OP tekee vauvoista indeksisijoittajia
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä liittyä omistaja-asiakkaaksi, joten ei tarvitse maksaa tuota 100 e. On puhdas 100 e lahjana.
Palvelumaksut rullaa, jos ei liity.
Kuinka ne rullaa ellei ota asiakkuutta vastaan?
Alaikäisillä ei rullaa palvelumaksut.
Vierailija kirjoitti:
Onko OP menettänyt asiakkaitaan? Saat 100€ kun liityt meihin. Kannattaa lukea sopimus suurennuslasin kanssa.
Luettu on ja lahja vastaanotettu. Kiitos op!
Tämä kampanja jatkuu myös vuonna 2026. Kansankapitalismi etenee pienin askelin.
OP-pankin tarjoama 100 euron OP Ensisijoitus vauvalle voi vaikuttaa perheen toimeentulotukeen vähentävästi, sillä Kelan nykyisen tulkinnan mukaan alaikäisen lapsen varat ja sijoitukset huomioidaan osana perheen toimeentulotukilaskelmaa. [1, 2]
Kela käsittelee lahjoitusta ja rahastoa seuraavasti:
Miten Kela huomioi vauvan 100 euron rahastosijoituksen?
Rahasto on heti käytettävissä olevaa varallisuutta: Kela katsoo toimeentulotukilaissa, että rahasto-osuudet ovat realisoitavaa eli rahaksi muutettavaa varallisuutta. 100 euron sijoitus rinnastetaan säästöihin, jotka Kela olettaa käytettäväksi perheen (tai lapsen itsensä) elämiseen. [1, 2, 3]
Vähäisyyden raja on tiukka: Vaikka toimeentulotuessa alaikäisen lapsen vähäiset ja epäsäännölliset tulot (kuten pienet ansiotulot) voidaan jättää huomioimatta, pankkitilillä tai rahastossa olevat valmiit säästöt ja sijoitukset otetaan Kelan laskelmissa huomioon hyvin herkästi. Jo pienetkin säästöt voivat katkaista tuen tai vähentää sitä saman summan verran.[1, 2, 3, 5]
Laskelma: Jos perhe hakee toimeentulotukea, Kela voi laskea lapsen 100 euron rahasto-osuuden perheen varallisuudeksi, jolloin kyseisen kuukauden toimeentulotuki voi pienentyä 100 eurolla. [1, 2]
Ristiriitatilanne lain ja tuen välillä
Tilanteessa on juridinen ristiriita, josta on uutisoitu paljon:
Kela edellyttää toimeentulotuessa lapsen säästöjen käyttämistä perheen kuluihin.
Laki (holhoustoimi) taas kieltää vanhempia koskemasta lapsen omiin rahoihin tai käyttämästä niitä perheen yhteisiin perusmenoihin (kuten ruokaan tai vuokraan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
En oikein ymmärrä tämän viestin kirjoittajan motiivia?
Onko siis huono juttu jos on tuloja ja ei saa tukia? Miksi se olisi huono juttu?
Itse olen ainakin pitänyt yhtenä elämäni arvoista sitä, että pyrin mahdollisuuksien mukaan elättämään itseni. Ei siis niin, että pitäisin yhteiskunnan tukiin tukeutujia jotenkin huonoina ihmisinä, vaan niin, että jos pystyn itse tienaamaan tarvitsemani rahan on se plussaa. Koska muutenhan olen muiden tienaamien rahojen käyttäjä ja ensisijaisesti raha kuitenkin kuuluu sille, kuka sen on hankkinut. Joo, olen toki ollut (ja ehkä kokonaisuutena vieläkin) yhteiskunnan saamapuolella, mutta niin se yhteiskunta pyörii, että kaikki tuo siihen oman osansa kykyjensä mukaisesti. Tulevasta en tiedä, mutta toivottavasti jatkossakin tuon enemmän yhteiseen pöytään kuin sieltä otan.
Ehkä tulkitsin viestin väärin, mutta toisaalta, onhan demareilla jo melkoinen kannatus.
Kannatan demareita, olen silti kanssasi samaa mieltä. Ja niin ovat varmaan useimmat muutkin töissä käyvät demarit.
OP finanssitavaratalo yrittää selvästi saada isovanhempia hölläämääb kukkaronnyörejä, koska op ja muiden pankkien mukaan kaikki eläkeläiset on miljonäärejä ja panttaavat piheyttään rahojaan. Jospa lapsikortti tehoaisi paremmin, kun asuntosijoitus kusetus meni ns, reisille, jokuhan siitäkin hyötyi.
Juuri noin. Kun vielä suomalaiset tajuaisi (siis sdp yms) että vaurastuminen ei ole nollasummapeliä. Ei kenenkään itse (huom) tienaamaat rahat ole keltään toisella pois. Vaurastunut palkansaaja maksaa enemmän veroja ja kuluttaa myös. Vaurastunut yrittäjä saattaa palkata lisää työntekijöitä ymsyms