Masentunut ja koti jatkuvasti kuin räjähdyksen jäljiltä!
En saa mistään voimia aloittaa asunnon siivoamista sillä se on joka puolelta paskanen ja rojuja pitkin lattioita ja tasoja. Ystäviä näen jossain kahviloissa, en voi heitä kutsua kotiini. Ihmettelevät jo varmaan miksi. Ulkoisesti pidän huolta itsestäni sen verran, etten ihan puliakan näköinen ole. Mutta en saa vaan tätä asuntoa siivottua, potkin suurimmat vain tieltäni päivästä toiseen :( Mistä saan apua? ei ole Auri Katariinaakaan saatavissa. Ja jotta kaikki olisi päin helvettiä niin työtönkin olen.
Kommentit (56)
Onpa täällä ihmisillä hirveä roskiinheittovimma. Sitten ostelemaan uutta mielen piristykseksi, vai?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minä olen överitarkka siisteydestä ja puhtaudesta + minimalisti :3
EI tarkoita sitä, että tasot ovat tyhjillään, vaan sitä, että esillä on vain pakolliset asiat, koristeet ovat tarkkaan valittuja ja niille on kaksi paikkaa. Vitriini ja yksi pieni koristehyllykkö.
Koristehyllykkö överisiistissä kodissa kuulostaa kyllä ihan kamalalta.
Ihan ekana roskat roskiin ja pyykit kylppäriin.
Vierailija kirjoitti:
Puolet rojuista jollekin kirpparille 🤑
Helposti voi laittaa vaikka 80 % pois, mutta masentunut ei voi alkaa organisoida mitään kirppismyyntejä, joten kamat roskiin ja keräykseen.
Ihmisillä liikaa esim koristetyynyjä- turhia, vievät tilaa ja keräävät pölyä. Ylipäätään turhaa tavaraa ihan liikaa.
Oletpa nainen tai mies. Ajattele sitä, että sinun ympäristösi on vain sinun ympäristösi. Sinun kaappisi ovat juuri sellaiset kuin itse haluat. Kun on voimia järjestele jos ei niin anna olla. Ei mitään huonoa omaatuntoa. Eikä tarvitse tehdä kuten toiset tekevät, vaikka näet viimisen päälle siivottuja asuntoja, niin ei pidä verrata omaa niihin.
Sinun asunto on hyvällä mielellä niin sekainen kuin se nyt on. Toiset tehkööt järjestämisen omissa kodeissaan.
Hyväksy ensin tämä tilanne ja sitten kun haluat niin järjestä. Meillä on kaikki sekaisin ja kaapit pursuilee. Jos joku ihmettelee niin se ei minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä liikaa esim koristetyynyjä- turhia, vievät tilaa ja keräävät pölyä. Ylipäätään turhaa tavaraa ihan liikaa.
Anna nyt olla ihmisten tavaroiden. Kaikilla tavaroilla on oma syy miksi ne taloudessa ovat. Joka ikistä tavaraa tai huonekalua, jonka olen heittänyt pois kaipaan, niille olisi löytynyt tarvetta myöhemmin. Meillä ollaan luovia niin keittiön suhteen kuin kaiken muun suhteen. Autotallikin on täynnä kuokasta halkomalaitteeseen. Muovilaatikoita isoja ja pieniä tarvitaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi laittaa vaikka 80 % pois, mutta masentunut ei voi alkaa organisoida mitään kirppismyyntejä, joten kamat roskiin ja keräykseen.
Sellainen tyhjentäminen koskee aivan kamalasti. Sielu repeää kun laittaa tavaraa pois. Ja niihin vaatteisiin saattaa vielä laihtua, että mahtuvat taas päälle.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee minullakin. Kun on hyvä sää niin pyykit vaan koneeseen kuivuvat nopeasti. Roskat kyllä joutaa laittaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan yksin saan tämän kaaoksen aikaan, ei ole lasta eikä lammasta.
ap
Nauroin kahvit nenästä. Meillä on karitsa sisällä. Oli vajaa 2kg syntyessään, on jo 12kg. Nukkuu sohvalla ja änkeää sänkyyn. Äiti ei sitä huolinut ja itsellä koipi kipsissä. Oppinut jo pissimään ja kakkimaan alustalle niin ei tartte enää hulluna klenkata mopin kanssa perässä.
Toivottavasti saat jostain apua.
Jos tavarat lojuvat lattialla, ne ovat aika selkeästi roskaa.
Älä vaan pudota rahaa vahingossa. Jos pudotat, anna muiden poimia se "roska" itselleen.
Mulla siivoaminen tyssää siihen, että pitäisi käydä läpi kaikki roju ja miettiä, tarviinko sitä jokaista juttua. Se ajattelutyö siinä on raskasta ja ahdistavaa. On esim. iso läjä kassa/takuukuitteja, on kivoja villasukkia, joiden kantapäät pitäisi parsia - jos löydän jostain villalankaa. On puolipitoisia vaatteita, joita en halua laittaa kaappiin enkä pesukoneeseen. On imurin täysi pölysäiliö; inhoan sen tyhjennystä! Aiemmin oli pölypussillinen imuri, mikä oli paljon kätevämpi! On aikuisilta lapsilta saamiani lahjoja, joilla ei ole käyttöä, mutta ne ovat tärkeitä muostoja lapsista. Jne.
Minulle ei olisi mikään ongelma siivota jonkun toisen kotia, kun saisi vapaasti itse päättää, mitä pidetään, mitä heitetään pois.
Eli kyse ei ole absoluuttisesta saamattomuudesta.
Kannatan järjestelmällistä lähestymistapaa yhdistettynä ns. viiden minuutin periaatteeseen.
Eli ensin kirjoitat yksinkertaisen listan siivouskohteista järkevässä järjestyksessä, esim. 1. roskien kerääminen ja vienti 2. likaisten astioiden kerääminen ja tiskaus jne.
Sitten rupeat toteuttamaan listaa viiden minuutin periaatetta noudattamalla. Viisi minuuttia roskien keräilyä ja vientiä, minkä jälkeen saat lopettaa siivoamisen vaikka siltä päivältä. Seuraavana päivänä taas viisi minuuttia tehosiivousta seuraavan listalla olevan kohteen parissa jne.
Viisi minuuttia kuulostaa mitättömältä, mutta sillä tavalla työ tulee lopulta tehtyä. Ja yleensä siinä käy niin ettei viiden minuutin umpeuduttua halua vielä lopettaa eli tulee tehtyä enemmän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata myydä, siitä on lisävaivaa masentuneelle ja ei siitä saa rahaa ellei ole tosi hyvää tavaraa. Joku kirppisprojekti nyt tuntuu ylivoimaiselta jos roskien viemiseenkin on kynnys. Roskiin vaan ja kierrätykseen ylimääräiset.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös vääriä tavaroita. Mulla ei ole kovin paljon rojua, mutta ei sopivia säilytyshuonekaluja niille mitä on, eikä kivoja kauniita tavaroita. Kun siivoan kasat pois on ihan kolkkoa ja tyhjää tasoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös vääriä tavaroita. Mulla ei ole kovin paljon rojua, mutta ei sopivia säilytyshuonekaluja niille mitä on, eikä kivoja kauniita tavaroita. Kun siivoan kasat pois on ihan kolkkoa ja tyhjää tasoilla.
No ennemmin tyhjät tasot kuin jotain omaankin makuun rojuja niiden päällä.
Siisti koti auttaa masennukseen, joten siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Pyykit koneseen!
Mä en ole edes masentunut, mutta tosi väsähtänyt. Jaksan käydä töissä ja suorittaa pakolliset, mutta siirrän kaikkea muuta, en jaksa tavata ystäviä ja siirrän esim. suihkuun menoakin jos ei ole ihan pakko.
Tänään on vapaapäivä ja tästä ketjusta inspiroituneena ajattelin siivota, edes keittiön, ja lupasin itselleni palkaksi kukkakimpun. Jos jaksan lähteä vielä kauppaan siis ;)
Tsemppiä ap ja muut saman asian kanssa olevat.