Nyt se tuli sitten minullekin eteen. 62m2 asunnosta 39m2. Joudun luopumaan monesta rakkaasta huonekalusta.
Mene töihin-hokemia en kaipaa, olen eläkkeellä. Vain se lohduttaa, että uusi asunto on kiva ja keskustassa mutta armottoman pieni.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma velaton talo! Asumiskulut 318e/kk, taitaa olla alemmat kuin ap:n yksiössä??
Talon ylläpitoon tarvitsee rahaa, eli sitä pitää sitten löytyä myös mahdollisella sairaseläkkeellä tai pitkäaikaistyöttömyydessä. Kun vaikkapa kattoremppa on pakko tehdä, sitä ei ihan sosiaalituilla maksella.
Olen jo haudassa ennenkuin tämän talon kattoa rempataan:)
Vierailija kirjoitti:
Ohoh, Tulikiven osake maksaa vain 40 senttiä, eikä vie edes tilaa kotona. Jakoi viime vuonna jopa osinkoa. Täytyypä miettiä. Jos nojatuolista saisi kympin niin se olisi jo 25 osaketta.Minusta tuntuu, että alan katsoa pienempää ja halvempaa asuntoa!
Mukava, että ongelma ratkesi! Ihminen on usein jotenkin haluton näkemään uudenlaisia mahdollisuuksia. Nyt varmasti myös pullonkeräys tuntuu tosi hyvältä idealta?
Olen pahoillani AP, että olet saanut pääasiassa joutavia ilkeilyjä vastaukseksi.
Ymmärrän "tuskasi", pienempään muutto taitaa meilläkin olla jossain vaiheessa edessä. Me ainakin aloitetaan hävittämällä kirjoja, katsotaan sitten tarvitaanko muuta. Mieti kaikessa rauhassa, jos saisit jonkun lempihuonekalusi sovitettua uuteen kotiisi, vaikka sen käyttötarkoitusta muuttamalla. Kunhan olet saanut sinne tavarasi, lempitaulusi seinälle, siitä se kotiutuminen alkaa ja paikka pian tuntuu kodilta. Kaikkea hyvää sinulle uudessa kodissasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntovaunussa asuminen tulisi reilusti halvemmaksi kuin nykyisessä 45-neliön velattomassa osakkeessa, muuttaisin asuntovaunuun heti. Kesällä se on vielä halpaa, mutta kun talvella pistää sähköpatterin päälle, on hyvin nopeasti vuoden hoitovastikkeet siirretty sähkölaitoksen tilille. Lisäksi byrokratia pitää huolen, ettei ainoa osoite voi olla leirintäalueella. Pitäisi siis ostaa purkukuntoinen ok-talo, jossa sähköliittymä ja siirtää asuntovaunu siihen pihaan.
Ei muuten hullumpi ajatus. Terveystarkastaja kun laittaa talon asumiskieltoon niin voiko osoite silti olla edelleen talossa?
Neljäkymmentä neliötä YHDELLE ihmiselle ei todellakaan ole pieni! Olen lapseni kanssa asunut tuotakin pienemmässä, 27neliön yksiössä ja hyvin mahtuu,kun ei ole tavaranhaalija. Jos ei ole varaa isoon asuntoon jonne omaisuus mahtuisi,hankkii ylimääräisille romuilleen sitten vaikka varastokopin jos ei kerran kykene luopumaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
kerroit olevasi eläkkeellä eli nyt on loistava tilaisuus tehdä ennen muuttoa ns. kuolinsiivous. Kaikki turha pois ja uuteen mukaan vain tarpeelliset tavarat ja ehkä valokuvat tms muistoksi. Ei ihminen tarvitse järjettömästi roinaa ja se on jälkipolvellekin helpompaa sitten siivota kun tulee aika mennä palvelutaloon, sinne nyt mahtuu mukaan ehkä nojatuoli ja joku pieni pöytä. Lisäksi saat asunnosta helpommin siivottavan.
