OP tekee vauvoista indeksisijoittajia
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla olen ainoastaan menettänyt koska kyseessä on peli ja jonkun on myös hävittävä jotta muut voi voittaa.
Talous ei ole nollasummapeli.
Sulla meni nyt sekasin käsitteet talous ja osakekauppa
Osakekauppakaan ei ole nollasummapeli.
Tuohonpa ei ole vastausta löydetty, toisten mukaan ja toisten mukaan ei, joten jokainen arvaus aiheesta on vähintään yhtä hyvä. Joidenkin mielestä optioit ja futuurit ovat nollasummapeliä, mutta tiedää tuosta
Totta, niissä kieltämättä on nollasummapelimäisiä ominaisuuksia.
Toisin sanoen: rahasi ovat jonkun toisen käytössä ja osakekurssien armoilla. Koko sijoitusmaailman voisi räjäyttää planeetalta.
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen: rahasi ovat jonkun toisen käytössä ja osakekurssien armoilla. Koko sijoitusmaailman voisi räjäyttää planeetalta.
Myös pankkitilillä olevat rahat ovat tällä hetkellä jonkun muun käytössä. Osa palkasta pidätetystä eläkevakuutusmaksusta on osakekurssien armoilla. Ja loput siitäkin rahasta on jonkun muun käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Parempi aloittaa jo vauvana niin ei ole persaukinen sitten aikuisena.
Kannattiko sijoittaa esim Nesteeseen? 6 kk -33,01%
Mitä enemmän saadaan pelaajia pyramidipeliin niin kurssit jatkavat nousuaan. Nyt vauvatkin mukaan vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi aloittaa jo vauvana niin ei ole persaukinen sitten aikuisena.
Kannattiko sijoittaa esim Nesteeseen? 6 kk -33,01%
Neste 10v +52,60 %.
Mutta hyvä että vauvan sijoitus on indeksiin, niin yksittäisen osakkeen heittelyt ei juuri vaikuta. Hajautus on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla olen ainoastaan menettänyt koska kyseessä on peli ja jonkun on myös hävittävä jotta muut voi voittaa.
Ei, olet vain ollut tyhmä tai tietämätön. Eli et ole hajauttanut, ja tietysti hädissään myynyt kun kurssit ovat tulleet alas. S&P indeksi on viimeisen 10v ajalta tuottanut noin 300%. Tietysti jos ostaa pää märkänä kun hehkutus on kovimmillaan ja myy kädet täristen kun joku pikku rommaus iskee niin noinhan siinä käy.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on selvä uhkakuva vasemmistolle. Noistahan voi kasvaa ahneita porvarisikoja.
Tuleeko yllätyksenä mutta minä kannatan vasemmistoa (en sokeasti) ja sijoitan? Tuskin olen ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Kun sijoitat on rahasi sijoitettu jonkin ja joidenkin yhtiöiden toimintaan, eli omistat siitä/niistä osan. Ja olet oikeutettu myös voittoihin. Mikään pakko ei ole sijoittaa jos on muutenkin niin hyvät tulot tai omaisuutta että pärjää
Hyvä, mitä aikaisemmin aloittaa, sitä parempi.
Osakesijoittaminen on plussummapeliä koska maailmantalous kasvaa koko ajan (ei tasaisesti kaikkialla kuten ei esim suomessa)
Esim valuuttasijoittaminen on miinussummapeliä koska kulut kaupoista menee aina ja valuuttojen arvo on toisistaan riippuvainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on selvä uhkakuva vasemmistolle. Noistahan voi kasvaa ahneita porvarisikoja.
Tuleeko yllätyksenä mutta minä kannatan vasemmistoa (en sokeasti) ja sijoitan? Tuskin olen ainoa.
Ei yllätä. Kansankapitalismi kuulostaa ajatukselta, jota vasemmistolainen voi hyvinkin kannattaa. Varsinkin jos on taloustmmärrystä.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se niin mene. Tai periaatteesa joo, jos koet häviäväsi ostamalla vaikkapa maitoa kaupasta. Jos nimittäin sijoittaa liiketoimintaa tekevään yhtiöön, eikä pyramidihuijaukseen, niin pääset nauttimaan yhtiön tekemästä voitosta osingon muodossa, eikä kenenkään muun kuin yhtiön asiakkaan ole tarvinnut hävitä mitään. Ja kyllä se asiakaskin voi tuntea voittaneensa vaikka onkin maksanut tuotteesta tai palvelusta enemmän kuin sen tuottaminen on maksanut yhtiölle.
Kun iso määrä osakkeita myydään niin kurssi laskee. Suuret sijoittavat harrastavat tätä veivaamista että nostattavat kursseja ja sitten kun on tuulipuvut saatu messiin ostamaan osakkeita niin dumpataankin osakkeet pois ja kerätään voitot. Jäljelle jää vain tuulipukujen tappiolliset osakesijoitukset, eli jonkun on hävittävä että isot saa voittonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, olet vain ollut tyhmä tai tietämätön. Eli et ole hajauttanut, ja tietysti hädissään myynyt kun kurssit ovat tulleet alas. S&P indeksi on viimeisen 10v ajalta tuottanut noin 300%. Tietysti jos ostaa pää märkänä kun hehkutus on kovimmillaan ja myy kädet täristen kun joku pikku rommaus iskee niin noinhan siinä käy.
