Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?
Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa.
Kommentit (223)
Muista myös nukkua riittävästi.
Keskitysleireillä ihmiset saivat pudotettua painoa helposti ruokavaliolla ja terveellistä työtä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla hikiliikuntaa eikä vain pikkuisen punttien nostamista. Esim juoksu tehoaa keskivartaloon.
Pitkäkestoinen aerobinen liikunta tehoaa keskivartaloon. Avan sama, että käveleekö vaiko ui. Anaerobinen liikunta ei polta rasvaa yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt yhtään ymmärrä negatiivisten ihmisten vttuilua säästöliekeistä, sipseistä ja viinitonkista.
itse en ole maininnut noista mitään, enkä myöskään vedä sipsiä tai muuta roskaa, ja paino putoaa ja senttejä katoaa. Mitä ihmettä on nuo jankkaukset, että se mitä teen ei riitä, eli se noin 6 km hikeen asti reippaasti kävellen ja painojen nostelu joka arkipäivä, kun tuloksia olen saanut 😃
Kun katson mittanauhaa, niin onhan esim. -12 cm vatsan ympäriltä melkoinen määrä rasvaa, ja se näkyy jo peilistäkin. Maha ei enää roiku, vaan tuntuu ja näyttää selvästi tiiviimmältä. Paidat ja mekot istuvat paremmin ja housuja saa nostella koko ajan.
Joka paikassa sanotaan että pitää pyrkiä noin puolen kilon pudotukseen viikossa, enkä itse ole paljoa siitä jäänyt.
Joten mistä kaikki vastaväitteet ja negatiivisuus nyt kumpuaa?
Aloittaja
Täällä on paljon sekä ilkeitä, ymmärtämättömiä että myös lannistamisenhaluisia ihmisiä. Se, että joku voi hyvin ja saa aikaan tulosta jossain muodossa (konkreettinen mittanauhalla mitattava tulosta on sitä aidoimmillaan), on kuin myrkkyä negatiivisille ihmisille. Ymmärtämättömät ihmiset puolestaan eivät ole mitään ravitsemusterapeutteja tai liikuntafysiologeja. He luulevat, että ihmisen painonpudotus tai kunnonkohotus menevät systemaattisesti jotenkin tyylillä viiva ruutupaperilla.
Painonpudotusta tutkineet endokrinologit jne ovat jo kymmeniä vuosia sitten huomanneet, että prosessi on sykäyksittäinen. Ennen rasvan hajoamista elimistö kerää itseensä nestettä ja sen vuoksi paino jumittaa vaaalla mitattuna. Kannattaa mitata itsestään niitä mittoja ihan kaulanympäryksestään lähtien. Meillä jokaisella on rasva jakautunut geeniemme mukaan. Missään ei juhlita sitä, että kaulanympärys on kutistunut alle 40-sentin (miehillä alle 42 senttiä) mittaan, vaikka se osoittaa uniapnean riskin pudonneen radikaalisti. Sen sijaan juhlitaan jotain vaatekokoa, joka on vain vaatteenvalmistajan suuntaa-antava mitoitus. Jokainen vaate ja kenkä pitäisi sovittaa erikseen. Vaatteiden saman kokonumeron sisällä on jo hajontaa 2-4 senttiä siksi, että kyse on massavalmistuksesta ja kankaat liukuvat jo leikkausvaiheessa kun leikataan kymmenien kerroksien kangaskerroksia, jotka voivat liukua leikkausvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Keskitysleireillä ihmiset saivat pudotettua painoa helposti ruokavaliolla ja terveellistä työtä tekemällä.
Aina tämä sama viisastelu. Siellä säilyivät hengissä he, joiden elimistö pystyi pitämään kiinni rasvasta ja siten myös lihaksesta pisimpään. Elimistö syö kannibalismiprosessissa myös sydäntä kun ei ole enää rasvakudosta ja vähemmän arvokasta lihaskudosta syötävänä. Monella anorektikolla pettää sydän lopulta sen vuoksi. Kannattaisi lopettaa keskitysleirihommilla viisastelu jos ei ymmärrä historiallista taustaa tai ihmiselimistön toimintaa ja genetiikasta johtuvia ihmisten välisiä eroja.
Kannattaa googlata the whoosh effect jos turvotus ja painonlasku askarruttavat.
Unohdit mainita syöväsi kilon Filipinoxeja paskalla käydessäsi. Tms.
77,3 kg. Nyt on ruvennut näkymään ihan kunnon pudotuksia viikkotasolla! Tavoite on että kesäkuuhun mennessä paino olisi 74 kg.
Alkuperäinen postaaja.
Laitanpa itselleni ylös miten paino on elänyt alkuvuodesta, kun en jaksa aina etsiä vanhempia kommenttejani.
