Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OP tekee vauvoista indeksisijoittajia

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamalla olen ainoastaan menettänyt koska kyseessä on peli ja jonkun on myös hävittävä jotta muut voi voittaa.

Ei, olet vain ollut tyhmä tai tietämätön. Eli et ole hajauttanut, ja tietysti hädissään myynyt kun kurssit ovat tulleet alas. S&P indeksi on viimeisen 10v ajalta tuottanut noin 300%. Tietysti jos ostaa pää märkänä kun hehkutus on kovimmillaan ja myy kädet täristen kun joku pikku rommaus iskee niin noinhan siinä käy.

Itse olen sijoittanut kuukausittain pieniä summia indeksirahastoihin. Myymään olen joutunut työttömyyden aikana, jolloin kurssit ovat alhaalla, ja tappiota on tullut. 

Vierailija
42/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi aloittaa jo vauvana niin ei ole persaukinen sitten aikuisena.

Kannattiko sijoittaa esim Nesteeseen? 6 kk -33,01%

Joo, oli mulla itsellänikin neste joskus aikanaan suunnilleen tuon verran miinusta. Toki se on sen jälkeen maksanut jo osinkoa enemmän kuin mun ostohinta ja niistä osingoista maksetut verot on. Ja kurssi on vieläkin yli +200%. Ei se tietenkään inflaatiokorjattuna noin monta prosenttia ole, mutta on se silloinkin se on reilusti yli 100%.

Joten kyllä mun kannatti. Tulevasta en tiedä, mutta olen jo nyt saanut enemmän siitä rahaa, kuin mitä siihen sijoitin. Ihan hyvin niin voi käydä pitkällä aikavälillä nyt puoli vuotta sittenkin sijoittaneelle, että tekee isot voitot. Tai sitten ei. Yksittäinen osake on toki tietyllä tavalla arpalippu, siksi kannattaa tosiaan suosia indeksirahastoja tai vastaavia valmiiksi hajautettuja ja matalan kulun tuotteita.

Ja harmittaako kun en myynyt silloin kun arvo oli jotain +1400%? Eipä juuri, vaikka tottakai mä nyt jälkiviisaana myisin. Mutta typeräähän se on jossitella ja se on loputon suo, mikäli siihen lähtee. Aina ja kaikesta voi jälkiviisaana löytää jossiteltavaa. Kuitenkin se oli vain osa salkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se mun piti vielä sanomani, että mikäli sun sijoitushorisontti on 6kk, niin silloin kyllä kannattaa säästää tilille. Noin lyhyessä ajassa osakkeiden/rahastojen arvo saattaa olla mitä sattuu ja ainakaan korkoa korolle ilmiötä ei ehdi syntymään.

Vierailija
44/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhteiskunnalle myös kiva, jos tulevaisuuden nuorilla aikuisilla on omaisuutta jonka perusteella heiltä voi kieltää mahdollisia tukia."

Onhan se nyt oikeasti hieno juttu, mikäli tulevaisuuden nuorilla aikuisilla olisi sen verran omia varoja, ettei tarvitsisi kurotella kättä yhteiskunnan suuntaan. Toki ei tuo siihen juurikaan vaikuta, mutta periaatteessa parasta olisi, mikäli jokainen kykenisi mahdollisimman suurilta osin elättämään itse itsensä. Silloin myös niille jäisi enemmän jaettavaa, jotka eivät siihen kykene.

Monessa suhteessa varmaan joo, mutta koulutus ainakin on asia johon jokaisella pitäisi olla reilu mahdollisuus varallisuuden tasosta riippumatta.

Hirveästi en silti kehtaa paasata, kun itse kuulun sukupolveen joka on saanut ottaa, juhlia, säästää ja vetkutella.

Itse en näe koulutusta yhteiskunnalta ottamisena. Yksilön koulutus kun on yhteiskunnan välttämätön sijoitus tulevaisuuteen ja hyödyttää pitkällä aikavälillä meitä kaikkia. Ei toki aina ja kaikki yksilöt, mutta väestötasolla kyllä.

Vierailija
45/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sijoittaminen mitään kauppakorkeakoulututkintoa vaadi. Juuri sitä varten on indeksirahastot. Jonkin tutkimuksen mukaan esim nasdaq pörssissä pitkässä juoksussa noin puolet yhtiöistä tuottaa tappiota kun inflaatio huomioidaan.

Mutta

Sitten onkin nämä ns tenbaggerit tai jonkun nvidian/applen/teslan kohdalla voidaan puhua thousandbaggereista joiden ansiosta indeksi onkin noussut satoja prosentteja nyt viimeisen kymmenenkin vuoden aikana.

Jos koet olevasi osaava sijoittaja niin eikun poimimaan lupaavia kasvuyhtiöitä mutta tavalliselle "tuulipukusijoittajalle" indeksirahastot ovat ne juttu millä varman tuoton saa

Vierailija
46/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko. Vanhemmat eivät enää mene halpaan.

Vierailija
47/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin summa johonkin "Maailma" tai/ja "SP 500" rahastoon tasaisesti per kuukausi takaa n. 20-30 vuoden tähtäimellä taatusti esim. hyvän tai riittävän varhaisen eläkkeen. Jengi funtsii näitä ihan liian lyhyellä tähtäimellä.

Vierailija
48/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ * 1,06^60 = 3298,77€

Vierailija
49/143 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä

Vierailija
50/143 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä

Juu, potkulaki tulee voimaan keväällä,  vähentääkö toi vanhemman työmarkkinatukea?

Vierailija
51/143 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä

Juu, potkulaki tulee voimaan keväällä,  vähentääkö toi vanhemman työmarkkinatukea?

Ei sitä satasta ole pakko hakea.

Vierailija
52/143 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Sosiaaliturva kun on hyvin turvatonta nykyisin ja kaippa tulevaisuudessakin, niin jotain muuta pitää raapia. 

Yhteiskunnalle myös kiva, jos tulevaisuuden nuorilla aikuisilla on omaisuutta jonka perusteella heiltä voi kieltää mahdollisia tukia.

Onko yhteiskunnan päätökset jotenki Osuuspankki-ryhmän vika, masennuspotilas?

Vierailija
53/143 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainiota. Toivottavasti kannustaa kaikkia sellaisia sijoittamaan edes vähäsen, jotka siihen suinkin kykenevät. Ja suurin osa kykenee kyllä, vaikka toki on runsaasti myös niitä, joilla siihen ei ole mahdollisuutta.

Aivan. Sellaisiakin vanhempia on, jotka eivät ole tukien varassa. Toivottavasti tämä on mahdollisimman monelle alkusysäys lapsen ja omankin varallisuuden kasvattamiseen.

Vierailija
54/143 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epistä. Antakoon saman summan myös meille nykyisille asiakasomistajille ja lapsillemme. 

Vierailija
55/143 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
56/143 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…

Pankkien lainan annosta tulee hankalaa, kun kohta voidaan irtisanoa liian pitkän kahvitauon perusteella.

Eikä kukaan uskalla ottaa enää isoa lainaa.

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa myös 3 lapsen vanhemmalle. Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta.

Vierailija
57/143 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on sijoitustili niin saako äiti vähemmän työmarkkinatukea, kun 595 netto?

Kun toi potkulaki tulee keväällä voimaan.

Vierailija
58/143 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuon rahan pois rahastosta? Kaljaa ja tupakki voisin ostaa muksun rahoilla? 

Ritu

Vierailija
59/143 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon 7% keskituotolla niin 20v kuluttua rahaa 10000€ ja 30v kuluttua 25000€. Joka sanoo ettei ole varaa laittaa 20€ kuukaudessa rahastoon valehtelee!

Vierailija
60/143 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia tän ensisijoituksen hakemisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme