Muistatteko kun 80-luvulla polkupyörän paristovalolla ei nähnyt käytännössä yhtään mitään
Sellainen kelmeä valokeila näkyi lähellä tienpinnassa, mutta sen valossa ei nähnyt ajaa.
Kommentit (63)
Tärkeintä oli, että autoilijat ja toiset pyöräilijät näkivät sinut. Näkyvyyden vuoksi nykyisin pitää olla myös takana punainen valo.
Valkoisen LED:in keksiminen mullisti valaisun.
Ne vanhat hehkulamput muuttivat suurimman osan paristosta otetusta virrasta lämmöksi.
En muista kasarilla paristovaloja nähneeni. Kaikilla oli pyörässä valmiiksi asennettu dynamovalaisin, vaikka ei sekään mikään supertehokas ollut.
Siinä valossa on tosiaan myös pointtina että, sinut nähdään ei pelkästään että itse näkee. Valoteho ei mikään huima ollut mutta kyllä se pimeässä valaisi tarpeeksi
Muistan, sitten tuli halogen- dynamovalo sillä jo vähän näki !
Vierailija kirjoitti:
En muista kasarilla paristovaloja nähneeni. Kaikilla oli pyörässä valmiiksi asennettu dynamovalaisin, vaikka ei sekään mikään supertehokas ollut.
Olihan niitä, semmoinen litteä kulmikas joka toimi 4,5 voltin paristolla. Noita paristojakaan ei taida olla enää missään.
Eihän niitä ns. ajovaloiksi ollut tarkoitettukaan, korkeintaan huomiovaloina muille liikkujille, kieltämättä aika himmeitä olivat hehkulamput siihen aikaan.
Autoissa nyt oli jo paremmat halogeeniajovalot, H4 yleensä.
Heijastimella varustettu turvaviiri joka piti kääntää tarakan kyljestä sivulle poikittain oli myös yksi 80-luvun pyöriäilyyn kuulunut asia. En ole niitä nähnyt enää sen jälkeen.
Aikalailla sokkona sai polkea syrjäkylien hiekkateitä syksyisinä iltoina.
Vierailija kirjoitti:
Samoin dynamolampulla oli mitätön valoteho, joka vielä aaltoili polkemisen tahtiin.
Dynamo vielä raskautti polkemista.
Olihan ne silkkaa paskaa ja imaisivat patterit tyhjiksi jossain tunnissa.
Olenkin miettinyt että kehitys on kehittynyt eniten juuri polkupyörän led-valaisimissa: 80- luvulla tätä olisi epäilty alien-teknologiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä oli, että autoilijat ja toiset pyöräilijät näkivät sinut. Näkyvyyden vuoksi nykyisin pitää olla myös takana punainen valo.
Minulla ei ole pyörässä valoja edessä eikä takana, enkä käytä pyöräilykypärää. Pitää sitä ihmisen sen verran lakia rikkoa. Ei ole poliisit tähän mennessä reagoineet, vaikka useasti ovat kohdalle sattuneet.
Jonnet ei muista kuinka tynämö lauloi -25 C ihannekelin pakkasyössä kun matkaa taitettiin viimeiset 10 km kotiin. Loskakeli on haasteellinen.
Led-poltin ja akkutenologia mullistivat kaiken. Kasarilla tarvitsi ottaa pankkilainan polkupyörän valaisimen paristokuluja varten.
Nyt tyrkkäät valaisimen laturiin ja ei maksa käytännössä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista kasarilla paristovaloja nähneeni. Kaikilla oli pyörässä valmiiksi asennettu dynamovalaisin, vaikka ei sekään mikään supertehokas ollut.
Olihan niitä, semmoinen litteä kulmikas joka toimi 4,5 voltin paristolla. Noita paristojakaan ei taida olla enää missään.
Mulla oli sellainen, mihin sai vaihdettua sitä valon väriäkin punaiseksi tai virhreäksi sellaisella värikalvolla joka "nostettiin" valon eteen.
Vierailija kirjoitti:
En muista kasarilla paristovaloja nähneeni. Kaikilla oli pyörässä valmiiksi asennettu dynamovalaisin, vaikka ei sekään mikään supertehokas ollut.
Enemmän oli dynamoita, mutta kerran tuli vastaan jossain fillarissa sellainen jossa oli paristo siellä lampunkuvun sisällä.
Dynamot ne vasta ärsyttikin. Jatkuva säätö kun aina ne oli jotenkin vinossa eikä pyörinyt, tai jos oli syksyinen sohjosää niin se dynamo lopetti pyörimisen etc. Silloinkin kun kaikki toimi niin pyöräillessä kuului se ärsyttävä vonkuminen dynamosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista kasarilla paristovaloja nähneeni. Kaikilla oli pyörässä valmiiksi asennettu dynamovalaisin, vaikka ei sekään mikään supertehokas ollut.
Olihan niitä, semmoinen litteä kulmikas joka toimi 4,5 voltin paristolla. Noita paristojakaan ei taida olla enää missään.
Mulla oli sellainen, mihin sai vaihdettua sitä valon väriäkin punaiseksi tai virhreäksi sellaisella värikalvolla joka "nostettiin" valon eteen.
tällainen, eri värinen runko vain muistaakseni. https://www.ekoaarrekauppa.fi/tuotekuvat/1500x1500/20190528_230355.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista kasarilla paristovaloja nähneeni. Kaikilla oli pyörässä valmiiksi asennettu dynamovalaisin, vaikka ei sekään mikään supertehokas ollut.
Olihan niitä, semmoinen litteä kulmikas joka toimi 4,5 voltin paristolla. Noita paristojakaan ei taida olla enää missään.
Mulla oli sellainen, mihin sai vaihdettua sitä valon väriäkin punaiseksi tai virhreäksi sellaisella värikalvolla joka "nostettiin" valon eteen.
Mullakin oli tuo. Ei kai se varsinaisesti polkupyörän lamppu ollut, kun eihän sitä saanut kiinni pyörään.
Oli siinä lampussa se nahkalerppu jossa reikä viilletty, oli kai tarkoitus ripustaa siitä napinläpeen ymmärsin asian...
Samoin dynamolampulla oli mitätön valoteho, joka vielä aaltoili polkemisen tahtiin.