Kuinka paljon kotihoito voi päättää vanhuksen asioista?
Kotihoidon mielestä vanhuksen asunnossa oli liian kuuma, jolloin ottivat yhteyttä talohuoltoon, joka järjesti huonelämpötilan matalammaksi. Muuten hyvä, mutta läheiseni on aina ollut viluinen, ja valittaa nyt , että asunnossa on liian kylmä.
Mitenkään asiaa ei otettu omaisten kanssa puheeksi. Voiko kotihoito tehdä mitä lystäävät ja puuttua asioihin ja asiakkaan asuntoon tällä tavalla?
Kommentit (25)
Senioritaloissa ei ole hoitohenkilökuntaa. Tilat sekä asunnot on rakennettu invalideille sopiviksi. Siksi kaupungin kotihoito käy myös senioritaloasukkaiden luona.
Ei ole sama asia kun hoivakoti, missä on oma hoitohenkilökunta.
Tarkensin tämän asian, koska moni ei tiedä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole automaatio, että omaisiin pitää olla yhteydessä. Tietysti jos vanhus tähän antanut luvan, että asioista pitää aina olla yhteydessä omaisiin. Vanhus saa myös päättää itsenäisesti omista asioistaan. Myös muistisairaalla on itsemääräämisoikeus, riippuen kuinka pitkälle edennyt ja onko lääkäri todennut oikeustoimikelvottomaksi.
Mutta kannattaa olla yhteydessä kh tiimiin ja keskustella asioista.
T. Myös konkari
Tottakai asiakkaalta kysytään niin kauan kun hän pystyy itse vaikuttamaan asioihinsa. Keskivaikeasti ja eteenkin vaikeasti dementoitunut ei pysty enää hahmottamaan asioita.
Vaikka aina ei olisi pakko ottaa yhteyttä omaisiin, niin se on kuiteinkin kohteliasta. Moni omainen arvostaa myös suuresti sitä. Toki ei kaikissa pienissä asioissa tarvitse omaisille ilmoittaa.
T. Se ensimmäinen konkari ; )
Vierailija kirjoitti:
En vielä ole nähnyt asuntoa, jossa ei omatoimisesti voi alentaa lämpötilaa.
Eli onko tämä tottakaan. Ainahan asunnossa voi säätää pattereita pienemmälle. Yhtiö nuukuuksissaan on usein laittanut maksimilämpötilan.
Olen rakennusinsinööri
Vanhoissa kylppäreissä on vielä pattereita, jotka lämpenevät kuumalla käyttövedellä. Meillä sitä ei ainakaan saanut itse säädettyä mihinkään. Putkiremppaa tehdessä ne poistettiin, kun niitä ei saa enää laittaa. Anopilla on sellainen vielä ja siellä on kylppärissä aina kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vielä ole nähnyt asuntoa, jossa ei omatoimisesti voi alentaa lämpötilaa.
Eli onko tämä tottakaan. Ainahan asunnossa voi säätää pattereita pienemmälle. Yhtiö nuukuuksissaan on usein laittanut maksimilämpötilan.
Olen rakennusinsinööri
Vanhoissa kylppäreissä on vielä pattereita, jotka lämpenevät kuumalla käyttövedellä. Meillä sitä ei ainakaan saanut itse säädettyä mihinkään. Putkiremppaa tehdessä ne poistettiin, kun niitä ei saa enää laittaa. Anopilla on sellainen vielä ja siellä on kylppärissä aina kuuma.
Minulla on sellainen kylppärissä.
Ei ole automaatio, että omaisiin pitää olla yhteydessä. Tietysti jos vanhus tähän antanut luvan, että asioista pitää aina olla yhteydessä omaisiin. Vanhus saa myös päättää itsenäisesti omista asioistaan. Myös muistisairaalla on itsemääräämisoikeus, riippuen kuinka pitkälle edennyt ja onko lääkäri todennut oikeustoimikelvottomaksi.
Mutta kannattaa olla yhteydessä kh tiimiin ja keskustella asioista.
T. Myös konkari