Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?
Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoitellut tänne ennenkin, ja toistan jälleen: en ymmärrä, miten kukaan laihtuu 50+.
Olen koko elämäni laihdutellut 3-4 kiloa. Nuorena se oli helppoa kuin heinänteko. Minulle sopi parhaiten kaloreiden laskeminen. 1500 kcal. Se oli helppoa, muuta ei tarvinnut.
Kun olin 53 v, niin päätin että nyt lähtee tuo 5 kiloa. Vanhat keinot käyttöön, eli laskin kaloreita 1500 kcal. Ei auttanut.No, sitten aloin kaloreiden laskun lisäksi aloin polkea kuntopyörää joka päivä 30 min. Ei auttanut.
Seuraavana vuonna uudelleen: kalorit 1200:aan. Laitoin kahvimaidonkin laskuriin. Lihaskuntoa, kuntoportaita. Painoa lähti 3 kg, jotka tuli parissa kuukaudessa takaisin, vaikka olen jo iän myötä pienentänyt annoskokoja.
Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söin normaalisti, niitä pienempiä annoksia. Paino ei
Kannattaa tarkistuttaa kilpirauhasarvot.
Jos ei neljässä, viidessä vkossa ole vielä tapahtunut mitään niin ihmekös tuo.
Jatka samaan malliin ja rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna paino vessakäynnin jälkeen 80 kg.
Rinnanympärys edelleen -5 cm.
Mahanympärys -12 cm
Lantionympärys -5,5 cm.
Kävelen nykyään vähintään 6 km päivässä ja nostelen painoja 4-5 krt viikossa. Kalorivajetta tulee 500-800 kcal päivässä. Viikonloppuna ei ole niin nöpön nuukaa, mutta en silti vedä övereitä ja tulee silloinkin pidettyä huoli ettei ylläpitokalorit juurikaan ylity.
Aloittaja.
Minkäikäinen olet ap? Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Jotenkin tuntuu oudolta, ettei noin reipas ylipaino putoa, sillä se tapahtuu oikeastaan väkisin, jos vähentää reippaasti energiansaantia ja lisää kulutusta. Olen itse 47, myöskin 160cm, mutta painan 54kg. Kuulostaa varmasti kovemmista painoluokista katsottuna naurettavalta, että joku tuskailee tällaisen painon suhteen, MUTTA siltikin samaistun tuskaan, sillä paino ei enää niin vaan putoa. Painoin vielä kymmenen vuotta sitten 48kg ja tunsin oloni epämukavaksi, jos paino nousi yli 50kg. Nyt voin vain haaveilla tuosta. Olen myös tehnyt elämäntaparemontin samansuuntaisesti, mutta paino ei vaan tipu. Se turhauttaa. Siltikin ajattelen, että tämä kaikki on parempaa elimistölle kuin se sohvalla pötköttely ja karkkien ja sipsien puputtaminen. Tsemppiä!
Mä olen käynyt nyt salilla 2 kuukautta, sellaista 2-3 kertaa viikossa. En ole puntarilla käynyt, peilistä ja mitoista huomaa edistymisen. Myös ruokavalion olen siistinyt: syön 4-5 kertaa päivässä hyvälaatuista kotiruokaa.
Vatsa on pienentynyt jo huomattavasti, toki vielä sulateltavaa on. Kasvot ovat kaventuneet ja kunto on noususuunnassa. Vaatii sinnikkyyttä ja mulla myös kunnon kovaa salitreeniä ja päälle kävelylenkkejä, ennen kuin mitään tapahtuu. Tästä on hyvä jatkaa
n48
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt nyt salilla 2 kuukautta, sellaista 2-3 kertaa viikossa. En ole puntarilla käynyt, peilistä ja mitoista huomaa edistymisen. Myös ruokavalion olen siistinyt: syön 4-5 kertaa päivässä hyvälaatuista kotiruokaa.
Vatsa on pienentynyt jo huomattavasti, toki vielä sulateltavaa on. Kasvot ovat kaventuneet ja kunto on noususuunnassa. Vaatii sinnikkyyttä ja mulla myös kunnon kovaa salitreeniä ja päälle kävelylenkkejä, ennen kuin mitään tapahtuu. Tästä on hyvä jatkaa
n48
Ja lisään vielä, että kaloreita tulee n. 1600-1800 päivässä. Tavoite on, että kroppa alkaa toimimaan, aineenvaihdunta käynnistyy ja kuluttaa mitä sinne laitetaan ja rasva alkaa palamaan. Jos minä olisin laskenut kalorit liian alas, hommasta ei tulisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoitellut tänne ennenkin, ja toistan jälleen: en ymmärrä, miten kukaan laihtuu 50+.
Olen koko elämäni laihdutellut 3-4 kiloa. Nuorena se oli helppoa kuin heinänteko. Minulle sopi parhaiten kaloreiden laskeminen. 1500 kcal. Se oli helppoa, muuta ei tarvinnut.
Kun olin 53 v, niin päätin että nyt lähtee tuo 5 kiloa. Vanhat keinot käyttöön, eli laskin kaloreita 1500 kcal. Ei auttanut.No, sitten aloin kaloreiden laskun lisäksi aloin polkea kuntopyörää joka päivä 30 min. Ei auttanut.
Seuraavana vuonna uudelleen: kalorit 1200:aan. Laitoin kahvimaidonkin laskuriin. Lihaskuntoa, kuntoportaita. Painoa lähti 3 kg, jotka tuli parissa kuukaudessa takaisin, vaikka olen jo iän myötä pienentänyt annoskokoja.
Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin
No, minkälainen se sinun terveellinen on? Niin kuin tuossa sanottiin, vanhemmiten ruuan koostumuksen on oltava erilainen kuin nuorena, jos haluaa laihtua.
Aamulla syön tuorepuuroa: ab-jugurttiin erilaisia siemeniä ja hiutaleita.
Töissä syön lautasmallin mukaisesti, puolet salaattipöydöstä, ei salaattikastikkeita.
Iltapäivällä, samalla kun teen ruokaa, syön raakaa kukkakaalta, kyssäkaalta tms. Syön viikossa raakoja kasviksia kahden kukkakaalin verran.
Ruoka on milloin mitäkin. Tänään teen linssejä ja chicken tikka masalaa. Eilen oli miehen toiveesta fetasalaattia ja pihviä (itse en syö fetaa ja lihaakin vain 100 g). Toissapäivänä savustin lohta, jota syötiin fetasalaatin kanssa. Sitä ennen söin pari päiväö kaalilaatikkoa. Sitä ennen söin pari päiväö makaronilaatikkoa.
Illalla ei ole nälkä, enkä yleensä syö mitään.
Sen tässä nyt ainakin on kolmessa kuukaudessa oppinut ja todennut, että ei ole oikotietä onneen. Syö vähemmän (ainakin -500 kcal) ja liiku enemmän. Vaikka kuinka urheilisi, ei paino laske jos ei laske kaloreita ja punnitse syömisiään. Kaikista tärkeintä on se mitä suuhunsa laittaa, ja vielä tärkeämpää se mitä sinne ei laita. Mulla on jäänyt pikkuhiljaa leipä pois ruokavaliosta kokonaan, kun tajusin että pari leipäpalaa (ihan sama onko se ruista, vehnää vai kauraa) päällisineen on aivan turhia kaloreita. Ei tule ostettua siis myöskään leikkeleitä tai juustoa enää ollenkaan. Leipä on aina turvottanut ja pierettänyt muutenkin, eli sitä ei ole ikävä. Sitä miettii muutenkin paljon tarkemmin mihin ne päivän kilokalorit haluaa laittaa. Hidas tämä mun prosessi on, mutta edistystä tapahtuu joka tapauksessa ja vaikka kiloja ei ole montaa lähtenyt, niin kroppa tuntuu ja näyttää jo paljon tiukemmalta ja pienemmältä.
Jos jotakuta ärsyttää nää mun kirjoitukset, niin skippaa toki. Haluan että tästä prosessista jää edes tänne jälki, kun en muuten kirjaa edistymistäni minnekään.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söi
Kannattaa tarkistuttaa kilpirauhasarvot.
minulla on diagnosoitu vajaatoiminta 15 vuotta sitten ja lääkitys on kohdallaan. Mutta en lihonnut silloin nelikymppisenä, vaan paino nousi vasta vaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna paino vessakäynnin jälkeen 80 kg.
Rinnanympärys edelleen -5 cm.
Mahanympärys -12 cm
Lantionympärys -5,5 cm.
Kävelen nykyään vähintään 6 km päivässä ja nostelen painoja 4-5 krt viikossa. Kalorivajetta tulee 500-800 kcal päivässä. Viikonloppuna ei ole niin nöpön nuukaa, mutta en silti vedä övereitä ja tulee silloinkin pidettyä huoli ettei ylläpitokalorit juurikaan ylity.
Aloittaja.
Minkäikäinen olet ap? Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Jotenkin tuntuu oudolta, ettei noin reipas ylipaino putoa, sillä se tapahtuu oikeastaan väkisin, jos vähentää reippaasti energiansaantia ja lisää kulutusta. Olen itse 47, myöskin 160cm, mutta painan 54kg. Kuulostaa varmasti kovemmista painoluokista katsottuna naurettavalta, että joku tuskailee tällaisen painon suhteen, MUTTA siltikin samaistun tuskaan, sillä paino ei enää niin
Ei ole kilpirauhasarvoja tarkistettu. Ikää mulla on 49. Paino on aina ollut mulla lujassa, joten olen iloinen että se menee alaspäin ollenkaan! Alussa (tammikuu) tuli otettua iisimmin kuin nyt, eli lenkit oli lyhyempiä ja rauhallisempia, enkä vielä punninnut ruokiani tai laskenut kaloreita yhtä tarkkaan kuin nyt. Eli käytännössä vasta kaksi kuukautta olen tehnyt töitä kunnolla ja paino on pudonnut vajaan puoli kiloa viikossa, pysyvästi. Eli takapakkia ei ole tullut.
Aloittaja.
Minä olen 44v 160 cm ja aloitin joulukuussa painonpudotuksen 81 kilosta. Tänä aamuna paino oli 76 kg. Olen melkein joka päivä kuntoillut ja laitan kaikki syömiset kalorilaskuriin. Pudotus on hidasta, kun vajetta jää 300-400 päivässä.
Paino tippuu välttämättä jossain vaiheessa, kun vajeella jaksaa vain pysyä. Välillä paino on noussut mystisesti jonakin viikkona, vaikka syömisten perusteella odotin pudotusta. Nukkumisella on paljon väliä. Kun olen nukkunut huonosti, paino on noussut, kroppa on kai kerännyt nestettä. Tarkoitus on jatkaa, kunnes paino on alle 70.
Mitä syöt? Mitä kasviksia eniten, mitä marjoja? Syötkö paljon hedelmiä? Mitä proteiinia? Mitä sen kanssa? Juotko maitoa, mehua, vettä? Leipää? Päällisiä? Puuroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elimistö saa energiaa vähemmän kuin se kuluttaa sitä, ihminen laihtuu. Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista. Jos et laihdu, energiantarpeesi on tasapainossa. Ei ne kalorit tyhjästä kehoosi ilmesty.
Kalorivajetta tulee pelkistä syömisistä tuon vähintään -500 kcal ja liikunnasta vielä -300 tai -400 lisää! Kaiken järjen mukaan painon pitäisi pudota. Lasken tosi tarkasti kalorit kaikesta mitä suuhuni laitan.
Tämä jo kertoo minulle, että kalorilaskelmasi ovat todennäköisesti pielessä. Saat liikkua paljon, jotta liikunnasta tulisi se 400 kalorin vaje. Jos et ole aiemmin liikkunut, vaan päinvastoin istunut ja tissutellut, on erittäin epätodennäköistä että jaksaisit joka päivä liikkua niin paljon, varsinkin jos olet jo valmiiksi kalorivajeessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt? Mitä kasviksia eniten, mitä marjoja? Syötkö paljon hedelmiä? Mitä proteiinia? Mitä sen kanssa? Juotko maitoa, mehua, vettä? Leipää? Päällisiä? Puuroa?
Taisit lukea vain aloitustekstin. En jaksa luetella syömisiäni, mutta leipä on jäänyt kokonaan pois, samoin päälliset. Syön normaalia kotiruokaa, mutta paljon enemmän kasviksia kuin ennen. Punnitsen annokseni ja lasken makrot tarkasti.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaksistosi kasvaa nyt samaa tahtia, kuin rasva palaa. Kuukauden kun jatkat vielä, niin paino alkaa pudota vauhdilla. Keskittyisin enemmän pitkiin reippaisiin kävelylenkkeihin, jos et halua lisää lihasta.
Hahahaha mikä vitsi. Keski-ikäinen AV mamma saa parissa vuodessa ehkä noin 500g lihasta jos kaikki menee putkeen. Jos paino nousee niin se on kyllä jotain muuta kuin lihasta eli siis nestettä tai läskiä.
Ja nyt sitten joku ei tiedä yhtään mistä puhuu 🤣 Totta kai myös av-mammalla lihas kasvaa, jos niitä harjoittaa riittävästi ja tarpeeksi isoilla painoilla. Mitä ihmettä oikein selität?
Lihas tarvitsee lepoa ja polttoainetta kasvaakseen, eikä voi määräänsä enempää varsinkaan parissa kuukaudessa kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elimistö saa energiaa vähemmän kuin se kuluttaa sitä, ihminen laihtuu. Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista. Jos et laihdu, energiantarpeesi on tasapainossa. Ei ne kalorit tyhjästä kehoosi ilmesty.
Kalorivajetta tulee pelkistä syömisistä tuon vähintään -500 kcal ja liikunnasta vielä -300 tai -400 lisää! Kaiken järjen mukaan painon pitäisi pudota. Lasken tosi tarkasti kalorit kaikesta mitä suuhuni laitan.Tämä jo kertoo minulle, että kalorilaskelmasi ovat todennäköisesti pielessä. Saat liikkua paljon, jotta liikunnasta tulisi se 400 kalorin vaje. Jos et ole aiemmin liikkunut, vaan päinvastoin istunut ja tissutellut, on erittäin epätodennäköistä että jaksaisit joka päivä liikkua niin paljon, varsinkin jos olet jo valmiiksi kalorivajeessa.
Juoksumatolta en nouse, ennen kuin laitteen kalorilaskuri näyttää että olisin polttanut vähintään 450 kcal. Aktiivisuusrannekkeen lukema on yleensä ~70 kcal vähemmän. Arvioitahan molempien laitteiden lukemat on, mutta antavat kuitenkin suuntaa. Ja olen hiestä märkä ja tunnen tehneeni jotain, kun kävelen 5-6 km tuntivauhtia sen puolisentoista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa iässä pystyy painoa pudottamaan, ei ole pelkästään iästä johtuvaa. Mutta painonpudotuksen käyntiin lähtimisessä on yksilöllisiä eroja, jollakulla tippuu heti ekalla viikolla kilo ja toisella jumittaa pitkään ennen kuin lähtee satakaan grammaa.
Mä sain pois melkein 15 kg viime vuoden aikana, ja täytän tänä vuonna 50. Ja on vaihdevuodet käynnissä, kun aina vedotaan, että se estäisi laihtumista.
Hieno saavutus mutta tosiaan ei saisi laihduttaa vaihdevuosien aikaan ollenkaan, koska vie estrogeenit.
Leipä ei ketään lihota, eikä muutama leikkelesiivu. Kummallisia kuvitelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit lukea vain aloitustekstin. En jaksa luetella syömisiäni, mutta leipä on jäänyt kokonaan pois, samoin päälliset. Syön normaalia kotiruokaa, mutta paljon enemmän kasviksia kuin ennen. Punnitsen annokseni ja lasken makrot tarkasti.Aloittaja
Joo en jaksanut kuin pari ekaa sivua saman jankkaamista. Itse olen hoikka, paino nousee max pari kiloa normaalin vaihteluvälin yli. Voin syödä mitä vaan, syön paljon ja 5 kertaa päivässä, monipuolisesti, en kiellä mitään, en laske mitään.
MUTTA en syö ikinä sikaa, mitään leikkeleitä, makkaroita, riisiä, äyriäisiä. Syön vain vähän hedelmiä, välillä en kuukausiin, vihanneksia kuluu aina paljon ja marjoja ajoittain paljon.
Askeleita tulee pelkästään töissä 10000/päivä, vähän fyysistä päälle. Kevyttä liikuntaa vapaa-ajalla luonnossa 0 tuntia-koko päivä.
Tuntuu olevan tärkeää että elimistö ja ruuansulatus pysyy koko ajan liikkeessä, on hyvä olo. Jos istun tuntikausia tai en syö pitkään aikaan niin ruuansulatus pysähtyy, turvottaa, on huono olo, vaikea lähteä taas liikkeelle. Uskon että tällä on merkitystä.
N45 165/57
Pitää olla hikiliikuntaa eikä vain pikkuisen punttien nostamista. Esim juoksu tehoaa keskivartaloon.
Ja nyt sitten joku ei tiedä yhtään mistä puhuu 🤣 Totta kai myös av-mammalla lihas kasvaa, jos niitä harjoittaa riittävästi ja tarpeeksi isoilla painoilla. Mitä ihmettä oikein selität?