Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miljoonien suomalaisten sormenjäljet päätymässä poliisin käyttöön rikostutkinnoissa

Vierailija
03.02.2025 |

Poliisi on saamassa pitkään haluamansa oikeuden käyttää passi- ja henkilökorttirekisterin tietoja rikostutkintaan.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011008160.html

Kommentit (272)

Vierailija
81/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on rappiota, eikä edistystä. Jos laki tulisi voimaan jatkossa sormenjälkensä antavista, niin olisi ymmärrettävämpää, jokainen voisi silloin itse vaikuttaa asiaan. Ja en ole mikään rikollinen, eikä ole mitään salattavaa, mutta olen yksityinen henkilö joka haki passinsa uskoen, ettei antamiani tunnisteita käytetä noin.

Niin. Eihän tuossa olisi ollut mitään järkeä kertoa etukäteen, silloinhan ihmiset olisivat voineet valita antavatko sormenjäljet vai ei. Nyt tätä mahdollisuutta ei ollut koska sitä ei haluttu antaa!

Vierailija
82/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on hauskaa! Kun passiin Alettiin vaatimaan Sormenjälkeä, jätin passini uusimatta. Silloin joka puolelta naureskeltiin että oletpa typerä, ei poliisi saa käyttää passin tietoja. Mites suu nyt pannaan? Ensin vain odotettiin että suurimman osan sormenjäljet ovat passirekisterissä🤷

Ei kukaan ole noin sanonut, kyllä kaikki on olettanutkin, että tottakai tuollaiset rikolliset kuin sinä otettaan kiinni siinä vaiheessa kun sormenjäljet saadaan rekisteriin.

Erittäin hyvä asia, olisi pitänyt jo aikoja sitten tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on hauskaa! Kun passiin Alettiin vaatimaan Sormenjälkeä, jätin passini uusimatta. Silloin joka puolelta naureskeltiin että oletpa typerä, ei poliisi saa käyttää passin tietoja. Mites suu nyt pannaan? Ensin vain odotettiin että suurimman osan sormenjäljet ovat passirekisterissä🤷

Aiotko olla lopun ikääsi ilman henkilöllisyystodistusta?

Tähän asti en ole tarvinnut sitä mihinkään. Pitää katsoa sitten tilanteen tullessa eteen mitä silloin tekee.

Vierailija
84/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin vapaaehtoisesti. Mitä sinä pelkäät? 

Vierailija
85/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Demokratia voi päättyä jonain päivänä"

Nykyinen hallitus on siitä esimakua.

Vierailija
86/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nimenomaan tuotiin, ettei ne koskaan päädy muuhun käyttöön! 

Ja näin ei saa tapahtua. Ei muuta kuin yhteys omaan kansanedustajaan. 

Vierailija
87/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavallahan voidaan tarvittaessa selvittää esim. kuka on kirjoittanut vaalien äänestyslippuunsa n-sanan.

EI sillä mitään väliä ole, ne menee roskiin kuitenkin. Kyllä me vaalivirkailijana toimineet ollaan nähty minkänäköistä populaa siellä käy niitä kirkkoveneitä piirtelemässä, yleensä naureskellaan kännissä, ja unohdetaan että piti sitä persua äänestää joka hyvinvointialuuelta käsin vaikuttaa pensan hintaan.

Vierailija
88/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sormenjälkitiedot tms. tiedot ainakaan mihinkään vääriin käsiin voi päätyä sieltä viranomaisten rekistereistä. Olkaa ihan rauhassa.

Ai niin mutta eihän noidenkaan tietojen kai pitänyt :

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011002936.html

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vastaamon_tietomurto

https://www.hel.fi/fi/paatoksenteko-ja-hallinto/tietomurto

Vierailija
89/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on rappiota, eikä edistystä. Jos laki tulisi voimaan jatkossa sormenjälkensä antavista, niin olisi ymmärrettävämpää, jokainen voisi silloin itse vaikuttaa asiaan. Ja en ole mikään rikollinen, eikä ole mitään salattavaa, mutta olen yksityinen henkilö joka haki passinsa uskoen, ettei antamiani tunnisteita käytetä noin.

Se joka ei salaa mitään, ei ole mitään salattavaa.

Juuri noin rikolliset sanoo, että kun minä haluan varjella yksityisyyttäni, en minä mikään rikollinen ja lässyn lässyn. Vain rikollisilla nousee hiki otsalle kun sormenjäljet otetaan.

Vierailija
90/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sormenjälkitiedot tms. tiedot ainakaan mihinkään vääriin käsiin voi päätyä sieltä viranomaisten rekistereistä. Olkaa ihan rauhassa.

se on jo riittävän väärin, kun biometrinen tunniste tuotiin passeihin, niin vakuutettiin, ettei ne koskaan päädy muuhun käyttöön!

Nyt niitä aletaan takautuvasti kysymättä sinulta käyttää täysin eri tavalla. 

Vierailija
91/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, demokratia ei ole se tehdasasetus, se on aina pitänyt asentaa.

Vierailija
92/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne perusoikeudet unohtui edelliseltä hallitukselta. Varokaa näitä vasemmistodiktatuurista haaveilevia valehtelijoita.

Vierailija
93/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että päivittävät tietoni.

Vierailija
94/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joka ei salaa mitään, ei ole mitään salattavaa.

Juuri noin rikolliset sanoo, että kun minä haluan varjella yksityisyyttäni, en minä mikään rikollinen ja lässyn lässyn. Vain rikollisilla nousee hiki otsalle kun sormenjäljet otetaan.

Ensinnäkin virhemarginaali on suuri.. Ei ole oikein seuloa sormenjälkiä isosta massasta siten, että suurinosa on seulottuihin kuuluu virhemarginaaliin. 

Vierailija
95/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolta listalta puuttui muuten esim. ministeri Lintilän puhelimeen kohdistunut hakkerointi jossa ilkeä ja häikäilemätön hakkeri lähetteli pahaa-aavistamattoman ministerin puhelimesta kyseenalaisia meemejä joka **tun ilmansuuntaan.

Vierailija
96/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne perusoikeudet unohtui edelliseltä hallitukselta. Varokaa näitä vasemmistodiktatuurista haaveilevia valehtelijoita.

Same Shit,  molemmat samalla asialla. Lainsäädäntö on tässä tärkeintä ja siihen ovat kajonneet molemmat.

Vierailija
97/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin vapaaehtoisesti. Mitä sinä pelkäät? 

Annoin vapaaehtoisesti ne passiin. En rekisteriin, jota seulotaan. 

Vierailija
98/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tehdään valvontayhteiskunta. Ja ihmiset ovat tyytyväisiä

Niin mitä salattavaa sinulla tai muilla hyvillä ihmisillä muka on yhteiskunnalta, kysyttiin muistaakseni ddr:ssäkin. Siellähän ihmiset oli niin hyviä että ilmiantoi kiireesti naapureitaan ettei naapurit kerkiä ilmiantamaan ensin heitä. Ja kun uhri oli heitetty niin sai olla teoriassa itse hetken rauhassa tai jotain. 

Sä olet niitä jotka avaa kaupassa kassinsa vartijalle kun vain kysyy. 

Miksen avaisi? Ostoksethan siellä vaan on jotka just sinne laitoin. 

Lammas yhteiskunnan pohjasakkaa 

Vierailija
99/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Hyvä uudistus. ainoastaan rikolliset ulisee jostain "valvontayhteiskunnasta" No tottakai valvontaa yhteiskunnassa tuleekin olla, muuten rikolliset alkaa hallitsemaan

Miten väärinkäyttö estetään? Mietipä, jos valtaan pääsee jokin diktatuuri tai Suomi miehitetään. Kun Saksa valloitti Hollannin, se hyödynsi väestökirjanpitoa etsiessään juutalaisia. Mitä tehokkaampi valvonta, sitä helpompaa on perustaa diktatuuri ja vainota ihmisiä (vrt. Kiina).

Ja millä tavalla diktatuuri ja vainoaminen estetään sillä, ettei poliisilla olisi sormenjälkitunnisteita?

Mietipä itse. Sormenjälkien avulla voidaan hankaloittaa esimerkiksi vastarintaliikkeen

Niin voi jos antaa vastarintaliikkeen toimia salassa.  Vassarit jo aloittelee rikkomalla yhteiskuntaa ja  viranomaisvihalla.

Vierailija
100/272 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pandemia yllättää, ihmisten terveyden ja hengen turvaaminen menee sinun huvitteluntarpeen edelle. Vaikka selvästikään et ole vieläkään sisäistänyt asiaa.