Masentunut ja koti jatkuvasti kuin räjähdyksen jäljiltä!
En saa mistään voimia aloittaa asunnon siivoamista sillä se on joka puolelta paskanen ja rojuja pitkin lattioita ja tasoja. Ystäviä näen jossain kahviloissa, en voi heitä kutsua kotiini. Ihmettelevät jo varmaan miksi. Ulkoisesti pidän huolta itsestäni sen verran, etten ihan puliakan näköinen ole. Mutta en saa vaan tätä asuntoa siivottua, potkin suurimmat vain tieltäni päivästä toiseen :( Mistä saan apua? ei ole Auri Katariinaakaan saatavissa. Ja jotta kaikki olisi päin helvettiä niin työtönkin olen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minä olen överitarkka siisteydestä ja puhtaudesta + minimalisti :3
EI tarkoita sitä, että tasot ovat tyhjillään, vaan sitä, että esillä on vain pakolliset asiat, koristeet ovat tarkkaan valittuja ja niille on kaksi paikkaa. Vitriini ja yksi pieni koristehyllykkö.
Koristehyllykkö överisiistissä kodissa kuulostaa kyllä ihan kamalalta.
Kuulostaa kivalta
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä liikaa esim koristetyynyjä- turhia, vievät tilaa ja keräävät pölyä. Ylipäätään turhaa tavaraa ihan liikaa.
Luulen että koristetyynyt eivät ole koskaan aiheuttaneet hallinnan menetystä yhdessäkään kodissa. Mutta toisaalta mistäpä minä tietäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet rojuista jollekin kirpparille 🤑
Helposti voi laittaa vaikka 80 % pois, mutta masentunut ei voi alkaa organisoida mitään kirppismyyntejä, joten kamat roskiin ja keräykseen.
Sellainen tyhjentäminen koskee aivan kamalasti. Sielu repeää kun laittaa tavaraa pois. Ja niihin vaatteisiin saattaa vielä laihtua, että mahtuvat taas päälle.
Sellainen holtiton tyhjentäminen sopii ihmisille, joilla on rahaa ostaa uutta silloin kun jotain tarvitsee. Meidän muiden täytyy vähän miettiä.
Joka syksy ihmetyttää, kun täällä palstalla naristaan miten ei ole talvitakkia. Ilmeisesti narisijat ovat ihmisiä, joita on kesällä alkanut turha roina ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minä olen överitarkka siisteydestä ja puhtaudesta + minimalisti :3
EI tarkoita sitä, että tasot ovat tyhjillään, vaan sitä, että esillä on vain pakolliset asiat, koristeet ovat tarkkaan valittuja ja niille on kaksi paikkaa. Vitriini ja yksi pieni koristehyllykkö.
Perus palstalainen. Toinen kysyy neuvoa ja apua epätoivoisen tilanteen ja tullaan vielä lyömään lyötyä kun itse kyllä selviydytään ja tehdään niin paljon paremmin 🤦
AP, jos sulla ystäviä on niin miksi et pyytäisi apua joltakulta? Se piristää ihmeesti kun siinä on joku vähän seurana ja tukena touhuamassa.
Mun luona on pari kertaa kaveri katsonut että pakko tälle on tehdä jotain ja alkanut raivailemaan, paha masennuskausi siis päällä. Pakko siinä oli sit itsekin piristyä ja alkaa toimeen.
Mä olen kai pikkuisen ADHD-piirteinen, mutta sotkuhan on vain projekteja. Sitten kun alkaa suorittaa niitä, tulee flow-tila.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä ihmisillä hirveä roskiinheittovimma. Sitten ostelemaan uutta mielen piristykseksi, vai?
Siivoan 90-neliöistä asuntoani ehkä tunnin viikossa (keittiötä lukuunottamatta, siellä eniten hommaa). Kun kamaa ei ole liikaa, on helppo mahduttaa kaikki kaappeihin omille paikoilleen, jolloin löytää mitä tarvitsee eikä asiat jää lojumaan odottaen, että ne survotaan jonnekin, minne ei oikeastaan mahdu. Jos alkaa kertyä tavaraa yli helposti käytettävissä olevan säilytystilan, sen huomaa heti ja siivouksen määrä lisääntyy.
Laiskana ihmisenä rakastan tätä helppoutta. Jos joku toinen tykkää säilyttää niin mitäpä se minua harmittaisi, mutta silloin tavarat tuottaa hänelle itselleen väistämättä enemmän työtä, vähintään säilyystilan järjestämisen vaivan jos aikoo kuitenkin asua siistissä kodissa.
Minä sain sosiaalitoimiston kautta raivaussiivouksen. Kun en saanut yksin mitään aikaiseksi kotona. No kerran kun ylimääräiset tavarat pois ja roskat roskikseen niin nyt on helpompi pitää yksin tätä kotia siistinä.
Faith kirjoitti:
Kannatan järjestelmällistä lähestymistapaa yhdistettynä ns. viiden minuutin periaatteeseen.
Eli ensin kirjoitat yksinkertaisen listan siivouskohteista järkevässä järjestyksessä, esim. 1. roskien kerääminen ja vienti 2. likaisten astioiden kerääminen ja tiskaus jne.
Sitten rupeat toteuttamaan listaa viiden minuutin periaatetta noudattamalla. Viisi minuuttia roskien keräilyä ja vientiä, minkä jälkeen saat lopettaa siivoamisen vaikka siltä päivältä. Seuraavana päivänä taas viisi minuuttia tehosiivousta seuraavan listalla olevan kohteen parissa jne.
Viisi minuuttia kuulostaa mitättömältä, mutta sillä tavalla työ tulee lopulta tehtyä. Ja yleensä siinä käy niin ettei viiden minuutin umpeuduttua halua vielä lopettaa eli tulee tehtyä enemmän.
Siivoistyö ja muu puhtaanapito ei lopu koskaan. Viiden minuutin siivous per päivä lisää siivottomutta, koska joka,päivä tulee huomattvaati enemmän uutta roskaa ja siivottavaa. Jo astioiden tiskaus vie 10-20 min. Ja miten inhoan kattiloiden ja pannujen pesua naurettavan matalassa tiskialtaassa. Kone ei pese niitä puhtaaksi. Eikä pese pinttyneotä kahvi- ja teemukiakaan.
Elämä menee vaikeaksi, jos tavoitteena on tasojen pitäminen tyhjänä.
Olen oikeasti kuvitellut, että se on niiden tarkoitus: toimia laskutilana ja säilytyspaikkana.
Mutta olen siis ollut väärässä, koska tyhjät tasot on kunnollisen ihmisen ja elämänhallinnan merkki.
Kaapeissakaan ei saa olla ahdettuna epämääräistä ryönää. Kaiken pitää olla kauniisti ja väljästi sijoitettua, kuin merkkiliikkeen myymälässä. Siis siellä kaapin sisälläkin. Näin on helppo löytää tarvitsemansa.
Mulla on makkarin peilikaapit liukukoreineen täynnä ryönää. Silti osaan vaikka pimeässä sokkona tempaista sieltä tarvitsemani, kun erilaiset vaatteet ym. on kumminkin tuupattu omiin koreihinsa. Tiedän, missä ovat t-paidat, missä sukat, missä pitkähihaiset jne.
Oman autismini erityispiirre on erittäin tarkka tekstuurien erottelu. Esim. monet farkkuni erotan sokkona tunnustelemalla kangasta. [Sama toisin päin; kun katson tai mielikuvittelen mitä tahansa, aistin samalla vahvasti sen tekstuurin, miltä se tuntuisi käsin koeteltaessa.]
Itse järjestelen kuuntelemalla samaan aikaan äänikirjana Ilana Aallon Vartin voima -siivouskirjaa. Helpompi tehdä kun joku rauhoittavasti puhuu asiasta ja motivoi.
