Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Useita vauvoja kuollut suunniteltujen kotisynnytysten yhteydessä Suomessa

Vierailija
06.02.2025 |

Jopa tuhansia euroja maksavat kotisynnytykset herättävät huolta terveydenhuollon ammattilaisissa. Nyt Valvira tutkii useita vaaratilanteita ja kuolemantapauksia.

https://yle.fi/a/74-20141042

Kommentit (424)

Vierailija
361/424 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Miksi ihmiset luulevat, että neuvoloita ja synnytysosastoita on kehitetty suomessa vuosikymmeniä ja lapsikuolleisuus saatu laskuun? 

Jos en olisi ollut sairaalassa synnyttämässä esikoista, olisin kuollut. Minä terve ja hyväkuntoinen nainen, ei kroonisia sairauksia, mutta se odottamaton tapahtui. Kiitos ammattitaitoisten kätilöiden ja lääkäreiden, henki säästyi ja lapsellamme on äiti elossa.

Miksi leikkiä omalla ja syntymättömän lapsen hengellä ja terveydellä?

Vierailija
362/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu eettisesti arveluttavalta, että kätilöt markkinoivat kotisynnytyspalveluitaan ja vieläpä niin, etteivät tuo esiin kotisynnytysten riskejä. Jopa päin vastoin, joku jopa väittää kotisynnytyksen olevan yhtä turvallinen tai turvallisempi kuin sairaalasynnytys. Synnytyssairaaloita ei ole kehitetty huvin vuoksi, siihen johtanut tiede. Kätilö ohittaa tieteen väittäessään kotisynnytyksiä turvallisiksi. Leikkaussali ja muut keinot auttaa yllättävässä hätätilanteessa ovat liian kaukana kotoa, avun tarve voi olla minuuteissa, jos esim. happivajetta. Olen nähnyt korisynnytyksiä hoitavien kätilöiden toteavan, että matalan riskin synnyttäjille kotisynnytys on turvallinen vaihtoehto. Matalan riskin synnytyäjälläkin on riski synnytyksen aikaiseen hätätilanteeseen, jossa tarvitaan nopeaa hoitoa vauvan tai äidin pelastamiseksi. Mielestäni kätilön väittämät kotisynnytysten turvallisuudesta ja siten riskien vähättely ja jopa suoranainen valehtelu ja t

Tilastollisesti se kotisynnytys on voinutkin olla turvallisempi, ainakin siihen viimevuoteen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nämä ottaneet koronarokotteen raskausaikana?

Vierailija
364/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla vauvakuolemakeissillä halutaan salata, että hallituksen leikkaukset tappavat vauvoja Suomessa.

Syytetään äitejä, vaikka vika on heikennyksissä.

Mika Gisler THLstä kertoi, ettei kotisynnytykset selitä lukuja.

Toisekseen voi miettiä syitä miksi sairaalaan ei haluta mennä, huonontunut taso (61 synnyttäjää viime vuonna teki valituksen naistenklinikan turvallisuudesta ja kohtelusta)

Vierailija
365/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omin tikahtua nauruun, kun luin Naistenklinikan kätilön Pia Bärlundin kommentin, miten joku oli tuonut synnyttämään tullessaan mikroaaltouunin ja jääkaapin. Ja Naistenklinikalla saa kuulema sisustaa mieleisellä tavallaan.

No eiköhän seuraavaksi kannata ottaa mukaan sähköliesi, sohvakalusto, kirjahylly ja omat tapetit, vessanpytty ja suihkukaappi 

Ei vaikuta ihan normaalilta tämä Bärlund. Hoitaisivat Naistenklinikallanyt ne synnytykset kunnolla eivätkä höpöttelisi tuollaisia älyttömyyksiä. Vai ihanaa, kun joku tuo jääkaapin ja mikroaaltouunin. Niin varmaan.

Miksiköhän ne kotisynnytykset ovat lisääntyneet? No varmaan siksi, että naisilla on todella huonoja kokemuksia synnytyssairaaloista. Itse synnytin lapseni Jorvin kauhukabinetissa ja kokemus oli aivan karmea, kätilöt suoraan jostain helvetistä, ja suoranainen ihme, että vauva ja minä selvisimme hengissä. Seuraavaan sainkin ihan erilaista kohtelua, kun sanoin meneväni muualle synnyttämään. Johan muuttui ääni kellossa. Ja arvata saattaa, että esikoisella ja seuraavalla on iso ikäero. Koti synnytystä en olisi kuitenkaan koskaan uskaltanut yrittää. 

Mutta että saa sisustaa valitsemallaan tavalla, just joo.

Vierailija
366/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Miksi ihmiset luulevat, että neuvoloita ja synnytysosastoita on kehitetty suomessa vuosikymmeniä ja lapsikuolleisuus saatu laskuun? 

Jos en olisi ollut sairaalassa synnyttämässä esikoista, olisin kuollut. Minä terve ja hyväkuntoinen nainen, ei kroonisia sairauksia, mutta se odottamaton tapahtui. Kiitos ammattitaitoisten kätilöiden ja lääkäreiden, henki säästyi ja lapsellamme on äiti elossa.

Toisaalta, pitäisikö miettiä myös niin päin, että miksi tosiaan valitsee mieluummin kotisynnytyksen sairaalan sijaan?

Mietin vaan näitä, ettei mahdu mihinkään lähisairaalaan, ja lähdettävä pitkälle ajomatkalle ottaen matkasynnytyksen riskin.

Ja edellisen synnytyksen kokemukset. Itselläni oli valitettavasti koko ajan tunne, että olen jotenkin häiriköimässä kätilöiden työpäivää. Tiuskittiin ja huokailtiin, ihan valehtelematta siinä kävi mielessä, että voisinkohan lähteä vielä kotiin synnyttämään.

Vierailija
367/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuosien 20132023 tilastojen perusteella on hyvin harvinaista, että vauva syntyy suunnitellun kotisynnytyksen yhteydessä kuolleena. Tilastojen mukaan tällaisia tapauksia on sattunut kyseisellä aikavälillä kaksi. THL:n mukaan kummassakin tapauksessa sikiö oli kuollut jo ennen synnytyksen alkua."

Eli ovatko nämä kuitenkin kohtuun kuolleiden kotisynnytyksiä iso osa?

Todennäköisesti. Synnyttäjien keski-iän nousun myötä yliaikaisuus on lisääntynyt. Yliajalla kohtukuoleman riski nousee rajusti ja seurannan puute kostautuu. 

Itsekin olin hieman hippihenkinen vanhempi äiti, ja kaksi kertaa piti käynnistää synnytys yliaikaisuuden vuoksi. Tuntuihan se silloin, että lapsi revitään vastoin tahtoaan kohdusta, vaikka järjellä tiesin raskauden jatkumisen riskit.

Lukekaa ko. artikkeli ennen kuin kommentoitte, tiedätte mistä on kyse. 

Vierailija
368/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla vauvakuolemakeissillä halutaan salata, että hallituksen leikkaukset tappavat vauvoja Suomessa.

Syytetään äitejä, vaikka vika on heikennyksissä.

Mika Gisler THLstä kertoi, ettei kotisynnytykset selitä lukuja.

Toisekseen voi miettiä syitä miksi sairaalaan ei haluta mennä, huonontunut taso (61 synnyttäjää viime vuonna teki valituksen naistenklinikan turvallisuudesta ja kohtelusta)

Pistäppä linkkiä tulemaan, niin on faktaa väitteellesi. Tämä ei ole Venäjä, jossa valehtelemalla käännetään asiat miten halutaan. 

Sinä et voi tietää miten asiat ovat, jos sinulla ei ole tapauksista tarkkaa tietoa, joten lopeta dissaaminen. 

Vitu**aa lukea tuollaisten aavistajakommentoijien juttuja. 

Vierailija
369/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin hs:n juttu asiasta oli räikeää pelottelua. Lyhyt juttu, jonka pointtina lähinnä, että usea kuolema kun kotisynnytykset on yleistynyt. Vähän ikävää kirjoitella tuollaista, antamatta kuitenkaan sen tarkempia tietoja määristä ja syistä. Tuon usean kuoleman voi jokainen sitten itse kuvitella kuinka hälyyttäväksi vain.

No ei tarvitse olla kovin järjen jättiläinen, että ymmärtää seuraavan faktan. Synnytyksessä voi mennä moni asia yllättäen pieleen. Sairaalassa synnyttäjää ja vauvaa on valmiina auttamaan osaava henkilökunta. Olen kolme lasta synnyttänyt enkä missään nimessä valitsisi ikinä kotisynnytystä vaarantaen omaa ja lapsen terveyttä ja henkeä.

Osaava henkilökunta on kyllä aivan tuurista kiinni. Minulle osui kohdalle ulkomainen, tumpelo anestesialääkäri, joka ei osannut laittaa epiduraalia, vaan tökki paniikissa selkärankaa ties kuinka monta kertaa. Lopputuloksena oli hirveä hermokipu toisessa jalassa, joka kesti koko loppu synnytyksen ajan. Samaten kätilöt ko. synnytyksessä olivat aivan surkeita, hyvä, että hengissä selvisimme vauvan kanssa.

Gynekologi sanoi jälkeenpäin, että olisi pitänyt leikata.  Väärässä asennossa ollut vauva juuttui kiinni otsastaan ja ponnistusvaihe kesti melkein kaksi tuntia ja koko synnytys puolitoista vuorokautta .Lopuksi toinen kätilö iski minua kahdella nyrkillä täysillä vatsaan ja vauva syöksyi ulos ja lopputulos alapäässä oli sen mukaista. Aivan järkyttävää synnytysväkivaltaa, ja yllätys yllätys, Jorvissahan tämä sattui. Tähän vielä lisäksi ylimielinen ja törkeä kohtelu osastolla, kiireiset epäkohteliaat hoitajat ja liuta kiljuvia lapsia ja säheltäviä isiä neljän hengen huoneessa ja vapailla vierailuajoilla. Aikaa on kulunut runsaasti, mutta eipä unohdu. Taitaa nykyään olla yhtä karmeaa, vaikka ulkoiset olot ovat ehkä parantuneet.

Eli en ihmettele lisääntyneitä kotisynnytyksiä, vaikka itse en olisi koskaan uskaltanut.

Vierailija
370/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotakin kommenttia oli joku vitipää alapeukuttanut. Miksi ihmeessä! 

Vierailija
371/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu eettisesti arveluttavalta, että kätilöt markkinoivat kotisynnytyspalveluitaan ja vieläpä niin, etteivät tuo esiin kotisynnytysten riskejä. Jopa päin vastoin, joku jopa väittää kotisynnytyksen olevan yhtä turvallinen tai turvallisempi kuin sairaalasynnytys. Synnytyssairaaloita ei ole kehitetty huvin vuoksi, siihen johtanut tiede. Kätilö ohittaa tieteen väittäessään kotisynnytyksiä turvallisiksi. Leikkaussali ja muut keinot auttaa yllättävässä hätätilanteessa ovat liian kaukana kotoa, avun tarve voi olla minuuteissa, jos esim. happivajetta. Olen nähnyt korisynnytyksiä hoitavien kätilöiden toteavan, että matalan riskin synnyttäjille kotisynnytys on turvallinen vaihtoehto. Matalan riskin synnytyäjälläkin on riski 

Tilastollisesti se kotisynnytys on voinutkin olla turvallisempi, ainakin siihen viimevuoteen asti.

Kerro ihmeessä se tilasto missä näin sanotaan. 

Vierailija
372/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin myös menehtynyt ehkä...mutta vauva varmasti. Vauvan koko oli mitattu väärin eikä mahtunutkaan syntymään hartioista.