Niin. Eli kaikki sijoittamiseen ryhtyvät eivät voi tietää asioista kaikkea ja menettävät rahansa. Vituttaa nää teikäläisten hehkutukset että sijoittaminen kannattaa aina ja sieltä tulee aina pelkästään pelkkää tuottoa ja rahaa ovista ja ikkunoista. Miksi teidän ensinkään pitää saada väkeä lisää mukaan tähän touhuunne, ellei kyse ole pyramidihuijauksesta? Ihanko vain muiden parasta ajattelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli kaikki sijoittamiseen ryhtyvät eivät voi tietää asioista kaikkea ja menettävät rahansa. Vituttaa nää teikäläisten hehkutukset että sijoittaminen kannattaa aina ja sieltä tulee aina pelkästään pelkkää tuottoa ja rahaa ovista ja ikkunoista. Miksi teidän ensinkään pitää saada väkeä lisää mukaan tähän touhuunne, ellei kyse ole pyr
Mitä ihmettä, eikö voi ajatella muiden parasta ja yhtyeistä hyvää, vaan kaikesta pitäisi itse hyötyä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän saadaan pelaajia pyramidipeliin niin kurssit jatkavat nousuaan. Nyt vauvatkin mukaan vain!
Nyt jos koskaan. Pahinta mitä voi tapahtua on, että häviää jonkun toisen rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli kaikki sijoittamiseen ryhtyvät eivät voi tietää asioista kaikkea ja menettävät rahansa. Vituttaa nää teikäläisten hehkutukset että sijoittaminen kannattaa aina ja sieltä tulee aina pelkästään pelkkää tuottoa ja rahaa ovista ja ikkunoista. Miksi teidän ensinkään pitää saada väkeä lisää mukaan tähän touhuunne, ellei kyse ole pyr
Sijoita joka kuukausi tietty summa 2-4 indeksirahastoon seuraavan 20 vuoden aikana ja jos häviät tuolla tavalla, on se sun hävinnyt osakesalkku pienimpiä murheitasi, sillä maailmassa on joku mennyt tavalla tai toisella todella päin persettä. Esimerkiksi on ollut ydinsota tai joku todella suuren mittakaavan luontokatastrofi. Todennäköisesti sijoitusten arvo kasvaa ja on kuitenkin vähintään tuplaantunut tai triplaantunut. Voi olla enemmänkin, mutta tuskin vähempää kuin tuplat sijoitetusta pääomasta.
Toinen vaihtoehto on toki sijoittaa iso summa kerralla yhteen osakkeeseen, mutta se onkin sitten enemmän lottoa. Saatat voittaa todella paljon tai hävitä kaiken. Toki osakkeitakin voi ostaa useita erejä, mutta se vaatii jo vähän perehtymistä ja enemmän viitseliäisyyttä kuin yhden tai useamman indeksirahaston ostaminen.
Kolmas vaihtoehto on säästää tilille ja se on täysin varma tapa menettää säästöjen arvoa. Käytännössä koskaan tilin korko ei etenkän verojen jälkeen ole inflaatiota korkeampi. Ei ainakaan merkittävänä ajanjaksona tuon 20v aikana.
Ja ainahan voi toki sijoittaa rahansa vaikka metsään tai sijoitusasuntoon, mutta kyllä tuollainen indeksirahasto on laiskalle kätevä. Niihin voi laittaa säännöllisen kk sijoituksen jonka suuruus voi olla vain muutamia kymppejä, joten ei todellakaan tarvitse olla mikään suuren luokan kroisos aloittaakseen. Normaalilla järjellä varustettu saa selvitettyä asioita sen verran muutamassa tunnissa, että saa homman alulle ja jos kiinnostusta riittää, voi myöhemmin perehtyä lisää.
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
En oikein ymmärrä tämän viestin kirjoittajan motiivia?
Onko siis huono juttu jos on tuloja ja ei saa tukia? Miksi se olisi huono juttu?
Itse olen ainakin pitänyt yhtenä elämäni arvoista sitä, että pyrin mahdollisuuksien mukaan elättämään itseni. Ei siis niin, että pitäisin yhteiskunnan tukiin tukeutujia jotenkin huonoina ihmisinä, vaan niin, että jos pystyn itse tienaamaan tarvitsemani rahan on se plussaa. Koska muutenhan olen muiden tienaamien rahojen käyttäjä ja ensisijaisesti raha kuitenkin kuuluu sille, kuka sen on hankkinut. Joo, olen toki ollut (ja ehkä kokonaisuutena vieläkin) yhteiskunnan saamapuolella, mutta niin se yhteiskunta pyörii, että kaikki tuo siihen oman osansa kykyjensä mukaisesti. Tulevasta en tiedä, mutta toivottavasti jatkossakin tuon enemmän yhteiseen pöytään kuin sieltä otan.
Ehkä tulkitsin viestin väärin, mutta toisaalta, onhan demareilla jo melkoinen kannatus.
Tuohonpa ei ole vastausta löydetty, toisten mukaan ja toisten mukaan ei, joten jokainen arvaus aiheesta on vähintään yhtä hyvä. Joidenkin mielestä optioit ja futuurit ovat nollasummapeliä, mutta tiedää tuosta