Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini yletön "kuolinsiivous". En jaksa

Vierailija
07.02.2025 |

Äitini (79v) aloitti pari vuotta sitten ylettömän kuolinsiivouksen, joka on vain kiihtymistään kiihtynyt. On masentavaa seurata, kuinka hän elää kokoajan kuolemanpelossa ja masennuksessa. Mikään ei kuulemma kiinnosta, eikä hän halua käydä missään. Kyseessä on pieni n.10 tuhannen hengen asuinpaikka, jossa ei oikeastaan mitään virikkeitä edes ole. Aina kun puhumme puhelimessa hän kyselee otanko sitä, tätä ja tuota. Sitten kun useinmiten tuskastuneena sanon, että en halua mitään 80 luvun kangaspakkoja, vaatteita, kenkiä ym. Alkaa tiuskiminen, loukkaantuu ja sanoo heti, että hän heittää sitten roskiin. Tekee siis heti hävitystyön, etten ehdi edes nähdä. En tiedä miksi siitäkin pitää loukkaantua, että en halua 48 vuotiaana äitini 10 vuotta vanhaa talvitakkia, joka on ostettu 70 vuotiaan käyttöön. Kun kävin äskettäin kotona, niin hän halusi eroon kaikista valokuvista. Tuntuu todella pahalta kun hän ei halua enää nähdä mitään valokuvia ympärillään, eikä kansioissa. Minulle nämä monetkaan "sukulisen-serkun-veljen- naapurin pojan" vihkikuvat hänen seinällä ei merkitse yhtään mitään. Isäni elää vielä ja elävät siis aivan itsenäisesti samassa asunnossa, missä eläneet 50 vuotta. Kumpikin pystyy liikkumaan omilla jaloilla ulkona, eikä tarvitse holhousta. Ei vakavia sairauksia ja äidilläni ei ole edes mitään lääkityksiä. Mitään sairaskohtauksia eivät ole koskaan saaneet. Kuitenkin tämä kuolema ajatus ja pelko on vaan kaiken keskiössä marttyyrimaisesti. 

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kestä sitä ,että vanhemmat käyttää sanaa kuolinsiivous, niin se tarkoittaa ,että aikuiset lapsensa pelkäävät äidin/isän kuolevan. 

Vierailija
102/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyytää säästää valokuvat, joissa on sukulaisia. 

Joku jälkeläinen saattaa kiinnosyua suvusta ja vanhat sukuvalokuvat on aarre. 

Mitään ei tee kuvilla kavereista ja matkoilta, jollei sukulaisia ole kuvissa. Roskiin vaan. 

Mitä niillä vanhoilla sukuvalokuvilla tekee, jos kukaan ei tiedä, keitä kuvissa oikein on? On kansiollinen vanhoja kuvia, eikä kukaan ei ole merkannut keitä siinä on, ei edes kuvien taakse. Kuka osaa arvata, että tuossa on isoisoisoisän veli ja hänen naapurinsa vaimoineen. Tai että tuossa on isoisoäidin kasvattivanhemmat. Ei niitä miksikään arteeksi voi kutsua. Ehkö joku taho voi arvostaa niitä jonain historiallisena muistona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on päinvastoin 90-vuotias ja luulee elävänsä ikuisesti ja pitää itseään nuorekkaana, mutta mistään ylimääräisestä tavarasta hän ei tykkää, olen ostanut monena jouluna lahjaksi hänelle pannulappuja niin nyt hän sanoi että hyi miten joku on antanut hänelle isoja kovia pannulappuja kasan lahjaksi että ei hän niillä mitään tee ja kysyi onko minulla käyttöä niille.

Äitisi on oikeassa. Useat uudet pannulaput on kovia, millä on hankala saada kunnon ote ja sen lisäksi ne eivät eristä lämpöä kunnolla, toisin kuin vanhat pehmeät. Lapseni vei itselleen minun hankkimani patalaput ja patakintaan, viimeiset hyvät, jotka olen kaupasta löytänyt. Tosin patakinnas oli niissäkin turhan jäykkä. Täytyisi varmaan ruveta tuunailemaan ja paikkailemaan niitä vanhoja, mitkä jäivät kotiin, kun kankaat alkavat mennä puhki. Niitä uusia huonoja olisi lähes käyttämättöminä.

Vierailija
104/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on itse hyväksynyt elämän ja myös oman elämänsä rajallisuuden, kestää puhua ja kuulla aiheesta.

Pidän erikoisena, että viisikymppinen on vielä niin kujalla ja pinnallinen, että avautuu netissä 80v äitinsä täysin realiteeteissa olemisesta oman kuolemansa suhteen.

Yrittäkää nyt hyvänen aika ymmärtää, että jo viisikymppisenä olette itsekin elämänne ehtoopuolella.

Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että viisikymppinen itsekin kuolee. Täällä kuolee koko ajan nuoria, lapsia ja vauvojakin, täällähän kuolee sikiöitäkin kohtuunsa.

Sekin on hänen täysi elämänsä. Ei ole mitään automaattista saati luvattu tiettyä elinaikaa yksilön kohdalla.

80v on jo kauan ollut jatkoajalla, vaikka aina joku harva elääkin vuosisadan. Todellakin on aika puhua kuolemasta ja järjestää asiansa.

Jo

Muistitko tehdä myös edunvalvontavaltuutuksen, jos et satukkaan kuolemaan kertalaakista? 

Vierailija
105/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolemanpelko on ymmärrettävää tuossa iässä. Tulet itsekin sen todennäköisesti kokemaan. Naureskele ja muistele sitten sen kourissa, kuinka kiukuttelit äidistäsi vauvapalstalla.

Se tunne kun tiedät todella hengenvaarallisesti sairaana että lähtösi voi  olla lähellä.... kun sen tiedostus iskee täysillä, veri jäätyy suonissa jos olet yhtään tiedostavassa tilassa etkä tajuttomaksi lääkittynä. Minä olen sen kokenut.

Ei kuolinsiivouksessa ole kyse kuolemanpelosta vaan siitä, ettei seuraava sukupolvi joudu käyttämään koko vuotta talon tyhjentämiseen. Vanhoihin omakotitaloihin mahtuu ihan järkyttävät määrät roinaa. Sellaista jota ei enää edes omistaja itse käytä vaan on jostain vuosikymmenten takaa käyttämätöntä roipetta. 

Ei tarvitse edes olla omakotitalo. Hiljattain tyhjennettiin edesmenneen sukulaisen kaksio. Varsinkin varaston siivoaminen oli mielenkiintoista koska se oli ihan täynnä vaatetta ja muuta tekstiiliä joita oli ehkä viimeksi käytetty 90-luvulla. Ja eihän siinä mitään jos tavara on hyväkuntoista, mutta kulahtaneilla vuosikymmeniä vanhoilla toppatakeilla ja tahraisilla matoilla ja pöytäliinoilla ei tee yhtään mitään. Ja kyseinen ihminen olis siis viimeksi muuttanut noin viitisen vuotta sitten. En ymmärrä miksi kukaan raahaa tuollaista kamaa mukanaan muutosta toiseen. 

Vierailija
106/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olen sinulle kateellinen. Vielä tulet olemaan äidillesi niin kiitollinen ettet arvaakaan. Olen nyt itse tehnyt noin vuoden kuolinsiivousta ja yhä jatkuu. Olen 44-vuotias. Tekisipä äitinikin. Kammottaa ihan ajatella, että mikä määrä joutavaa rytöä voi jäädä kontolleni, kun hänen on aika mennä. Silloin ihminen tarvitsee voimia ihan muuhunkin kuin siihen, että roudaa toisen roinia kaatikselle. 

Vierailija
107/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappina kohtaan usein seitsemänkymppisiä omaisia, jotka ovat vilpittömästi shokissa, yllättyneitä ja hoitohenkilökunnalle katkeranvihaisia siitä, että heidän 90-100-vuotias äitinsä tai isänsä kuoli.

Tuo on kyllä yllättävä näkökulma. Ei tuollainen käytös ole mitään normaalin ihmisen riehumista. 

Vierailija
108/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaramäärän hallinta ja tarvittaessa vähentäminen on erittäin jees ideoita. 

Mutta se, että kotona täytyy olla mahdollisimman vähän tavaraa ja kaikki on järjestettävä niin, että läheisille jää mahdollisimman vähän vaivaa - se on traumatisoituneen ihmisen käytöstä.

Kyseinen ihminen kantaa elämänmittaista traumaa siitä, että on joutunut kokemaan oman olemassaolonsa olevan rasite läheisilleen. Hyvin mahdollisesti se trauma on ihmiseen lapsuudenkodissa oikein opettamalla opetettu,

Viimeiseen epätoivoiseen ratkaisuun ajautuvissa ihmisissä on tällainen alaryhmä. He myyvät kaiken pienen materiansa kirpputorilla ja vielä sulattavat pakastimensakin ennen kuin tekevät viimeisen tekonsa. Ettei vaan ole muille vaivaksi.

Koettakaa nähdä läheisenne tämän kautta, ja sen jälkeen siihen läheiseen suhtautuu aivan eri silmin. 🌺

Vierailija
109/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolemanpelko on ymmärrettävää tuossa iässä. Tulet itsekin sen todennäköisesti kokemaan. Naureskele ja muistele sitten sen kourissa, kuinka kiukuttelit äidistäsi vauvapalstalla.

Se tunne kun tiedät todella hengenvaarallisesti sairaana että lähtösi voi  olla lähellä.... kun sen tiedostus iskee täysillä, veri jäätyy suonissa jos olet yhtään tiedostavassa tilassa etkä tajuttomaksi lääkittynä. Minä olen sen kokenut.

Ateistit pelkää. Raamatun tunteva ei.

Vierailija
110/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 9Ov, sairastui viime vuonna dementiaan, hänellä on  paljon vaatteita, ei ole heittäytyä mitään pois, ehdotin että veisin käydessäni vaatteita uffiin, ei anna viedä. 

Vierailija
111/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappina kohtaan usein seitsemänkymppisiä omaisia, jotka ovat vilpittömästi shokissa, yllättyneitä ja hoitohenkilökunnalle katkeranvihaisia siitä, että heidän 90-100-vuotias äitinsä tai isänsä kuoli.

Tuo on kyllä yllättävä näkökulma. Ei tuollainen käytös ole mitään normaalin ihmisen riehumista. 

Ystäväni äiti kuoli vuosi sitten. Äiti oli 97-vuotias ja pahasti dementoitunut. Ystäväni teki hoitovirheilmoituksen kun hänen mielestään hoitokoti tappoi äitinsä. Tunsin häpeää hänen puolestaan, minusta äitinsä oli aika päästä pois. Ystäväni mielestä äidillään olisi ollut vielä monta hieno elinvuotta edessään.

Vierailija
112/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset eivät hyväksy, että on NORMAALIA, että vanhus kuolee 85-vuotiaana. Surkutellaan miksi lääkäri ei antanut enempää hoitoja ja lääkkeitä. Ei jaksaisi tällaisia hoitoa kärttäviä aikuisia lapsia.

Vierailija
113/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista, että vain harvalla suomalaisella on sukulinna tai -kartano tai muu sellainen asunto, joka pysyy suvun hallussa sukupolvien ajan. Sellaisessa on helpompi säilyttää kunkin sukupolven kerryttämiä aineellisia muistoja, ihanasti jossain kammarissa tai vintillä tai romanttisessa tornissa. Useimpien suomalaisten kodit ovat liian pieniä sellaiseen, ja muutoissa pannaan helposti tavaroita roskiin ja kierrätykseen. Joissain tapauksissa asiakirjoja, kirjeitä, päiväkirjoja, valokuvia jne. voi tallettaa arkistoon, mutta nekin kärsivät tilanpuutteesta eivätkä useimmiten ole kiinnostuneita Matti ja Maija Meikäläisen aineistoista. Ehkä jokin työväen arkisto voi olla poikkeus.

Vierailija
114/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä oli hyvä ohjenuora tähän kun mummonsa alkoi tehdä samaa. Hän otti vastaan kaiken älyttömänkin. Joko hän piti tavarat itse, kysyi haluavatko sukulaiset, lahjoitti ne tai vei roskiin. Tuolla tavalla saatiin mummon kotia siistimmäksi ja tavaraa kiertoon. 

Vierailija
115/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyytää säästää valokuvat, joissa on sukulaisia. 

Joku jälkeläinen saattaa kiinnosyua suvusta ja vanhat sukuvalokuvat on aarre. 

Mitään ei tee kuvilla kavereista ja matkoilta, jollei sukulaisia ole kuvissa. Roskiin vaan. 

Mitä niillä vanhoilla sukuvalokuvilla tekee, jos kukaan ei tiedä, keitä kuvissa oikein on? On kansiollinen vanhoja kuvia, eikä kukaan ei ole merkannut keitä siinä on, ei edes kuvien taakse. Kuka osaa arvata, että tuossa on isoisoisoisän veli ja hänen naapurinsa vaimoineen. Tai että tuossa on isoisoäidin kasvattivanhemmat. Ei niitä miksikään arteeksi voi kutsua. Ehkö joku taho voi arvostaa niitä jonain historiallisena muistona.

Nythän olisi hyvä hetki katsella niitä kuvia ja kirjoittaa ne nimet. Se voi olla tuleville sukulaisille arvokas asia. 

Vierailija
116/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kuulostaa minusta  masentuneelta, sen tähden kuolema pyörii mielessä vahvasti eikä käy missään. 

Vierailija
117/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi tosiaan kuulostaa  masentuneelta, sen tähden kuolema pyörii mielessä vahvasti eikä käy missään. 

Vierailija
118/118 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on päinvastoin 90-vuotias ja luulee elävänsä ikuisesti ja pitää itseään nuorekkaana, mutta mistään ylimääräisestä tavarasta hän ei tykkää, olen ostanut monena jouluna lahjaksi hänelle pannulappuja niin nyt hän sanoi että hyi miten joku on antanut hänelle isoja kovia pannulappuja kasan lahjaksi että ei hän niillä mitään tee ja kysyi onko minulla käyttöä niille.

🤣 No pitäisi sinun jo selvästä vihjeestä tajuta, että äitisi ei niitä patalappuja halua. Ei varmaankaan suoraan halua sinulle sitä sanoa.