Nyt se tuli sitten minullekin eteen. 62m2 asunnosta 39m2. Joudun luopumaan monesta rakkaasta huonekalusta.
Mene töihin-hokemia en kaipaa, olen eläkkeellä. Vain se lohduttaa, että uusi asunto on kiva ja keskustassa mutta armottoman pieni.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma velaton talo! Asumiskulut 318e/kk, taitaa olla alemmat kuin ap:n yksiössä??
Talon ylläpitoon tarvitsee rahaa, eli sitä pitää sitten löytyä myös mahdollisella sairaseläkkeellä tai pitkäaikaistyöttömyydessä. Kun vaikkapa kattoremppa on pakko tehdä, sitä ei ihan sosiaalituilla maksella.
Olen jo haudassa ennenkuin tämän talon kattoa rempataan:)
Ok, olet siis jo hyvin iäkäs tai vakavasti sairas.
Ei vaan talo on alle 10v ja minä 64v. Tiilikatto saattaa selvitä n 100v kuten meidän 2. kodissamme.
Avainsana "saattaa". Saattaa olla selviämättäkin jos kunnossapitoa laiminlyödään tai käy vaan huono säkä. Moni muukin asia saattaa uudehkossakin talossa hajota tai osoittautua alun alkaenkin vialliseksi. Pysyn kannassani, että omakotitaloasujalla pitää olla maksukykyä, tai muuten se on puhdasta uhkapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joudut luopumaan? Maksat vain enemmän vuokraa itse. Mistä summasta on kyse?
Pieni eläke enkä pysty enää maksamaan 800e vuokraa kun asumistuki laski ja hallituksen toimet. Tuossa pienemmässä säästän niin että syön erotuksella 3 vkoa. Eli se helpottaa. Ehkä opin pitämään uudesta asunnosta mutta harmittaa luopua rakkaista perintöhuonekaluista.
ap
Sinulla täytyy olla talletuksia/omaisuutta, ei eläkkeensaajan asumistuen rajat ja määrät pienentyneet kuin omaisuuden osalta, josta tehdään nyt isommat vähennykset.
Hyvä että omaisuus vaikuttaa, aloitus onkin jonkin katkeran sellaisen tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma velaton talo! Asumiskulut 318e/kk, taitaa olla alemmat kuin ap:n yksiössä??
Talon ylläpitoon tarvitsee rahaa, eli sitä pitää sitten löytyä myös mahdollisella sairaseläkkeellä tai pitkäaikaistyöttömyydessä. Kun vaikkapa kattoremppa on pakko tehdä, sitä ei ihan sosiaalituilla maksella.
Olen jo haudassa ennenkuin tämän talon kattoa rempataan:)
Katto on vain yksi esimerkki. Asun itse alle 15 vuotta vanhassa talossa ja tässäkin alkaisi olla jo yhtä sun toista laitettavaa. Ja joskus voi jokin välttämätön kodintekniikka hajota tai paljastua kosteusvahinko tms. Silloin pitää löytyä kymmeniä tuhansia euroja maksuvaraa.
No eikä, miten te kohteette taloanne jos jo nyt paikat repsottaa??? Kymmeniä tuhansia??
Meidän kodinkoneet on maksaneet ehkä 6000e yhteensä!? Ilmanvaihtokone max 10 000e
Joku seinän uudelleen maalaaminen maksaa 100e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein että asutaan siten ja siellä mihin oma maksukyky riittää.
Vielä enemmän oikein olisi, ettei maksukyvyttömiä eletettäisi.
Jos kenellekään ei saa antaa MITÄÄN ILMAISEKSI, niin silloin myös kaikki PERINNÖT on kielletty ja ne valtiolle. Nehän on ilmaista.
miks toiset saa ja toiset ei. Niinpä 😂
Meitä asuu 2 aikuista omassa pikku kaksiossa. Mahdutaan ihan hyvin. On ruokapöytä, sohva, nojatuoli, tv-taso. kirjahylly ja pari piironkia. Makkarissa sänky 140 cm, työpöytä. kirjahylly sekä yöpöydät. Itse maksettu koti ja vastikkeet maksetaan itse. Turhaa kitinää, vai miksi joudut muuttamaan? Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joudut luopumaan? Maksat vain enemmän vuokraa itse. Mistä summasta on kyse?
Pieni eläke enkä pysty enää maksamaan 800e vuokraa kun asumistuki laski ja hallituksen toimet. Tuossa pienemmässä säästän niin että syön erotuksella 3 vkoa. Eli se helpottaa. Ehkä opin pitämään uudesta asunnosta mutta harmittaa luopua rakkaista perintöhuonekaluista.
ap
Sinulla täytyy olla talletuksia/omaisuutta, ei eläkkeensaajan asumistuen rajat ja määrät pienentyneet kuin omaisuuden osalta, josta tehdään nyt isommat vähennykset.
Hyvä että omaisuus vaikuttaa, aloitus onkin jonkin katkeran sellaisen tekemä.
Enpä huomannut minkäänlaista katkeruutta aloituksessa, on ihan ymmärrettävää ja inhimillistä, että luopuminen jostain, mistä vain, pakon edessä harmittaa. Saa sen todeta ääneen, jo on kumma että kokonainen keskustelupalsta ei sitä kestä marmattamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerroit olevasi eläkkeellä eli nyt on loistava tilaisuus tehdä ennen muuttoa ns. kuolinsiivous. Kaikki turha pois ja uuteen mukaan vain tarpeelliset tavarat ja ehkä valokuvat tms muistoksi. Ei ihminen tarvitse järjettömästi roinaa ja se on jälkipolvellekin helpompaa sitten siivota kun tulee aika mennä palvelutaloon, sinne nyt mahtuu mukaan ehkä nojatuoli ja joku pieni pöytä. Lisäksi saat asunnosta helpommin siivottavan.
Kamala termi tuo kuolinsiivous.
jos eläkeläisen kuvittelee elävänsä ikuisesti..niin joo, ehkä olisi terapian paikka.
Mistä sai päähäsi, että kuvittelisi? AIvan, en yhtään mistään, kyse oli termistä, Et taida olla suomenkielinen...
Vierailija kirjoitti:
Meitä asuu 2 aikuista omassa pikku kaksiossa. Mahdutaan ihan hyvin. On ruokapöytä, sohva, nojatuoli, tv-taso. kirjahylly ja pari piironkia. Makkarissa sänky 140 cm, työpöytä. kirjahylly sekä yöpöydät. Itse maksettu koti ja vastikkeet maksetaan itse. Turhaa kitinää, vai miksi joudut muuttamaan? Tsemppiä.
Neliöt jäi kertomatta. On mekin nuorena opiskelijaparina asuttu noin 40 neliön kämpässä, se oli kivaa kun oltiin nuoria ja rakastuneita, mutta takaisin en haluaisi.
39 on kyllä iso, jos asuu yksin.
Itse muutin 44->29. NYT alkaa olemaan jo pieni
Vierailija kirjoitti:
On kyllä käsittämätöntä ettei kaikille kustanneta 62 neliön asuntoja.
Työtön saa asua vaikka 80 neliön vuokrakämpässä, jos valmis laittamaan asumiseen enemmän, se onnistuu jos ei käytä päihteitä eikä syö koko ajan.
mistä tiedän. Kokemuksesta! Lisäksi osaava voi tehdä netissä rahaa vähentämättä yhtään vaatetta.
elämä on! Valintoja. Mutta ei kaikkea tarvi kaikille kertoa. Elämä on läksyä, mitä aiemmin teit ne, sen parempi
Mun 70v. äiti joutui hoitokodissa niin pieneen huoneeseen ettei sinne mahtunut sängyn ja yöpöydän lisäksi muuta. Tuolin sai laitettua jos avasi vessanoven. Tästä lukaalista äiti maksoi oliko 85% tuloistaan.
Ei verrannollista, tiedän, mutta silti. Ihan kelpo asunto tuollainen 39 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika monta yli 6-kymppistä, jotka ovat töissä. 7-kymmpinenkin voi tehdä vielä töitä. Laiskuus ei ole tekosyy.
Mene muualle solvaamaan! Työeläke on ansaittu omalla työllä ja siihen ei ole sinunlaisilla ksipäillä mitään sanomista!
Eiköhän nuoremmat jo olisi oikeutettuja astumaan työelämään seitsemänkymppisten tilalle, jotta pääsisivät elämän alkuun?
Ap:n terveystilannekaan ei avaudu aloituksesta, mutta sinä huutelet jo ikäihmisillekin, että mene töihin.
Hän pointtinsa oli tavarapaljous ja muutto pienempään asuntoon, mutta ethän sinä edes sitä tajunnut.
Lainaamasi on mitä todennäköisimmin töissä valtiovarainministerinkansliassa. Sinne ei valita älykkyyden, vaan kspäisyyden perusteella.
Kyllä tää keksityllä syyllä 28v varhaiseläkkeellä oleva voisi minusta mennä töihin.
Sohva on aika turha jos asuu yksin. Itse luovuin sohvasta ja olen onnellinen tämän mekanismituolin kanssa. Paljon mukavampi kun saa selkänojan taakse ja jalat ylös. Kannattaa kokeilla.
Pahoittelen ap, pienessä kopperossa asuminen on jotain aivan hirveää, etenkin, jos terveystilanteen takia on enimmäkseen "vankina" kotonaan. Ihminen tarvitsee tilaa ja avaruutta ja vaikka tavara on vain tavaraa, siitäkin luopumisen pitäisi olla valinta, ei pakko.
Missään tämän tyylisissä ketjuissa valtaosa kommentoijista ei ymmärrä eroa valinnan ja pakon välillä. Jos ihminen VALITSEE konmarittaa tavaransa ja asua jossain parinkymmenen neliön kaninkopissa, miksei hän olisi tyytyväinen elämäänsä, itsehän hän on sen sellaiseksi halunnut järjestää. On kuitenkin aivan eri asia JOUTUA tekemään noin jonkin ulkopuolisen tahon sanelemana. Ihminen viihtyy vaikka vankisellissä, jos on itse valinnut lukita itsensä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Sohva on aika turha jos asuu yksin. Itse luovuin sohvasta ja olen onnellinen tämän mekanismituolin kanssa. Paljon mukavampi kun saa selkänojan taakse ja jalat ylös. Kannattaa kokeilla.
Sulla varmasti niitä ei ole, mutta yleisemmin ihmisillä on ystäviä ja tuttuja, jotka halutaan pyytää kylään ja yleisemmin seurustellaan olohuoneessa, jossa sohvalle mahtuu useampi henkilö
Vierailija kirjoitti:
Luovu sängystä ja nuku jollain patjalla lattialla. Sänky ja sohva vie eniten tilaa.
Ei vanha taivu lattialle!
jos eläkeläisen kuvittelee elävänsä ikuisesti..niin joo, ehkä olisi terapian paikka.