Ennen rahat riitti vaikka mihin!! Nykyään ei mihinkään
Pakollisten menojen (ruoka, laskut, asuminen) jälkeen rahaa jäi reissuiluun, risteilyihin, baareihin, vaatteisiin yms shoppailuun, harrastuksiin, ravintolassa syömiseen, lehtitilaukseen... nykyään ei pakollisten jälkeen jää yhtään mihinkään! Oon kilpailuttanut kaiken, ei suoratoistoja/viihdepaketteja enää, lopettanut kuntosalijäsenyyden jne, eikä rahaa jää enää mihinkään kuten em asioihin vielä yli 5 vuotta sitten. Olen työssäkäyvä bruttopalkka 2300€.
Miten kaikki voi olla niin jumalattoman kallista nykyään?! Työntekokaan ei kannata tässä maassa enää.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nämä valittajat jotka kuitenkin ovat töissä ja saavat ok palkkaa, itse ollut vain määräaikaisissa töissä ja ansiosidonnaisella vuoroon viime vuosina. Palkka oli 1500e netto, olin kiitollinen ja pärjäsin ihan mukavasti eläkkeelle asti. Nyt eläke 1200e ja edelleen pärjään ja olen tyytyväinen.
Tätä kyllä itsekin ihmettelen, että toisilla samaa palkkaa saavilla ei raha meinaa riittää millään. Itse olin vuosia matalapalkka-alalla ja hyvin riitti rahat silloinkin. Tai no hyvin ja hyvin, mutta aina sain säästöönkin jotain eikä tarvinnut ikinä turvautua mihinkään lainoihin. Piti vaan elää omien tulojen mukaan.
Nykyään olen keskituloinen (3200) ja koen, että pystyn viettämään tällä palkalla ihan mukavaa elämää. Työkaverit puolestaan itkee jo viikko palkkapäivän jälkeen, että rahat on loppu. En oikein tiedä, mihin ne rahansa laittaa. Itse olen ihan tyytyväinen omaan elämääni, olen aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisen maksukyky ylimitoitetaan. Otetaan lainoja ja sitten itketään menoja.
Joidenkin taloyhtiöön voi tulla yllättäen iso ja kallis remontti.
Useimmilla tulee. Ikkunat, julkisivu ja katto jos ei putket.
Ei kai nuo mitään yllätyksiä ole? Yleensähän taloyhtiössä kyllä tiedetään jo vuosia ennen, mitä remonttia on tulossa. Ainakin jos on kyse putkista tai julkkarista.
Putkiremppa saattaa tulla nykyään jo 2000-luvulla rakennetussa talossa vastaan. Putkien käyttöikä onkin siis alle 25v eikä 40-50v. Miten tähän olisi osannut varautua?
Tähänkin ketjuun tuli kovapalkkaiset kokkarit kehuskelemaan että kyllä riittää hynää..
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, jota saan takuueläkkeen verran. Lasten asuessa vielä kotona pystyin ostamaan tarpeellisen sen enempää miettimättä. Joskus kävin kahvilla tai ulkona syömässä, sain säästöönkin rahaa. Nyt rahat eivät riitä mihinkään, vaan parinkympin ylimääräinen meno aiheuttaa koko korttitalon kaatumisen. Pelkkää pihistelyä koko elämä.
Olen lopettanut kaikki sosiaalisen elämän jutut. En käy missään, en tilaa ruokaa, en osta lehtiä enkä tee juuri mitään.. Säästän vaan rahaa ja sitä jäi viime vuonna 15000 euroa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat on nousseet ja firmat ovat omalla tavallaan perustelleet ne. Oli korona, sitten sota, energian hinnat nousi. Yleisten kulujen nousu... Myös alv on noussut.
Ruoka on selvästi n 25% kalliimpaa kuin neljä vuotta sitten. Sähkön kiinteä hinta on tuplaantunut. Vuokra on itselläni noussut 60e. Bensa on kalliimpaa. Kaikki palveluhinnat ovat nousseet.
Palkka ei ole pysynyt perässä. Järjetöntä hän tämä on. Alv nostot oli todella ajattelematon ja törkeäkin teko. Päin vastoin ihmisten ostovoimaa pitäisi nostaa vähentämällä alv:ta. Palkkojen nousu tietää vain sitä, että verottaja vie enemmän.
Miten noin pieni Alv:in nosto oli niin kamalaa?Muualla on ruoan alv melkein samaa luokkas,täällä ei noussut ja ihmettelen miten joku 1,5e sadan euron tavarasta on niin ylivoimainen.
