Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodissa ollaan ärsyyntyneitä jos lapsi on poissa?

Vierailija
03.02.2025 |

Kertokaa päiväkodin hoitajat, mikä siinä on huono juttu jos 1-2 päivää aikaisemmin ilmoitetaan että lapsi on päivän poissa hoidosta? Olen saanut outoa palautetta päiväkodilta tästä. Pystyn tosi joustavasti vaikuttamaan omaan työhöni ja suht usein on mahdollista pitää keskellä viikkoa vapaata niin että lapsi saa olla kanssani kotona. Vastaavasti teen usein viikonloppuisin töitä, jolloin lapsi saa olla isänsä kanssa. Aina en kuitenkaan tarkalleen tiedä milloin vapaan voin pitää, ja siksi varaan hoitoajat kun ne viikkoa etukäteen pitää varata. Myöskään varaamani hoitoajat ei ole mitään "hankalia" missä henkilökunnan pitäisi tehdä mitään erityisiä työvuorojärjestelyjä, vaan 8-15 välillä milloin luultavasti henkilökuntaa on eniten paikalla. Luulisi että päiväkodissa ollaan lähinnä iloisia kun joku on poissa? Minulta on tivattu tosi kummalliseen sävyyn poissaoloista että onko sairaana vai mikä homma? 

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija
82/212 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa joku asiasta tietävä, onko päiväkodin työntekijöillä vapaapäiviä arkisin? Jos siitä kiinni niin tietenkin sitten ymmärrän mikä mättää. Olen kyllä käsittänyt että heillä on normaali päivätyö arkisin. Tuolla on neljä työntekijää ja mielestäni ovat kaikki joka päivä töissä. Ei ole vuoropäiväkoti vaan 7-16.30 avoinna. Ap 

Kyllä päiväkodin työntekijöillä voi olla vapaita arkisin, lomia loma-aikojen ulkopuolella tai lyhyempiä/pidempiä työpäiviä. En kuitenkaan usko, että siitä on kyse. Luulen, että tuo hoitoaikojen kanssa säätäminen aiheuttaa rasitteita kokoryhmään. Miksi et pidä 8-15 lasta hoidossa joka päivä pois lukien ennalta ilmoitetut satunnaiset- eivät joka viikottaiset vapaat. Tai sitten ilmoitat ennakkoon mikä tämä kuvio tulee olemaan pidemmän päälle. 

Jos lapsi on haastava, hänellä on vaikka avustaja tms. ei voi mennä ja tulla kuinka haluaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mun vinkki, kannattaa laittaa aamulla päikkyyn viestiä että lapsella on joko vähän lämpöä, nenä vuotaa, maha kipeänä, pää kipeänä tai vilustumisoireita. Nämä syyt tuntuvat olevan hoitajille ok sillä eiväthän he halua itse altistua. 

Nuo arkivapaat tuntuu jostakin syystä herättävän hoitajissa kiukkua, vaikka luulisi että helpommalla he pääsevät kun asiasta kuitenkin heitä infotaan. Lisäksi joku pieniruokaisen leikki-ikäisen hiirenkokoinen ruoka-annos tai puolikas leipäpala on täysin yhdentekevä suuressa mittakaavassa. Sanoisin että lähes yhtä paljon tulee hävikkiä jos lapsi olisikin läsnä.

Syy ei ole Ok mistään muusta syystä kuin siitä, että päiväkoti ei ole sairaan lapsen paikka. Pimeää ajatuskelaa, todella.

Vierailija
84/212 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla.

Paitsi niiden rajattomien oireilevien lasten kohdalla, joiden tukitoimeksi on kirjattu säännöllinen päivärytmi, koska päivän vapaan jälkeen ovat taas sekaisin kuin seinäkellot, eivätkä sopeudu mihinkään vaan mölisevät ja häiritsevät ja käyttäytyvät aggressiivisesti.

Tämä.

Vierailija
85/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitella että on ihmisiä jotka pitää päiväkotia jonain palveluna jota voi käyttää ihan miten itselle sopii. Luultavasti ei ole mitään käsitystä miten paljon sen puljun ylläpito maksaa.

Vierailija
86/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa että kaikista tärkeintä on kertoa jos lapsi sairastaa jotain tarttuvaa, siitä tulee laittaa varoitukset muille jos sairastuneita samaan esim vatsatautiin on useita. 

Hoitajat ovat myös alttiina sairauksille, joten ettehän tuo lasta sairaana päiväkotiin! Sitä tapahtuu paljon että annetaan aamulla joku lääkitys ja lapsi hoitoon.... sitten ihmetellään kun päikystä ilmoitetaan 4 tunnin päästä että lapsi on sairas, tulisitteko hakemaan hänet kotihoitoon. Siinä vaiheessa lapsi on jo tartuttanut kaverinsa sekä hoitajansa...

Vierailija
87/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla.

Paitsi niiden rajattomien oireilevien lasten kohdalla, joiden tukitoimeksi on kirjattu säännöllinen päivärytmi, koska päivän vapaan jälkeen ovat taas sekaisin kuin seinäkellot, eivätkä sopeudu mihinkään vaan mölisevät ja häiritsevät ja käyttäytyvät aggressiivisesti.

Tämä.

Tuntuu, että nykyään päiväkodissa/varhaiskasvatuksessa työskentelevät ei kestä ilman selkeää päivärytmiä. Sekaisin kuin seinäkellot. Mitään ei enää opeteta ja jatkuvaa valitusta.

Vierailija
88/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa joku asiasta tietävä, onko päiväkodin työntekijöillä vapaapäiviä arkisin? Jos siitä kiinni niin tietenkin sitten ymmärrän mikä mättää. Olen kyllä käsittänyt että heillä on normaali päivätyö arkisin. Tuolla on neljä työntekijää ja mielestäni ovat kaikki joka päivä töissä. Ei ole vuoropäiväkoti vaan 7-16.30 avoinna. Ap 

On arkisin, vai kuvittelitko ettei meillä ole lomia. Voi olla myös että ryhmän työntekijä joutuu siirtymään toiseen ryhmään kun lapsesi on pois ja toisesta ryhmästä on työntekijä pois. 

Kummalta kuulostaa, ei meillä olla pahoillaan jos lapsi on pois. Ruokia ei voi koskaan ilmoittaa täsmällisesti. 

Vierailija
89/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokatilaukset tehdään päiviä aikaisemmin ja henkilökunnan määrä katsotaan nuppiluvun mukaan. Eli sinä tuhlaat kunnan rahoja, jos paikalla onkin liikaa työntekijöitä, ihan vaan koska et osaa suunnitella elämääsi.

Niin siitäkö sitten maailma paranisi, jos lapsi tuodaan hoitoon, vaikka äiti haluaisi viettää vapaapäivänsä hänen kanssaan? Kyllä tässä on vika systeemissä. Vaaditaan liikaa tehokkuutta. 

Vierailija
90/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä päiväkodin työntekijöillä voi olla vapaita arkisin, lomia loma-aikojen ulkopuolella tai lyhyempiä/pidempiä työpäiviä. En kuitenkaan usko, että siitä on kyse. Luulen, että tuo hoitoaikojen kanssa säätäminen aiheuttaa rasitteita kokoryhmään. Miksi et pidä 8-15 lasta hoidossa joka päivä pois lukien ennalta ilmoitetut satunnaiset- eivät joka viikottaiset vapaat. Tai sitten ilmoitat ennakkoon mikä tämä kuvio tulee olemaan pidemmän päälle. 

Jos lapsi on haastava, hänellä on vaikka avust

Millaisia rasitteita? Luulisi, että helpottaisi kun onkin vähemmän lapsia kaitsettavana.

Vierailija
91/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi tärkeintä syytä:

- turhaan hoitajia enemmän kuin tarvitsisi

- turhaan ruokaa, joka menee hukkaan.

Miksi et varaa jo etukäteen osa-aikaisen hoitopaikan? Sitten yrittäisit järjestää työsi niin, että etukäteen ilmoitetut hoitoajat pidät. Sinun työsi ei ole ainakaan sellaista suunnittelu- tai esimiestyötä, jossa joutuisit järjestelemään toisten työvuoroja, kun et tätä ymmärrä.

Päiväkotien työntekijöillekin voi tulla ylitöitä. Ei niitä rahana makseta vaan pidetään vapaana, vaikka keskellä viikkoa silloin, kun on vähemmän lapsia.

Eikö nuo ylityövapaat saa kuitenkin ihan suunnitellusti työvuorolistaan? Olen itse hoitoalalla vanhuspuolella, enkä ole ikinä kuullut että joku hoitaja pitäisi vapaita noin suunnittelematta kun töissä on löysempää. Ylimääräiset vapaatoiveet huomioidaan työvuorolistaa tehdessä. 

Aloittaja voi olla esimerkiksi juristi. Silloin moni saa pitää ylitöitä vapaana, jos työtilanne sallii. Tämän tiedät vasta päivän tai pari päivää etukäteen. Jos ilmoittaisit vapaapäivän edellisellä viikolla, olisi suuri todennäköisyys, että se sittenkin peruuntuu. Siitä se tarha vasta menisikin sekaisin. 

Vierailija
92/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kotioloissa voi olla huolestuttavaa, siksi hoitajat haluavat tietää, miksi lapsi ei saavu hoitoon.  

Vierailija
93/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin valitetaan, kun on liikaa lapsia ja sitten valitetaan, että kun yksi lapsi on poissa, onkin liikaa hoitajia :D 

Antakaa ilmaisen harjoittelijan syödä ne ylimääräiset ruuat, hys hys vaan. 

Vierailija
94/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tivattu tosi kummalliseen sävyyn poissaoloista"  tai jospa olet vain kuvitellut kummallisen sävyn, kun päiväkodissa halutaan yksinkertaisesti selvittää, on lapsi sairastunut ja onko mahdollista, että hän on ehtinyt levittää virusta päiväkodissa ennen sairastumistaan. 

Vierailija
95/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kotioloissa voi olla huolestuttavaa, siksi hoitajat haluavat tietää, miksi lapsi ei saavu hoitoon.  

No voi hyvänen aika. Ei sitä nyt heti tarvitse pahinta epäillä, jos lapsi saa vapaapäivän :D ellei nyt kyseessä ole jo tiedossa olevat huolet. 

Vierailija
96/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siellä päiväkodissa, että onko siitä jotain haittaa, jos pidät "ylimääräisiä" vapaita. Maksuun se ei vaikuttane?

Vierailija
97/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tätejä nyt vaan ärsyttää kaikki mikä poikkeaa rutiineista. Ja muutoksista tulee aina ylimääräistä päänavaivaa; kirjattavaa jne.

"Hukkaan menevään" ruokaan on helppo vedota (oikeasti ihan muuten vaan ärsyttää kaikki), kun se on niin trendikästä.

Erikseen on sitten ne käytös- ja muu ongelmaiset lapset/ perheet, joiden poissaolot on ihan oikeasti ongelmallisia.

Silmien pyörittely ja huokailu ihan vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
98/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on paljon nillittäjiä töissä. Meillä päikyn täti ilmoitti mun miehelle, että jatkossa lapsi voi olla hoidossa klo 9-15 kun äiti on vaan kotona. Minä olin että mitä helvettiä. Vaan kotona = etätöissä. Ja vaikka olisinkin ollut kotona, niin ei yksittäisen hoitajan asia ole määritellä lapsen hoitoaikoja.

Vierailija
99/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä tätejä nyt vaan ärsyttää kaikki mikä poikkeaa rutiineista. Ja muutoksista tulee aina ylimääräistä päänavaivaa; kirjattavaa jne.

"Hukkaan menevään" ruokaan on helppo vedota (oikeasti ihan muuten vaan ärsyttää kaikki), kun se on niin trendikästä.

Erikseen on sitten ne käytös- ja muu ongelmaiset lapset/ perheet, joiden poissaolot on ihan oikeasti ongelmallisia.

Silmien pyörittely ja huokailu ihan vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Varmaan just tuo,että tulee ylimääräistä korjattavaa,päänvaivaa

Vierailija
100/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa on paljon nillittäjiä töissä. Meillä päikyn täti ilmoitti mun miehelle, että jatkossa lapsi voi olla hoidossa klo 9-15 kun äiti on vaan kotona. Minä olin että mitä helvettiä. Vaan kotona = etätöissä. Ja vaikka olisinkin ollut kotona, niin ei yksittäisen hoitajan asia ole määritellä lapsen hoitoaikoja.

Huh huh, tuosta olisi pitänyt nostaa kyllä sellainen haloo, että Suomi kaikuisi vieläkin! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme