla tietenkin erittäin iloinen, että hankalia on noinkin vähän kuin vain yksi!
Kommentit (68)
Hankala asiakas saa hoitaa asiansa jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Puhelintyössä, luuri korvaan.
Näin ilmaiset työnantajallesi, että tämä teki pahan virheen palkatessaan sinut.
Lennät ulos kuin leppäkeihäs, eikä saamaasi työtodistusta kannata esitellä kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä asiakaspalvelussa ja viimeisen 10 vuoden aikana asiakkaiden käytös on kyllä pahentunut. Ennen arvosteltiin vain asioita, nyt arvostellaan työntekijää, mennään jopa henkilökohtaisuuksiin. Käytöstavat ovat unohtuneet ihan kokonaan monelta. Monesti minä olen vain se välikäsi ihmisten asioiden selvittelyssä, mutta olen myös se sylkykuppi, joka vastaa puhelimeen. Kun ihmistä ei nähdä, ajatellaan, että sille on ok sanoa mitä vain.
Joskus työpäivän jälkeen tulee itku. Joskus asiat tulee yöllä mieleen ja pyörii päässä. Ikävä sanoa, että sitä joutuu kovettamaan itsensä. Itse olen tehnyt niin nykyisin, että aina kun jossain joku on ystävällinen asiakaspalvelussa yms.annan siitä heti positiivista palautetta. Se voi olla sille ihmisille sillä hetkelle todella tärkeää.
Joskus se on toisinpäin. Asioin Terveystalossa korkeassa kuumeessa ja siellä asiakaspalvelija naureskeli ivallisesti sille kun en saanut kännykällä heti auki vakuutuskorttia. Kaiken lisäksi ylimielisesti neuvoi väärin, jolloin viereinen kokeneempi asiakaspalvelija joutui korjaamaan häntä. Yritin olla itse niin ystävällinen kuin siinä tilassa voi olla.
Laitoin negatiivista palautetta Terveystalon palautelomakkeella, en syytä Terveystaloa itsessään yksittäisistä mädistä omenista.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen siinä asemassa, että voin ilmoittaa hankalalle aasiakkaalle että on tervetullut takaisin sen jälkeen kun on opetellut käyttäytymään.
Mitä tahansa ei pidä, eikä tarvitse sietää. Hulluksi on maailma mennyt senkin suhteen.
No, hyvät sulle:)))))) Kiva ois tietää, että missä pädet. Sarjassamme ei hommaansa osaava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, millainen on hankala asiakas?
En halua olla sellainen.
Mulla on luonnostaan jo todella apaattinen ilme. :/ Tuntuu, että kauppiaiden naamat venähtää aina vakaviksi, kun ne mua palvelee.
Ei varmaan auta se, että oon todella hiljainen ja vähän jäykkä ahdistuksesta johtuen.
Haukkuu, huutaa, uhkailee, ahdistelee, vainoaa tai käyttäytyy muuten väkivaltaisesti. Ei siis tarkoiteta mitään hiljaista tai ahdistunutta.
Tuollaisillakin asiakkailla on jokin ongelma, johon haluavat ratkaisua. Monissa yrityksissä ei koskaan myönnetä, että on tehty virhe. Minä saan vihaiset asiakkaat hiljaiseksi sillä, että myönnän virheet, vaikkeivat ne olisi minun tekemiä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, millainen on hankala asiakas?
En halua olla sellainen.
Mulla on luonnostaan jo todella apaattinen ilme. :/ Tuntuu, että kauppiaiden naamat venähtää aina vakaviksi, kun ne mua palvelee.
Ei varmaan auta se, että oon todella hiljainen ja vähän jäykkä ahdistuksesta johtuen.
Et sinä ole hankala asiakas, älä huoli.
Hankala asiakas kärsii aina itse loppujen lopuksi. Tämä kannattaa muistaa. Fiksut saavat parempaa palvelua ja aina, kun mahdollista enemmän ....kaikkea.
Jos asiakas valittaa jostain, mietin ensin kuinka lähden aukaisemaan tilanteen. Pyydän ottamaan yhteyttä esimieheeni, ellei minun palveluni kelpaa.
Asiantuntijatyö yrittäjänä, rakennusala. Joudun tutustumaan asiakkaan projektiin ja samalla asiakkaaseen jo sen verran hyvin ennen kuin teen tarjouksen, että hankalalle asiakkaalle tulee niin kallis hinta että tajuaa mennä muualle.
Yhden kerran ok kuuloinen asiakas hankaloitui ja alkoi tinkiä jo alkaneessa hankkeessa, kertoen saaneensa joktain opiskelijalta halvemman tarjouksen ja tuli sen kanssa "neuvottelemaan tuntihintaa alemmas". Onnittelin häntä että hienoa kannattaa käyttää sitä opiskelijaa 20v alalla toimineen ammattilaisen sijaan niin säästätte varmasti rahaa, annoin kaikki hankkeen paperit hänelle käteen ja ohjasin ulos. Ai että ukon naama venähti.
Puhelimessa asikas, joka vaan huutaa ja haukkuu eikä anna suunvuoroa, että saataisiin keskustelu aikaiseksi. Mykistä puhelin, niin saat katkaistua tuon yksinpuhelutulvan. Mulla ainakin onnstunut, asikas alkaa huolissaa ihmettelemään, katosinko johonkin, missä vaiheessa poistan mykistyksen ja rauhallisesti totean, että kyllä ollaan täällä vielä. Ja sen jälkeen asiasta keskutelu on sujunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennät ulos kuin leppäkeihäs, eikä saamaasi työtodistusta kannata esitellä kellekään.
Ei niitä työtodistuksia muutenkaan tarvii kenellekään esitellä, paitsi kun ilmoittaudut työttömäksi.
Oon ihan mahtava aspa. Näin työkaverit ja esihenkilö mua kuvailee. En myöskään anna asiakkaiden kävellä mun yli, eli jos mulle puhuu rumasti ja vaikka käskyttää niin asiakas saa kyllä kyytiä siitä. Myös menen väliin jos näen että asiakas tylyttää työkaveria joka jäätyy tilanteeseen.
Me ei olla mitään kivitauluja joihin voi heitellä paskaa miten mielii, vaan asiakkaan tulee kohdella meitä aivan yhtä hyvin kuin mitä mekin heitä kohdellaan. Saa olla apaattinen kivinaama asiakkaana mutta käskyttävä kusipää ei.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Kyllä se siitä. Älä syytä itseäsi, älä anna asiakkaan päästä ihosi alle. Teet vain työtäsi.
Niin, älä lähde tunnetilaan mukaan, pysy viilipyttynä! Se ei ole henkilökohtaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen siinä asemassa, että voin ilmoittaa hankalalle aasiakkaalle että on tervetullut takaisin sen jälkeen kun on opetellut käyttäytymään.
Mitä tahansa ei pidä, eikä tarvitse sietää. Hulluksi on maailma mennyt senkin suhteen.
No, hyvät sulle:)))))) Kiva ois tietää, että missä pädet. Sarjassamme ei hommaansa osaava!
Meillä päällikkökin ohjeistaa että paskasti käyttäytyviä ihmisiä ei palvella. Siinä ei ole mitään pätemistä vaan aikuiselle ihmiselle opetetaan miten käyttäydytään. Asia mikä olisi pitänyt oppia jo päiväkodissa. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan mahtava aspa. Näin työkaverit ja esihenkilö mua kuvailee. En myöskään anna asiakkaiden kävellä mun yli, eli jos mulle puhuu rumasti ja vaikka käskyttää niin asiakas saa kyllä kyytiä siitä. Myös menen väliin jos näen että asiakas tylyttää työkaveria joka jäätyy tilanteeseen.
Me ei olla mitään kivitauluja joihin voi heitellä paskaa miten mielii, vaan asiakkaan tulee kohdella meitä aivan yhtä hyvin kuin mitä mekin heitä kohdellaan. Saa olla apaattinen kivinaama asiakkaana mutta käskyttävä kusipää ei.
Eli sä päätät, milloin asikas on sun mielestä hankala. En sanois hyväksi aspaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä asiakaspalvelussa ja viimeisen 10 vuoden aikana asiakkaiden käytös on kyllä pahentunut. Ennen arvosteltiin vain asioita, nyt arvostellaan työntekijää, mennään jopa henkilökohtaisuuksiin. Käytöstavat ovat unohtuneet ihan kokonaan monelta. Monesti minä olen vain se välikäsi ihmisten asioiden selvittelyssä, mutta olen myös se sylkykuppi, joka vastaa puhelimeen. Kun ihmistä ei nähdä, ajatellaan, että sille on ok sanoa mitä vain.
Joskus työpäivän jälkeen tulee itku. Joskus asiat tulee yöllä mieleen ja pyörii päässä. Ikävä sanoa, että sitä joutuu kovettamaan itsensä. Itse olen tehnyt niin nykyisin, että aina kun jossain joku on ystävällinen asiakaspalvelussa yms.annan siitä heti positiivista palautetta. Se voi olla sille ihmisille sillä hetkelle todella tärkeää.
Joskus se on toisinpäin. Asioin Terveystalossa korkeassa kuumeessa ja si
Tuo on. inusta nykypäivänä käsittämätöntä, että asikaspalvelussa työskentelevä voi puhua miten tahansa asikkaalle. Kun aloitin työelämässä 1983, niin oli päivänselvää, kuka on asikas ja miten häntä saa kohdella. Ei missään tilanteessa niin, että asiakas tuntee olonsa epämiellyttäväksi.
Hoidan tilanteen iloisesti hymyillen. Päivän päätteeksi hankala asiakas pääsee mun päiväkirjaan. Siellä olette te kaikki hankalat! 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen henkilöstöjohdossa firmassa, joka tekee mm. puhelintyötä ja luuri korvaan -on yksi antamistani ohjeista meidän asiantuntijoille. Jos me yritetään auttaa ja saadaan vittuperkelettä takaisin, sitten yritetään joskus uudestaan.
Hyvin pärjäsin 10 vuotta taksin ratissa ihan puhumalla, kerran yritti asiakas käydä käsiksi. Sai sumutteet naamalleen ja reissun putkaan.
Monilla asiakkailla on mt-ongelmia, yritän puhelimessa ymmärtää ja auttaa heitä asioissa, joista he ottavat yhteyttä.
Minulla ei ole mt-puolen koulutusta, joten kärsin sekopäisistä huutajista.
Eniten hankalia on yrittäjissä, keski-ikäisissä 45-65 -vuotiaissa räyhääjämiehissä, joilla jokin ruumiinosa ei enää toimi sekä naispuolisissa vanhuksissa, joilla on muistiongelmia ja kyky tiuskia kaikille kaikesta.
Sairaalassa sanon, että no voivoi sentään ja poistun paikalta. En ole hoitaja.