Kun kohtaat töissä hankalan asiakkaan
Niin mitkä on sinun keinosi tilanteessa, että itse jaksat? En halua tai voi valitettavasti tarkemmin kertoa työstäni, mutta joudun säännöllisesti olemaan tekemisissä erittäin haasteellisen ja hankalan asiakkaan kanssa. Sen verran voin mainita, että hoidollisesta suhteesta ei ole kysymys. Olen luonteeltani sellainen, että lähden herkästi etsimään vikaa itsestäni, mutta en usko että tästä on nyt kysymys, koska muiden kanssa tulen ihan hyvin tai vähintäänkin normaalisti toimeen. Pitäisi olla tietenkin erittäin iloinen, että hankalia on noinkin vähän kuin vain yksi!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen siinä asemassa, että voin ilmoittaa hankalalle aasiakkaalle että on tervetullut takaisin sen jälkeen kun on opetellut käyttäytymään.
Mitä tahansa ei pidä, eikä tarvitse sietää. Hulluksi on maailma mennyt senkin suhteen.
No, hyvät sulle:)))))) Kiva ois tietää, että missä pädet. Sarjassamme ei hommaansa osaava!
Meillä päällikkökin ohjeistaa että paskasti käyttäytyviä ihmisiä ei palvella. Siinä ei ole mitään pätemistä vaan aikuiselle ihmiselle opetetaan miten käyttäydytään. Asia mikä olisi pitänyt oppia jo päiväkodissa. T. Eri
Niin, että kun asiakas on luonnostaan sen näköinen kuin olisi hankala, niin sä vedät heti oletuksen päälle, että tää on hankala ja alat opettaa käyttäytymista. Itseäni kohdellaan välillä epäoikeudenmukaisesti, kun ääntäni korottamalla yritän saada puheenvuoron, kun se asikaspalvelija ei osaa keskeyttää omaa puhetulvaansa. Leimataan hankalaksi heti, kun korotat ääntäsi. Tai vaikkapa painotat sanojasi tai jankutat sen asikaspalvelija. kanssa. Kukas siinä on hankala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen siinä asemassa, että voin ilmoittaa hankalalle aasiakkaalle että on tervetullut takaisin sen jälkeen kun on opetellut käyttäytymään.
Mitä tahansa ei pidä, eikä tarvitse sietää. Hulluksi on maailma mennyt senkin suhteen.
No, hyvät sulle:)))))) Kiva ois tietää, että missä pädet. Sarjassamme ei hommaansa osaava!
Meillä päällikkökin ohjeistaa että paskasti käyttäytyviä ihmisiä ei palvella. Siinä ei ole mitään pätemistä vaan aikuiselle ihmiselle opetetaan miten käyttäydytään. Asia mikä olisi pitänyt oppia jo päiväkodissa. T. Eri
Niin, että kun asiakas on luonnostaan sen näköinen kuin olisi hankala, niin sä vedät heti oletuksen päälle, että tää on hankala
Jännä juttu, mua ei ole koskaan leimattu hankalaksi eikä tarvitse korottaa ääntäni. Tulvaan tulee aina väli.
Otan aika "mielelläni" työkavereilta vaikeita asiakkaita, koska sillä on asiakkaaseen yleensä hyvä vaikutus heidän uskoessaan pääsevänsä asiassaan eteenpäin. Minä en myöskään ota henk.koht. ikävää asiakasta ja pysyn rauhallisena sekä tarvittaessa osaan puhua kohteliaan suoraan. Vain kerran oli niin mahdoton asiakas, että minulla oli syytä sanoa hänelle hyvin suoraan ja niin kuin asia on. Valitus tuli pomolle, mutta hän on reilu ja sanoi asiakkaalle, ettei saa häiritä enää ketään meillä ja asiointi tapahtuu jatkossa valittajan kollegan kautta. Pomo siis teki valituksen vaikeasta asiakkaasta asiakkaan pomolle.
Siihen oppii suhtautumaan. On kyllä hirveää, kun joku asiakas katsoo asiakseen vainota asiattomilla valituksilla. Meillä oli oli aikoinaan sellainen asiakkaana (muiden sekopäiden soittelijoiden lisäksi). Annettiin pomon puhelinumero, ja hänkään ei ilahtunut hänen soitoistaan.
Tarjosi kaikille pullakahvit, kun se vaihtoi asiakkuutensa kilpailijalle.
