Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?
Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoitellut tänne ennenkin, ja toistan jälleen: en ymmärrä, miten kukaan laihtuu 50+.
Olen koko elämäni laihdutellut 3-4 kiloa. Nuorena se oli helppoa kuin heinänteko. Minulle sopi parhaiten kaloreiden laskeminen. 1500 kcal. Se oli helppoa, muuta ei tarvinnut.
Kun olin 53 v, niin päätin että nyt lähtee tuo 5 kiloa. Vanhat keinot käyttöön, eli laskin kaloreita 1500 kcal. Ei auttanut.No, sitten aloin kaloreiden laskun lisäksi aloin polkea kuntopyörää joka päivä 30 min. Ei auttanut.
Seuraavana vuonna uudelleen: kalorit 1200:aan. Laitoin kahvimaidonkin laskuriin. Lihaskuntoa, kuntoportaita. Painoa lähti 3 kg, jotka tuli parissa kuukaudessa takaisin, vaikka olen jo iän myötä pienentänyt annoskokoja.
Joten muutokset ruuan koostumukseen tarvitaan, jos tavoittelet laihtumista. Annoskokojen pienentäminen ei pelkästään auta. Iän myötä ruuan koostumuksen tulee olla erilainen kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki on läskien suosikkisana. Täytyy vetää suklaata ja sipsiä että laihtuu, muuten menee säästöliekille.
Pitää myös muistaa nesteytys, eli tonkka viiniä päivässä. Sammuttaa sen säästöliekinkin.
Tottakai se paino ei laske jos lihasta tulee läskin tilalle. Ei kannata katsoa painoa jos treenaat vaan ennemminkin rasvaprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt? Mitä kasviksia eniten, mitä marjoja? Syötkö paljon hedelmiä? Mitä proteiinia? Mitä sen kanssa? Juotko maitoa, mehua, vettä? Leipää? Päällisiä? Puuroa?
Taisit lukea vain aloitustekstin. En jaksa luetella syömisiäni, mutta leipä on jäänyt kokonaan pois, samoin päälliset. Syön normaalia kotiruokaa, mutta paljon enemmän kasviksia kuin ennen. Punnitsen annokseni ja lasken makrot tarkasti.Aloittaja
Kun lasket makrot tarkasti, niin mihin kiinnität niissä huomion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elimistö saa energiaa vähemmän kuin se kuluttaa sitä, ihminen laihtuu. Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista. Jos et laihdu, energiantarpeesi on tasapainossa. Ei ne kalorit tyhjästä kehoosi ilmesty.
Kalorivajetta tulee pelkistä syömisistä tuon vähintään -500 kcal ja liikunnasta vielä -300 tai -400 lisää! Kaiken järjen mukaan painon pitäisi pudota. Lasken tosi tarkasti kalorit kaikesta mitä suuhuni laitan.Syy on siinä, että et laske kalorinkulutustasi ja tai vajettasi oikein. Syöt liikaa.
Laihtuminen on sitä, että syö vähemmän,kuin mitä kuluttaa.
Ilman, että kirjoitat tänne rehellisesti sen, mitä syöt päivässä emme voi sanoa, että mikä on pielessä.
Liikunnan kalorikulutusta ei ole niin yksiviivaista laskea kuten esimerkeissä kerrotaan. Kulutus riippuu lihasten määrästä jne. Elimistö sopeuttaa liikunnan aiheuttamaa kalorinkulutusta. Siksi liikuntaa kannattaa pitää kunnonkohotuksena ja ylläpitona. Jos paino putoaa, se on bonus. Kovasti treenatessa nestettä kertyy lihaksiin ja siten vaaka ei kerro sitäkään, kuinka hyvin treeni vaikuttaa painoon. Lopuksi vielä yksilölliset erot eli se, että yhdellä kuluu enemmän ja toisella vähemmän energiaa liikkuessa.
Yhdessä rasvakilossa on käsittämättömät 7000 kilokaloria energiaa! 😱
Vaatii aikamoisen todellisen kalorivajeen, jos meinaa pudottaa kilon 10 päivässä. Se olisi jo kolme kiloa kuukaudessa.
Olen huomannut, että lihavat aliarvioivat saamansa kalorimäärän ja yliarvioivat liikunnalla saadun enegiankulutuksen.
Pahin virhe on ajatella laihtuvansa, kun tuntee jatkuvaa nälkää.
Vaakalukema ei kerro sitä kaloritarvetta,siinä ensimmäinen virhe.Rasvaa myös palaisi helpommin pelkällä lihastreenillä/riittävällä proteiinilla ilman aerobista joka myös kuluttaa lihaksiakin.
-500 kcal päivä on 0,5 kg viikossa. Se on vähän. Lihoitko vähitellen? Laihdut myös hitaasti, mutta pysyvästi.
Nämä ketjut ovat kamalaa ihmisten aliarvioimista. Ihan kuin ihmiset eivät osaisi laskea kaloreita tai selvittää, millaista ruokaa syö tai miten pitää liikkua. Meillä kaikilla on kaikki tieto klikkausten päässä ja ihminen, joka on jo tehnyt toimia laihduttamisen eteen, on jo tehnyt jotain oikein. Mutta av-mammat ja -papat takuuvarmasti tulevat halveksimaan tänne toisen yrittämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaksistosi kasvaa nyt samaa tahtia, kuin rasva palaa. Kuukauden kun jatkat vielä, niin paino alkaa pudota vauhdilla. Keskittyisin enemmän pitkiin reippaisiin kävelylenkkeihin, jos et halua lisää lihasta.
Hahahaha mikä vitsi. Keski-ikäinen AV mamma saa parissa vuodessa ehkä noin 500g lihasta jos kaikki menee putkeen. Jos paino nousee niin se on kyllä jotain muuta kuin lihasta eli siis nestettä tai läskiä.
Ja nyt sitten joku ei tiedä yhtään mistä puhuu 🤣 Totta kai myös av-mammalla lihas kasvaa, jos niitä harjoittaa riittävästi ja tarpeeksi isoilla painoilla. Mitä ihmettä oikein selität?
Oot vissiin näitä jotka kuvittelee että kilpailevat bodarit ja instamallit ja muut fitness hörhöt on natuja?
Tommonen keskiverto 70-80kg mies saa koko koko elinajan salitreenillä ilman aineita noin 5kg puhdasta lihasmassaa. Enempi voi saada jos on todella hyvät geenit, mutta ei sillonkaan puhuta kuin parista lisäkilosta. Nainen saa tästä ehkä puolet ja keski-iän ja menopaussin ylittänyt AV mamma ehkä siitä puolet.
Vierailija kirjoitti:
Leipä ei ketään lihota, eikä muutama leikkelesiivu. Kummallisia kuvitelmia
Olen eri mieltä. Pari leipää tuorejuuston, leikkeleiden, juustosiivujen ja muiden päällisten kanssa on helposti 400-600 kcal lisää aterian päälle. Minä ainakin mieluummin jätän väliin, etenkin kun turvottaa ja pierettää lisäksi.
Aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Pari leipää tuorejuuston, leikkeleiden, juustosiivujen ja muiden päällisten kanssa on helposti 400-600 kcal lisää aterian päälle. Minä ainakin mieluummin jätän väliin, etenkin kun turvottaa ja pierettää lisäksi.Aloittaja.
Mä syön päivässä 4-5 siivua leipää, päällä paljon kasviksia, kalkkunaa/poroa tms. ja joskus juustoa. Hyvin rasva palaa ja tuloksia tulee
Mä en nyt yhtään ymmärrä negatiivisten ihmisten vttuilua säästöliekeistä, sipseistä ja viinitonkista.
itse en ole maininnut noista mitään, enkä myöskään vedä sipsiä tai muuta roskaa, ja paino putoaa ja senttejä katoaa. Mitä ihmettä on nuo jankkaukset, että se mitä teen ei riitä, eli se noin 6 km hikeen asti reippaasti kävellen ja painojen nostelu joka arkipäivä, kun tuloksia olen saanut 😃
Kun katson mittanauhaa, niin onhan esim. -12 cm vatsan ympäriltä melkoinen määrä rasvaa, ja se näkyy jo peilistäkin. Maha ei enää roiku, vaan tuntuu ja näyttää selvästi tiiviimmältä. Paidat ja mekot istuvat paremmin ja housuja saa nostella koko ajan.
Joka paikassa sanotaan että pitää pyrkiä noin puolen kilon pudotukseen viikossa, enkä itse ole paljoa siitä jäänyt.
Joten mistä kaikki vastaväitteet ja negatiivisuus nyt kumpuaa?
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Pari leipää tuorejuuston, leikkeleiden, juustosiivujen ja muiden päällisten kanssa on helposti 400-600 kcal lisää aterian päälle. Minä ainakin mieluummin jätän väliin, etenkin kun turvottaa ja pierettää lisäksi.Aloittaja.
Mä syön päivässä 4-5 siivua leipää, päällä paljon kasviksia, kalkkunaa/poroa tms. ja joskus juustoa. Hyvin rasva palaa ja tuloksia tulee
Good for you 👍
Älä tuijota yksin kaloreita, vaan myös hiilihydraatteja, laihtumisen jarruja ja näläna tajia.
Vierailija kirjoitti:
Paino ei putoa siksi kun lihakset painaa enemmän kuin rasvakudos. Minulle kävi samoin, paino ei pudonnut juuri ollenkaan alussa mutta otin itsestäni kuvia,ja kuvissa muutos oli aivan valtava. Ihan vain koska olin kiinteytynyt. Mutta paino ei ollut pudonnut. Ja itsestäni tuntui että en ollut muuttunut mutta kuvat kertoivat.
Ja jos lihakset kasvaa, niin ne pystyvät myös sitomaan enemmän hiilihydraattien glukoosia, joka taas vaatii paljon vettä seurakseen eli näennäisesti paino ei ole laskenut, mutta tosiasiassa on ja lihas/rasva -suhde myös parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt yhtään ymmärrä negatiivisten ihmisten vttuilua säästöliekeistä, sipseistä ja viinitonkista.
itse en ole maininnut noista mitään, enkä myöskään vedä sipsiä tai muuta roskaa, ja paino putoaa ja senttejä katoaa. Mitä ihmettä on nuo jankkaukset, että se mitä teen ei riitä, eli se noin 6 km hikeen asti reippaasti kävellen ja painojen nostelu joka arkipäivä, kun tuloksia olen saanut 😃
Kun katson mittanauhaa, niin onhan esim. -12 cm vatsan ympäriltä melkoinen määrä rasvaa, ja se näkyy jo peilistäkin. Maha ei enää roiku, vaan tuntuu ja näyttää selvästi tiiviimmältä. Paidat ja mekot istuvat paremmin ja housuja saa nostella koko ajan.
Joka paikassa sanotaan että pitää pyrkiä noin puolen kilon pudotukseen viikossa, enkä itse ole paljoa siitä jäänyt.
Joten mistä kaikki vastaväitteet ja negatiivisuus nyt kumpuaa?
Aloittaja
Moni varmaan lukee pelkän aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Älä tuijota yksin kaloreita, vaan myös hiilihydraatteja, laihtumisen jarruja ja näläna tajia.
Tuo on sitten ihan höpöhöpöä. Tunnen yhden pt:n ja hänen mukaansa kalorivaje on tärkein, ei niinkään se mitä syö, ellei tavoitteena ole lihasten kasvatus. Hän itse on italialainen, eli syö pastaa lähes joka päivä ja itse laihdutti yli 105 kilosta 75 kiloon (mies). Annoskoot ja kalorivaje, niillä pääsee pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse näkisi mitään ongelmaa jos lihakset kasvaa ja painopysyy samana. rasvaahan siinä sillon ainakin palaa. Sehän se tarkoitus onkin? On kyllä surullista lukea näitä, syön kyllä -500kcal, mutta en laihdu. Vaikka monessa tuotteessa on ihan sallittuakin olla 20% väärin ravintosisältö, toki tuskin on noin paljon yleensä. Mitä "puhtaampaa" ruokaa niin sitä varmemmin voit laskea kalorit. Muistakaa myös katsoa peilistä onko nesteisen näköinen kroppa, se luultavasti vaikuttaa vaa'an lukemaan..Moni myös luulee liikunnan kuluttavan paljon enemmän kuin se kuluttaa, esimerkiksi itsellä testissä ollut älyranneke kuukauden, ja välillä näyttää syvää unta kun makoilen sängyllä :D ja kaloritkin ihan liian korkeat rannekkeen mukaan. Ihan ok silti ainakin jos siitä motivaatiota saa, mutta pitää muistaa, että suuntaa antava ei todellakaan tarkka. Myös liian raskas liikunta esim juoksu, usein lisää nälkää niin paljon, että on se esim. kävelyä hu
1. Elintarviketeolliuudessa on sallittua laittaa pakkaukseen keskimääräisen tuotteen keskimääräinen kaloriarvo jos ei halua alkaa erikseen selvitettämään oman tuotteensa ravintoarvoja. Se on tuotteen valmistajan rahankulutushaluista kiinni, että maksaako ravitsemustieteilijälle työstä ja tiedosta, joka painetaan pakkaukseen. Laki velvoittaa ilmoittamaan vain ainesosat allergioiden vuoksi. Todellisuudessa vaikkapa valmiskalakeittojen kalorimäärissä on suuri ero kun laskee vuositasolla nautitut eväät ja juomat yhteen. Suomalaisilla firmoilla on kyllä kiitettävä halu lasketuttaa tuotteidensa ravintoarvot siksi, että kyse on kilpailuedusta.
2. Laihdutuksen ja liikunnan suhdetta tutkiessa on päädytty siihen lopputulokseen, että kaikista tehokkainta on ollut puolen tunnin päivittäisen kävelyn lisääminen päiväohjelmaan. Liian rankka treeni vaikuttaa tiedostamatta siten, että treeniaikojen ulkopuolella tehdään mikroliikkeitäkin vähemmän ja ollaan tavallista passiivisempia. Kun käydään esimerkiksi jääkaapilla, tehdään siellä kerralla useampi voileipä sen sijasta, että tehtäisiin yksi voileipä ja sitten noustaisiin ylös ja tehtäisiin yksi voileipä kerrallaan lisää jos mieli tekee.
3. Cheat meal perustuu siihen, että ehkäistään kokonaiskalorimäärän alle 1500 kcal/vrk pudotuksen alle menoa. Sehän käynnistää säästöliekin. Osalla cheat meal vähentää stressiä ja stressihän jumittaa tai nostaa tunnetusti painoa. Säästöliekin rajoille ei kannata mennä ja asiaa kannattaa pohtia siltä kannalta, että voisiko siihen arkeen lisätä jonkun pienen herkkupalan, ettei tarvi syödä mitään perhepizzaa tai vastaavaa kerran viikossa cheat mealina? Pieni lakritsa- tai suklaapatukka, siivu pullaa tai leipää, juustopala jne eivät sotke laihtumista edes päivittäin syötynä kunhan pysyy annetussa kalorirajoituksessaan. Monesti ne poistavat cheat mealin tarpeen.
400 kuluttaakseen pitää liikkua ihan hitokseen. Esim kuntoplussan laskuri antaa vähän osviittaa