Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luin Sara Siepin elämäkerran ja aloin miettimään lähisuhdeväkivaltaa

Vierailija
02.02.2025 |

Sara Sieppi myöntää kirjassaan että on olltu väkivaltainen.

Minähän olen itse siihen myös syyllistynyt. Se tapahtui ennen minun ja mieheni eroa. Tilannetta oli edeltänyt miehen pettäminen. Lisäksi olin kokenut miehen perheen taholta henkistä väkivaltaa ja naisvihamielisiä komemntteja monen vuoden ajan.

Olen näihin päiviin asti syyttänyt tapahtumasta itseäni. Olin väkivaltainen. Siitä minua on myös syyllistetty paljon. 

Mutta itse asiassa olen alkanut ymmärtää senkin, että en ollut ainoa, joka oli väkivaltainen. Myös ex-mieheni kävi minuun käsiksi ja hajoitti tavaroita. Mutta jostain syystä vain minun väkivaltani oli ongelma.

Niin, olen alkanut miettiä tätä koko tapusta ihan uusin silmin. Ehkä minä en olekaan ainoastaan syyllinen.

Lisäksi minulla on diagnosoitu ADHD, jonka takia olen joskus varmasti käyttäytynyt impulsiivisesti. Mutta sitäkin olen nyt miettinyt. Minuahan itsea asiassa on paljon provosoitu.

Traumaaattisen lapsuuden takia en ole osaannut puolustaa itseäni ja kertoa, mikä minua on loukannut. Sitten sellaiset hallitsemattomat kohtaukset olivat minun puolustumekanismini. Ei ole enää ollut tosin moneen vuoteen, koska olen saanut apua tuohon diagnoosiini.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisille tuttu pariskunta Iippada ja Hemppu striimaa parisuhdeväkivaltaansa livenä nettiin. Ei varmaan ketään yllätä, että lapset huostaanotettu.

Valitettavasti tuollaista elämää elää myös monet jotka ovat ihan työssäkäyviä ihmisiä. Valitettavasti päässyt sivusta seuraamaan kyseisenlaisia ihmisiä. Töissä käymisen syy on yleensä näillä se, että päihteisiin pitää jostain saada rahat.

Vierailija
22/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö teidän meilestänne sitten apn kestää syyllisyyttä koko elämänsä sen takia? Vai mikä teidän pointti on? Tuon aloituksen pohjalta en kyllä voisi pelkästään apta syyttää, ehkä jopa päinvastoin.

Ainakin pitäisi ymmärtää ottaa omista teoistaan vastuu, eikä syyttää muita omasta väkivaltaisesta käytöksestä. Muut ovat voineet myös toimia väärin, mutta jokainen vastaa omasta käytöksestään itse.

no ap kertoo että on kokenut syyllisyyttä. eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi taakkaa. Varsinkin jos tapaus on lopulta reaktiivista kaltoinkohtelua, niin kuin joku jo mainitsikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa lukea sen tyhjänpäiväinen kirjan loppuu?Sit kun ja muutkin kieli aivan sekavaa.Aloitin ja en pitkälle jaksanut lukea,tuli niin mielikuva ravintolapöydässsä käydystä "tyttisten" aikauhheta keskustelusta.

Vierailija
24/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo väkivalta on väärin. Mutta aika yksioikoista vaan laittaa piste lauseen perään, ihan niin kuin väkivaltaa ei olisi eritasoista ja tilanteita niin erilaisia, että toinen väkivalta on vähemmän väärin kuin toinen.

Hyvä, että olet saanut apua ap. Minulla on läheisen kautta kokemusta toisin päin. Hän syytti väkivaltaiseksi puolisoaan. Vuosia myöhemmin hän kertoi olleensa itse aiheuttamassa tätä toisen väkivaltaisuutta systemaattisella henkisellä väkivallalla. Toisesta vaan jäi todettavat jäljet, toisesta ei niinkään.

Vierailija
25/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

reaktiivista kaltoinkohtelua juurikin.

Vierailija
26/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta on aina tekijän syy. Mutta silti on hyvä pohtia syitä sen väkivallan taustalla, mikä ei tarkoita sitä että syyttäisi jotain toista tai olosuhteita. Syiden etsiminen on avain oman käytöksen työstämiseen. Väkivaltatyön ammattilaisilta saa apua myös väkivallan tekijä, mikäli haluaa. Siellä voidaan auttaa molempia osapuolia.

Tottakai kannattaa työstää omaa väkivaltaisuuttaa. Miksi väkivalta on se oma reagointi keino. Miettiä omaa käytöstä.

Vastuun valuttaminen muiden harteille ei ratkaise itse ongelmaa.

Vierailija
27/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis itseasiassa uhri, kuten naiset aina. Mahtavaa kamaa taas.

Vierailija
28/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta on aina tekijän syy. Mutta silti on hyvä pohtia syitä sen väkivallan taustalla, mikä ei tarkoita sitä että syyttäisi jotain toista tai olosuhteita. Syiden etsiminen on avain oman käytöksen työstämiseen. Väkivaltatyön ammattilaisilta saa apua myös väkivallan tekijä, mikäli haluaa. Siellä voidaan auttaa molempia osapuolia.

Tottakai kannattaa työstää omaa väkivaltaisuuttaa. Miksi väkivalta on se oma reagointi keino. Miettiä omaa käytöstä.

Vastuun valuttaminen muiden harteille ei ratkaise itse ongelmaa.

'Olen näihin päiviin asti syyttänyt itseäni', sanoo ap. Eiköhän hän ole asiaa pohtinut ihan tarpeeksi.

Vierailija
29/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki.

Olen kyllä työstänyt ongelmaani. Minä en ole ollut kenenkään muun kanssa väkivaltainen. En siis oikein tiedä, voiko puhua, että minulla olisi joku massivinen ongelma. Minun väkivaltakäytös rajoiottui siihen hetkeen kun mies oli pettänyt minua. Sitä tapahtui ehkä yhteensä kolme kertaa. Kerran löin miestä naamaan ja muutaman kerran paiskoin tavaroita. Huom, myös mies ravisteli minua niin, että ranteisiinin jäi isot mustelmat. Hän myös hajotti 1000 euron arvoisen läppärin ja kasi tuolia.

Vierailija
30/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis itseasiassa uhri, kuten naiset aina. Mahtavaa kamaa taas.

Mies oli myös väkivaltainen. Luitko sen?

Vierailija
31/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki.

Olen kyllä työstänyt ongelmaani. Minä en ole ollut kenenkään muun kanssa väkivaltainen. En siis oikein tiedä, voiko puhua, että minulla olisi joku massivinen ongelma. Minun väkivaltakäytös rajoiottui siihen hetkeen kun mies oli pettänyt minua. Sitä tapahtui ehkä yhteensä kolme kertaa. Kerran löin miestä naamaan ja muutaman kerran paiskoin tavaroita. Huom, myös mies ravisteli minua niin, että ranteisiinin jäi isot mustelmat. Hän myös hajotti 1000 euron arvoisen läppärin ja kasi tuolia.

*kaksi

Vierailija
32/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halusit lukea sieposta??

Vierailija
33/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi halusit lukea sieposta??

Luen paljon muutenkin. Miksi en lukisi hänestä? Kaikenlaiset kohtalot kiinnostavat minua. Se, että joku on missi tai influensseri, ei tee hänestä huonompaa tai arvottomampaa ihmistä.

Vierailija
34/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua on ap kyllä nyt huijattu ja syyllistetty. Oletko yleensäkin kynnysmatto?

Vierailija
35/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet syyllinen tekemääsi fyysiseen väkivaltaan, mikään toisen tekemä juttu ei sitä oikeuta ellet konkreettisesti puolustanut itseäsi toisen fyysistä väkivaltaa vastaan. 

Kaikki paska mitä muilta sait, sen olisit voinut ratkaista vain eroamalla ja laittamalla ikävät tyypit eri kanavissa estoon.

Älä silti syytä itseäsi lopun elämääsi, vaan ota terveesti vastuu, niin että tulevaisuudessa tiedät mitä teet ja mitä et tee. 

Vierailija
36/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet syyllinen tekemääsi fyysiseen väkivaltaan, mikään toisen tekemä juttu ei sitä oikeuta ellet konkreettisesti puolustanut itseäsi toisen fyysistä väkivaltaa vastaan. 

Kaikki paska mitä muilta sait, sen olisit voinut ratkaista vain eroamalla ja laittamalla ikävät tyypit eri kanavissa estoon.

Älä silti syytä itseäsi lopun elämääsi, vaan ota terveesti vastuu, niin että tulevaisuudessa tiedät mitä teet ja mitä et tee. 

entäs apn mies? onko hänellä vastuu väkivallastaan?

Vierailija
37/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole työstänyt ongelmaa tarpeeksi, jos sinulla on edelleen tarvetta puolustella käytöstäsi vetoamalla esim. siihen että sinulla on ADHD. Niin on monella muullakin, eikä se automaattisesti mitään väkivaltaa heissä aiheuta. Ainahan väkivallan käyttöön löytyy JONKINLAINEN syy, ja jostain syystä aina se väkivaltaa tehnyt kokee että juuri hänellä oli taustalla omaa vastuutaan lieventäviä syitä ja tekijöitä. Olin kännissä, en hallinnut tunteitani, toinen ärsytti, toinenkin teki sitä ja tätä, olen saanut sellaisen mallin kotoa enkä osaa muita keinoja, en ollut oma itseni, olen traumatisoitunut tavalla x... Lista voi jatkua loputtomiin. Mutta oikeasti parannus alkaa siitä, kun myöntää itselleen sen että mikään niistä omaa tunteiden hallintaa vaikeuttavista syistä ei kuitenkaan oikeuta väkivaltaa. Ne selitykset voivat olla siellä taustalla ja ne on hyvä ymmärtää, mutta tuossa kirjoitat kuin ADHD antaisi sitä ikään kuin anteeksi. Jos luovut ajattelemasta noin ja etsimästä tekosyitä, olet jo paljon pidemmällä.

Itse en esim. jäisi väkivaltaa joskus käyttäneen kumppanin luokse, jos hän perustelisi nykyisen rauhallisuutensa noin. Että se oli diagnoosin vika, mutta nyt ihan kunnossa. Sen sijaan voisin jäädä sellaisen väkivaltaa joskus käyttäneen kumppanin luokse, joka ottaa teostaan täyden vastuun eikä syytä siitä mitään diagnoosia. Silloin se muutos on paljon kestävämmällä pohjalla ja kertoo siitä että todennäköisesti pysyvä muutos on tapahtunut, vaikka vanha oireilu palaisi. Tuo on kuin ex-pettäjä sanoisi, että petin koska olin silloin masentunut mutta nyt en enää tee niin kun syön masennuslääkkeitä. Ja sitten vain odottelemaan mitä tapahtuu kun lääkityksen joskus lopettaa... Huono esimerkki, mutta ehkä saat kiinni pointista.

Vierailija
38/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

entäs apn mies? onko hänellä vastuu väkivallastaan?

Toi tyyppi ei koskaan myönnä henkisen väkivallan olemassa oloa jos ja kun se tapahtuu salasuhteilemalla.

Vierailija
39/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole työstänyt ongelmaa tarpeeksi, jos sinulla on edelleen tarvetta puolustella käytöstäsi vetoamalla esim. siihen että sinulla on ADHD. Niin on monella muullakin, eikä se automaattisesti mitään väkivaltaa heissä aiheuta. Ainahan väkivallan käyttöön löytyy JONKINLAINEN syy, ja jostain syystä aina se väkivaltaa tehnyt kokee että juuri hänellä oli taustalla omaa vastuutaan lieventäviä syitä ja tekijöitä. Olin kännissä, en hallinnut tunteitani, toinen ärsytti, toinenkin teki sitä ja tätä, olen saanut sellaisen mallin kotoa enkä osaa muita keinoja, en ollut oma itseni, olen traumatisoitunut tavalla x... Lista voi jatkua loputtomiin. Mutta oikeasti parannus alkaa siitä, kun myöntää itselleen sen että mikään niistä omaa tunteiden hallintaa vaikeuttavista syistä ei kuitenkaan oikeuta väkivaltaa. Ne selitykset voivat olla siellä taustalla ja ne on hyvä ymmärtää, mutta tuossa kirjoitat kuin ADHD antaisi sitä ikään kuin anteeksi. Jos luovut

saa kiinnin pointista. Mutta siis eikö ihmiset tee virheitä? Enkö minä juuri nyt yritä ymmärtää tilannetta ja ottaa opiskeni tästä kaikesta? Vai mikä on ajatuksesi? En minä vetoa siihen, että minulla on ADHD. Se nyt on vain aiheuttanut sen,e ttä olen käyttäytynyt joissakin tilanteissa impulsiivisesti. Se, että sanon asia, ei takroita, että puolustelisin sillä tekoani.

Vierailija
40/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia väkivallasta ei voi parantua, koska siitä ei voi puhua. Se on tabu. Jos puhut siitä, saat heti syyllistystä, että et ota vastuuta. Miten voi ottaa vastuuta, jos asiasta ei voi edes keskustella?