Kamala termi tuo kuolinsiivous.
Vierailija kirjoitti:
Sängyn voi nostaa ylemmäs kattoa jolloin sängyn alle jää tilaa tavaroille.
Eläkeläiselle? Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika monta yli 6-kymppistä, jotka ovat töissä. 7-kymmpinenkin voi tehdä vielä töitä. Laiskuus ei ole tekosyy.
Miten se auttaa asunnon pienuuteen ja huonekalujen mahtumiseen jos käy töissä?
Jos tekee montaa työtä, niin kun nykyään on pakko, kun palkat on niin huonot, ei ehdi kun käydä nukkumassa kotona. Ei tartte kun sängyn.
Tekee monta työtä rahoittaakseen tällaisen "elämän" ja "asumisen"?
Vierailija kirjoitti:
minulla 35,5 neliöinen asunto ja tänne mahtuu neljän hengen ruokapöytä, johon saa tilla kuudellekin. Keittiö on ihan keittiö, ei mikään keittokomero, eli siellä on astianpesukone, kunnollisen kokoinen kaksialtainen tiskiallas, paljon kaappeja jne. Olohuoneessa on nyt 2 hengen sohva, mahtuisi neljänkin, sähköpiano, iso televisio, lipasto television alla ja yhdellä seinällä myös lipastoja ja kirjoituspöytä. kirjahyllykin on. Olohuoneesta on eristetty pieni makuualkovi isoilla vaatekaapeilla (kissalla on vaatekaapin päällä oma valtakunta, jossa tykkää olla, kun siitä näkee kätevästi ulos), sinne mahtuu parisänky. kylppäri on isohko: siellä on kahden hengen sauna, tilava suihkunurkkaus, likapyykkikaappi ja mahtuisi isompi pesukone7kuivausrumpusysteemikin. eteisessä on myös pari korkeaa vaatekaappia ja siivouskomero.
En oikeastaan kaipaa enempää tilaa, tässäkin jää olohuoneeseen vielä keskelle olohuonetta sellainen 6 neli
Vanhemmissa taloissa onkin hyvin käytetyt neliöt , nykyisissä on ihmeelliset pohjaratkaisut , keittiö alkaa eteisestä ym ym .. ja ne vuokrat . Huhheijaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla 35,5 neliöinen asunto ja tänne mahtuu neljän hengen ruokapöytä, johon saa tilla kuudellekin. Keittiö on ihan keittiö, ei mikään keittokomero, eli siellä on astianpesukone, kunnollisen kokoinen kaksialtainen tiskiallas, paljon kaappeja jne. Olohuoneessa on nyt 2 hengen sohva, mahtuisi neljänkin, sähköpiano, iso televisio, lipasto television alla ja yhdellä seinällä myös lipastoja ja kirjoituspöytä. kirjahyllykin on. Olohuoneesta on eristetty pieni makuualkovi isoilla vaatekaapeilla (kissalla on vaatekaapin päällä oma valtakunta, jossa tykkää olla, kun siitä näkee kätevästi ulos), sinne mahtuu parisänky. kylppäri on isohko: siellä on kahden hengen sauna, tilava suihkunurkkaus, likapyykkikaappi ja mahtuisi isompi pesukone7kuivausrumpusysteemikin. eteisessä on myös pari korkeaa vaatekaappia ja siivouskomero.
En oikeastaan kaipaa enempää tilaa, tässäkin jää olohuo
oma asuntoni on täysin peruskorjattu 2010, eli sieltä siis vedettiin kaikki väliseinät alas ym ja tehtiin kokonaan uudistettu pohja. Todella hyvin suunniteltu, siksi olenkin tässä niin hyvin viihtynyt. Kun on tosi tilavan oloinen, vaikka onkin vain tuo 35,5 neliötä. Helposti tässä asuisi kumppaninkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan kaipaa enempää tilaa, tässäkin jää olohuo
Olen ehkä outo, mutta minusta eteistä ei tarvita lainkaan (ulkovaatteille toki pitäisi olla joku yksittäinen korkea komero oven lähellä). Voisin siis ihan hyvin pitää asunnosta, jossa keittiö alkaa eteisestä. Kätevää, kun pääsee ruokakassien kanssa suoraan ulko-ovesta keittiöön. Toki sitten haluaisin, että ruokailutila erikseen ja jos keittiö eteisen paikalla, niin silloin keittiö olisi ehkä helppo myös eristää muusta asunnosta jollain kätevällä liukuovi-systeemillä.
Aina löytyy valittamisen aihetta. Ensin ei haluta säästää vastikkeissa tulevia remontteja varten ja sen jälkeen remontteja yritetään vitkuttaa hamaan loputtomiin. Lopulta kun hommiin pakon edessä ryhdytään, niin ihmetellään miksi remonttilasku onkin niin iso. Jestas, päättäkää ajoissa miten haluatte taloanne ylläpitää ja jos ette halua ylläpitää, niin sekin on oma valinta.
Mitä tulee huonekaluihin, niin rakasta mielummin ihmisiä kuin tavaraa. Ja ne tavarat ovat niin rakkaita, niin laita vaikkapa hyvä kiertämään.
Onko sinulla seinillä Kalen-Kalleloita, katossa Tyynellin valaisimia ja lattialla Arnion Pallotuoleja? Hyvä niin. Myy Pallotuolit niin saat tilaa lattialle ja vuokrapätäkät joksikin aikaa.
Nuoremmalle ihmiselle riittää pienemmät neliöt kun elämää on yleensä kodin ulkopuolella paljon. Mitä vanhemmaksi tulee niin sitä enemmän on kotona. Myös talvikelit vaikeuttaa ulkona liikkumista. Siksi olisi kiva että voisi vähän touhuta ja liikkua sisällä, jopa sillä rollaattorilla tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin 5 kk sitten ja heitin samalla todella paljon vanhaa paskaa pois, joista luopuminen oli jostakin syystä vaikeaa. Yhtäkään en ole kaivannut takaisin, vaan pelottaa ajatus että vieläkin pitäisi niitä katsella ja roudata ympäriinsä. Aion jatkossakin vain karsia pois kaikkea turhaa. Siis varastotkin on ihmisillä täynnä kaikkea mitä ei käytetä.
Pk-seudulla asunnon neliöhinta voi helposti olla vaikkapa 6000€. Se on aika kallista varastotilaa jollekin vanhalle romulle (tai vielä pahempaa, uudelle ikea/rusta/jysk tms. kertakäyttöromulle). Tuolla ajatuksella olen itsekin pyrkinyt vähentämään tavaran määrän minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma velaton talo! Asumiskulut 318e/kk, taitaa olla alemmat kuin ap:n yksiössä??
Talon ylläpitoon tarvitsee rahaa, eli sitä pitää sitten löytyä myös mahdollisella sairaseläkkeellä tai pitkäaikaistyöttömyydessä. Kun vaikkapa kattoremppa on pakko tehdä, sitä ei ihan sosiaalituilla maksella.
Ok, olet siis jo hyvin iäkäs tai vakavasti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto on vain yksi esimerkki. Asun itse alle 15 vuotta vanhassa talossa ja tässäkin alkaisi olla jo yhtä sun toista laitettavaa. Ja joskus voi jokin välttämätön kodintekniikka hajota tai paljastua kosteusvahinko tms. Silloin pitää löytyä kymmeniä tuhansia euroja maksuvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, olet siis jo hyvin iäkäs tai vakavasti sairas.
Ei vaan talo on alle 10v ja minä 64v. Tiilikatto saattaa selvitä n 100v kuten meidän 2. kodissamme.
Onhan tuo varmasti ikävää, mutta jos et itse pysty maksamaan vuokraa 62 m2 asunnosta, niin miksi muiden pitäisi se sinun puolestasi maksaa? 39 m2 asunto on varsin tilava yhdelle ihmiselle.