Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen rahat riitti vaikka mihin!! Nykyään ei mihinkään

Vierailija
05.02.2025 |

Pakollisten menojen (ruoka, laskut, asuminen) jälkeen rahaa jäi reissuiluun, risteilyihin, baareihin, vaatteisiin yms shoppailuun, harrastuksiin, ravintolassa syömiseen, lehtitilaukseen... nykyään ei pakollisten jälkeen jää yhtään mihinkään! Oon kilpailuttanut kaiken, ei suoratoistoja/viihdepaketteja enää, lopettanut kuntosalijäsenyyden jne, eikä rahaa jää enää mihinkään kuten em asioihin vielä yli 5 vuotta sitten. Olen työssäkäyvä bruttopalkka 2300€. 

Miten kaikki voi olla niin jumalattoman kallista nykyään?! Työntekokaan ei kannata tässä maassa enää.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kokemukset kuin ap,lla. Olin aiemmin huonompipalkkaisessa työssä ja sain nettona noin 1600-2000€/kk (puolisolla oli tuolloin parempi palkka). Asuttiin silloinkin omakotitalossa. Rahat riitti vaikka ei niistä sivuun jäänyt.

Nyt tienaamme kumpikin yli tonnin enemmän ja tilanne on suunnilleen sama. Ainoa ero, että lapset on nyt isompia ja harrastavat liikuntaa.

Mitään lehti/ suoratoisto yms turhuuksia ei ole. Vakuutukset ym kilpailutetaan säännöllisesti jne.

Mielestäni yritystukien maksaminen niille, jotka maksavat osinkoja- voidaan lopettaa. Ihan naurettavaa että 100-300k vuodessa tienaava yritysjohtaja saa ensin valtiolta yritystukea firmansa investointeihin tms ja nostaa sitten osinkoa isot summat. Yrityksiä pitäisi pystyä kehittämään niiden omalla tuotolla eikä tukirahoilla.

Vierailija
62/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää rahaa vaikka kuinka kärvistelen. Miinuksella vedellään, pakko kajota vanhuuteen varattuihin säästöihin.

Muut on joutuneet kajoamaan säästöihin jo edellisen hallituksen aikana, tänä vuonna saanut taas hiukan säästettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön kiinteä hinta on tuplaantunut. Vuokra on itselläni noussut 60e. Bensa on kalliimpaa. Kaikki palveluhinnat ovat nousseet.

Tuossahan kerroit ne syyt, mitkä vaikuttavat myös yritysten hintoihin. Mikäli firmalla nousee vuokra, energia ja kuljetukset sekä kaikki palvelut mitä yritys käyttää, niin miten luulet käyvän yirtyksen omille hinnoille?

Vierailija
64/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alamäki alkoi sen jälkeen, kun markka vaihdettiin euroon. Kaikissa hinnoissa ja palveluissa vaihtui suunnilleen vain markka euroksi, paitsi palkoissa.

Vierailija
65/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumisen maksukyky ylimitoitetaan. Otetaan lainoja ja sitten itketään menoja.

Joidenkin taloyhtiöön voi tulla yllättäen iso ja kallis remontti.

Useimmilla tulee. Ikkunat, julkisivu ja katto jos ei putket. 

Ei kai nuo mitään yllätyksiä ole? Yleensähän taloyhtiössä kyllä tiedetään jo vuosia ennen, mitä remonttia on tulossa. Ainakin jos on kyse putkista tai julkkarista. 

Putkiremppa saattaa tulla nykyään jo 2000-luvulla rakennetussa talossa vastaan. Putkien käyttöikä onkin siis alle 25v eikä 40-50v. Miten tähän olisi osannut varautua?

Ohje yksi: älä osta uudesta talosta osaketta. Jos ostat, asu maksimissaan 15-20 vuotta. 

Ohje kaksi: kun ostat osakkeen vanhasta talosta, osta remontoidusta ja hyvin hoidetusta yhtiöstä. Muuta pois ennen remontteja.

Vierailija
66/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: yhteiskunta on elänyt velaksi. Hyvinvointia on riittänyt, mutta se on ollut osittain illuusio, se on rakennettu velkarahalla, ei sopeuttamalla menot tuloihin. Nyt todellisuus on saavuttamassa meidät. Kuten julkisuudessa on todettu: kun idealismi ja realismi törmäävät, voittajana on aina realismi.

Tällä hetkellä elintasomme ja hyvinvointimme on lähempänä sitä mitä todella yhteiskuntana tienaamme kasaan.

Vierailija
67/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusmateriaalien ja ruuan hinta on korkea nykyään. Ruokaan menee älyttömästi rahaa, vaikka yrittää ostella punalappuja jne. Nikkaroin äskettäin kolme suurta taulua asuntooni. Olisi kiva laittaa niihin päälle läpinäkyvä pleksi.

Läpinäkyvä pleksi yksinään maksaisi nyt 150e per taulu, 450e kolmeen tauluun.

Joku kymmenen vuotta sitten kirkas pleksi ei maksanut paljoakaan.

Vierailija
68/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä ja maksan velkaa pois sekä yritän selviytyä kahden opiskelevan nuoren ainoana elättäjänä/tukijana. Tiukkaa tekee. Tiedän että nuoret eivät huolisi rahojani jos tietäisivät kuinka äärimmäisyyksiin säästämiseni on mennyt, mutta siksipä en heille kerrokaan tilannettani. Nuoret ovat todella kovilla nykyään, vaikka koettavat tehdä töitä mistä vain saavat ja aikaa vähän jää. Minä olen jo sairas, kohta viisikymppinen, eikä tulevaisuuteni tule tästä sen kummemmaksi muuttumaan, nuorissa taas on mahdollisuus.

Onneksi ennen suuria ikäluokkia syntyneet vanhempani ovat siirtäneet etukäteen varallisuuttaan ja tukeneet myös lapsenlapsiaan, kun velkavankeudessa olevana yksinhuoltajana en ole aina pystynyt.

Vierailija
69/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy laskea kulutusta. Itse en ole käyttänyt yhtään euroa mihinkään kolmeen viikkoon. Laskut maksoin ja kävin kaupassa 3 viikkoa sitten. Ruokakauppaan meni n 25€. Haen kaiken ruuan ruokajakelusta.

käyn myös töissä, netto n 2200€

Käsittääkseni ruokajakelu on ihmisten viimeinen toivo saada edes jotakin ruokaa, kun rahaa siihen ei syystä tai toisesta ole. Tuskin on tarkoitettu työssäkäyville, että heillä jäisi rahaa humputteluun. Katsopas muita hakijoita siinä jonottaessasi. Tunnetko todellakin kuuluvasi joukkoon vai pitäisikö sinun sittenkin mennä ruokakauppoihin metsästämään tarjouksia? Minä en kehtaisi pihiyttåni jonottaa vaan köyhyyden takia. Sinun ruokakassisi takia joku nälkäinen jää ilman ruokaa.

Vierailija
70/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy laskea kulutusta. Itse en ole käyttänyt yhtään euroa mihinkään kolmeen viikkoon. Laskut maksoin ja kävin kaupassa 3 viikkoa sitten. Ruokakauppaan meni n 25€. Haen kaiken ruuan ruokajakelusta.

Käsittääkseni ruokajakelu on ihmisten viimeinen toivo saada edes jotakin ruokaa, kun rahaa siihen ei syystä tai toisesta ole. Tuskin on tarkoitettu työssäkäyville, että heillä jäisi rahaa humputteluun. Katsopas muita hakijoita siinä jonottaessasi. Tunnetko todellakin kuuluvasi joukkoon vai pitäisikö sinun sittenkin mennä ruokakauppoihin metsästämään tarjouksia? Minä en kehtaisi pihiyttåni jonottaa vaan köyhyyden takia. Sinun ruokakassisi takia joku nälkäinen jää ilman ruokaa.

Höpöhöpö. Minun tilannettani et tiedä, etkä minua tunne. Jokaisella on oikeus hakea leipäjonosta ruokaa. Ja kun ympärilleni katson, palaa tupakka joka toisen huulessa ja viinarahoistakaan ei olla pihistelty. 

Vierailija
71/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhan asuntoni vuokra näyttää nousseen 3-kertaiseksi 2010 luvun alusta mutta ovatko palkat nousseet yhtä paljon?

Vierailija
72/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kanssa koronavuosina, että 1800e nettopalkka alkoi tuntua niukalta. Vuokraan tuli vuosittain kovia korotuksia, sähkölasku tuplaantui ja ruokakaupassa piti vaihtaa moni arkinen elintarvike halvempaan vaihtoehtoon, kun kaikki kallistui. Onneksi ei ollut enää huollettavia nurkissa. Nykyään avoliitossa, niin jää jotain ylimääräistäkin.

Vierailija
73/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat on nousseet ja firmat ovat omalla tavallaan perustelleet ne. Oli korona, sitten sota, energian hinnat nousi. Yleisten kulujen nousu... Myös alv on noussut.

Ruoka on selvästi n 25% kalliimpaa kuin neljä vuotta sitten. Sähkön kiinteä hinta on tuplaantunut. Vuokra on itselläni noussut 60e. Bensa on kalliimpaa. Kaikki palveluhinnat ovat nousseet.

Palkka ei ole pysynyt perässä. Järjetöntä hän tämä on. Alv nostot oli todella ajattelematon ja törkeäkin teko. Päin vastoin ihmisten ostovoimaa pitäisi nostaa vähentämällä alv:ta. Palkkojen nousu tietää vain sitä, että verottaja vie enemmän. 

Alv:ta? Kirjoitatko ihan vakavissasi noin? 😂

Lisäksi tuo ensimmäinen lause on omituinen. Aloitus koskee hintojen nousua (mikä on kaikille itsestäänselvyys), ja ensimmäisenä toteat hintojen nousseen. No shit!?

Vierailija
74/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Tuntuu että pienemmällä palkalla, äitiyslomalla ja hoitovapaalla pärjäsi tosi hyvin ennen, rahaa oli vaatteisiin ja reissuihin. Nyt ei riitä oikein mihinkään vaikka palkka parempi. Toki lapsetkin isompia ja kuluttavat enemmän, mutta hullulta tuntuu.

Vierailija
75/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Minun tilannettani et tiedä, etkä minua tunne. Jokaisell

Höpöhöpö itsellesi. Sinulle ei todellakaan kuulu, mihin ruokajonon porukat käyttävät rahansa. Menetkö sinne oikeastaan tunteaksesi ylemmyyttä todella köyhiä kohtaan ja oikeutat avustusruokakassisi sillä, että katsot nenänvartta pitkin tupakoitsijoita ja alkoholisteja? Sinussahan ei mitään vikoja vissiin ole?!

Yllätys yllätys myös he tarvitsevat ruokaa. Arvelen heidän käärivän mahdollisimman halpoja sätkiä eivätkä osta valmiita askeja. Saattavatpa tehdä kotiviiniäkin, ettei kaupasta tarvitse kalliita juomia hakea, Joks tapauksessa myös heillä on oikeus syödä nälkäänsä. Oli sitten alkoholisti ja/tai tupakoitsija.

Vierailija
76/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat on nousseet ja firmat ovat omalla tavallaan perustelleet ne. Oli korona, sitten sota, energian hinnat nousi. Yleisten kulujen nousu... Myös alv on noussut.

Ruoka on selvästi n 25% kalliimpaa kuin neljä vuotta sitten. Sähkön kiinteä hinta on tuplaantunut. Vuokra on itselläni noussut 60e. Bensa on kalliimpaa. Kaikki palveluhinnat ovat nousseet.

Palkka ei ole pysynyt perässä. Järjetöntä hän tämä on. Alv nostot oli todella ajattelematon ja törkeäkin teko. Päin vastoin ihmisten ostovoimaa pitäisi nostaa vähentämällä alv:ta. Palkkojen nousu tietää vain sitä, että verottaja vie enemmän. 

Alv:ta? Kirjoitatko ihan vakavissasi noin? 😂

Lisäksi tuo ensimmäinen lause on omituinen. Aloitus koskee hintojen nousua (mikä on kaikille itsestäänselvyys), ja ensimmäisenä toteat hintojen nousseen. No shit!?

