En pyydä ihmisiä enää kylään
Olen jo pitkään ollut tilanteessa, että en oikeastaan jaksaisi pyytää ihmisiä kylään. Ihmiset on tulleet itsekkäiksi ja vaativiksi, mikään ei meinaa kelvata. Todella ärsyttävää yksin asuvana nähdä vaivaa ensin tarjoilun vuoksi, joka ei sitten kelpaakaan. Aina on joku uusi rajoite, josta ei voida tinkiä ja mistä täytyy pitää numeroa. Tai sitten on niitä hifistelijöitä, joille kahvikin täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla tai se on väärin tehty. Mikä helv**** nykyihmisiä vaivaa?!
Kommentit (127)
Talo elää tavallaan, eikö se sanonta jotenkin noin alkanut. Itse huomioin kahvivieraiden tarjoiluissa keliakian ja ehkä laktoosittomuuden. Siis jos tiedän ennakkoon nuo, tai muistan, muuten se on kuten sanotaan voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Voi sua yksinasuvaa ressukkaa kun tarjoilusi ei kelpaa ja juu, ne tulevat varmaankin ihan pitkin hampain sinne mini yksiöösi istuskelemaan viihdyttääkseen sinua yksinäistä ressukkaa.
En asu miniyksiössä enkä halua tänne väen vängällä ketään. Kun olin nuori aikuinen n. 20 vuotta sitten, oli ihmisillä vielä käytöstavat. Arvostettiin, jos olin vaikka tehnyt lohisalaatin tai marjapiirakan. Ne kelpasivat enemmän kuin hyvin! Nykyään annetaan tarkat ohjeet miten esim. omalle lapselle tulee ostaa vain tiettyä leipää tai miten kahviin kelpaa vain kauramaitoa. Nykytouhu on uskomatonta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Olen jo pitkään ollut tilanteessa, että en oikeastaan jaksaisi pyytää ihmisiä kylään. Ihmiset on tulleet itsekkäiksi ja vaativiksi, mikään ei meinaa kelvata. Todella ärsyttävää yksin asuvana nähdä vaivaa ensin tarjoilun vuoksi, joka ei sitten kelpaakaan. Aina on joku uusi rajoite, josta ei voida tinkiä ja mistä täytyy pitää numeroa. Tai sitten on niitä hifistelijöitä, joille kahvikin täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla tai se on väärin tehty. Mikä helv**** nykyihmisiä vaivaa?!"
Olet selvästi nainen. Miesporukoissa yleensä vain päätetään tehdä yhdessä jotain, on se sitten remonttihomma, videopelit, saunominen tai kaljoittelu, eli vierailujen ja yhdessä tekemisten tarkoitus ei ole pelata valtapelejä.
Miehiltä ei kukaan odotakaan mitään emäntätaitoja tai osaamista vieraiden viihtymisen suhteen. Teillä se rima on siellä samalla korkeudella pikkulasten kanssa ja odotukset sen mukaan. Jos jotain ymmärrätte oman napanne ulkopuolelta niin kaikki taputtaa kuin sirkuseläimelle, että katsokaa mies ymmärsi jotain.
Onko siihen tapaamiseen aina pakko liittyä syöminen? Kai sitä muutakin tekemistä on kuin syödä?
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen tapaamiseen aina pakko liittyä syöminen? Kai sitä muutakin tekemistä on kuin syödä?
No onneksi ei kaikkien kanssa ole. Yövieraat onkin sitten eri asia.
Ap
Minulla ei ole mitään mahdollisuutta kutsua ketään kylään. Koko talo on sellaisessa epäjärjestyksessä, että vain itsellä onnistuu pujottelu tavaroiden seassa. Kaikki tuolitkin ovat tavaroiden peitossa. Vain keittiön penkki on vapaana.
En minäkään enkä myöskään halua tarjottavia kylässä ollessani välttämättä. Mutta kotiini en ketään halua koska asuntoni ei ole ennallaan moukkien käynnin jälkeen. Aina jotain katoaa tai hajoaa. Kuin metelöivä porsaslauma saapuisi, ei kiitos ei tämä ole mikään ilmaishotelli jos ei osata jälkiään siivota edes pyydettäessä tai korvata hajottamiaan tavaroita.
Minä en ota enää kylään ketään joka tänne tulisi tyhjin käsin loiseksi. Tänne ei ole tulemista ilman pitsoja ja tuoda meillekkin sitä tarpeeksi paljon. 😁 Lisäksi pitää olla mukana koko sakille kahvit, aamupalat ja viinat.
Maksaa se hotellissakin ja tulee paljon kalliimmaksi. Meille ei tulla ihan ilmatteeksi loisimaan ja ottamaan meistä kaikki hyödyt irti.
Miehelleni tuli ihme sukulaisia kymmenen vuoden ajan jolloinka hänellä maksatettiin niiden ihan kaikki viulut. Mitään ne eivät tuoneet mukanaan, ei edes ruokia ja juomia. Ne maksatutti miehelläni ihan kaikki ravintola kulutkin. Sitten kun tulin kuvioon niin minullakin koitettiin maksatuttaa kun oli rahapussi jäänyt matkasta eikä ollut rahaa.
Itse pyrin välttämään kasviöljyjä, mutta en nyt ala siitä tietenkään vinkumaan jos joku tarjoaa, vaan syön ja kiitän. Sama kahvin kanssa. En juo kahvia, en ole koskaan juonut, mutta kyllä kupillinen mustana menee jos tarjotaan.
Oman taloni asukkaita en enää päästä kylään, opin kantapään kautta edellisessä asunnossani että siitä se juoruilu alkaa.
Muualta tulevat ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Kyläilyjen aika on ohi. Ei nykyaikaa.
Kenen mukaan muka?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että jokaisella mun ystävällä ja sukulaisella on nykyään jotain ruokarajoitteita ja se tekee niiden kestitsemisestä todella rasittavaa. Itse olen kaikkiruokainen sekasyöjä ja sen mukaan teen kaupasta ostokset. Jo pelkästään kaupassa käynti niiden vierailua varten on rasittavaa, joka tuote pitää tutkia ja miettiä, että eihän tämä nyt sisällä sitä tai tätä, mitä kyseinen vieras ei voi syödä. Ennen kaikki nämä ihmiset olivat samanlaisia sekasyöjiä kuin minäkin, mutta nykyään jokaisella joku eettinen, aatteellinen tai suolen toimintaan liittyvä rajoite.
Ei paljon enää huvita ruokavieraita kutsua. Sori siitä 🤷
No sori siitä tosiaan. Itse en ainakaan ole sairastumistani valinnut ja ennen olin "kaikkiruokainen sekasyöjä". Mutta älä kutsu, ei minustakaan kivalta tunnu, jos emäntä on kauhean rasittunut syömisistäni.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että jokaisella mun ystävällä ja sukulaisella on nykyään jotain ruokarajoitteita ja se tekee niiden kestitsemisestä todella rasittavaa. Itse olen kaikkiruokainen sekasyöjä ja sen mukaan teen kaupasta ostokset. Jo pelkästään kaupassa käynti niiden vierailua varten on rasittavaa, joka tuote pitää tutkia ja miettiä, että eihän tämä nyt sisällä sitä tai tätä, mitä kyseinen vieras ei voi syödä. Ennen kaikki nämä ihmiset olivat samanlaisia sekasyöjiä kuin minäkin, mutta nykyään jokaisella joku eettinen, aatteellinen tai suolen toimintaan liittyvä rajoite.
Ei paljon enää huvita ruokavieraita kutsua. Sori siitä 🤷
Ne eettiset ja aatteelliset rajoitteet voi jättää huomiotta. Ainoastaan allergiat ja yliherkkyydet (gluteeni, laktoosi) on huomioitava.
Sellainen, joka on vain valinnut olla syömättä asioita x, y, z ja w perustumatta mihinkään terveydelliseen syyhyn, ottaa pöydästä sitä, mikä sopii omaan ruokavalioon tai ei mitään, jos mikään ei kelpaa.
Sanon tämän ihmisenä, joka on ollut pitkään kasvissyöjä. Koskaan en vaatinut enkä odottanut, että minulle laitetaan jotain erikseen. Jos joku laittoi, olin toki kovin kiitollinen. Keliakiakin minulla on, mutten odota, että sitäkään huomioidaan. Jos en voi kahvipöydässä ottaa kuin kahvia, sitten otan sitä, enkä ruikuta isäntäväelle. Ruokapöydästä nyt yleensä saa mahansa täyteen ja jollei, syön sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ota enää kylään ketään joka tänne tulisi tyhjin käsin loiseksi. Tänne ei ole tulemista ilman pitsoja ja tuoda meillekkin sitä tarpeeksi paljon. 😁 Lisäksi pitää olla mukana koko sakille kahvit, aamupalat ja viinat.
Maksaa se hotellissakin ja tulee paljon kalliimmaksi. Meille ei tulla ihan ilmatteeksi loisimaan ja ottamaan meistä kaikki hyödyt irti.
Miehelleni tuli ihme sukulaisia kymmenen vuoden ajan jolloinka hänellä maksatettiin niiden ihan kaikki viulut. Mitään ne eivät tuoneet mukanaan, ei edes ruokia ja juomia. Ne maksatutti miehelläni ihan kaikki ravintola kulutkin. Sitten kun tulin kuvioon niin minullakin koitettiin maksatuttaa kun oli rahapussi jäänyt matkasta eikä ollut rahaa.
Onhan tuo toki pidemmän päälle sopimatonta käytöstä, mutten kauheasti antaisi sinullekaan pisteitä 'loinen'-termin käyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
"Olen jo pitkään ollut tilanteessa, että en oikeastaan jaksaisi pyytää ihmisiä kylään. Ihmiset on tulleet itsekkäiksi ja vaativiksi, mikään ei meinaa kelvata. Todella ärsyttävää yksin asuvana nähdä vaivaa ensin tarjoilun vuoksi, joka ei sitten kelpaakaan. Aina on joku uusi rajoite, josta ei voida tinkiä ja mistä täytyy pitää numeroa. Tai sitten on niitä hifistelijöitä, joille kahvikin täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla tai se on väärin tehty. Mikä helv**** nykyihmisiä vaivaa?!"
Olet selvästi nainen. Miesporukoissa yleensä vain päätetään tehdä yhdessä jotain, on se sitten remonttihomma, videopelit, saunominen tai kaljoittelu, eli vierailujen ja yhdessä tekemisten tarkoitus ei ole pelata valtapelejä.
Ollapa mies! Kaikki asiat olis niin ihanan simppeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Miten naiset onnistuvat tekemään yhdessäolostakin niin vaikeaa?
Meillä on iso talo jossa useampi ylimääränen huone. Kestitettäisiin ja majottaisiin mielellämme samanhenkisiä.
Mutta tänne haluaa vain sellasia sisustus vinkkaajia( vaimo ei jaksa kuunnella), koiran komentelijoita (rotu joka ei kaipaa vieraiden silittelyitä ja hoetaan sen nimeä)tai perskännissä kun nainen heittänyt pihalle.
Ennen koronaa oli illanviettoja ja viikonloppuvieraita.
Viihdytään keskenämmekin ei sillä mutta olihan se aikaa jota kaivataan. Nämä edeltävän ajan vieraat on ihan mökkiytyneitä. Eivät käy missään. Eikä ilman kutsua kehtaa ängetä.
Minä en syö kenenkään luona vain kohteliaisuudesta mitään, mistä en pidä tai mikä ei sovi ruokavaliooni (oli sitten allergia tai omaehtoinen). Eikös tyrkyttäminen ole ihan yhtä epäkohteliasta? Esim. pullaa/kakkua/keksiä vastaavaa olen syönyt viimeksi varmaan 10 vuotta sitten. Ei allergiaa, en vai halua, enkä näe tarvetta moiselle hötölle.
Teillä on outoja ystäviä. Ei suurin osa ihmisistä ole tuollaisia. Meillä käy ystäviä kylässä alvariinsa, eikä tämä ole mikään ongelma. Jos kaikki ruoka ei mene niin säästetään se itselle ja syödään myöhemmin. Eikä kukaan valita, vaikka tarjottava olisi heille sopimatonta, ottavat mitä ottavat.
Älkää tehkö asioista vaikeita.
En ymmärrä mitä merkitystä tarjoiluilla on siinä ihmisten näkemisessä ja miksi sellaista pitäisi tehdän kun kumpikaan ei sitä halua.
Avaatko ovesi vähävaraisena opiskelijana vieraille jotka vetävät kaikki viimeisillä rahoillasi ostamat ruokasi naamaansa.