Miten teidän varallisuus on karttunut?
Kiinnostaa etenkin, jos teillä ei ole varakkaita vanhempia, ei perintöjä jne. Voiko tyhjästä päästä edes kohtuullisen hyvään tilanteeseen omin voimin? Pelkillä palkkatuloilla tuntuu mahdottomalta.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen osakkeisiin ei kannata, jos ei tiedä, mitä tekee.
Miten niin? Pitkällä aikavälillä lähes mahdoton olla tekemättä voittoa. Jos tyyliin 20 vuotta sitten olisi ostanut Helsingin Pörssistä sattumanvaraisesti sitä sun tätä niin äärimmäisen todennäköisesti osakesalkku olisi tänä päivänä huomattavasti arvokkaampi kuin mitä siitä on silloin maksanut. Ja siihen kaikki vuosien varrella maksetut osingot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos opiskelee tarpeeksi hyväpalkkaiseen työhön.
Olen itse kotoisin kodista, jossa oli aina pula rahasta. Suurimman osan lapsuuttani kuusihenkinen perheemme asui vuokrakolmiossa. Pärjäsin kuitenkin koulussa hyvin, ja vanhempani maksoivat lukiokirjat, joten pääsin ylioppilaaksi. Sen jälkeen olen ollut taloudellisesti omillani.
Lähdin monen sadan kilometrin päähän kotoa opiskelemaan DI:ksi. Asuin Teekkarikylässä ensin kahden hengen huoneessa minulle entuudestaan tuntemattoman toisen opiskelijan kanssa ja kolmen ekan vuoden jälkeen omassa huoneessa, joka oli kuuden hengen solussa.
Kun valmistuin 24-vuotiaana 1980-luvun lopussa, minulla oli opintolainaa 63 000 markkaa. Ensimmäinen bruttopalkkani valmistumisen jälkeen oli 8500 mk/kk. Viimeisenä opiskeluvuonna olin syksyllä osa-aikatöissä ja keväällä kokoaikaisesti tekemässä palkallisesti diplomityötä. Avasin silloin ASP-tilin.
Viimeisen opiskeluvuoden aikana tap
Yksityiskohtainen, erinomainen erittely siitä miten pienestä kaikki lähtee. Kiitos! Haluaisin tarkistaa, että olivatko opintolainat korkohuojennettuja? 63000 markkaa jotenkin omaan korvaan kuulostaa isolta summalta laman kynnyksellä kun lainakulut nousivat korkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos opiskelee tarpeeksi hyväpalkkaiseen työhön.
Olen itse kotoisin kodista, jossa oli aina pula rahasta. Suurimman osan lapsuuttani kuusihenkinen perheemme asui vuokrakolmiossa. Pärjäsin kuitenkin koulussa hyvin, ja vanhempani maksoivat lukiokirjat, joten pääsin ylioppilaaksi. Sen jälkeen olen ollut taloudellisesti omillani.
Lähdin monen sadan kilometrin päähän kotoa opiskelemaan DI:ksi. Asuin Teekkarikylässä ensin kahden hengen huoneessa minulle entuudestaan tuntemattoman toisen opiskelijan kanssa ja kolmen ekan vuoden jälkeen omassa huoneessa, joka oli kuuden hengen solussa.
Kun valmistuin 24-vuotiaana 1980-luvun lopussa, minulla oli opintolainaa 63 000 markkaa. Ensimmäinen bruttopalkkani valmistumisen jälkeen oli 8500 mk/kk. Viimeisenä opiskeluvuonna olin syksyllä osa-aikatöissä ja keväällä kokoaikaisesti tekemässä palkallisesti diplomityötä. Avasin silloin ASP-tilin.
Viimeisen opiskeluvuoden aikana tap
Ja onnistuu myös huonompi palkkaisessa työssä, jos on valmis hieman tinkimään elintasostaan DI-pariskuntaan nähden. Esim. rivi- tai kerrostaloasunto riittää. Ja 2000e kuussa on kyllä todella kunnioitettava säästöaste. Niille, jotka eivät siihen koe pystyvänsä, niin muistutuksena: 18 vuodessa pääsee kyllä 280 000 euroon pienemmälläkin summalla 500e-600e kuussa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, en arvosta mammonaa.
Voitko tehdä rahaa ja lahjoittaa sen sitten hyväntekevöisyyteen? Ahne ei saa mitää tässä maailmassa. Mutta jos teet hyviä asioita, saat universumin puolellesi.
Rikastumisesta en voi puhua, mutta ihan kivan pahanpäivänvaran olen saanut kokoon pienestä palkasta säästämällä. Kun oli vielä asuntolainaa ja lapsi elätettävänä, ei säästöön jäänyt kuin kymppejä kuussa. Pikkuhiljaa säästöjen osuus kasvoi, kun lapsi muutti omilleen, asuntolaina saatiin maksettua, alkoi säästöön mennä palkasta jo satasia. Lasta olen tietenkin tukenut koko opiskeluajan, mutta onhan se eri asia, kuin kotona asuva isoruokainen ja suihkussa asuva teini.
Nyt olen sairaana saanut luottaa siihen, että säästöjä on. Vielä en ole niihin joutunut koskemaan ja olen saanut säästöönkin laitettua vielä entisen summan /kk. Eli vielä ei ole ollut tarvetta pahanpäivänvaran käyttöön, vaikka tulot putosivat 60 prosenttiin entisestä jo joulukuussa. Olen vähentänyt muuta kulutusta säästöjen sijaan. Se on ollut helppoa, kun ei sairaana jaksa kaupoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko tehdä rahaa ja lahjoittaa sen sitten hyväntekevöisyyteen? Ahne ei saa mitää tässä maailmassa. Mutta jos teet hyviä asioita, saat universumin puolellesi.
Aa, koko universumin? Pyydätkö seuraavaksi tiliavaimia?
Kiinteistö rahoituskupla puhkesi montako miljoonaa katosi koksupankkien johtajille optioihin ?
Pankit aina turvaavat omat saatavat kansa kärsikööt
Odottelen kun pörssikuplat paukkuvat silloin miljoona sijoittajista tulee muutaman tuhannen omistajia
Varallisuus on karttunut sillä, että en osta mitään tarpeetonta. Katson myös tarkkaan hinnat ja ostan siitä kaupasta, mistä saa sen tuotteen halvemmalla. Kuljen työmatkat ja kauppareissut pyörällä kesät talvet, myös kaatosateella.
Myin itse edellisen asunnon enkä käyttänyt kiinteistönvälittäjää. Kilpailutin kaiken omakotitaloa rakentaessa.
Kyllä onnistuu varallisuuden kartuttaminen pienipalkkaiseltakin, jos on ahkera, järkevä eikä tuhlaa turhuuteen.
Perintöjä ei ole eikä tule.
Kokoomus tähtää luottoluokituksen romuttamiseen että helpompi lahjoa ihmisiä ja orjuuttaa
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistö rahoituskupla puhkesi montako miljoonaa katosi koksupankkien johtajille optioihin ?
Pankit aina turvaavat omat saatavat kansa kärsikööt
Oliko pakko ottaa lainaa tai uskoa niihin höpöhöpömainoksiin pankin omista sijoituksista? Vanhempani eivät sitä tehneet ja korot talletustilillä olivat parhaimmillaan yli 10 %.
Kaikki on omalla työllä hankittua. Netto-omaisuus vähän vajaa miljoona josta suurin osa kerrytetty 10 vuoden sisään.
- hankin koulutuksen jolla voi tehdä töitä ympäri maailman
- muutin suomesta pois
- aloin tehdä töissä freelancerina, joka tarkoittaa tietysti epävarmuutta jatkuvuudesta mutta myös tuplakorvausta palkkaan verrattuna - joka jo ennestään oli melkein tuplat suomen palkkoihin verrattuna.
- sijoita. Varoistani noin osa on sijoitusvoittoja ja noin puolet pakollisista juoksevista kustannuksistani tulee jo katetuksi osingoilla.
Suosittelen siis hyvää koulutusta joka ei sido Suomeen, muuttamista töiden perässä ja kohtuullisten riskien ottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä. En ole miettinyt rahaa. Minun sydämeni on ollut luovuudessa. Ja silti olen onnistunut vaurastumaan. Ihan kuin universumi olisi halunnut työntää minua eteenpäin.
Ja jos katsot ökyrikkaiden haastatteluja, niin harvallapa on ollut raha puhtaasti mielessä.
Joten yksi suositus: Jos haluat vaurastua, ala tekemään työtä muiden hyväksi. Niinkuin Auri Kananen.
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä 7 pv viikossa ympäri vuodet
hyvä teitä työn sankareita pitäisi olla enemmän.tuet tulee ti tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä. En ole miettinyt rahaa. Minun sydämeni on ollut luovuudessa. Ja silti olen onnistunut vaurastumaan. Ihan kuin universumi olisi halunnut työntää minua eteenpäin.
Ja jos katsot ökyrikkaiden haastatteluja, niin harvallapa on ollut raha puhtaasti mielessä.
Joten yksi suositus: Jos haluat vaurastua, ala tekemään työtä muiden hyväksi. Niinkuin Auri Kananen.
Tämä on ehkä hyvin amerikkalainen ajatus. Mutta toimii. Jos olet aidosti ja puhtain sydämin liikkeellä. Mutta jos naamioit hyväntekeväisyyden omaksi ahneudeksesi, niin tulet epäonnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ja ökyrikkaat ovat tämän ajatuksen mukaan oikeasti parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus tähtää luottoluokituksen romuttamiseen että helpompi lahjoa ihmisiä ja orjuuttaa
Kokoomus korjaa taas SDP-hallituksen satoa. Edellinen hallitus loi kalliin soten, kallisti päivähoitoa, vanhustenhoitoa jne. Eivät sitoneet valtionvelkaa kiinteään nollakorkoon, jonka vuoksi maksamme vähintään 3 miljardia pelkkiä korkoja joka ikinen vuosi. Ryssivät Fortumin Uniperin saksalaisille. Maksoivat taas miljardeja häviötä.
Että huonot on sun perustelut.
JA PYSY AIHEESSA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä 7 pv viikossa ympäri vuodet
hyvä teitä työn sankareita pitäisi olla enemmän.tuet tulee ti tilille.
Mieluummin niin, ei tarvitse valittaa täällä että 1.27 tilillä ja yksi nakki jääkaapissa, kuinka pärjään tukipäivään.
Voi kuule, kyllä nyt nautin. Harrastan, jopa kilpaurheilua , matkustelen ja vetreä kumppani 😊