Vuokranantaja laittoi asunnon myyntiin ja nyt välittäjä laittoi hirveän pitkän listan miten asunto pitää järjestellä ja siivota
Pitäisi pestä ikkunat ja piilottaa vessasta ja suihkusta kaikki pesuaineet.
Lista oli pitkä. Pitäisi viedä jopa osa tavaroista pois kuvaamisen ajaksi.
Pitääkö minun suostua tekemään kaikki mitä ehdottavat?
Monta tuntia menisi kun raivailee tavarat pois ja sitten laittelee takaisin. Vessaharjakin pitäisi kuulemma piilottaa.
Totta kai siivoan ja järjestelen asunnon nätiksi, mutta tuntuu kohtuuttomalta, että minun, vuokralaisen, joka ei hyödy myynnistä mitään - päinvastoin, joudun käyttämään näin paljon aikaa ja vaivaa.
Kommentit (144)
Helmikuussa hyvin harva pesee ikkunoita. Keväthommia.
Riittää että asunto on perussiisti. Jos asunnossa on jotain sellaista tavaraa mitä et haluaa kuvissa näkyvän niin ne laitat piiloon. Mitään ikkunoita ei tarvitse pestä.
"Mutta, en ymmärrä tuota, että joku siivoaminen myyntiä varten on noin vaikeaa."
On siinä kuule aika iso ero, siivoatko asuntoa, missä asutaan, vai tyhjää asuntoa, mistä olet jo muuttanut pois. Vielä enemmän merkkaa se, että se on oma asunto, jota siivoat myyntiä ajatellen.
Minä olen kaksi kertaa siivonnut asunnon myyntiä varten, poismuuton jälkeen. Enkä ikimaailmassa ole hinkannut niin perusteellisesti kuin noina kahtena kertana. Ekalla kerralla maalasin melkein kaikki seinätkin.
Välillä olen jossain myynti-ilmoituksissa ihmetellyt, kun näyttää siltä ettei yhtään mitään ole tehty sen eteen, että asunto näyttäisi siistiltä kuvia varten. En ole ennen tätä ketjua tajunnut, että kyseessä saattaa hyvin olla vuokrattu asunto (tai taloja ne on olleet).
Olen vuokranantaja, mutta en ole kyllä koskaan myynyt yhtään asuntoa, mutta jos joku irtisanoo vuokrasuhteen niin pyydän aina näyttämään asuntoa seuraaville mahdollisille vuokralaisille. Tämä toimii yli sadasta sopimuksesta lähes kaikki on tällä tavalla menneet.
Koska näyttämisestä on aina vaivaa niin maksan 20 euroa / näyttökerta Mobilepayllä ja laitan siihen tekstiksi "tietokoneen näyttö" tai jotain ettei vahingossakaan mene kenenkään tuet katoamaan.
Lisäksi jos joku muuttaa aiemmin pois niin maksan jokaisen päivän vuokran hinnan takaisin ---> saan monesti pari päivää aikaa maalata seiniä.
Yleensä on onnistunut jo yhdellä tai kahdella näytöllä saamaan vuokratuksi.
Nytkin olen autellu ulkomaalaista vuokralaista varmaan 10 tuntia, olen muunmuassa tilannut hänelle netin ja soittanut hänen puolestaan huoltoyhtiöön ja selvittänyt kelan kanssa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Onpa pirun vaikeeta nostaa pesuaineet kylppäristä vaikka makuuhuoneen puolelle siksi aikaa kun sitä kylppäriä kuvataan. Miten te ihmiset oikein osaattekin tehdä pikkuasioista muka ihan ylivoimaisia?
Jos olisit fiksumpi, tajuaisit mikä sinulta meni ohi. Kuten muutamalta muultakin kovalta asuntosijoittajalta. Kommenteista päätelllen.
Kyseessä siis yksityinen vuokranantaja, eli asuntosijoittaja. Tällä vuokranantajalla ei ollut kanttia ottaa itse yhteyttä vuokralaiseensa, vaan pisti välittäjän kautta kohtuuttoman vaatimuslistan.
Ihminen se vuokralainenkin on. Itse en tuossa tilanteessa vaivautuisi vuokralaisena edistämään millään tavalla myyntiä, mikä ei lain mukaan minua velvoita.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vain vuokranantaja voi esittää siivousvaatimuksia? :O
Voihan sitä kuka tahansa esittää lämpimikseen mitä tahansa vaatimuksia. Kaikenlaisille vaatimusten esittäjille voi myös sanoa suoraan, että työnnä se vaatimus hanuriisi.
Kyllä siivousvaivasta ja näytöistä ym. on todellakin kohtuullista maksaa/hyvittää joku korvaus. Jos et halua nähdä vaivaa siivousten muodossa, suosittelisin jo nyt hakemaan uutta asuntoa, koska omistajalla on kuitenkin oikeus myydä asuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hyvä vuokralainen? Vai huono? Saatko nykyiseltä vuokranantajaltasi suositukset seuraavaan asuntoon?
Haluatko näyttää ostajille suttuisen asunnon (=suttuisen vuokralaisen) vai siistin?
Mielestäni tuo homma on itsestäänselvyys.
Mitkä helvetin suositukset, en ole ikinä kirjoittanut vuokralaiselle mitään suosituksia eikä kukaan ole moisia pyytänyt kirjoittamaankaan.
sijoitusasuntoja ollut kohta 15 vuotta
Jos vaaditaan, että teet siellä jotain suursiivouksia ja stailauksia näyttöjä ja kuvia varten, niin sinulle kuuluu provikka asunnon myynnistä.
Nuo on maksullisia palveluja ulkopuoliselta tilatessa, ei niitä sinulta voida vaatia ilmaiseksi. Asunto on sinun koti, maksat rahaa siellä asumisesta, elät omaa elämääsi ihan normaalisti oman siisteyskäsityksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vuokralaisen tehtävänä tuo lista. Tai tietty jos hinnasta sovitaan, kk vuokra ilmaiseksi. Normaali perussiisteys riittää.
Mieluummin minä nyt itse siirtäisin tavarani pois tieltä kuin antaisin jonkun kuvaajan lääppiä esim. intiimihygieniatuotteitani. Mutta ihan oma valintanne.
Sillä ei ole mitään asiaa koskea mihinkään. Itse asiassa tuossa lakimiehen linkissä puhuttiin vain luvasta järjestää näyttö.
Tuosta vaivasta pitää tulla vuokraan hyvitystä
Vierailija kirjoitti:
Onpa pirun vaikeeta nostaa pesuaineet kylppäristä vaikka makuuhuoneen puolelle siksi aikaa kun sitä kylppäriä kuvataan. Miten te ihmiset oikein osaattekin tehdä pikkuasioista muka ihan ylivoimaisia?
Vaikka jo pelkästään siksi että välittäjä on tuossa niitä vaatimuksia esittämässä listoineen.
Etsi tukevampi vuokra asunto . VVO ja sato vuokraa pysyviä tosin vuokrat on kovia. Ota kimppa asunto jonkun kanssa puolita vuokra. Ota Alivuokralainen. Surkeita kaksioita löytyy suunnalta Lappeenranta halvalla mutta omistus asuntoja silti niissä voi asua. kaksion voi aina jakaa puoliksi kulut tai vuokraa huoneen. Pääasia että on paikka missä asua.
Välittäjän toivelistan voit käyttää vessapaperina.
Asumisoikeus asunnot omistaa myös muut mutta niissä voi asua pitkään ilman pelkoa. Maksat sen asomaksun siitä että saat oikeuden asua ( kiristystä) mutta se rauhoittaa että saat sen rahan takaisin jos muutat.
Joo ei tartte tehdä mitään. Jos välittäjä rupeaa ongelmaksi niin pyydä se siivoamaan kämppä mieleisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit fiksumpi, tajuaisit mikä sinulta meni ohi. Kuten muutamalta muultakin kovalta asuntosijoittajalta. Kommenteista päätelllen.
Kyseessä siis yksityinen vuokranantaja, eli asuntosijoittaja. Tällä vuokranantajalla ei ollut kanttia ottaa itse yhteyttä vuokralaiseensa, vaan pisti välittäjän kautta kohtuuttoman vaatimuslistan.
Ihminen se vuokralainenkin on. Itse en tuossa tilanteessa vaivautuisi vuokralaisena edistämään millään tavalla myyntiä, mikä ei lain mukaan minua velvoita.
Jos vuokranantaja on tehnyt välitystoimeksiannon (se on kallista) kiinteistönvälittäjän kanssa ja kiinteistönvälittäjän itse täytyy olla näyttämässä asuntoa ja sopimassa kuvaukset sun uut, niin miten se on kantin puutetta vuokranantajan taholta, jos hän antaa kiinteistönvälittäjän tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja joustavasti. Vai koetko, että olisi oikeasti fiksumpaa, että vuokranantajasi soittaisi ensin sinulle, että "ajattelin, että asunnoss aolisi näyttö lauantaina klo 13-1330, sopiiko sinulle?" Kun sanot, että sopii, niin vuokranantaja kertoisi, että "hienoa, soitan nyt kiintwistönvälittäjälle, että sinulle sopii." Sitten hän soittaa kiinteistönvälittäjälle ja kiintesitönvälittäjä kertooa, että pitäisi sopia vuokralaisen kanssa siitä ja siitä, että mitäpä jos minä soittaisin hänelle suoraan.
Hirveä säätäminen tuollainen.
Paljon parempi, että vuokranantaja oikeasti antaa kiinteistönvälittäjän hoitaa koko homman alusta loppuun.
Ja se vaatimuslista tuskin on vuokranantajan tahto tai päätös (edelleen: hän teki toimeksiannin välittäjän kanssa), vaan kiinteistönvälittäjä on kokenut, että nuo ja nuo asiat olisi syytä hoitaa ja siksi sinulle ne esitti.
Turhaa draamaa taas kerran
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeus asunnot omistaa myös muut mutta niissä voi asua pitkään ilman pelkoa. Maksat sen asomaksun siitä että saat oikeuden asua ( kiristystä) mutta se rauhoittaa että saat sen rahan takaisin jos muutat.
Paitsi, että rahan saa takaisin vain sillä indeksillä muutettuna. Indeksi voi mennä myös alaspäin. Asumisoikeusfirma voi myös mennä konkurssiin, joten rahat voi mennä siinä. Ei siis kannata tuudittautua uskomaan, että sen saa varmasti takaisin, jonka on sijoittanut. Useimmiten saa, mutta nykyaika on kovin tuulista, voi oikeasti käydä niin, että asoyhtiöitäkin alkaa kaatua.
Mitkä ihmeen suositukset?!?