Ihan vakavissani kirjoitan. Kyllä totean hintojen noussee ja tarkoitus onkin sanoa, että hintojen nousuja selitellään koronalla, sodalla ym. Tosiasiassa takana on voiton tavoittelu. Toki jokainen saa pyytää hintaa, ja kansan on pakko maksaa, kun kilpailua ei juuri ole. Arvonlisävero on törkeän korkea.

Suomen korkeaa verotusta on vuosikymmenet perusteltu hyvinvoinnilla. Enää hyvinvointia ei enää ole eikä verojenkaan pitäisi olla niin korkeita. Päättäjät ovat vieraantuneet ihmisten maksukyvystä. Ei ole varaa maksaa veroja ja elää, kun bruttopalkat on alle 2500e/kk. Tuollaisella rahalla ei perhettä perusteta. 

Vierailija
77/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eläisit 595€ kuukausituloilla? Se on minimituki jonka yhteiskunta tällä hetkellä maksaa kun asut omassa kodissa. En halua olla ilkeä mutta se saattaa olla sinunkin kohtalosi jopa jo tänä vuonna. Samoilta palkoilta olen sairastumisen myötä pudonnut itse muutama vuosi sitten. Kannattaa sopeuttaa elämistään niin pudotus ei ole niin järkyttävä. Tällä tulolla pysyy nippanappa hengissä, apua et saa mistään, mutta pilkkanaurua senkin edestä. Jos et ole äärimmäisen vahva ihminen henkisesti, todennäköisesti päädyt mielenterveyspotilaaksi tai viimeiseen vaihtoehtoon. Muut hurraa vieressä.

Sinun tuloillasi saisin säästöön joka kuukausi vähintään tuhat euroa vaikka olisi asuntovelkaa ja lapsi elätettävänä. Elämä on valintoja! 

Vierailija
78/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä ongelma. Mulla riitti rahat ennen ja riittää nykyäänkin. Mikään ei ole muuttunut. En seuraile hintoja ja palkka tulee tilille.

Vierailija
79/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eläisit 595€ kuukausituloilla? Se on minimituki jonka yhteiskunta tällä hetkellä maksaa kun asut omassa kodissa. En halua olla ilkeä mutta se saattaa olla sinunkin kohtalosi jopa jo tänä vuonna. Samoilta palkoilta olen sairastumisen myötä pudonnut itse muutama vuosi sitten. Kannattaa sopeuttaa elämistään niin pudotus ei ole niin järkyttävä. Tällä tulolla pysyy nippanappa hengissä, apua et saa mistään, mutta pilkkanaurua senkin edestä. Jos et ole äärimmäisen vahva ihminen henkisesti, todennäköisesti päädyt mielenterveyspotilaaksi tai viimeiseen vaihtoehtoon. Muut hurraa vieressä.

Sinun tuloillasi saisin säästöön joka kuukausi vähintään tuhat euroa vaikka olisi asuntovelkaa ja lapsi elätettävänä. Elämä on valintoja! 

Kenelle sinä siis vastaat? Jotta saa 2500e niin pitää käydä töissä ja ainakin minulla pitää olla siihen auto. Lisäksi, kun huolehtii lapsista niin sitä rahaa ei vain ole. Välillä auton kanssa tökkii. Se tietää luottokortin käyttöä ja entistä tiukempaa elämää. Viisi vuotta sitten ei todellakaan ollut näin tiukkaa.

Vierailija
80/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle sinä siis vastaat? Jotta saa 2500e niin pitää käydä töissä ja ainakin minulla pitää olla siihen auto. Lisäksi, k

No eikö näissä yleensä aplle vastata jos ei lainata tekstiä 😄. Ihan oli itselläni myös auto (lapsellakin oma kun ikä salli) ja 60km työmatka, yh, yksi teini ja nettopalkka 1800-1900€/kk. Tuli asuntolaina maksettua ajallaan ja samalla säästin molemmille puskurit ja käytiin ulkomaillakin pari kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän