Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vanhuuden jäykkyys minulla?

Vierailija
03.02.2025 |

Olen 58 vuotias, kotona viimeiset 2 vuotta, sairaslomalla jalan takia nyt 9 kuukautta, tekoniveltä odottelen. Kävin viikonlopulla mieheni kanssa mökillä etelälapissa. Kun mieheni ajoi kelkalla ja minä kyydissä, kaaduin ihan yllättäen kyydistä hankeen.

Tiedän että vanhoilla ihmisillä tavallaan reagointikyky menee niin huonoksi, etteivät ne pysty tekemään äkillisiä liikkeitä esim pysäyttääkseen kaatumisen tai putoamisen. Olin todella hämmästynyt, kaatuminen ei sattunut, mutta mitä, en edes tajunnut että moottorikelkka kallistui, saati että olisi pitänyt pitää paremmin kiinni, kaaduin kuin jäykkä patsas suoraan  hankeen.

Minua pelottaa, voiko tätä verrytellä, jumpata tai muuten estää, kuntotuuko taas normaaliksi vai onko tämä nyt menoa kohti synkkyyttä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon parivuotta nuorempi, laiha ja liikkuvainen. Parivuotta sitten kaaduin tasaisella lenkkipolulla ihan suorilta jaloilta. Yritin tehdä jonkin äkkiliikkeen, niin jalat ei yhtäkkiä totelleetkaan. 

Liikun edelleen samalla tavoin, mutta täytyy vältyää äkkiliikkeitä, liukasta yms. Vaatteetkin puen nykyään istuen kun yhtäkkiä voi huippasta. Joka aamu kolottaa joko jalkapohjat, lonkka tai joku muu. Tähän se on tottuminen. Pääasia ettei jää sisälle, vaan jatkaa turvallista liikkumista

Vierailija
2/3 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on esiintynyt vanhuudenjäykkyyttä keskijalassa jo nuoresta lähtuen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lopullista. Huomasit vain muutoksen tuossa erityistilanteessa. Varmaankin vähäinen liikkumisesi on jäykistänyt sekä  heikentänyt lihasvoimaa ja tasapainokykyä. Sinun kannattaa alkaa terveydentilasi rajoissa harjoittaa noita kaikkia. Käy vaikka pari kertaa fysioterapeutilla saadaksesi ohjeita. On myös hyvä idea leikkauksenkin kannalta treenautua mahdollisimman hyvään kuntoon ennen sitä.