Tammikuu 83 kg
Helmikuu 81,7 kg
Maaliskuu 80 kg
Huhtikuu 77,3 kg
75,2 kg. Vatsan ympäryksestä -16 cm. Vaatekaapin sisältö mennyt jo kokolailla uusiksi.
Aloittaja.
74,3 kg. Pääsin tavoitteeseen että kesäkuuhun mennessä olis 74 kg! Tästä jatketaan, että juhannukseen mennessä 71-72 kg 💪
Aloittaja,
Vierailija kirjoitti:
Tunnen naisen joka oli vuosia sitten lääkärien ohjaamassa vuoden kestävässä laihdutusryhmässä Hänen painonsa ei ollut pudonnut vaikka hän oli yrittänyt pitkään laihduttaa. Hän sai ohjeeksi lisätä syömiskertoja ja ruoan määrää (ko. henkilö oli laihduttaessaan syönyt kolme kertaa päivässä, ei siis ollenkaan välipaloja). Niin uskomatonta kuin se onkin, tämän henkilön paino alkoi pudota.
Elimistö pyrkii suojelemaan ihmistä rasvakudoksen menetykseltä mahdollisten kriisien aikana hidastamalla aineenvaihduntaa. Siksi hyvä ja nykyisin suositeltu keino laihduttaa on syödä jopa päivän suurin ateria aamulla, sillä näin antaa keholleen jo aamulla viestin että ravintoa riittää kyllä eikä tarvitse varautua ravinnon niukkuuteen. Samoin esim stressihormonin kuten esim. kortisolin lisääntynyt eritys valmistaa selviytymään kriisitilanteissa. Tästä johtuen stressitilanteissa laihdutus saattaa olla todella vaikeaa, sillä
Jojo-laihduttajalla perusaineenvaihdunta laskee jokaisen kuurin jälkeen. Aivot käskevät pistää liinat kiinni ja vähentää tahattomia mikroliikkeitäkin, jotka kuluttavat 200-600 kcal vuorokaudessa. VLCD-kuurilla olevan aineenvaihdunta alenee neljässä kuukaudessa 16-25% säästöliekin vuoksi. Kaikki alle 1500 kcal/vrk-kuurit voivat aiheuttaa säästöliekin kun niitä jatkaa yli kaksi viikkoa. Kuurin jälkeen jälkeen elimistö on ohjelmoitu muuntamaan kaikesta saadusta energiasta mahdollisimman tehokkaasti vararavintoa. Koska tähän kommenttiin joku vastaa olevansa poikkeusyksilö, jonka aineenvaihdunnalle ei tapahdu mitään puolen vuoden vesipaaston jälkeen, muistutan kaikkien olevan näissä(kin) asioissa yksilöitä ja geenit vaikuttavat paljon asiaan yksilöillä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse näkisi mitään ongelmaa jos lihakset kasvaa ja painopysyy samana. rasvaahan siinä sillon ainakin palaa. Sehän se tarkoitus onkin? On kyllä surullista lukea näitä, syön kyllä -500kcal, mutta en laihdu. Vaikka monessa tuotteessa on ihan sallittuakin olla 20% väärin ravintosisältö, toki tuskin on noin paljon yleensä. Mitä "puhtaampaa" ruokaa niin sitä varmemmin voit laskea kalorit. Muistakaa myös katsoa peilistä onko nesteisen näköinen kroppa, se luultavasti vaikuttaa vaa'an lukemaan..Moni myös luulee liikunnan kuluttavan paljon enemmän kuin se kuluttaa, esimerkiksi itsellä testissä ollut älyranneke kuukauden, ja välillä näyttää syvää unta kun makoilen sängyllä :D ja kaloritkin ihan liian korkeat rannekkeen mukaan. Ihan ok silti ainakin jos siitä motivaatiota saa, mutta pitää muistaa, että suuntaa antava ei todellakaan tarkka. Myös liian raskas liikunta esim juoksu, usein lisää nälkää niin paljon, että on se esim. kävelyä hu
Cheat mealit ja tankkauspäivät ovat hulluutta. Aineenvaihdunta pysyy normaalina kun sisällyttää viikkoon kaksi ei-peräkkäistä päivää, jolloin saa 200-500 kcal enemmän kuin varsinaisina laihdutuspäivinä. Ei tarvi siis syödä perhepizzaa, jättipussia perunalastuja, törpöllistä jäätelöä jne tankkauspäivänä. Vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaksistosi kasvaa nyt samaa tahtia, kuin rasva palaa. Kuukauden kun jatkat vielä, niin paino alkaa pudota vauhdilla. Keskittyisin enemmän pitkiin reippaisiin kävelylenkkeihin, jos et halua lisää lihasta.
Höpsistä. Laihduttaessa proteiinin saanti täytyy turvata ja erittäin suositeltavaa on lihaskuntotreeni eli salilla käyntiä, jos siis ei halua menettää lihasmassaa. Ja kuka haluaisi?! Edes treenaamalla naisen on vaikea saada niin paljoa kerrytettyä lihasmassaa että se hidastaisi painonpudotusta rasvamassasta.