Vierailija
373/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omin tikahtua nauruun, kun luin Naistenklinikan kätilön Pia Bärlundin kommentin, miten joku oli tuonut synnyttämään tullessaan mikroaaltouunin ja jääkaapin. Ja Naistenklinikalla saa kuulema sisustaa mieleisellä tavallaan.

No eiköhän seuraavaksi kannata ottaa mukaan sähköliesi, sohvakalusto, kirjahylly ja omat tapetit, vessanpytty ja suihkukaappi 

Ei vaikuta ihan normaalilta tämä Bärlund. Hoitaisivat Naistenklinikallanyt ne synnytykset kunnolla eivätkä höpöttelisi tuollaisia älyttömyyksiä. Vai ihanaa, kun joku tuo jääkaapin ja mikroaaltouunin. Niin varmaan.

Miksiköhän ne kotisynnytykset ovat lisääntyneet? No varmaan siksi, että naisilla on todella huonoja kokemuksia synnytyssairaaloista. Itse synnytin lapseni Jorvin kauhukabinetissa ja kokemus oli aivan karmea, kätilöt suoraan jostain helvetistä, ja suoranainen ihme, että vauva ja minä selvisimme hengissä. Seuraavaan sainkin ihan erilaista kohtelua, kun sanoin men

Väitätkö, että synnytyksesi olisi ollut helpompi kotona?? 

Vierailija
374/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ne kotisynnytykset ovat lisääntyneet? No varmaan siksi, että naisilla on todella huonoja kokemuksia synnytyssairaaloista. Itse synnytin lapseni Jorvin kauhukabinetissa ja kokemus oli aivan karmea, kätilöt suoraan jostain helvetistä, ja suoranainen ihme, että vauva ja minä selvisimme hengissä. Seuraa

Kyllä, synnytys voi todellakin olla kotona helpompi kuin sairaalassa.

Vierailija
375/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei minua kyllä kukaan edes noteerannut kun raskausmahan kanssa salilla olin.

En tosin tehnyt itsestäni myöskään numeroa."

Minulla on tästä jo yli 10v aikaa, että silloin ehkä suhtuduttiin samalla tavalla. En todellakaan tehnyt mitään numeroa itsestäni, minulle tuli täytenä yllätyksenä, että raskaana olevia kauhisteltiin salilla. Monet äitini ikäiset katsoivat, että liikunta olis pitänyt lopettaa raskauden takia.

Tämä on sitä sosiaalista äitiysväkivaltaa, jolle raskaana olevat naiset altistuvat järjestäen. Varsinkin vanhemmat naiset (ja jopa jotkut miehet) ovat täysin rajattomia käytöksessään ja saattavat alkaa jopa ahdistelemaan seksuaalisesti ja puhumaan synnytyksistä jopa täysin tuntemattomille raskaana oleville. Täysin asiatonta ja vatsinkin tuosta seksuaalisesta ahdistelusta kannattaa harkita jo rikosilmoitusta.

Mitä sinä sönkötät. Onko pakko jäädä kuuntelemaan, jos joku puhuu sellaista mitä et halua kuunnella. 

Poliiseilla ei muuta tekemistä enää olekaan kuin tutkia näitä nykynaisten tekemiä rikosilmoituksia, kun on joku sanonut väärän sanan tai taputellut vauvavatsaa. 

Ikinä ei ole minua ahdisteltu raskaana. 

Vierailija
376/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu eettisesti arveluttavalta, että kätilöt markkinoivat kotisynnytyspalveluitaan ja vieläpä niin, etteivät tuo esiin kotisynnytysten riskejä. Jopa päin vastoin, joku jopa väittää kotisynnytyksen olevan yhtä turvallinen tai turvallisempi kuin sairaalasynnytys. Synnytyssairaaloita ei ole kehitetty huvin vuoksi, siihen johtanut tiede. Kätilö ohittaa tieteen väittäessään kotisynnytyksiä turvallisiksi. Leikkaussali ja muut keinot auttaa yllättävässä hätätilanteessa ovat liian kaukana kotoa, avun tarve voi olla minuuteissa, jos esim. happivajetta. Olen nähnyt korisynnytyksiä hoitavien kätilöiden toteavan, että matalan riskin synnyttäjille kotisynnytys on turvallinen vaihtoehto. Matalan riskin synnytyäjälläkin on riski. 

Kyllä tuo kätilö Ainan asiaa puhui. Tilastollisesti kotisynnytys voi olla tietyissä tilanteissa jopa turvallisempi kuin sairaalasynnytys. Se, että milloin, onkin vaikeampi etukäteen tietää, jonka vuoksi itse en kotisynnytyksiä uskaltaisi lähteä hoitamaan, vaikka tietyllä tavalla haluaisinkin. 

Tämä keskustelu tuntuu olevan todella värittynyt ja ehkä se johtuu siitä, että kaikilla on omat tunnelatauksensa asiaan liittyen. 

Tiedän myös sen, että lukuja voi selittää se, että osa "kotiloista" on alkanut hoitaa kotona myös riskiraskauksia, joita ennen ei kotisynnytyksellä hoidettu. En tosin tiedä selittääkö tämä kasvua kuolemissa. Osittain voi olla. 

T: toinen kätilö

Vierailija
377/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia, mikä pitää selvittää. Esim. Kätilön mukana olo, kätilöön liittyvät kuolemantapaukset ja se, että näitä useampia?

Myös äitien/isien kulttuuritausta tulisi huomioida, lapsen sukupuoli, sairaudet ym. Suomessa ei esimerkiksi voi abortoida lasta sukupuolen perusteella, eikä tiettyjen viikkojen jälkeen ilman vakavaa vammaa.

Kyllä epäilyttävän useisiin kuolemantapauksiin voi todellakin liittyä se, että ne on aiheutettu tarkoituksellisesti, joko kätilön tai jonkun muun muun toimesta ml. vanhemmat.

Vierailija
378/424 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muualta muuttaneita, etteivät mene sairaalaan.

Vierailija
379/424 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muualta muuttaneita, etteivät mene sairaalaan.

Tunnen ihan suomalaisia voimaantuneita naisoletettuja, jotka ovat valmiita uhraamaan vauvansa terveyden ja hengen voidakseen toteuttaa itseään.

Surullista

Vierailija
380/424 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani kuoli 30 vuotta sitten hätäsektion jälkeen. Hänellä oli aivoissa vakava kehityshäiriö. Oli ihan sattumaa, että olin juuri neuvolassa, kun sydänäänet alkoivat heiketä. Muuten vauva olisi kuollut vatsaani.

Mikäli olisin valinnut villin raskauden, siinä olisikin ollut aikamoinen shokki synnyttää kuollut tummunut lapsi siinä vaiheessa, kun synnytys olisi käynnistynyt. 

Vaikka lääkärit sanoivat, ettei se johtunut mistään, mitä tein tai tekemättä jätin, itsesyytökset kulkivat mukana vuosia. Edelleen välillä mielessä käy, olisiko tämä tai tämä juttu ollut syynä kehityshäiriöön.

Vauvani kuolema järkytti meidän vanhempien lisäksi monia muitakin.

Jos olisin valinnut villin raskauden ja kotisynnytyksen, valtavan surun ja syyllisyyden lisäksi olisi tullut niin iso häpeä, etten olisi siitä selvinnyt. Häpeäisin sitä, että olisin ollut niin tyhmä ja itsekäs, etten huolehtinut vauvastani. Miten selittäisin läheisilleni, että lapseni kuoli, enkä tiedä, olisiko häntä voitu auttaa. jos olisin käynyt tutkimuksissa.  Lääketieteen avulla tiedän ja ymmärrän, ettei lapseni eteen voitu tehdä mitään. Silti tiedän, että häpeä olisi ollut murskaava. Ja itsesyytökset.

Lapsen menettäminen on ollut suurin kriisi elämässäni. Onneksi tiedän, että tein hänen hyväkseen kaiken mahdollisen. Se ei kuitenkaan aina riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä