Miksi päiväkodissa ollaan ärsyyntyneitä jos lapsi on poissa?
Kertokaa päiväkodin hoitajat, mikä siinä on huono juttu jos 1-2 päivää aikaisemmin ilmoitetaan että lapsi on päivän poissa hoidosta? Olen saanut outoa palautetta päiväkodilta tästä. Pystyn tosi joustavasti vaikuttamaan omaan työhöni ja suht usein on mahdollista pitää keskellä viikkoa vapaata niin että lapsi saa olla kanssani kotona. Vastaavasti teen usein viikonloppuisin töitä, jolloin lapsi saa olla isänsä kanssa. Aina en kuitenkaan tarkalleen tiedä milloin vapaan voin pitää, ja siksi varaan hoitoajat kun ne viikkoa etukäteen pitää varata. Myöskään varaamani hoitoajat ei ole mitään "hankalia" missä henkilökunnan pitäisi tehdä mitään erityisiä työvuorojärjestelyjä, vaan 8-15 välillä milloin luultavasti henkilökuntaa on eniten paikalla. Luulisi että päiväkodissa ollaan lähinnä iloisia kun joku on poissa? Minulta on tivattu tosi kummalliseen sävyyn poissaoloista että onko sairaana vai mikä homma?
Kommentit (212)
En oikein ymmärrä tätä koko ketjua. Olen pk:ssa töissä ja mulle on ihan sama montako lasta on ryhmässä milloinkin.
Mä saan saman palkan joka tapauksessa.
Miten se on keltään pois jos lapsi saa vapaata ja henkilökunta pääsee vähän helpommalla?
Ehkä yksityisessä on eri systeemit?
Meillä ainut haitta on se että pitää sit ehkä mennä auttamaan muihin ryhmiin jos paljon puuttuu omasta lapsia.
Luulis olevan iloisia kun yksikin huutava pää pois.
Tämä ei ole totta, olen ollut yli 20 vuotta päiväkodeissa töissä ja koskaan kukaan ei ole ollut ärsyyntynyt jos lapsi on pois. Luulen, että tämän on aloittanut joku joka on itse kotona vauvan kanssa ja haluaa viedä toisen lapsen päiväkotiin jokaikinen päivä koko päiväksi :(
Voi hyvänen aika kun on maailma muuttunut. Nyt on täti kiukkuisia jos ei lasta tuo joka päivä päiväkotiin. Ennen oltiin kiukkuisia jos vaikka poikkes kaupassa ennen tarhalle tuloa, että missä viivyit moneltako pääsit. Lapsi pitää hakea heti kun pääsee töistä. Joskus vapaapäivänä kun yritti tuoda muina maunoina lasta tarhaan, että pääsis vaikka hammaslääkäriin,niin tarkka täti huomasi heti, että nyt on tuloajassa joku häikki tai hakuajassa ja taas tuli läksytystä, että lapsen kuuluu olla aina kun isi tai äiti ei ole töissä niin vanhempiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun poissa olo tieto tulee noin lähellä ajankohtaa niin esim ruuat on jo tilattu lapsimäärän mukaan. Jos tätä tapahtuu ns lomakaudella myös mitoitus voi olla siitä 1 lapsesta kiinni.
Varsinkin jouluna tapahtuu paljon sitä että hoitoa varataan mutta sit ei tullakaan.
No miksi hoitsujen on vaikea sanoa vanhemmille että pitää ajoissa ilmoittaa ja nuo syyt. Miksi ärrytään ja kiukutellaan kuin pikkulapset.
Toisaalta miten voin ajoissa kertoa, että keskiviikkoiltapäivän tilaisuus peruuntui ja minulla onkin vapaata, jos itsekin saan tiedon vasta tiistaina?
Oon eri, mutta siis ilmeisesti sun täytyy viedä lapsi hoitoon ja mennä itse kotiin. Näin syntyy tää kuvitteellinen säästö, vaikka molemmissa tapauksissa ( viet lapsen sinne tai et ) sama määrä resursseja käytetään. Sit he valittavat, että vanhempi on kotona ja lapsi hoidossa...
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa joku asiasta tietävä, onko päiväkodin työntekijöillä vapaapäiviä arkisin? Jos siitä kiinni niin tietenkin sitten ymmärrän mikä mättää. Olen kyllä käsittänyt että heillä on normaali päivätyö arkisin. Tuolla on neljä työntekijää ja mielestäni ovat kaikki joka päivä töissä. Ei ole vuoropäiväkoti vaan 7-16.30 avoinna. Ap
olisi voinut pitää saldovapaan tai olivat voineet olla pyytämättä sijaista
ja jos on suunnitelmissa joku askartelu lapsi poissa joutuvat tekemään sen lapsen kanssa myöhemmin joka taas seutaavasta toiminnasta yksi aikuinen pois
Vierailija kirjoitti:
ja jos on suunnitelmissa joku askartelu lapsi poissa joutuvat tekemään sen lapsen kanssa myöhemmin joka taas seutaavasta toiminnasta yksi aikuinen pois
Tästä ketjusta saa kyllä sen kuvan, että päiväkodit ovat täynnä autistisia naisia, jotka eivät kykene joustamaan tai säätämään toimintaansa piiruakaan. Panee ihmettelemään miten nämä voivat työskennellä lasten kanssa ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta, olen ollut yli 20 vuotta päiväkodeissa töissä ja koskaan kukaan ei ole ollut ärsyyntynyt jos lapsi on pois. Luulen, että tämän on aloittanut joku joka on itse kotona vauvan kanssa ja haluaa viedä toisen lapsen päiväkotiin jokaikinen päivä koko päiväksi :(
Meillä 5 vuotias tyttö oli yhden perjantain pois ilman sairautta ja kyllä saatiin kuulla kunniamme tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5 vuotias tyttö oli yhden perjantain pois ilman sairautta ja kyllä saatiin kuulla kunniamme tästä.
En ole siis AP vaan sivusta samaa ihmetellyt.
Kyllähän se päivähoito joustaa asiakkaiden tarpeiden mukaan eikä toisinpäin. Sen ymmärrän kyllä että päiväkodin työntekijä ei varmaan ymmärrä sitä minkälaista työelämä on silloin kun ei olla toisten tekemien listojen ja määrättyjen paikkojen kahleissa. Ja ne asiakas ja neuvottelu tapaamiset saattavat joskus peruuntua nopealla aikataululla.
Laissa on määritelty vain hoitajien minimimäärä, ei maksimimäärää. Hoitajia saa olla vaikka kaksi jokaiselle lapselle.
Valitettavasti päiväkodeissa lain mukaista minimimäärää pidetään tyypillisesti maksimimääränä ja usein se määrä alitetaan.
En olisi huolissani siitä jos joskus hoitajia sattuu olemaan paikalla enemmän kuin lain mukainen minimi. Hoitajia ei ole silloin liikaa.