Nykyisin varmaan on vielä enemmän kaikenlaista häirintää. Mutta ammattilainen ei anna sen mennä ihon alle. Pitää vain ajatella, että kaikenlaisia hulluja se leipä elättää. Ja jaksaa palvella asiallisesti, sekin niitä voi ketuttaa, kun eivät saa suuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä asiakaspalvelussa ja viimeisen 10 vuoden aikana asiakkaiden käytös on kyllä pahentunut. Ennen arvosteltiin vain asioita, nyt arvostellaan työntekijää, mennään jopa henkilökohtaisuuksiin. Käytöstavat ovat unohtuneet ihan kokonaan monelta.
Aloitin työurani kaupan kassalla 2000 -luvun alussa, ja sain kyllä jo silloin kuulla vaikka mitä henkilökohtaisuuksiin meneviä loukkauksia. Olin nuori ja melko järkyttynyt, kuinka ilkeitä jotkut saattoivat olla myyjälle.
Minä aloitin erikoiskaupanalan perheyrityksessämme 80-luvulla. Jouduin muutaman hirviöasiakkaan käsittelyyn sinä aikana kun olin siellä töissä, nuorena se tuntui todella pahalta ja vaikka en ole mikään herkkä kukkanen noin muuten, joskus tuli itku. Kyseessä ei edes olleet omat virheeni, mutta purkivat omaa pahaa oloaan minuun. En edelleenkään ymmärrä tuollaista käytöstä. Iän myötä opin kyllä toimimaan noissa tilanteissa, mutta se mikä on muuttunut noista ajoista tähän päivään, on kaiken julkiseksi tekeminen. Nykyään aika herkästi nostetaan somessa mustamaalauskampanja milloin mistäkin asiasta tai laitetaan paskaa palautetta sähköisesti. Se on helppoa kun ei tarvitse edes kohdata sitä, jota haukkuu, saati kuunnella perusteluita, miksi toimittiin kuten toimittiin. Vaihdoin pois kaupan alalta liki kymmenen vuotta sitten kun mitta tuli täyteen.
Kerran korjaamolla vein auton pikahuoltoon. Mekaanikko meni tietokoneelle ja avasi auton tiedot. Ehdin lukea selän takaa tekstin "hankala asiakas"
Sen oli kirjoittanut aiemmin eräs huoltoneuvoja kun annoin palautetta siitä, että tuulilasin vaihdossa olleen auton lasi olikin vaihtamatta.mennessäni hakemaan autoa.
Kirjoittaja sai potkut reklamaationi jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimessa asikas, joka vaan huutaa ja haukkuu eikä anna suunvuoroa, että saataisiin keskustelu aikaiseksi. Mykistä puhelin, niin saat katkaistua tuon yksinpuhelutulvan. Mulla ainakin onnstunut, asikas alkaa huolissaa ihmettelemään, katosinko johonkin, missä vaiheessa poistan mykistyksen ja rauhallisesti totean, että kyllä ollaan täällä vielä. Ja sen jälkeen asiasta keskutelu on sujunut.
En mieti koskaan työasioita kuin työpaikalla.
- laitosohjaajana 26 vuotta
Jos tulee kritiikkiä otan sen ilomieli vastaan uteliaisuudesta halusta kuulla mitä parannettavaa työssäni on. Jos tulee asiatonta palautetta niin pyydän keskittyä perustelemaan väitteensä koska ei siitä muutoin hyötyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee kritiikkiä otan sen ilomieli vastaan uteliaisuudesta halusta kuulla mitä parannettavaa työssäni on. Jos tulee asiatonta palautetta niin pyydän keskittyä perustelemaan väitteensä koska ei siitä muutoin hyötyä ole.
Täytyy antaa tunteiden laantua jotta järki alkaa puhua ja saa jonkinlaisen käsityksen asioista.
Nykyisessä työssä onneksi töitä riittää ja itse saan valita asiakkaani. Jos joku on hankala, niin saa poistua, en minä häntä haluaisikaan asiakkaakseni. Ja sitten ne, ketkä ovat asiakkaitani, ovat huippuja tyyppejä ja heidän kanssaan on aina kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatyö yrittäjänä, rakennusala. Joudun tutustumaan asiakkaan projektiin ja samalla asiakkaaseen jo sen verran hyvin ennen kuin teen tarjouksen, että hankalalle asiakkaalle tulee niin kallis hinta että tajuaa mennä muualle.