Youtuben algoritmit ihmeellisesti osasi tämän ketjun avattuani suositella tätä minulle:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut kaikki sosiaalisen elämän jutut. En käy missään, en tilaa ruokaa, en osta lehtiä enkä tee juuri mitään.. Säästän vaan rahaa ja sitä jäi viime vuonna 15000 euroa säästöön.
Ei helv mitä elämää😀 mä oon työtön ja käyn ravintoloissa ja leffoissa entiseen malliin. Ei kiinnosta pätkääkään säästää.iul tietää että kun lopullinen romahdus tulee niin se raha käy vaan vessapaperiksi
Puhuttiin just mun boomer ikäisten vanhempien kanssa. Ovat eläkkeellä olevia 75-v ja 78-v duunaritaustaisia, ei mitään perineitä. Toinen oli autorassari ja toinen tarjoilija. Eläkkeelle pääsivät molemmat jo n 18v sitten, eläkeet pienet, asunto vuokra. Säästöjä molemmilla kymppitonneja vaikkeivät ole mitään pihipenoja. Matkustavat, vuokraavat loma-asuntoja, uusi auto ja lääkärillä käyvät yksityisellä.
Muisteltiin kuinka meidän 5hlö perhe matkusteli etelään joka vuosi kerran tai kaksi. Ostettiin heti härpäkkeitä kun tulivat markkinoille. Esim väri-tv, mikroaaltouuni, tiskikone, mukuloille uudet fillarit, harrastusvälineet ym. Mistään ei ollut puute vaikka heidän palkat olivat samat suhteessa kuin minun ja puolisoni nyt.
Olemme viiskymppisiä, ei omaisuutta, auto myyty, ei harrasteta, ei matkusteta, ei käydä edes parturissa. Palkat suhteessa samalla tasolla kuin vanhemmillani 80-luvulla. Työuraa olis molemmilla vielä 20 vuotta 😂. Ei mitään järkeä.
Tampereella esim. yksi käynti julkisella erikoislääkärillä n. 66 e. Vähennä vaan kulujasi, koska Suomi täynnä ulkomailta tulevaa ilmaiseläjää. Kotona makaava huivipää maksaa sinulle.
Meille ostettiin käytetty mutta uudehko auto 2018, kymppitonni maksettiin. Ovh uutena 25k pintaan silloin. Nyt, 7 vuotta myöhemmin, samantyyliset autot maksavat yli 30k uutena ja jos käytettynä etsii vastaavaa kuin meidän, se on noin 18k ja ylöspäin.
Näin on. Saa olla entistä tarkempi nykyään näistä rahareiistä, ettei tule hassattua ihan kaikkea. Pihistämään joudun kaikesta.
Palkkojen taso jää vuosi vuodelta enemmän jälkeen.
Jossain oli rahalaskuri (YLE?) ja meikäläisen palkalla ostovoimasta on hävinnyt kymmenen vuoden aikana 680€/kk.
Ilmankos rahat ei riitä ihan kaikkeen samaan kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
2200 on hyvä bruttopalkka. varsinkin kun voi hakea ruokajakelusta työssäkäyvänä sapuskaa. Ei onnistuis meidän kaupungissa
Se oli netto.
Ollaan palattu 70-luvulle, ainakin ostovoiman osalta.
Kyllähän netto pitää olla 2500e, jos on perheen ainoa työssä käyvä. Toisaalta ihmettelen tuota rikkaat ja rahattomat ohjelmaa. Rikkailla ei ole yleensä mitään käsitystä miten syödään halvalla. Muutama rouva sen taidon osaa. Jauhoja, öljyä hiivaa, kaalta, porkkanaa, perunaa, jauhelihaa......
Tuloista riippumatta ei näy kenelläkään jäävän yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meille ostettiin käytetty mutta uudehko auto 2018, kymppitonni maksettiin. Ovh uutena 25k pintaan silloin. Nyt, 7 vuotta myöhemmin, samantyyliset autot maksavat yli 30k uutena ja jos käytettynä etsii vastaavaa kuin meidän, se on noin 18k ja ylöspäin.
Tässäpä hyvä sijoitusvinkki, ostakaa piha täyteen autoja(10 kpl) Mahtava tuotto 7:ssä vuodessa, n. 90%, eli n.10000/v netto
Ei kai nuo mitään yllätyksiä ole? Yleensähän taloyhtiössä kyllä tiedetään jo vuosia ennen, mitä remonttia on tulossa. Ainakin jos on kyse putkista tai julkkarista.