Luin Sara Siepin elämäkerran ja aloin miettimään lähisuhdeväkivaltaa
Sara Sieppi myöntää kirjassaan että on olltu väkivaltainen.
Minähän olen itse siihen myös syyllistynyt. Se tapahtui ennen minun ja mieheni eroa. Tilannetta oli edeltänyt miehen pettäminen. Lisäksi olin kokenut miehen perheen taholta henkistä väkivaltaa ja naisvihamielisiä komemntteja monen vuoden ajan.
Olen näihin päiviin asti syyttänyt tapahtumasta itseäni. Olin väkivaltainen. Siitä minua on myös syyllistetty paljon.
Mutta itse asiassa olen alkanut ymmärtää senkin, että en ollut ainoa, joka oli väkivaltainen. Myös ex-mieheni kävi minuun käsiksi ja hajoitti tavaroita. Mutta jostain syystä vain minun väkivaltani oli ongelma.
Niin, olen alkanut miettiä tätä koko tapusta ihan uusin silmin. Ehkä minä en olekaan ainoastaan syyllinen.
Lisäksi minulla on diagnosoitu ADHD, jonka takia olen joskus varmasti käyttäytynyt impulsiivisesti. Mutta sitäkin olen nyt miettinyt. Minuahan itsea asiassa on paljon provosoitu.
Traumaaattisen lapsuuden takia en ole osaannut puolustaa itseäni ja kertoa, mikä minua on loukannut. Sitten sellaiset hallitsemattomat kohtaukset olivat minun puolustumekanismini. Ei ole enää ollut tosin moneen vuoteen, koska olen saanut apua tuohon diagnoosiini.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Ole itsellesi armollinen. Kuulostaa, että sinua on huijattu.
Niin, olen alkanut miettimään. Ehkä minusta haluttiin eroon. Oli helppo päästä eroon kun oli aseet minua vastaan :(
ahaa, eli olit väkivaltainen ja jotenkin se on kummasti jonkun toisen syy?
Vierailija kirjoitti:
Luitko tuota aloitusta?
Ei väkivalta ole puolusteltavissa. Se on väärin. Aina pahoinpitelyjä löytää syyllisen muualta. Milloin akka nalkuttaa ja kerjäsi sitä, milloin on ollut vaikea lapsuus ja milloin työstressiä.
Syyllinen on aina se tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ei väkivalta ole puolusteltavissa. Se on väärin. Aina pahoinpitelyjä löytää syyllisen muualta. Milloin akka nalkuttaa ja kerjäsi sitä, milloin on ollut vaikea lapsuus ja milloin työstressiä.
puolusteltavissa*
Vierailija kirjoitti:
Toki on syyllinen. Mutta kyllä esim. narsisteilla on taipumusta provosointiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin. Mutta niin oli myös ex-kumppanini. Ja hän ymös petti. Sekin on jonkinlaista väkivaltaa. Lisäksi olin aiempina vuosina kestänyt henkistä väkivaltaa.
ketä kiinnostaa pissiksen turha elämänkerta jossa on vain pissitystä?
Pitäisikö teidän meilestänne sitten apn kestää syyllisyyttä koko elämänsä sen takia? Vai mikä teidän pointti on? Tuon aloituksen pohjalta en kyllä voisi pelkästään apta syyttää, ehkä jopa päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on syyllinen. Mutta kyllä esim. narsisteilla on taipumusta provosointiin.
Alat kuulostaa tyypilliseltä väkivaltaiselta. Muut ovat narsisteja, jotka provosoivat, joten on ihan ok lyödä niitä.
Väkivalta on tekijänsä vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö teidän meilestänne sitten apn kestää syyllisyyttä koko elämänsä sen takia? Vai mikä teidän pointti on? Tuon aloituksen pohjalta en kyllä voisi pelkästään apta syyttää, ehkä jopa päinvastoin.
Niinpä. Mutta jotkut sosiopaattiset sarjapettäjät niin tekevät
Vierailija kirjoitti:
Siis apn mies petti. ja jos taustala vielä henkistä väkivaltaa, niin en kyllä jaksaisi pelkästään apta syyttää.
Poliisille tuttu pariskunta Iippada ja Hemppu striimaa parisuhdeväkivaltaansa livenä nettiin. Ei varmaan ketään yllätä, että lapset huostaanotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis apn mies petti. ja jos taustala vielä henkistä väkivaltaa, niin en kyllä jaksaisi pelkästään apta syyttää.
Reaktiviista kaltoinkohtelua esiintyy suhteissa joissa toinen ilmentää narsistisia piirteitä.
Minulla on ainakin sympatiat Sara siepin puolella. Ei ole se Roope käyttäytynyt mitenkään mallikkaasti. Toivattavasti edes se Saran nykyinen mies olisi parempi, mutta näinköhän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaktiviista kaltoinkohtelua esiintyy suhteissa joissa toinen ilmentää narsistisia piirteitä.
Mitä se tarkoittaa?
Väkivalta on aina tekijän syy. Mutta silti on hyvä pohtia syitä sen väkivallan taustalla, mikä ei tarkoita sitä että syyttäisi jotain toista tai olosuhteita. Syiden etsiminen on avain oman käytöksen työstämiseen. Väkivaltatyön ammattilaisilta saa apua myös väkivallan tekijä, mikäli haluaa. Siellä voidaan auttaa molempia osapuolia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pitäisi ymmärtää ottaa omista teoistaan vastuu, eikä syyttää muita omasta väkivaltaisesta käytöksestä. Muut ovat voineet myös toimia väärin, mutta jokainen vastaa omasta käytöksestään itse.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta on aina tekijän syy. Mutta silti on hyvä pohtia syitä sen väkivallan taustalla, mikä ei tarkoita sitä että syyttäisi jotain toista tai olosuhteita. Syiden etsiminen on avain oman käytöksen työstämiseen. Väkivaltatyön ammattilaisilta saa apua myös väkivallan tekijä, mikäli haluaa. Siellä voidaan auttaa molempia osapuolia.
Näin. Joistain vaan kaivetaan siellä terapiassa pahuus ja vähintään henkinen väkivaltaisuus esiin.
Ole itsellesi armollinen. Kuulostaa, että sinua on huijattu.