Millainen äiti kertoo 20-v tyttärensä kihomato-ongelmasta kaikille?!
Minulla on todella törppö tuttava, joka ei osaa pitää asioita omana tietonaan. Jopa aikuisen tyttärensä pitkään jatkuneesta kihomato-ongelmasta avautui isolle porukalle eräässä tilaisuudessa. Tytär sai kuulla tästä ja olisi voinut painua maan alle. Olisi kamalaa, jos oma äiti olisi tuollainen. Mistähän mahtaa johtua äärimmäinen juoruilemisen tarve jopa omista läheisistä?
Kommentit (73)
Sellainen, joka saa mielihyvää toisten ihmisten nolaamisesta. Sellaiset ihmiset saattavat ottaa myös uudestaan ja uudestaan puheeksi vuosia vanhat asiat ja nostaa ne uudelleen keskusteluun vain nauttiakseen toisen ihmisen perinpohjaisesta nolaamisesta.
Ei läheisten asioita sovi kertoa. Omiaan vain. Kurjaa ja halpaa, kun tuodaan ihan kuvan kanssa esiin.
Mun työkaveri (luojan kiitos nyt jäi eläkkeelle) kertoi kahvipöydässä kaikki tyttärensä asiat mymälävarkauksista lähtien. Ylpeili vielä sillä että oli poliiseille sanonut ettei hän ainakaan tule lastaan poliisilaitokselta hakemaan.
Moukka mikä moukka.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti. Ei sitten mitään käsitystä, miksi hänen ei tarvitse ihan jokaista yksityiskohtaa lastensa elämästä jakaa siskoilleen. Toisaalta, siskot tekevät täysin samoin. On sitten kyseessä jalkasieni, keskenmeno tai vaikeudet maksaa asuntovelkaa, kaikki tarinat kelpaa keskusteluun. Äiti vielä ihmettelee, miksi hänelle ei kerrota asioita. Onneksi äiti rajoittaa juoruulun siskoihinsa.
Ja sä luulet ettei ne siskot kerro asioita eteenpäin.
Juuri toissa viikolla tuli eteen tilanne, jossa nuoren työkaverini anoppikokelas, työkaverini tämäkin, lörpötteli tämän miniäkokelaansa henkilökohtaista asiaa ihan sujuvasti. Samana päivänä myöhemmin tämä nuori työkaverini innosta pakahtuen alkoi kertoa tätä asiaa, jonka me jo tiesimme kun anoppikokelaansa oli sen meille lörpöttänyt. Olisittepa nähneet nuoren työkaverin ilmeen kun tokaisin että joo me tiedämmekin jo kaiken ja kun hän itse sanomattakin tajusi että anoppikokelas oli ehtinyt jo asian kertoa. Sama anoppikokelas selitti taannoin jo aiemmin jotakin miniäkokelaansa piereskelyjuttua ihan sujuvasti. Miniäkokelas asuu siis saman katon alla anoppikokelaansa kanssa, joten elävät ns. yhteistä arkea selvästi niin ettei miniäkokelaalla (valitettavasti) ole minkäänlaista yksityisyyttä.
Narsistinen äiti. Saa hetken huomiota ja on valmis sen eteen nolaamaan tyttären. Kokemuksesta tiedän.
Minulle on pienestä saakka opetettu, että meidän asiat ei sitten kuulu muille. Siitähän vasta mielenterveyssoppa syntyi, ja kesti lähes keski-ikään kasvaa siitä pois. Edelleen vanhempani muistuttelee, ettei saa kertoa tuttaville hänen (tuikitavallisesta ja yleisestä) sairaudestaan. Mikään ei kuulu "ulkopuolisille".
Nykyään kerron ulkopuolisille paljon, eikä siitä koskaan ole seurannut mitään pahaa. Erityisen paljon olen puhunut vanhempieni alkoholismista. Kunpa olisin ymmärtänyt sen oikeudekseni jo vuosikymmeniä aikaisemmin.
Joo, ei liity kihomatoihin, tuli vain mieleen. Ja toisaalta, ei niidenkään tarvitse olla mikään tabu. Ikävä vaiva, ollut minullakin lasten päiväkotiaikoina.
Jotkut vaan ovat tosi ajattelemattomia. Eivät yhtään ajattele, miltä toisesta tuntuu, kun terveys-tai muita asioita levitellään. Kannattaa varoa kertomasta sellaisille mitään, minkä ei halua leviävän eteenpäin.
Vanhemmat yleensä tietää lastensa asiat, joten jos olet lörppö vanhempi, niin ajattele ennen kuin puhut.
Vierailija kirjoitti:
Tuon äidin tyttärenä lopettaisin yhteydenpidon äitiin lopullisesti.
Kihomadot kannaisi pitää omana tietona.
Kusipää. Jotkut ovat sellaisia, lapsilla ei ole yksityisyyttä eikä mitään muitakaan oikeuksia. Toiset pahempia kuin toiset
Lapsen kannalta ikävää, kun kasvaa kusipään käyttötavaraksi. Toivottavasti onnistuu hankkimaan parempia ystäviä ja saa sitä kautta mahdollisuuden parempaan elämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti. Ei sitten mitään käsitystä, miksi hänen ei tarvitse ihan jokaista yksityiskohtaa lastensa elämästä jakaa siskoilleen. Toisaalta, siskot tekevät täysin samoin. On sitten kyseessä jalkasieni, keskenmeno tai vaikeudet maksaa asuntovelkaa, kaikki tarinat kelpaa keskusteluun. Äiti vielä ihmettelee, miksi hänelle ei kerrota asioita. Onneksi äiti rajoittaa juoruulun siskoihinsa.
Olen pahoillani. Oletko sanonut äidillesi syyn mikset enää kerro asioita? Ymmärtääkö hän ollenkaan?
Olen sanonut, ei ymmärrä. Luultavasti heillä on niin vähän omaa elämää, että pitää käydä läpi lasten ja lastenlasten asiat uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä luulet ettei ne siskot kerro asioita eteenpäin.
Ainakin omille lapsilleen kertovat. He lienevät yhtä kiinnostuneitä mun lasten nuhasta kuin mä serkun olohuoneen tosi kalliista uudesta matosta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa lienee nuori aikuinen turvautunut sairaanhoitajaäitiinsä pitkittyneen ongelman hoitamiseksi. Äiti sitten palkinnut tyttären kertomalla asiasta ympäriinsä.
Vähän kyllä pelottaa, kenen muiden asioita hän mahtaa levitellä, sairaanhoitajana kun toimii.
ap
Kummallinen äiti tosiaan, ei arvosta lainkaan tyttärensä yksityisyyttä!
Joillekin on tärkeämpää, että pääsee itse ääneen ja kertomaan meheviä juttuja, kuin että kunnioittaisi lastensa yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa lienee nuori aikuinen turvautunut sairaanhoitajaäitiinsä pitkittyneen ongelman hoitamiseksi. Äiti sitten palkinnut tyttären kertomalla asiasta ympäriinsä.
Vähän kyllä pelottaa, kenen muiden asioita hän mahtaa levitellä, sairaanhoitajana kun toimii.
ap
Mulla on ollut sairaanhoitajakaveri, leuhotti oikein kuinka pystyy kaikkuen sukupuolitauditki katsoon, ei haluttanu tietää ihmisten asioista ja sujuvasti loittonin pois tän lapsuudesta olleen kaverin piiristä.
Apua! Jos minun äitini olisi koskaan tehnyt jotain tuollaista, olisin laittanut välit poikki sen siliän tien.
Vaikuttaa siltä, että tällaisia äitejä on kuitenkin yllättävän monella. Mikä näitä äitejä yhdistää?Heikko itsetunto, matala koulutustaso, tylsyys, itsekkyys, huomionhakuisuus vai mikä? Tekevätkö isät tätä samaa?