Miksi päiväkodissa ollaan ärsyyntyneitä jos lapsi on poissa?
Kertokaa päiväkodin hoitajat, mikä siinä on huono juttu jos 1-2 päivää aikaisemmin ilmoitetaan että lapsi on päivän poissa hoidosta? Olen saanut outoa palautetta päiväkodilta tästä. Pystyn tosi joustavasti vaikuttamaan omaan työhöni ja suht usein on mahdollista pitää keskellä viikkoa vapaata niin että lapsi saa olla kanssani kotona. Vastaavasti teen usein viikonloppuisin töitä, jolloin lapsi saa olla isänsä kanssa. Aina en kuitenkaan tarkalleen tiedä milloin vapaan voin pitää, ja siksi varaan hoitoajat kun ne viikkoa etukäteen pitää varata. Myöskään varaamani hoitoajat ei ole mitään "hankalia" missä henkilökunnan pitäisi tehdä mitään erityisiä työvuorojärjestelyjä, vaan 8-15 välillä milloin luultavasti henkilökuntaa on eniten paikalla. Luulisi että päiväkodissa ollaan lähinnä iloisia kun joku on poissa? Minulta on tivattu tosi kummalliseen sävyyn poissaoloista että onko sairaana vai mikä homma?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit ovat siitä kummallisia paikkoja ettei niiden hoitajille kelpaa nykyään yhtään mikään. Valitetaan jos lapsi laitetaan hoitoon kun vanhemmalla on vapaa tai lomapäivä, sitten valitetaan jos vanhempi pitää lapsen kotona kun hän on itsekin kotona. Ehkä heille tulee yllätyksenä etteivät kaikki vanhemmat tiedä kuukausia tai viikkoja etukäteen koska heillä on vapaa tai lomapäivä. Älä välitä, päiväkodin työntekijöiden miellyttäminen on kertakaikkisen mahdotonta. Aina valitetaan teet niin tai näin.
Ihmeellistä on myös, että päiväkodin ammattikoulun käyneillä hoitajilla on se viimeinen viisaus miten yhteiskunta pyörii parhaiten. Miten yhteiskunnan toiminta riippuu ihan siitä miten kolmivuotiaan lounasperuna jää syömättä eikä saada peruttua toimitusta ajoissa tai joku hoitaja pääse akuuttihammaslääkäriin kun Mirkka sosiaalityöntekijä saakin odottamattoman saldovapaan keskiviikkona ja pitää oman lapsen kotona. Samat lastenhoitajathan tietävät myös miten työttömien lapsilla olisi parasta olla kotona pullantuoksuisten äitiensä kanssa.
Poissaolojen ilmoittamiseen ( poissa lukien sairastumiset ja äkilliset, pakolliset muut syyt) on ohjeet ja niistä tulisi pitää kiinni. Esim. lähipäiväkodissa vapaat pitäisi ilmoittaa kahta viikkoa aiemmin, niin että työvuoroja ehtii vielä muuttaa ja ruokatilauksiin reagoida. Siitä pyrimme pitämään kiinni. Suunnitelmallisuus helpottaa ja myös säästää rahaa päiväkodeissa.
Se milloin lapsi on suunnitellusti hoidossa ja milloin poissa ei kuulu muille kuin vanhemmille. Päiväkodin henkilökunta ei voi määräillä voiko lapsi vapaalla enemmän,milloin on hoidossa. Se ei heille kuulu. Mutta tiedottaminen asioista täytyy tapahtua ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa että kaikista tärkeintä on kertoa jos lapsi sairastaa jotain tarttuvaa, siitä tulee laittaa varoitukset muille jos sairastuneita samaan esim vatsatautiin on useita.
Hoitajat ovat myös alttiina sairauksille, joten ettehän tuo lasta sairaana päiväkotiin! Sitä tapahtuu paljon että annetaan aamulla joku lääkitys ja lapsi hoitoon.... sitten ihmetellään kun päikystä ilmoitetaan 4 tunnin päästä että lapsi on sairas, tulisitteko hakemaan hänet kotihoitoon. Siinä vaiheessa lapsi on jo tartuttanut kaverinsa sekä hoitajansa...
Kyllä, on käsittämätöntä, että vanhemmat tuovat sairaan lapsen hoitoon. Olen nähnyt kuinka vanhemmat tulevat närkästyneenä hakemaan lapsen, kun on ilmoitettu, että lapsi on sairas. Vanhemmat saavat molemmat 5+5 päivää hoitaa lasta kotona, mutta ei se toisille passaa. Onhan se ikävä räkänokkaa pyyhkiä ja itkuista lasta hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Teet lisäkuluja yhteiskunnalle kun varataan ruokaa ja henkilökuntaa enemmän kuin on oikea tarve. Ei tule kuuloonkaan, että voisi tuolla tavoin lusmuilla lapsenhoidon suhteen. Ilmeisesti olet joku oman elämäsi lokki p e d a r i, jonka ympärillä muu maailma pyörii
Näin juuri, yleensä poissa olevia on useita pitkin viikkoa. Jos jokainen käyttäytyy kuten itselle on parasta välittämättä sovituista asioista, niin kalliiksi se tulee. Myös työttömät näin tekevät ja lasku yhteiskunnalle on nyt ollut yllättävän suuri, ei ole pysynyt päivähoitomenot budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Poissaolojen ilmoittamiseen ( poissa lukien sairastumiset ja äkilliset, pakolliset muut syyt) on ohjeet ja niistä tulisi pitää kiinni. Esim. lähipäiväkodissa vapaat pitäisi ilmoittaa kahta viikkoa aiemmin, niin että työvuoroja ehtii vielä muuttaa ja ruokatilauksiin reagoida. Siitä pyrimme pitämään kiinni. Suunnitelmallisuus helpottaa ja myös säästää rahaa päiväkodeissa.
Se milloin lapsi on suunnitellusti hoidossa ja milloin poissa ei kuulu muille kuin vanhemmille. Päiväkodin henkilökunta ei voi määräillä voiko lapsi vapaalla enemmän,milloin on hoidossa. Se ei heille kuulu. Mutta tiedottaminen asioista täytyy tapahtua ohjeiden mukaan.
Elääkö tällaisten viestien kirjoittajat jossain ihan omassa la-la maassaan, jossa tuollainen vaatimus on jotenkin edes mahdollinen? Tuollainen vaatimus tarkoittaa sitä, että jos se vanhempi saa sen saldovapaansa läpi, niin lastahan ei haeta vapaapäivälle lainkaan, vaan hän on siellä päiväkodissa vaikka vanhempi haluaisi viettää hänen kanssaan aikaansa kotona. Kuka voittaa?
naisvaltainen ala. eli työntekijät ahdistuvat ja loukkaantuvat kaikesta ja ovat hirveitä valittajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa että kaikista tärkeintä on kertoa jos lapsi sairastaa jotain tarttuvaa, siitä tulee laittaa varoitukset muille jos sairastuneita samaan esim vatsatautiin on useita.
Hoitajat ovat myös alttiina sairauksille, joten ettehän tuo lasta sairaana päiväkotiin! Sitä tapahtuu paljon että annetaan aamulla joku lääkitys ja lapsi hoitoon.... sitten ihmetellään kun päikystä ilmoitetaan 4 tunnin päästä että lapsi on sairas, tulisitteko hakemaan hänet kotihoitoon. Siinä vaiheessa lapsi on jo tartuttanut kaverinsa sekä hoitajansa...
Kyllä, on käsittämätöntä, että vanhemmat tuovat sairaan lapsen hoitoon. Olen nähnyt kuinka vanhemmat tulevat närkästyneenä hakemaan lapsen, kun on ilmoitettu, että lapsi on sairas. Vanhemmat saavat molemmat 5+5 päivää hoitaa lasta kotona, mutta ei se toisille passaa. Onhan se ikä
5+5??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet lisäkuluja yhteiskunnalle kun varataan ruokaa ja henkilökuntaa enemmän kuin on oikea tarve. Ei tule kuuloonkaan, että voisi tuolla tavoin lusmuilla lapsenhoidon suhteen. Ilmeisesti olet joku oman elämäsi lokki p e d a r i, jonka ympärillä muu maailma pyörii
Näin juuri, yleensä poissa olevia on useita pitkin viikkoa. Jos jokainen käyttäytyy kuten itselle on parasta välittämättä sovituista asioista, niin kalliiksi se tulee. Myös työttömät näin tekevät ja lasku yhteiskunnalle on nyt ollut yllättävän suuri, ei ole pysynyt päivähoitomenot budjetissa.
Meneekö sitä rahaa jotenkin enemmän silloin, kun se lapsi jääkin kotiin vs on sen päivän päiväkodissa?
Yksi ruoka-annos maksaa 6,5 euroa. Laske, kuinka paljon lapsi syö päivän aikana. Aamupala, lounas, välipala. Jokainen maksaa meidän kaupungissamme 6,5 euroa, eli yhteensä 19,5 euroa menee täysin hukkaan. Muusta en tiedä, että miten vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ruoka-annos maksaa 6,5 euroa. Laske, kuinka paljon lapsi syö päivän aikana. Aamupala, lounas, välipala. Jokainen maksaa meidän kaupungissamme 6,5 euroa, eli yhteensä 19,5 euroa menee täysin hukkaan. Muusta en tiedä, että miten vaikuttaa.
Luuletko, että kaupungin budjetissa ei ole mietitty sitä, että ruokakulut elävät ja hävikkiä tulee aina. Kun on paskaa ruokaa, ne jäävät myös syömättä vaikka lapset ovat päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on käsittämätöntä, että vanhemmat tuovat sairaan lapsen hoitoon. Olen nähnyt kuinka vanhemmat tulevat närkästyneenä hakemaan lapsen, kun on ilmoitettu, että lapsi on sairas. Vanhemmat saavat molemmat 5+5 päivää hoitaa lasta kotona, mutta ei se toisille passaa. Onhan se ikä
"Jos lapsesi on alle 10-vuotias ja sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää."
Olen varhaiskasvatuksen opettaja. Iloitsen jokaisesta lapsen vapaapäivästä. Ainakin meillä päin ongelma on, että vapaapäiviä ei kerta kaikkiaan ole. Lapset ovat päiväkodissa klo 7-17 ma-pe ja kaikki loma-ajat. Ovat vanhemmat sitten töissä, lomalla tai kotona vauvan kanssa.
Se lapsen päikyn ruoka ja täti-ihmisten palkat eivät maksa yhtään enempää, vaikka lapsi jäisikin kotiin vanhemman nopealla aikataululla saadun vapaapäivän viettoon.
Vanhemmat vieläpä maksavat siitäkin hoitopäivästä, vaikka lapsi ei ole kuormittamassa - ja usein itsekin kuormittumassa- siellä päikyssä.
Vierailija kirjoitti:
no eipä ne alle 6 vuotiaat kovin suuria määriä syö. Jos 1/10 lasta on poissa niin mitä se vaikuttaa. Joku saattaa syödä tupla-annoksen
Mutta, jos poissaoloja on jatkuvasti etkä ole ainoa, niin vuoden mittaan voi turhia kuluja tulla. Mieti, jos kaikkien päiväkotien lasten vanhemmat tekisivät samoin.
Nyt ei ole kyse ainoastaan yhdestä lapsesta.
Mutta "minä minä minä"- ajattelu on niin nykyaikaa. Itse ei tarvitse noudattaa ohjeita, mutta kaikki pitää saada heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no eipä ne alle 6 vuotiaat kovin suuria määriä syö. Jos 1/10 lasta on poissa niin mitä se vaikuttaa. Joku saattaa syödä tupla-annoksen
Mutta, jos poissaoloja on jatkuvasti etkä ole ainoa, niin vuoden mittaan voi turhia kuluja tulla. Mieti, jos kaikkien päiväkotien lasten vanhemmat tekisivät samoin.
Nyt ei ole kyse ainoastaan yhdestä lapsesta.
Mutta "minä minä minä"- ajattelu on niin nykyaikaa. Itse ei tarvitse noudattaa ohjeita, mutta kaikki pitää saada heti.
Onko sinusta tärkeämpää lapsen olla syömässä päiväkodissa kuin viettää vapaa-aika vanhemman kanssa? Tässä oli alunperin kyse siitä, että vanhempi ei saa tietää vapaapäiväänsä varausaikojen puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on paljon nillittäjiä töissä. Meillä päikyn täti ilmoitti mun miehelle, että jatkossa lapsi voi olla hoidossa klo 9-15 kun äiti on vaan kotona. Minä olin että mitä helvettiä. Vaan kotona = etätöissä. Ja vaikka olisinkin ollut kotona, niin ei yksittäisen hoitajan asia ole määritellä lapsen hoitoaikoja.
Huh huh, tuosta olisi pitänyt nostaa kyllä sellainen haloo, että Suomi kaikuisi vieläkin!
Minkä takia pitäisi nostaa haloo? Asian voi selittää hoitajalle ihan asiallisesti, jos ei ole etätöistäsi tietoinen.
Onko pakko aina provosoitua ja mennä samalle tasolle. Hoitaja varmasti seuraavalla kerralla ensin tarkistaisi miten asia on, ennen kuin töksäyttäisi asiasta. Pahalla et saa aikaan mitään hyvää, pahalla saa pahaa ja hyvällä hyvää. Kasvakaa!
Mutta työttömien pitää hoitaa lapsensa itse, max 4 tuntia saisi lapsi silloin olla hoidossa, samoin kun äiti on äitiyslomalla. Loppuisi ruuhkat, kun äidit hoitaisivat itse lapsensa, kun siihen on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elääkö tällaisten viestien kirjoittajat jossain ihan omassa la-la maassaan, jossa tuollainen vaatimus on jotenkin edes mahdollinen? Tuollainen vaatimus tarkoittaa sitä, että jos se vanhempi saa sen sald
No voi hellantelttu, sinä se elät minäminä- maassa. Ajattele järjellä ja sovi asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on paljon nillittäjiä töissä. Meillä päikyn täti ilmoitti mun miehelle, että jatkossa lapsi voi olla hoidossa klo 9-15 kun äiti on vaan kotona. Minä olin että mitä helvettiä. Vaan kotona = etätöissä. Ja vaikka olisinkin ollut kotona, niin ei yksittäisen hoitajan asia ole määritellä lapsen hoitoaikoja.
Huh huh, tuosta olisi pitänyt nostaa kyllä sellainen haloo, että Suomi kaikuisi vieläkin!
Minkä takia pitäisi nostaa haloo? Asian voi selittää hoitajalle ihan asiallisesti, jos ei ole etätöistäsi tietoinen.
Onko pakko aina provosoitua ja mennä samalle tasolle. Hoitaja varmasti seuraavalla kerralla ensin tarkistaisi miten asia on, ennen kuin töksäyttäisi asiasta. Pahalla et saa aikaan mitään hyvää, pahalla saa pahaa ja hyvällä hyvää. Kasvak
Jos työttömien lapset jätetään kotiin, voi ryhmiä vähentää ja osan päiväkodeista sulkea. Ryhmäkoot eivät pienenisi.