Vierailija kirjoitti:
6. Helpot yksittäiset tehtävät
Jos aloittaminen tuntuu vaikealta, voit kokeilla näitä:
Keittiö:
Heitä pois pilaantunut ruoka jääkaapista
Pyyhi keittiötaso yhdellä pyyhkäisyllä
Laita yksi astia tiskikoneeseen tai pese yksi mukiOlohuone:
Heitä pois tyhjät pullot, tölkit tai roskat
Suorista sohvatyynyt tai taita viltti nätisti
Laita yksi vaatekappale pyykkikoriinMakuuhuone:
Taita tai suorista peitto
Nosta yksi lattialla oleva vaate paikoilleen
Tyhjennä yöpöytä roskistaPienet asiat luovat lopulta isomman muutoksen.
7. Helpot työkalut siivoukseen
Jos siivoaminen tuntuu vaikealta, kannattaa käyttää välineitä, jotka tekevät hommasta nopeampaa ja helpompaa:
Roskapussi olkapäälle Kiinnitä pussi vaik
Asunto ei ole levahtanut yhdessä päivässä => siivous ei myöskään käy päivässä.
Ajattelisin, että tästä hetkestä lähtien et jätä mitään roikkumaan. Likaiset pyykit koriin, astiat tiskikoneeseen, perunankuoret biopussiin - kaikki nämä heti ja joka päivä niin ei tule lisää sotkua
Vierailija kirjoitti:
Ei masentuneesta ole tuollaiseen. Vaatii melkoista ponnistusta. Roskiin jos jonnekkin. Sekin tuntuu lähes ylivoimaiselta, vaikka kävelisi aina kotoa lähtiessään roskiksen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ChatGPT said:
Ymmärrän, että tilanne tuntuu raskaalta, mutta hyvä uutinen on, että siivoamisen voi aloittaa todella pienistä asioista ja tehdä siitä helpompaa eri keinoilla. Tässä paljon käytännön vinkkejä, jotka voivat auttaa!
1. Tee aloittaminen mahdollisimman helpoksi
Kun olo on väsynyt ja lamaantunut, siivoaminen kannattaa tehdä niin helpoksi kuin mahdollista.
Aloita jostain, mikä näkyy heti Esimerkiksi keittiön pöytä tai sohvan ympäristö. Pieni muutos voi auttaa motivoitumaan.
Älä mieti lopputulosta, vaan ensimmäistä pientä tekoa Nosta yksi asia paikoilleen tai heitä yksi roska pois. Se riittää ensi alkuun!
Tee itsellesi tilaa Jos lattialla on paljon tavaraa, raivaa pieni käytävä ensin, jotta pystyt liikkumaan helpom
Ensiksi otat ison roskapussin, johon keräät kaikki roskat asunnostasi. Ei mitään siivousta/raivausta tässä vaiheessa, siis vain roskat.
Ajattelitko lukea noita lehtiä, paljonko niitä on? Laita yli vuoden vanhat lehdet pois. Jollet niitä ole tähän asti lukenut, niin todennäköisesti niissä ei ole mitään kovin tärkeää luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata myydä, siitä on lisävaivaa masentuneelle ja ei siitä saa rahaa ellei ole tosi hyvää tavaraa. Joku kirppisprojekti nyt tuntuu ylivoimaiselta jos roskien viemiseenkin on kynnys. Roskiin vaan ja kierrätykseen ylimääräiset.
En suosittele myyntiä aloittajalle.
Itse lajittelen kaiken jätteen, mutta nyt ap:lle suosittelen, että iso säkki käyttöön ja kaikki sekajätteeseen.
Heh itsestäni samanlaisia törkyvalheita.
Masentunut: Ei totta!
Koti törkysekaisim: Ei totta!
No ei se mitään. Ne keiden kanssa asun tietää totuudet. Valitettavasti jotkut mielenvikaiset hihhulit on levitelleet satuja vissiin vuosikymmeniin. Siis kuinka huijattavissa ihmiset oikeen on?
Jollekin oli pakkomielle vissiin siitä että eräs ei käy töissä, ei harrasta mitään, eikä pidä kotia tip top.
On ollut hilpeää seurata ääliöjoukon pyörimistä.
Tavaraa on silti liikaa säilytystiloihin ja jaksamiseen nähden, jos on jatkuvasti ihan mahdoton sotku. En ymmärrä miksi jotkut roikkuu pakkomielteisesti tavaroissaan.