Yhden kerran ok kuuloinen asiakas hankaloitui ja alkoi tinkiä jo alkaneessa hankkeessa, kertoen saaneensa joktain opiskelijalta halvemman tarjouksen ja tuli sen kanssa "neuvottelemaan tuntihintaa alemmas". Onnittelin häntä että hienoa kannattaa käyttää sitä opiskelijaa 20v alalla toimineen ammattilaisen sijaan niin säästätte varmasti rahaa, annoin kaikki hankkeen paperit hänelle käteen ja ohjasin ulos. Ai että ukon naama venähti.
Mikä on firman nimi, jotta muistetaan välttää?
Vierailija kirjoitti:
Hoidan tilanteen iloisesti hymyillen. Päivän päätteeksi hankala asiakas pääsee mun päiväkirjaan. Siellä olette te kaikki hankalat! 😁
Henkilörekisterin pitämisestä on ilmoitettava henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millainen on hankala asiakas.
Tulet vielä tietämään.
En nyt tiedä. Ehkä en pidä ihmisten omaa pahanmielenpurkausta hankalana? Eihän se liity minuun millään tavalla. Heitä vaan harmittaa se varsinainen muu asia. Minulle on kiroiltu, haukuttu tyhmäksi jne. En kuitenkaan kokenut heitä hankaliksi.
Ihan vaan kerron rauhallisesti todetut asiat ja esitän pari vaihtoehtoa tilenteen ratkaisuksi. Näin toiselle osapuolelle tarjoutuu pieni vaikkakin joskus vain näennäinen mahdollisuus vaikuttaa lopoutulokseen.
Kuuntelen purkautumisen loppuun. Asiasta keskustellaan, kun pahimmat höyryt on päästetty pihalle. Sitä ennen on turha yrittää rakentaa ratkaisua.
Tällä simppelillä keinolla asiakas kokee tulleensa kuulluksi.
Oon henkilökohtainen avustaja ja jos otan uuden asiakkaan ja hän osoittautuukin hankalaksi niin ei mun tarvitse häntä jaksaa. Ilmoitan vaan pomolle että en enään avusta häntä .
Nähty kun nuori tyttö tiskillä oli häkentynyt kun asiakas ei osannutkaan päättää mitä ostaa. Jotenkin ajatus ettei kaikkea tarvitse kestää?
Asiakaspalvelijaa haukuttiin tympeäksi ilman syytä, silloin hävetti seurueen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen purkautumisen loppuun. Asiasta keskustellaan, kun pahimmat höyryt on päästetty pihalle. Sitä ennen on turha yrittää rakentaa ratkaisua.
Tällä simppelillä keinolla asiakas kokee tulleensa kuulluksi.
Kyllä. Teollisuudessa voi tulla itkuhuutoraivari asiakkaalla. Voi olla hätätilanne ja esim aikataulu painaa päälle. Voi olla niin paha stressi, että se vaan purkautuu noin. Silloin ei kannata sanoa huudon aikana mitään vastaan. Paha olo täytyy päästää ensin pihalle.
Eräs sukulainen on hoitaja ja sanoi, että heillä oli yksi kauhuasiakas. Jokainen inhosi käydä tuon ilkeän asiakkaan luona. Solvasi hoitajia esimerkiksi ulkonäöistä. Lopulta tämä sukulainen flippasi täysin ja sanoi suorat sanat takaisin ja käski vielä lopuksi katsoa itseään peilistä. Sanoi, että hän halusi vajota maan alle sanottuaan tuon, koska eihän hän voi sairasta ihmistä tuolla tavoin haukkua ammattilaisena. Uskomatonta kyllä, lopputulos oli erinomainen. Tämä ilkiö purskahti nauramaan ja heille tuli hyvät välit, johon sisältyi sellaista lempeää sanailua: "annas silmälasit, ihan kuin olisi perseesi kasvanut", johon pystyi vastaamaan "ootko omaasi mitannut". Ja sitten naurettiin yhdessä. Ilkeyskin väheni ja meni enemmän sellaiseksi vinoiluksi. No, tämä sukulainen otti sitten tämän hoidettavan vastuulleen ja lomien aikana oli aina kysellyt tätä. Lapset vielä kiitteli kuoleman jälkeen, että heidän vanhempansa piti tästä sukulaisesta kovin ainoana hoitajista. Mutta tosiaan tämä oli vissiin erikoistapaus, joka jostain syystä nautti siitä naljailusta ja siitä, ettei toinen alistu nyrkkeilysäkiksi. Yleensä kiukkuinenkaan ihminen ei halua ilkeyttä takaisin.