Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen rahat riitti vaikka mihin!! Nykyään ei mihinkään

Vierailija
05.02.2025 |

Pakollisten menojen (ruoka, laskut, asuminen) jälkeen rahaa jäi reissuiluun, risteilyihin, baareihin, vaatteisiin yms shoppailuun, harrastuksiin, ravintolassa syömiseen, lehtitilaukseen... nykyään ei pakollisten jälkeen jää yhtään mihinkään! Oon kilpailuttanut kaiken, ei suoratoistoja/viihdepaketteja enää, lopettanut kuntosalijäsenyyden jne, eikä rahaa jää enää mihinkään kuten em asioihin vielä yli 5 vuotta sitten. Olen työssäkäyvä bruttopalkka 2300€. 

Miten kaikki voi olla niin jumalattoman kallista nykyään?! Työntekokaan ei kannata tässä maassa enää.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee samasta palkasta yli 700 € säästöön.

Asut varmaan jossain perähikiällä puoli-ilmaiseksi? Ei isommissa kaupungeissa, eikä varsinkaan pk seudulla voi asua niin halvalla, että tuollaisesta palkasta mitään merkiitävää säästettävää jäisi. 

Vierailija
82/115 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva töissä raataminen, kun mitään ylimääräistä ei silti pysty ostamaan koskaan, vie ilon elämästä. Alkaa olla vähän kaikki matalapalkkaiset samassa veneessä. Synkäksi vetää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tässä ketjussa hokee vaan että minä minä ja minä. Jos on yksikin lapsi elätettävänä, saati enemmän, niin tilanne muuttuu radikaalisti. Voin sanoa, että ei ole helppoa 2300 € netolla pitää kolmea ihmistä hengissä. Ja taas sai lukea lehdistä, että todennäköisesti ruoka jatkaa kallistumistaan loppuvuoden. Onneksi on etätyö, täytyy repiä lapset synnyinseudultaan ja muuttaa johonkin suolle, missä on halpaa.

Vierailija
84/115 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä samaa tänään. Elintasoni on suorastaan romahtanut, olen luopunut niin monista asioista ja silti rahat aina loppu. 

Minulla on samat tulot kuin aloittajalla ja siis pakollisten menojen jälkeen käteen ei jää juuri mitään. 

Vierailija
85/115 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten rahankäyttöni on muuttunut viime vuosina, kun kiireessä hain perheelle pitsat yht. 60€, joka siis ennen oli noin viikoittaista eikä mikään juttu. 

Nyt olen miettinyt tuota menoa monta päivää ja katunut, että miksi en vaan hakenut kalapuikkoja ja ranskalaisia. 

Ainakin omalla kohdallani riikka onnistunut tavoitteessaan elintason laskusta. 

Vierailija
86/115 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin miten rahankäyttöni on muuttunut viime vuosina, kun kiireessä hain perheelle pitsat yht. 60€, joka siis ennen oli noin viikoittaista eikä mikään juttu. 

Nyt olen miettinyt tuota menoa monta päivää ja katunut, että miksi en vaan hakenut kalapuikkoja ja ranskalaisia. 

Ainakin omalla kohdallani riikka onnistunut tavoitteessaan elintason laskusta. 

itse olen lopettanut pitsojen/hampurilaisten hakemisen hintojen takia kauan sitten. menee aivan liikaa perheellisellä. Ei vaan kertakaikkiaan ole varaa! 

ennen tosiaan mekin tykättiin syödä pari kertaa kuukaudessa mutta nykyään kaupasta ranupussi + makkarapaketti ja menee alle kymppi. 

Vierailija
87/115 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on. Ennen jäi rahaa kaikkeen mutta nykyään ei voi mitään tehdä vaan pitää säästää kauan jos haluaa käydä konsertissa tai jossain niin pitää säästää rahaa. Syksy ja koko talvi pitää säästää jotta kesällä on rahaa käydä jossain. niin minä teen, pitää säästää pari tonnia ensi kesään mennessä.

Vierailija
88/115 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asuntojen tonttivuokrat nousevat 3-5 - kertaisiksi sadoissa kohteissa Helsingissä vuodenvaihteessa. Nousu tulee porrastetusti."

www.talouselama.fi/uutiset/a/fe935490-ab38-4184-8cdc-71de85e76600

Vierailija
89/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin pankin palkkatiedoista, että nettopalkkani ei ole noussut vuodesta 2021 kuin reilu 100 euroa. Kaikki kulut kuitenkin nousseet ihan eri tahtia. Olisi mielenkiintoista löytää vanhoja ostoskuitteja, mutta s-mobiilista en löytänyt kuitteja tuolta ajalta. 

Olen tehnyt kaikkien sijoitusneuvojien ohjeiden mukaan budjettia, mutta eipä tuo auta kun niiden ihan pakollisten menojen jälkeen ei jää mitään säästettävää ja sijoitettavaa. Toisin olen aina 200 säästänyt ja säästän edelleen, mutta enempään en vaan pysty. 

Vierailija
90/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tuloluokassa viime vuosien inflaatiohyppy on varmasti tuntunut. Keskituloisella asia ei näy oikeastaan missään, vaikka sellaiset keskituloiset, jotka tuhlaavat kaiken mahdollisen kitisevät suureen ääneen.

Vierailija
91/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turhan usein ei kyllä koskaan ole tuolla brutolla noita asioita harrastanut. 

Vierailija
92/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää oikeastaan osta vaatteita, harvoin mitään muutakaan.

Ruokaan on tietty budjetti, mutta nyt, kun satoa tulee ja kalaa, ei juurikaan mene.

poikaystävällä ja minulla on virike ja lounassetelietu. Käytän myös kollegani virikkeen, maksan hänelle puolet arvosta. Käymme joka viikko ulkona syömässä, museoissa ja väh joka kk leffassa, koska on etu.

Lisätuloja on hvin vaikea saada. Keväisin olen myynyt mm auringonkukkia istutettuina. Iso työ 5 euroon saa tehdä. Multa tulee lähinnä biosta, jonne monet taloyhtiöstä tuo.

Risteilyille ollaan menty talvisin, kun on saatu halvalla, esim matkamessuilta

Vierailija
93/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pienet menot vaan suuret tulot. Kyllä riittäisi sinullakin ap rahaa, jos brutto olisi Norjan malliin 4000/kk helpoista töistä.

Minulla brutto yli 5000 eikä jää silti mitään. Norjaan muutto kyllä kiinnostaa. Tulin sieltä juuri kaverilta kylästä.

Vierailija
94/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi pyörittää maailman sosiaalitoimistoa velkarahalla ja vero-orjuuttamalla omat asukkaansa.

Ei tämä ole hyvinvoinrivaltio.

Tämä on saatana iso kolhoosi.

Vierailija
95/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 600 000 ulkomaalaista ja 300 000 työtöntä.

Veronmaksajalta riistetään tämän miljoona porukan elatus normaalin päälle. Siksi ei kenelläkään ole varaa.

Vierailija
96/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän nyt jää kuin edellisen hallituksen aikana, kiitos laskeneen inflaation ja korkojen. 

Hauska tuo termi "laskenut inflaatio". Kyse on kuitenkin inflaatiosta.

Vierailija
97/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajalta riistetään tämän miljoona porukan elatus normaalin päälle. Siksi ei kenelläkään ole varaa.

Nohnoh. Ulkomaalaisista 60% käy töissä joten eipäs oiota.

Vierailija
98/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta kuin suomen kieltä äidinkielenään puhuvien osuus julkisista 87 mrd eur sosiaaliturvamenoista on 30% eli 26 mrd eur.

Työttömyyden laajat kustannukdet ovat 10 mrd eur.

Eli lähes 40 mrd eur menee menoihin jotka ovat ylimääräisiä.

Ne te maksatte kovempina veroina palkasta, ruuasta, vaatteista, asunnoista, ihan kaikesta.

Vierailija
99/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat on nousseet ja firmat ovat omalla tavallaan perustelleet ne. Oli korona, sitten sota, energian hinnat nousi. Yleisten kulujen nousu... Myös alv on noussut.

Ruoka on selvästi n 25% kalliimpaa kuin neljä vuotta sitten. Sähkön kiinteä hinta on tuplaantunut. Vuokra on itselläni noussut 60e. Bensa on kalliimpaa. Kaikki palveluhinnat ovat nousseet.

Palkka ei ole pysynyt perässä. Järjetöntä hän tämä on. Alv nostot oli todella ajattelematon ja törkeäkin teko. Päin vastoin ihmisten ostovoimaa pitäisi nostaa vähentämällä alv:ta. Palkkojen nousu tietää vain sitä, että verottaja vie enemmän. 

Miten noin pieni Alv:in nosto oli niin kamalaa?Muualla on ruoan alv melkein samaa luokkas,täällä ei noussut ja ihmettelen miten joku 1,5e sadan euron tavarasta on niin ylivoimainen.

100€ - alv = 79,68€.  Eli alv on 20,32€

Vierailija
100/115 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tykkäävät maksaa kaikesta paljon veroja vaikka joutuvat kituuttamaan. Moni haluaa maksaa vieläkin enemmän ja äänestää SDP.

Mitä valitatte. Saatte juuri sitä mitä olette toivoneet ja tilanneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi