Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luin Sara Siepin elämäkerran ja aloin miettimään lähisuhdeväkivaltaa

Vierailija
02.02.2025 |

Sara Sieppi myöntää kirjassaan että on olltu väkivaltainen.

Minähän olen itse siihen myös syyllistynyt. Se tapahtui ennen minun ja mieheni eroa. Tilannetta oli edeltänyt miehen pettäminen. Lisäksi olin kokenut miehen perheen taholta henkistä väkivaltaa ja naisvihamielisiä komemntteja monen vuoden ajan.

Olen näihin päiviin asti syyttänyt tapahtumasta itseäni. Olin väkivaltainen. Siitä minua on myös syyllistetty paljon. 

Mutta itse asiassa olen alkanut ymmärtää senkin, että en ollut ainoa, joka oli väkivaltainen. Myös ex-mieheni kävi minuun käsiksi ja hajoitti tavaroita. Mutta jostain syystä vain minun väkivaltani oli ongelma.

Niin, olen alkanut miettiä tätä koko tapusta ihan uusin silmin. Ehkä minä en olekaan ainoastaan syyllinen.

Lisäksi minulla on diagnosoitu ADHD, jonka takia olen joskus varmasti käyttäytynyt impulsiivisesti. Mutta sitäkin olen nyt miettinyt. Minuahan itsea asiassa on paljon provosoitu.

Traumaaattisen lapsuuden takia en ole osaannut puolustaa itseäni ja kertoa, mikä minua on loukannut. Sitten sellaiset hallitsemattomat kohtaukset olivat minun puolustumekanismini. Ei ole enää ollut tosin moneen vuoteen, koska olen saanut apua tuohon diagnoosiini.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole itsellesi armollinen. Kuulostaa, että sinua on huijattu.

Vierailija
2/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole itsellesi armollinen. Kuulostaa, että sinua on huijattu.

Niin, olen alkanut miettimään. Ehkä minusta haluttiin eroon. Oli helppo päästä eroon kun oli aseet minua vastaan :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahaa, eli olit väkivaltainen ja jotenkin se on kummasti jonkun toisen syy?

Vierailija
4/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko tuota aloitusta?

Vierailija
5/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väkivalta ole puolusteltavissa. Se on väärin. Aina pahoinpitelyjä löytää syyllisen muualta. Milloin akka nalkuttaa ja kerjäsi sitä, milloin on ollut vaikea lapsuus ja milloin työstressiä.

Syyllinen on aina se tekijä.

Vierailija
6/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei väkivalta ole puolusteltavissa. Se on väärin. Aina pahoinpitelyjä löytää syyllisen muualta. Milloin akka nalkuttaa ja kerjäsi sitä, milloin on ollut vaikea lapsuus ja milloin työstressiä.

puolusteltavissa*

Vierailija
7/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki on syyllinen. Mutta kyllä esim. narsisteilla on taipumusta provosointiin.

Vierailija
8/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin. Mutta niin oli myös ex-kumppanini. Ja hän ymös petti. Sekin on jonkinlaista väkivaltaa. Lisäksi olin aiempina vuosina kestänyt henkistä väkivaltaa.

Vierailija
9/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä kiinnostaa pissiksen turha elämänkerta jossa on vain pissitystä?

Vierailija
10/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö teidän meilestänne sitten apn kestää syyllisyyttä koko elämänsä sen takia? Vai mikä teidän pointti on? Tuon aloituksen pohjalta en kyllä voisi pelkästään apta syyttää, ehkä jopa päinvastoin.

Vierailija
11/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki on syyllinen. Mutta kyllä esim. narsisteilla on taipumusta provosointiin.

Alat kuulostaa tyypilliseltä väkivaltaiselta. Muut ovat narsisteja, jotka provosoivat, joten on ihan ok lyödä niitä.

Väkivalta on tekijänsä vastuulla.

Vierailija
12/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö teidän meilestänne sitten apn kestää syyllisyyttä koko elämänsä sen takia? Vai mikä teidän pointti on? Tuon aloituksen pohjalta en kyllä voisi pelkästään apta syyttää, ehkä jopa päinvastoin.

Niinpä. Mutta jotkut sosiopaattiset sarjapettäjät niin tekevät

Vierailija
13/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis apn mies petti. ja jos taustala vielä henkistä väkivaltaa, niin en kyllä jaksaisi pelkästään apta syyttää.

Vierailija
14/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille tuttu pariskunta Iippada ja Hemppu striimaa parisuhdeväkivaltaansa livenä nettiin. Ei varmaan ketään yllätä, että lapset huostaanotettu.

Vierailija
15/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis apn mies petti. ja jos taustala vielä henkistä väkivaltaa, niin en kyllä jaksaisi pelkästään apta syyttää.

Reaktiviista kaltoinkohtelua esiintyy suhteissa joissa toinen ilmentää narsistisia piirteitä.

Vierailija
16/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin sympatiat Sara siepin puolella. Ei ole se Roope käyttäytynyt mitenkään mallikkaasti. Toivattavasti edes se Saran nykyinen mies olisi parempi, mutta näinköhän on.

Vierailija
17/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reaktiviista kaltoinkohtelua esiintyy suhteissa joissa toinen ilmentää narsistisia piirteitä.

Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
18/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta on aina tekijän syy. Mutta silti on hyvä pohtia syitä sen väkivallan taustalla, mikä ei tarkoita sitä että syyttäisi jotain toista tai olosuhteita. Syiden etsiminen on avain oman käytöksen työstämiseen. Väkivaltatyön ammattilaisilta saa apua myös väkivallan tekijä, mikäli haluaa. Siellä voidaan auttaa molempia osapuolia.

Vierailija
19/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pitäisi ymmärtää ottaa omista teoistaan vastuu, eikä syyttää muita omasta väkivaltaisesta käytöksestä. Muut ovat voineet myös toimia väärin, mutta jokainen vastaa omasta käytöksestään itse.

Vierailija
20/54 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta on aina tekijän syy. Mutta silti on hyvä pohtia syitä sen väkivallan taustalla, mikä ei tarkoita sitä että syyttäisi jotain toista tai olosuhteita. Syiden etsiminen on avain oman käytöksen työstämiseen. Väkivaltatyön ammattilaisilta saa apua myös väkivallan tekijä, mikäli haluaa. Siellä voidaan auttaa molempia osapuolia.

Näin. Joistain vaan kaivetaan siellä terapiassa pahuus ja vähintään henkinen väkivaltaisuus esiin.