Jos löydät palkkatukityön niin Omavalmentaja päättää onko sopiva
Nykyään näin. Ja työkokeilun pitäisi johtaa heti työllistymiseen.
isoveli valvoo.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on pilalla. On kaikenlaista palkkatukea, työkokeilua, harjoittelua, työtoimintaa, työpajoja yms. mutta ihan oikeaa palkallista työtä on hirveän vaikea saada. Ja jos palkkatyön onnistuu saamaan, niin tunteja on niin vähän että on pakko hakea tukia palkan lisäksi.
Orpopurra poisti nuo kaikki valikoimista. Nyt vaan toivotaan, että saat töitä. Ellet saa, saat leikkurin rahoillesi. Ja kunnat saa sakon. Se on motivointia.
Olen 61, enkä ole löytänyt palkkatukityötä. Omavalmentaja sen sijaan löysi. Heidän pajalleen imuroimaan sohvia ja repimään kirjoista kansia. Löysi oikein karenssilla uhkaamalla. Kyselin, kuinka palkkatukityö siellä kehittää olemassa olevaa ammattiani, tai antaa minulle uutta osaamista. Ei keksinyt vastausta. Olen toimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Saattavat myös laittaa sut työkokeiluun jossa EI ole mahdollisuutta työllistymiseen. He päättää.
Itse kyselin palkkatukea kun tuli vastaan työ joka sopisi minulle kuin nakutettu, ja työnantaja halusi nimenomaan myös minut.
Ei saa. Sen sijaan alkoivat tarjoamaan muita "syrjäytyneiden töitä".
Eivät ole ikinä edes CV:täni nähneet. Eivätkä kysyneet. Puhelinkeskustelujen perusteella aina täydentäneet sinne "elämäntarinaani" joka on ihan päin honkia.
Eipä haittaa minua. Eivätpä patistele sinne tänne kun luulevat ettei mulla ole kokemusta.
Sellaisia asiantuntijoita.
Miten on laillista kirjata edes ihmisten asioita sinne "rekisteriin"?
Jopa verenpaineen seurantani ja käynti lekurissa ajokorttia varten on kirjattu sinne "kansioon". En ole kuljetusalalla koskaan ollutkaan. Ajokortista kuitenkin kysyi virkailija.
Vierailija kirjoitti:
Olen 61, enkä ole löytänyt palkkatukityötä. Omavalmentaja sen sijaan löysi. Heidän pajalleen imuroimaan sohvia ja repimään kirjoista kansia. Löysi oikein karenssilla uhkaamalla. Kyselin, kuinka palkkatukityö siellä kehittää olemassa olevaa ammattiani, tai antaa minulle uutta osaamista. Ei keksinyt vastausta. Olen toimittaja.
Palkkatukityö ei olekaan työkokeilu, eikä sen tarvitse kehittää ammattitaitoa tai antaa uutta osaamista. Ainoastaan määräaikainen palkkatyöpaikka. Minä olin työvalmennussäätiöllä palkkatuella ja sain kyllä opetella 3D-mallinnusta, mutta muuta relevanttia ammattiosaamista en sieltä saanut, osallistuin muutamiin muuttokeikkoihin ja tavaran noutoon ja vientiin. Harkitsivat minusta kuulemma tiiminvetäjääkin, mutta 2019 - 2020 tapahtui jotain mikä vissiin pisti sen suunnitelman jäähylle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin tämä karenssilla uhkaaminen on motivoinut sinua, tee joku juttu tosta johonkin lehteen mikä suostuu kertomaan tästä sirkuksesta. Toi karenssilla uhkaaminen on laitonta mutta onnistuvat kiertämään laittomuuden sana valinnoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan työkokeilun ei tule johtaa työllistymiseen, se ei ole palkaton koeaika. Työkokeilussa kokeillaan alaa tai ammattia ja ihan poikkeustapauksessa, pitkän poissaolon jälkeen, mennään kuukaudeksi testaamaan, mitä uutta osaamista tarvitaan, jotta voi palata alansa töihin.
98% työnantajista ei halua ottaa työkokeilijaa!
Noin sen pitäisi mennä. Todellisuudessa työkokeiluun pakotetaan karenssin uhalla ja yritykset käyttävät tätä hyväksi.
Tuota, mitenkä korkea on tällaisen karenssin avulla työkokeiluun pakotetun henkilön työmoraali? Eikö ole vaarana, että aiheuttaa jotain sabotaasia?
Ok. Miksi te roikutte joissakin omavalmentajissa. Jos firma ei pysty ottamaan harjoittelijaa ilman omavalvojaa, niin katsokaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattavat myös laittaa sut työkokeiluun jossa EI ole mahdollisuutta työllistymiseen. He päättää.
Itse kyselin palkkatukea kun tuli vastaan työ joka sopisi minulle kuin nakutettu, ja työnantaja halusi nimenomaan myös minut.
Eivät ole ikinä edes CV:täni nähneet. Eivätkä kysyneet. Puhelinkeskustelujen perusteella aina täydentäneet sinne "elämäntarinaani" joka on ihan päin honkia.
Eipä haittaa minua. Eivätpä patistele sinne tänne kun luulevat ettei mulla ole kokemusta.
Jopa verenpaineen seurantani ja käynti lekurissa ajokorttia varten on kirjattu sinne "kansioon". En ole kuljetusalalla koskaan ollutkaan. Ajokortista kuitenkin kysyi virkai
Jopa verenpaineen seurantani ja käynti lekurissa ajokorttia varten on kirjattu sinne "kansioon". En ole kuljetusalalla koskaan ollutkaan. Ajokortista kuitenkin kysyi virkailija.
Ajokortti vaikuttaa siihen, mitä töitä voit tehdä. Ajokorttia tarvitaan muuallakin kuin kuljetusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa verenpaineen seurantani ja käynti lekurissa ajokorttia varten on kirjattu sinne "kansioon". En ole kuljetusalalla koskaan ollutkaan. Ajokortista kuitenkin kysyi virkai
Jännää, menin johonkin kaupungin potkua cvhen valmentajalle.Ensin piti allekirjoittaa paperille jossa myöntää ko henkilölle luvan pyytää terveys ja kela tietojani.Ko henkilö oli myyjä joka oli sitten varmaan suhteilla palkattu ns urakonsultiksi kaupungille.Ei ollut siis edes virkamies.Rikotaanko tietosuojaa....Lisäksi taas ihan oma järjestelmä , ei siis työmarkkinatori, mihin keräävät työnhakijoista tietoa. Lisäksi edellisen asiakkaan henkilötiedot olivat screenillä levällään kun tulin huoneeseen.Asiakkaan tietoturva uusilla työllisyysalueilla levällään.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Miksi te roikutte joissakin omavalmentajissa. Jos firma ei pysty ottamaan harjoittelijaa ilman omavalvojaa, niin katsokaa muuta.
Se karenssi pelko on "hyvä" motivaattori roikkua turhanpäiväsessä "omavalmentajassa". Nämä "omavalmentajat" istuvat niiden päätöksien päällä että onnistuuko se harjoittelu työttömyys/ansiosidonnaisella rahalla ja ilmasiks jos meina mennä niin saattaa tilit mennä poikki, kyllä tässä nyt taitaa olla valuvirhe systeemissä sen sijaan että tavan pulliaista tästä voi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on pilalla. On kaikenlaista palkkatukea, työkokeilua, harjoittelua, työtoimintaa, työpajoja yms. mutta ihan oikeaa palkallista työtä on hirveän vaikea saada. Ja jos palkkatyön onnistuu saamaan, niin tunteja on niin vähän että on pakko hakea tukia palkan lisäksi.
Onneksi ehtoja kiristettiin näiden työpajojen ja -kokeilun suhteen. Aikaisemmin täynnä valtion rahoja välistävetäjiä, jossa toiminta oli sitä, että parikymppiset menivät vähän maalaamaan ja kahvittelemaan kerhotilaan.
Kyllä palkkatuetuntyön pitää antaa tekijälleen jotain. Noissa kunnan pajoissa seisoo ihmisiä tumput suorina palkkatukitöissä. TE antoi arvion, että sinne vaan ja pajat ottivat tietenkin vastaan kun se sakkomaksu poistui. Pukki kaalimaan vartijana efekti.
Tässäpä se vanha pykälä : Palkkatuki on harkinnanvaraista. TE-toimisto arvioi, kuinka hyvin palkkatuettu työ parantaa työttömän ammatillista osaamista ja edistää työmarkkinoille työllistymistä. TE-toimisto päättää tuen suuruuden ja keston tapauskohtaisesti.
Palkkatukea voidaan myöntää sekä toistaiseksi voimassa olevaan että määräaikaiseen työsuhteeseen. Tukea voidaan maksaa myös osa-aikaiseen työsuhteeseen, jos TE-toimisto pitää osa-aikatyötä tarkoituksenmukaisena ja se edistää työttömän mahdollisuuksia päästä työmarkkinoille. Tämä saattaa olla perusteltua esimerkiksi osatyökykyisten työllistymisen kannalta.
Mitenkäs nyt, kun näitä yhdistyksiä pajoineen on loppunut monella paikkakunnalla. Omallanikin lopetettiin pyöränkorjaus-jääkaapinpuhdistus-kirjanrepijä-napinlajittelija-paja. Noin 150 kuntoutujaa, työssäkokeilijaa ja palkkatukilaista jäivät ihmettelemään. 30 vakituista työhönopastajaa, omaohjaajaa ja mitä näitä nyt on, saivat kenkää.
Mihin ihmeessä nämä kaikki laitetaan ja mitä seuraavaksi keksitään.
Ja entäs kun pitkäaikaistyöttömiä laitettiin näihin pajoihin karenssin uhalla. Jos eivät suostuneet niin vielä mahdollisesta tt-tuesta ensin 20 % pois ja ankarimmin vastustaneille -40% tt-tuesta pois. Mihin näitä nyt voi laittaa, tuskin minkään yrityksen harmiksia, tai vaikka terveyskeskukseen.
"Jännää, menin johonkin kaupungin potkua cvhen valmentajalle.Ensin piti allekirjoittaa paperille jossa myöntää ko henkilölle luvan pyytää terveys ja kela tietojani.Ko henkilö oli myyjä joka oli sitten varmaan suhteilla palkattu ns urakonsultiksi kaupungille.Ei ollut siis edes virkamies.Rikotaanko tietosuojaa....Lisäksi taas ihan oma järjestelmä , ei siis työmarkkinatori, mihin keräävät työnhakijoista tietoa. Lisäksi edellisen asiakkaan henkilötiedot olivat screenillä levällään kun tulin huoneeseen.Asiakkaan tietoturva uusilla työllisyysalueilla levällään."
On se outoa, että "työnvälitystoimisto" utelee työnhakihoiden terveystietoja. Käsittämätöntä. Ei kai ole pakko allekirjoittaa lupaa valmentajalle urkkia, vai onko? Siellä ne sitten on näytillä screeneillä.
Joskus tyrkytettiin työttömän terveystarkastukseen menemistä. Miten työnvälitystoimistolle kuuluu työnhakijoiden yksityisasiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä rekistereistä. Sinne on joissakin tapauksissa kirjattu henkilön poliittinen kanta, seksuaalinen suuntautuminen ja sen sellaista. Ihan kuulopuheen perusteella oli laitettu, että on mahdollisesti kiinnostunut väärällä tavalla lapsista. Siinä voi jäädä vaikka koulunkäyntiavustajan paikka saamatta.
"Ajokortti vaikuttaa siihen, mitä töitä voit tehdä. Ajokorttia tarvitaan muuallakin kuin kuljetusalalla."
Kerro missä muualla tarvitaan ajokorttia kuin kuljetusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs nyt, kun näitä yhdistyksiä pajoineen on loppunut monella paikkakunnalla. Omallanikin lopetettiin pyöränkorjaus-jääkaapinpuhdistus-kirjanrepijä-napinlajittelija-paja. Noin 150 kuntoutujaa, työssäkokeilijaa ja palkkatukilaista jäivät ihmettelemään. 30 vakituista työhönopastajaa, omaohjaajaa ja mitä näitä nyt on, saivat kenkää.
Mihin ihmeessä nämä kaikki laitetaan ja mitä seuraavaksi keksitään.
Ja entäs kun pitkäaikaistyöttömiä laitettiin näihin pajoihin karenssin uhalla. Jos eivät suostuneet niin vielä mahdollisesta tt-tuesta ensin 20 % pois ja ankarimmin vastustaneille -40% tt-tuesta pois. Mihin näitä nyt voi laittaa, tuskin minkään yrityksen harmiksia, tai vaikka terveyskeskukseen.
Ei kai niitä tarvitse mihinkään tunkea, noi hölynpöly puuhastelu jutut maksaa rahaa ja niillä ei edistetä mitään. Halvempi se työtön on kotona makaamassa kun "aktivoituneena", keksisivät oikeita palkka töitä matalalla kynnyksellä missä jokaisella on mahdollisuus ansaita palkkaa tukien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jännää, menin johonkin kaupungin potkua cvhen valmentajalle.Ensin piti allekirjoittaa paperille jossa myöntää ko henkilölle luvan pyytää terveys ja kela tietojani.Ko henkilö oli myyjä joka oli sitten varmaan suhteilla palkattu ns urakonsultiksi kaupungille.Ei ollut siis edes virkamies.Rikotaanko tietosuojaa....Lisäksi taas ihan oma järjestelmä , ei siis työmarkkinatori, mihin keräävät työnhakijoista tietoa. Lisäksi edellisen asiakkaan henkilötiedot olivat screenillä levällään kun tulin huoneeseen.Asiakkaan tietoturva uusilla työllisyysalueilla levällään."
On se outoa, että "työnvälitystoimisto" utelee työnhakihoiden terveystietoja. Käsittämätöntä. Ei kai ole pakko allekirjoittaa lupaa valmentajalle urkkia, vai onko? Siellä ne sitten on näytillä screeneillä.
Joskus tyrkytettiin työttömän terveystarkastukseen menemistä. Miten työnvälitystoimistolle kuuluu työnhakijoiden yksityisasia
Ei yksityisyyttään tarvitsekaan avata mutta tossahan siihen pyydetään "lupa" allekirjoittamalla, ja terveys tietojen urkinta johtaa väistämättä typ asiakkuuteen eli omat terveystiedot kannattaa pitää itsellään. Kaikki tämä on karenssin uhalla tapahtuvaa toimintaa ja jos meinaat pitää ihmisarvosi ja yksityisyytesi niin valmistaudu taloudelliseen kuritukseen. Perustus lakki on tätä toimintaa vastaan joten oikeus avustaja saattaa olla paikallaan jos tämmöstä tapahtuu, sekä omia oikeuksia kannattaa muutenkin tutkia niin ei käy huonosti.
"Ei yksityisyyttään tarvitsekaan avata mutta tossahan siihen pyydetään "lupa" allekirjoittamalla, ja terveys tietojen urkinta johtaa väistämättä typ asiakkuuteen eli omat terveystiedot kannattaa pitää itsellään"
Siis pyydetäänkö vai pakotetaanko allekirjoittamaan "lupa"? Ja mitä sille valmentajalle kuuluu toisten terveystiedot?
Osa työkokeilijoista ilmeisesti menee työkokeiluun vastentahtoisesti ja sitten kieltäytyvät tekemästä töitä, koska eivät ole työsuhteessa.
Eli pilaavat muiden mahdollisuudet tehdä työkokeilunsa hyvin ja siten työllistyvän. Toiset työnantajat kai käyttävät järjestelmällisesti kokeilijoita halpana työvoimana.
Itse olen kaksi kertaa työkokeilusta päässyt palkkatukityöhön ja viimeisimmästä paikasta sain suosittelijankin.
Mutta kuten ylemmässä lainauksessa sanotaan työkokeilussa pääasiassa kokeillaan alaa tai ammattia ja ihan poikkeustapauksessa, pitkän poissaolon jälkeen, mennään kuukaudeksi testaamaan, mitä uutta osaamista tarvitaan, jotta voi palata alansa töihin.