Vuokranantaja laittoi asunnon myyntiin ja nyt välittäjä laittoi hirveän pitkän listan miten asunto pitää järjestellä ja siivota
Pitäisi pestä ikkunat ja piilottaa vessasta ja suihkusta kaikki pesuaineet.
Lista oli pitkä. Pitäisi viedä jopa osa tavaroista pois kuvaamisen ajaksi.
Pitääkö minun suostua tekemään kaikki mitä ehdottavat?
Monta tuntia menisi kun raivailee tavarat pois ja sitten laittelee takaisin. Vessaharjakin pitäisi kuulemma piilottaa.
Totta kai siivoan ja järjestelen asunnon nätiksi, mutta tuntuu kohtuuttomalta, että minun, vuokralaisen, joka ei hyödy myynnistä mitään - päinvastoin, joudun käyttämään näin paljon aikaa ja vaivaa.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano itse irti se vuokrasopimus ja muuta pois, muuttamaanhan sä joudut joka tapauksessa. Siihen asti en tekisi mitään järjestelyjä esittelyä varten.
Toivottavasti on puolen vuoden irtisanomisaika
Eipähän puoleen vuoteen kuvailla mitään tai esitellä asuntoa.
Välittäjällä ei ole mitään asiaa kotiisi saati että se voisi ottaa kodissasi valokuvia ilman lupaasi.
Mene nyt vxttuun näiden trollipxskojesi kanssa. Harkitse edes töihinmenoa, jooko? Saisit jotakin järkevää tekemistä päiviisi.
Ilman muuta sinun tulee siivota paikat.
Asuntoa ei saa edes kuvata, saati sitten laittaa kuvia julkisesti nähtäville, ilman vuokralaisen suostumusta. Ja vuokralaista on hyvissä ajoin tiedotettava myymisestä ja kuvien ottamisesta, että hän ehtii tehdä muutoksia asunnossaan ennen kuin kuvataan, kuten siirtää pois tavaroita, joita hän ei halua kuviin.
Ei siis saisi tehdä niin kuin minun ex-vuokranantajani teki, joka ilmoitti maanantaina laittavansa asunnon myyntiin ja jo kahden päivän päästä tuli kuvaaja kuvaamaan. Eikä minulta kysytty mitään, että saako kuvia laittaa nettiin vai ei. Onneksi olen tehokas ja siisti. Sain varsin pikaisesti muutettua asuntoni hyvin minimalistiseksi. Itse en (toisin kuin ap?) edes olisi halunnut kaikkia tavaroitani ja vessaharjojani esitellä kuvien kautta, joten siirsin kaiken mahdollisen irtotavaran yms. kaappeihin, sängyn alle ym., minne vain sain sopimaan. En jättänyt edes kaikkia mattojani lattialle. Tasoille jätin lähinnä vain viherkasvit, kahvinkeittimen ja jonkun kulhon. Sitä asuntoahan niillä kuvilla myydään, eikä vuokralaisen tomaisuutta. Eikä sitä kuulu myöskään myydä vuokralaisen tavaroitten avulla (eli ilmaisen stailauksen avulla).
Sellaisesta taas, että suorastaan käsketään laittaa jotain pois näkyvistä, en ole kuullutkaan. Myytävä asuntohan on vuokralaisen koti ja ykistyisalue. Joten siltä välittäjältä kannattaa suoraan kysyä, mihin lakiin sellainen käsky perustuu, että asukin pitäisi ylipäänsä mitään tehdä myytävälle asunnolle. Koska sellaista lakia ei varmastikaan ole. Jos et siis halua siirtää jotain pois, niin en usko, että sellaista pakkoa voi sinulle laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen vuokranantaja antoi minulle hyvityksen kun järjestin asunnon mahdollisimman edustavaksi ja sai vapaasti ottaa kuvia. Kuukauden vuokra pois ja toi myös herkkukori myöhemmin.
Asun edelleen samassa asunnossa vaikka omistaja vaihtui. Jos olisi tullut vain käsky siistiä asuntoa ilman motivaatotekijää niin tuskin olisin viitsinyt.
Juuri noin nuo asiat hoidetaan fiksusti.
Ei ole pakko suostua, tai edes päästää kuvaajaa asuntoon, jos ei ole vuokrasopimuksessa erikseen tästä sovittu. Omistaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen ja sen päätyttyä saa tehdä asunnossa mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano itse irti se vuokrasopimus ja muuta pois, muuttamaanhan sä joudut joka tapauksessa. Siihen asti en tekisi mitään järjestelyjä esittelyä varten.
Toivottavasti on puolen vuoden irtisanomisaika
Eipähän puoleen vuoteen kuvailla mitään tai esitellä asuntoa.
Tai toki voidaan esitellä kun ajankohdasta sovitaan eikä sohvalla kalsareissa oluttölkki kädessä röhnöttävä vuokralainen haittaa. 😂
Vuokranantaja ei voi velvoittaa vuokralaista tekemään erityisiä siivous- tai kunnossapitotöitä asuntonäyttöä varten. Asunnon säännöllisestä siivouksesta on kuitenkin huolehdittava koko vuokrasuhteen ajan ja vuokranantaja voi edellyttää yleistä siisteystasoa myös näytöissä.
https://www.vuokralaiset.fi/asuntomme-lehti/asuntomme-1-2024/lakineuvoj…
Mikä se "yleinen siisteystaso" sitten on? Tuskin ainakaan sitä, että pitäisi pyttyharja ja pesuainepullot piilottaa.
Onko asuntosijoittajien pakkomyynnit jo alkaneet?
Oletko hyvä vuokralainen? Vai huono? Saatko nykyiseltä vuokranantajaltasi suositukset seuraavaan asuntoon?
Haluatko näyttää ostajille suttuisen asunnon (=suttuisen vuokralaisen) vai siistin?
Mielestäni tuo homma on itsestäänselvyys.
Onpa pirun vaikeeta nostaa pesuaineet kylppäristä vaikka makuuhuoneen puolelle siksi aikaa kun sitä kylppäriä kuvataan. Miten te ihmiset oikein osaattekin tehdä pikkuasioista muka ihan ylivoimaisia?
Vierailija kirjoitti:
Oletko hyvä vuokralainen? Vai huono? Saatko nykyiseltä vuokranantajaltasi suositukset seuraavaan asuntoon?
Haluatko näyttää ostajille suttuisen asunnon (=suttuisen vuokralaisen) vai siistin?
Mielestäni tuo homma on itsestäänselvyys.
Mitä ihmeen suositukset?
Sanot sille välittäjälle, että tulee itse siivoamaan omilla välineillä ja aineilla tai sovitte siitä paljonko maksaa palkkaa siivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vuokralaisen tehtävänä tuo lista. Tai tietty jos hinnasta sovitaan, kk vuokra ilmaiseksi. Normaali perussiisteys riittää.
Mieluummin minä nyt itse siirtäisin tavarani pois tieltä kuin antaisin jonkun kuvaajan lääppiä esim. intiimihygieniatuotteitani. Mutta ihan oma valintanne.
Eikös vain vuokranantaja voi esittää siivousvaatimuksia? :O
Ei sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, Jos joku haluaa myydä asuntosi, jossa olet vuokralla, niin se asunnon omistaja tai kiinteistövälittäjä huolehtivat asunnon stailauksesta.
Tietysti, jos ne sopivat kanssasi, että teet tehtävät korvausta vastaan, niin sinulla on oikeus korvaukseen tekemästäsi työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä asenne. Tee nyt vaan tuo pikkuhomma, ja lakkaa natisemasta. Jos tykkäät asunnosta, saat ehkä asua edelleen vuokralla siinä uuden omistajan vuokralaisena. Jos et saa, saat ainakin hyvät suositukset vuokranantajaltasi uuteen asuntoon, kun näyttelet pitäväsi asunnon supersiistinä. Tai käyttäydy kuin uhmaikäinen, ja ala etsiä uutta asuntoa mitä pikemmin. Mene muuten tästä lähtien vuokralle jollekin muulle kuin yksityiselle, jos on noin hankalaa. Itse asun yksityisellä vuokralla. Jos asunto myydään, ei onneksi tarvitse miettiä siivoamisia, kun on pitänyt kämpän koko ajan siistinä.
Jos olet oikeasti vuokralainen, etkä (ap:n) vuokranantaja, olet vielä tavallistakin tyhmempi sellainen. Totta kai asunnon siisteydestä kuuluu huolehtia, muttei missään tapauksessa tehdä yhtään mitään ylimääräistä, paitsi vuokranalennusta tai muuta korvausta vastaan.
Vuokralaiben maksaa jo asumisestaan useimmissa tapauksissa raskasta ylihintaa. Ei siihen päälle kuulu tehdä ilmaista työtä vuokranantajalle. Vuokralaisen ei tarvitse suostua edes siihen, että asunnosta otetaan kuvia, joissa näkyy hänen omaisuuttaan, jollei vuokrasopimuksessa ole kohtaa, joka sen mahdollistaa.
T. Yksi, joka on ollut molempia, vuokralainen ja vuokranantaja
Kävin katsomassa tulevan vuokra-asuntoni, kun siinä asui vielä edellinen asukas. Itse asiassa sovin näytön sen edellisen asukkaan kanssa. Minua kiinnosti asunto, ei toisen tavarat. Seuraavalla kerralla tuleva vuokra-asuntoni oli tyhjä, joten tulivat vuokrafirmasta näyttämään asunnon. Pidin siitä, että näytön pystyi sopimaan edellisen asukkaan kanssa, koska silloin oli varmasti hälle sopiva ajankohta. Tiesi myös parhaiten asunnon asiat, koska oli asunut siinä.
Missä päin tämä?