Väität siis, että elimistö pyrkii ottamaan lisäenergian ensisijaisesti lihasmassasta ja sitten vasta rasvakudoksesta? Enpä ole moista kuullut, tuskin sinäkään.
Ohjelmassa Paksut pariskunnat mitattiin myös kehonkoostumus. Siellä on sellaisiakin, joilla lihasmassa säilyi ja parilla jopa kasvoi laihdutuksen aikana. Yleensä laihduttaessa lähtee osa lihasmassastakin etenkin jos ruokavaliossa ei ole tarpeeksi proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoitellut tänne ennenkin, ja toistan jälleen: en ymmärrä, miten kukaan laihtuu 50+.
Olen koko elämäni laihdutellut 3-4 kiloa. Nuorena se oli helppoa kuin heinänteko. Minulle sopi parhaiten kaloreiden laskeminen. 1500 kcal. Se oli helppoa, muuta ei tarvinnut.
Kun olin 53 v, niin päätin että nyt lähtee tuo 5 kiloa. Vanhat keinot käyttöön, eli laskin kaloreita 1500 kcal. Ei auttanut.No, sitten aloin kaloreiden laskun lisäksi aloin polkea kuntopyörää joka päivä 30 min. Ei auttanut.
Seuraavana vuonna uudelleen: kalorit 1200:aan. Laitoin kahvimaidonkin laskuriin. Lihaskuntoa, kuntoportaita. Painoa lähti 3 kg, jotka tuli parissa kuukaudessa takaisin, vaikka olen jo iän myötä pienentänyt annoskokoja.
Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söi
Kannattaisi käydä gynellä ja tarkastuttaa hormonaalinen tilanne. Se vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa iässä pystyy painoa pudottamaan, ei ole pelkästään iästä johtuvaa. Mutta painonpudotuksen käyntiin lähtimisessä on yksilöllisiä eroja, jollakulla tippuu heti ekalla viikolla kilo ja toisella jumittaa pitkään ennen kuin lähtee satakaan grammaa.
Mä sain pois melkein 15 kg viime vuoden aikana, ja täytän tänä vuonna 50. Ja on vaihdevuodet käynnissä, kun aina vedotaan, että se estäisi laihtumista.
Hieno saavutus mutta tosiaan ei saisi laihduttaa vaihdevuosien aikaan ollenkaan, koska vie estrogeenit.
Kukaan ei kiellä syömään kuten raskausdiabeetikko ja silloinkin voi painottaa vielä tuotteita valitsemalla, että saa fytoestrogeenejä ravinnosta. Esimerkiksi maustamaton soijajogurtti rouhittujen pähkinöiden ja pellavansiementen sekä 2-3 tl juoksevan hunajan kanssa on hyvä annos aamulla tai illalla. Kiireinen syö sen lisäksi keitetyn kananmunan ja yhden hedelmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä ei ketään lihota, eikä muutama leikkelesiivu. Kummallisia kuvitelmia
Olen eri mieltä. Pari leipää tuorejuuston, leikkeleiden, juustosiivujen ja muiden päällisten kanssa on helposti 400-600 kcal lisää aterian päälle. Minä ainakin mieluummin jätän väliin, etenkin kun turvottaa ja pierettää lisäksi.Aloittaja.
Mä syön päivässä 4-5 siivua leipää, päällä paljon kasviksia, kalkkunaa/poroa tms. ja joskus juustoa. Hyvin rasva palaa ja tuloksia tulee
Sekin on ok, jos jättää riisin, pastan ja perunat vähemmälle. Osa valitsee leipäsiivun sijasta kaksi keskikokoista perunaa ja sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Laitanpa itselleni ylös miten paino on elänyt alkuvuodesta, kun en jaksa aina etsiä vanhempia kommenttejani.
Tammikuu 83 kg
Helmikuu 81,7 kg
Maaliskuu 80 kg
Huhtikuu 77,3 kg
Paino laskee siten, ettei se ole liian nopeaa. Sillä tavalla suojelee lihaskudosta. Hidas painonpudotus ennakoi myös sitä, että lopputuloksesta tulee pysyvämpi kuin pikakuurilaisilla.
Vähän asian vierestä mutta liittyy laihtumiseen. Aion pitkän tauon jälkeen aloittaa e-pillerit ja mietin, että voivatko ne estää painonpudotuksen tai hidastaa sitä? Tuskin sentään kokonaan estää. Tuli vaan mieleen, kun tuossa kirjoitti että vaihdevuodet voivat estää pudotuksen, niin onhan e-pillereilläkin hormonituotanto jotenkin jäädytetty...
Kertoisiko joku onko kokemusta.