Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantaja laittoi asunnon myyntiin ja nyt välittäjä laittoi hirveän pitkän listan miten asunto pitää järjestellä ja siivota

Vierailija
04.02.2025 |

Pitäisi pestä ikkunat ja piilottaa vessasta ja suihkusta kaikki pesuaineet. 

Lista oli pitkä. Pitäisi viedä jopa osa tavaroista pois kuvaamisen ajaksi. 

Pitääkö minun suostua tekemään kaikki mitä ehdottavat?

Monta tuntia menisi kun raivailee tavarat pois ja sitten laittelee takaisin. Vessaharjakin pitäisi kuulemma piilottaa. 

Totta kai siivoan ja järjestelen asunnon nätiksi, mutta tuntuu kohtuuttomalta, että minun, vuokralaisen, joka ei hyödy myynnistä mitään - päinvastoin, joudun käyttämään näin paljon aikaa ja vaivaa. 

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa vuokranantaja olla taloudellisissa vaikeuksissa, kun on noin kova kiire myymisellä? En kyllä alkaisi mitään erikoisjärjestelyjä tekemään, vaan alkaisin heti etsimään uutta asuntoa ja pakkaamaan tavaroitani. Tulkoon sinne sitten pahvilaatikoiden ja jätesäkkien keskelle pitämään näyttöjään. Ainoastaan loppusiivouksen voi vaatia, tai pidättää siivouskulut vuokratakuusta.

Tämähän se on syynä. Pari kertaa on laittanut viestiä tai soittanut, että pitäisi jo seuraavana päivänä päästä esittelemään asuntoa. 

Ei täällä ole likaista tms mutta pyykkiä saattaa olla kuivumassa ja henkilökohtaiset tavarat tietysti laitan piiloon. Kuten valokuvat jne

Vierailija
42/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitoutunut tasan siihen mitä vuokrasopimuksessa lukee. Minä en ainkaan tekisi vuokranantajan hyväksi yhtään mitään. Enkä suostuisi edes mihinkään asunnon esittelyihin ylipäätään. Hoitakoon sitten kun minä olen lähtenyt. Asunto on minun käytössä tasan siihen saakka kun olen siitä maksanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto perussiistiin kuntoon. Meille ei tullu mitään muuta ohjetta kuin tuo ennen asunnon kuvausta. Kuvista sitten nähtiin miten meijän tavaroita oli siirretty pois kuvista, niin hyvin oli kaikki palautettu paikoilleen ettei kuvauksen jälkeen kiinnittänyt huomiota asiaan. Olivat jopa tuoneet mukanaan omia koristeita ja käsipyyhkeen mitä kuvissa käyttivät.

Vierailija
44/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitoutunut tasan siihen mitä vuokrasopimuksessa lukee. Minä en ainkaan tekisi vuokranantajan hyväksi yhtään mitään. Enkä suostuisi edes mihinkään asunnon esittelyihin ylipäätään. Hoitakoon sitten kun minä olen lähtenyt. Asunto on minun käytössä tasan siihen saakka kun olen siitä maksanut.

Esittelyistä ei voi kieltäytyä. Tai voi mutta silloin et enää asu siellä. 

Vierailija
45/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella ei tarvitse pestä ikkunoita.

Vierailija
46/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kokonaan kieltäytyä, mutta ei se sillä tavalla toimi että kenenkään kotiin voi rampata ihmisiä sisälle paikkoja katselemaan milloin tahansa miten tahansa. Vuokrattu asunto on edelleen ensisijaisesti vuokralaisen hallinnassa.

Minähän voi olla vaikka etätöitä tekemässä tiettyinä päivinä jolloin ei yksinkertaisesti onnistu asunnon esittely.

Vierailija
47/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei itse asiassa ole mikään pakko suostua siihen että asunnosta otetaan kuvia joissa sinun omaisuuttasi näkyy. 

Nimenomaan näin.

"Asuttua asuntoa ei saa kuvata sillä tavoin, että vuokralaisen henkilökohtaiset tavarat ovat näkyvissä, ellei vuokralainen anna siihen lupaa. Vuokralainen ei kuitenkaan ei asunnon näyttämisestä tai kuvaamisesta sovittaessa saa kohtuuttomasti hankaloittaa huoneistoon pääsyä.

https://kvkl.fiPDF

Ohje hyvästä vuokravälitys- tavasta - Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto

Hyviä tapojahan ei kenenkään tarvitse noudattaa.

Vierailija
48/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kokonaan kieltäytyä, mutta ei se sillä tavalla toimi että kenenkään kotiin voi rampata ihmisiä sisälle paikkoja katselemaan milloin tahansa miten tahansa. Vuokrattu asunto on edelleen ensisijaisesti vuokralaisen hallinnassa.

Minähän voi olla vaikka etätöitä tekemässä tiettyinä päivinä jolloin ei yksinkertaisesti onnistu asunnon esittely.

Tietysti pitää vuokralaiselle ilmoittaa ajoissa mutta vuokralainen ei saa vaikeuttaa esittelyiden järjestämistä. Se on ihan laissa. 

Vierailija
49/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida monikaan vuokralainen olla oikeuksistaan tietoinen tällaisessa tilanteessa ja joutuu jalkoihin ollessaan edelleen järkyttyneenä siitä että ykskaks on kämppä myynnissä.

Vierailija
50/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttöjen ajankohdat on sovitettava sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle sopivaan aikaan. Asuntonäyttöjen pitämistä ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää. Vuokranantaja ei myöskään voi velvoittaa vuokralaista tekemään erityisiä siivous- tai kunnossapitotöitä asuntonäyttöä varten.

Vierailija
51/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vuokranantaja antoi minulle hyvityksen kun järjestin asunnon mahdollisimman edustavaksi ja sai vapaasti ottaa kuvia. Kuukauden vuokra pois ja toi myös herkkukori myöhemmin. 

Asun edelleen samassa asunnossa vaikka omistaja vaihtui. Jos olisi tullut vain käsky siistiä asuntoa ilman motivaatotekijää niin tuskin olisin viitsinyt.

Vierailija
52/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttö suoritetaan vuokralaiselle sopivana ajankohtana. Vuokralaisella oikeus olla paikalla näytön ajankohtana.

Vierailija
53/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko pakko antaa lupaa kuvata omaisuuttasi?

Vierailija
54/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin meni aikoinaan kämppä alta myyntiin ja olihan siinä aika kuutamolla. Olisi raivokkaasti pitänyt asettaa rajat koska homma meni lähinnä niin että ylitseni jyrättiin ja välittäjä suurin piirtein heitti ulos näytöistä.

Vierailija
55/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti pitää vuokralaiselle ilmoittaa ajoissa mutta vuokralainen ei saa vaikeuttaa esittelyiden järjestämistä. Se on ihan laissa. 

"Näyttöjen ajankohdat on sovitettava sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle sopivaan aikaan."

Ei vuokranantaja voi yksipuolisesti määräillä ja asiasta neuvottelematta ilmoittaa milloin näyttö tapahtuu. Eikä tarvitse suostua sellaiseen, että siellä asunnossa ramppaa väkeä monta kertaa viikossa paikkoja nuuskimassa. Lain vaatimus täyttyy jos vaikka sanon, että näyttö onnistuu vain maanantaisin tiettyyn aikaan.

Vierailija
56/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tänne -20 pakkasta joten hyvä sää pestä ikkunoita. Pojalleni meni asunto myyntiin ja kyllä se kuvien ottaja siirsi tavaroita myyvempään malliin 

Vierailija
57/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, jos ei vuokrasopimuksessa näin lue ja todennäköisesti laitonta vaikka lukisi.

Vierailija
58/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että. Heti kun kommentoin vähän vastaan Aplle, porukka luulee, että minulla on oma lehmä ojassa. En ikinä haluaisi olla vuokranantaja. Mutta, en ymmärrä tuota, että joku siivoaminen myyntiä varten on noin vaikeaa. Kuten tuolla kommentoin, se on vuokralaisen etu. Itse ainakin toivoisi saavani hyvät suositukset vuokranantajaltani seuraavaan asuntoon. Siisti asunto myyntikuvissa varmaan jo puhuisi puolestaan. Ja kmaliahan ne myyntikuvat on noissa, missä on rojua ja kamaa ympäriinsä. Vessaharjat ja terveyssiteet näkyvillä. Mut tsemppiä APlle omille valinnoille.

Ei tietenkään ole vaikea siivota, sehän olisi pikkujuttu jonka tekisin pyytämättäkin. Mutta listassa pyydetään oikeasti viemään tavaroita pois, piilottamaan pesuaineet, vaihtamaan vessapaperirulla täynnä olevaan rullaan, jos vanha rulla on vajaa, sivupöydiltä kaikki tavarat pois, ikkunan pesu jne jne. Ei ole pikkuhommia. 

Vierailija
59/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ei miksi hän luopuu noin yhteiskykyisestä vuokralaisesta??? saat varmaan suositukset kun seuraavaa vuokranantaja uhria etsit.

Vierailija
60/144 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä lista vuokranantajalle ja kysy, millainen hyvitys seuraavaan vuokraan tulee jos nämä kaikki pitää tehdä. Itse en pesisi ikkunoita vaikka ei olisikaan pakkasta, koska en tosiaankaan ala pestä puolen seinän kokoisia kolmannen kerroksen ikkunoita, vaan teetän sen kerran vuodessa siivousfirmalla ja sen aika ei ole nyt.