Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd ja puheen ymmärtämisen vaikeus

Vierailija
07.02.2025 |

Minulla on pari tuttua, joilla tiedän olevan adhd ja heitä molempia yhdistää se, että he eivät useinkaan ymmärrä sanotun tarkoitusta vaan alkavat joko jankata asian vierestä tai takertuvat osaan lausetta ja alkavat vaahdota siitä. Eikä se vaahtoaminen lopu, vaan se puolikas lause jotenkin tallentuu heidän päähänsä ja alkaa elää omaa elämäänsä. 

Mainitsin kokeilleeni uutta reseptiä soijarouheesta, koska olisi ilmeisesti terveellistä ja halpaa. Ei tullut hyvää! 

Tämä muuntui välittömästi siihen, että teen aina pahaa ruokaa, koska se on halpaa. Sitten saan osakseni jatkuvaa nälvimistä siitä, vielä kuukausien päästäkin. Miten voin olla niin tyhmä ja köyhä, että syön aina pahaa ruokaa. 

Kerroin tehneeni kerran mokan x, koska olin valvonut monta yötä. Se vääntyi heti siihen, että teen aina niin ja adhd loputtomiin vaahtoaa siitä, kertoo asian tutuille ja tuntemattomille, ja "neuvoo ja auttaa" minua jatkuvasti. Rasittavaa! 

Adhd innostui kuntosalista ja neuvoin, että kannattaa oikeasti ottaa ekat kerrat rauhallisesti. Etsiä sopivat painot ja tehdä kohtuullisesti. Hankkia tietoakin asiasta, tehdä liikkeet oikein. Säännöllisyys on tärkeintä.  Hullu rehkiminen ja paikkojen rikkominen heti alkuunsa ei ole järkevää. 

No, kuulemma olen neuvonut, että pitää aina tehdä vaan vähän ja kevyesti, ja nyt mesoo kuinka kaikki sanovat kuinka väärässä olen kun eihän tuolla tavalla mitään tuloksia saa, jos jotain kilon punnuksia käy kymmenen minuuttia heiluttelemassa... Niin, en ole sanonutkaan..

Ja tätä se on, päivästä toiseen. Työkaverista kyse siis. 

Onko kukaan muu huomannut tällaista vai johtuuko ilmiö jostakin muusta ja adhdon vain sattumalta molemmilla. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Kyseinen työkaveri ärsyttää muitakin, ja on joutunut pari kertaa puhutteluunkin käytöksensä takia. Mikään ei muutu. Itse vetoaa siihen, että on adhd. 

Olemme yrittäneet kohteliaasti kestää, koska sanoo olevansa nepsy. 

Jotenkin olen alkanut itse epäillä onko kyse vain siitä. 

Toista tapausta en kovin usein onneksi näe, asuu naapurustossa. 

Ap

Vierailija
42/47 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD ja autismin kirjo esiintyvät usein päällekkäin. Tuo väärin tai kirjaimellisesti asioiden ymmärtäminen on ehkä enemmänkin autistinen piirre. Rivien välistä lukeminen ei onnistu, eikä joustavuutta ole esittää tarkentavia kysymyksiä.

Huoh. Ei se ole joustosta kyse, vaan esimerkiksi siitä, että sanotaan että "voidaan mennä mihin tahansa syömään" mutta silti mikään ei kelpaa koska toisella on ajatus siitä mitä haluaa. Eli sanotaan eri lailla kuin mitä tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Monet narsistiset ihmiset väittävät että heillä on ADHD, koska sen siivellä voi ottaa oikeutuksen kaikenlaiseen, kuten siihen että ei kuuntele toisia, puhuu loputtomasti ja keskeyttää jatkuvasti.

ADHD:seen voi liittyä asioiden väärinymmärtäminen, mutta ei syyttely ja ilkeys. Se johtuu muista asioista. Tuntemillani ADHD-ihmisillä on sellainen hämmentynyt ilme kun eivät tajua mistä on puhuttu, ja yrittävät päästä kärryille. Siis ADHD aiheuttaa hankaluuksia toisten kanssa kommunikoinnissa, mutta heistä huomaa, että yrittävät kyllä eivätkä tahallaan aiheuta mielipahaa.

Ihmisellä voi olla adhd ja samaan aikaan muuta vikaa, tai sitten voi olla diagnosoinut itselleen sen, koska persoonallisuuden puutteet aiheuttaa asioita joihin ADHD-oireet jossain määrin sopii selitykseksi.

Minulla itsellä on ADHD, jos en keskity niin aivoissa pyörii satoja ajatuksia ja jos joku puhuu jotain joka ei kiinnosta, niin tylsistyn ja aivot lähtee laukalle. ÄO on normaalia parempi 

Vierailija
44/47 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille. Kyseinen työkaveri ärsyttää muitakin, ja on joutunut pari kertaa puhutteluunkin käytöksensä takia. Mikään ei muutu. Itse vetoaa siihen, että on adhd. 

Ap

Hän on tainnut saada aikanaan ankaran ja ongelmakeskeisen kasvatuksen. 

Puolet ongelmasta ratkeaa kun alat neuvoa vain jos ADHD on pyytänyt apua. Jos et neuvo kuntosalilla käymisestä, ei hänellä ole syytä sydämistyä käytökseesi. 

Vierailija
45/47 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puolet ongelmasta ratkeaa kun alat neuvoa vain jos ADHD on pyytänyt apua. Jos et neuvo kuntosalilla käymisestä, ei hänellä ole syytä sydämistyä 

Yritän kyllä välttää turhaa neuvomista ihmisten kanssa. Tiedän miten raivostuttavaa se on. 

Mutta salijutussa koin, että on pakko avata suunsa, koska seuraukset voi oikeasti olla pahat, jos täysin kokematon ihminen lähtee hetken mielijohteesta salille heiluttelemaan rautaa tietämättä mitään liikkeistä. 

Vierailija
46/47 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puolet ongelmasta ratkeaa kun alat neuvoa vain jos ADHD on pyytänyt apua. Jos et neuvo kuntosalilla käymisestä, ei hänellä ole syytä sydämistyä 

Yritän kyllä välttää turhaa neuvomista ihmisten kanssa. Tiedän miten raivostuttavaa se on. 

Lisättäköön vielä, että ko. ihminen saattaa itse tulla kysymään jotain asiasta, ja sitten alkaa se meuhkaaminen. 

Vierailija
47/47 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on niin että ympäristö eli muut ihmiset joutuvat muuttamaan käytöstään että adhd henkilö selviää. Muut joustavat, ottavat huomioon, ymmärtävät. 

Ärsyttää kyllä miten se supervoima on usein ässäkortti hihassa jolla voi selittää kaiken, saada sääliä ja etuoikeuksia jne. Kun mulla on adhd niin oon vaan tämmönen erityinen. Eli ei tarvitse itse ponnistella ja yrittääkään pysyä kärryillä. Mutta en sitä väitä että  eikö olisi vaikeaa, ja työlästä jne. Mutta joskus voisi se adhd  henkilö tulla vastaan. 

Kysyä vaikka että mikä tuossa sun jutussa oli se pääasia kun en saa kiinni/ymmärrä.  Se että ei tajua sarkasmia, huumoria on myös ongelma.  Sitten suututaan heti  kaikesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi