Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinkö mielestänne työväenluokkaisen lapsuuden?

Vierailija
02.02.2025 |

Olen aina ajatellut, että elin työväenluokkaisen lapsuuden ja olen "kotoisin" työväenluokasta. Etenkin, kun perheessäni oli työväenluokkainen identoteetti. Miten näette asian?

Asuin ydinperheessä omakotitalossa rauhallisella alueella. Isäni oli erittäin paljon työtä.tekevä yrittäjä, äitini alempaa keskijohtoa media-alalla.

Sain harrastaa vapaasti mitä halusin ja kokeilinkin lukuisia harrastuksia, joista pisin ja tärkein oli teatteri.

Perheessämme luettiin paljon ja käytiin kulttuuritapahtumissa. Matkustelimme Suomessa ja jokusen kerran etelän lomakohteissa pakettimatkoilla.

Lasten koulua ja harrastuksia kannustettiin ja esim. siskollani oli oma hevonen, vaikka sen pito oli todella kallista. Muuten me lapset saimme olla hyvin vapaasti, elin lapsuuteni 80-luvulla ja muistan, että vietin hyvin paljon aikaa kavereiden kanssa ulkona ja harrastuksissa.

Politiikasta puhuttiin jonkin verran ja vanhemmat äänestivät demareita aina. 

Me kaikki kolme lasta olemme käyneet yliopiston, vaikka vanhempamme eivät. Jotenkin se oli itsestäänselvyys, kaikkia on aina kunnostanut oppiminen. Vanhempani eivät sitä edellyttäneenät, vaan kannustivat meitä tekemään sitä, mikä itsestä tuntuu oikealta.

Voinko tämän kuvauksen perusteella sanoa olevani työväenluokkainen? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Olet keskiluokasta.

Vierailija
2/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäsi ei kuulunut rotareihin, eikä äitisi zonta-naisiin, olet viettänyt wt-duunari-lapsuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvasin sun tekstin otsikosta.

Tyypillisesti työväenluokaan katsotaan kuuluvaksi ainakin ne yhteiskunnan jäsenet, joiden ammateissa työntekijän itsemääräämisoikeus on vähäinen, työ ei vaadi korkeaa koulutustasoa eikä työssä olla esimerkiksi esimiesasemassa. Tyypillisiä työväenluokkaisina pidettyjä ammatteja ovat erilaiset manuaalista ja suorittavaa työtä sisältävät ammatit sekä palveluammatit.

Osana usein käytettyä kolmiportaista luokkamallia työväenluokka viittaa yhteiskunnan alimpaan kerrokseen. Tällöin työväenluokalla viitataan niihin henkilöihin, jotka ovat sosiaalisessa hierarkiassa keskiluokan ja yläluokan alapuolella.

Vierailija
4/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IEi kuuluttu todellakaan rotareihin eikä zonta-naisiin. Identiteetti oli työväenluokkainen/vasemmistolainen ja järjestöt, joiden toimintaan osallistuttiin, olivat kaikki sieltä suunnalta.

Vierailija
5/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitatko nyt työväenluokkaisuuden ja vasemmistolaisuuden? Ne korreloi ehkä aikanaan,  mutta ei aukottomasti. Vai oliko esim. Claes Andersson tms. vasemmiston keulahahmot mielestäsi työvaäenluokkaisia?

Vierailija
6/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai työväenluokkainen ei voi olla esimiesasemassa? Miten joku tehtaan työnjohtaja tai siivousfirman tiimiesimies? Ovatko he keskiluokkaa?

Vierailija
7/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elit

Vierailija
8/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluat tuoda esille tällä avauksella? Et mitään. Kunhan pääsit puhumaan lempiaiheestasi, eli itsestäsi. 

Vierailija
9/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä oli autokuski ja äiti siivooja. Minä elin työväenluokkaisen lapsuuden, ap ei.

Vierailija
10/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut sinänsä puhua itsestäni, vaan herättää keskustelua aiheesta. Joskus aiemmin täällä oli mielenkiintoisia näkemyksiä aiheeseen.

Vierailija
11/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan vasemmistoa.Muistan kun Rovaniemellä emme saaneet pukea partiolaisten asua kouluun, pioneerit sitä vastoin juoksivat paskanvärisissä housuissa, vihreä paita ja punainen kaulaliina. Isäni sai potkut töistä koska kävin partiossa. 

Vierailija
12/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton kokemus numerolla 11. Jännä, että luokkien välillä oli tuollaista riitaa ennen. Itse muistan, että aloitin partion ja vanhempani kommentoivat jopa huvittuneena, että tytär menee oikeistolaiseen harrastukseen. Mutta eivät siltä kieltäneet tai mitenkään yrittäneet estää. Kuten aloituksessa sanoin, sain harrastaa mitä halusin.

Ap

Vierailija
13/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta tuntuu työväenluokkaiselta niin olet sitä. Nykyään saa itse määritellä yhteiskuntaluokkansa.

Vierailija
14/14 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvasin sun tekstin otsikosta.

Tyypillisesti työväenluokaan katsotaan kuuluvaksi ainakin ne yhteiskunnan jäsenet, joiden ammateissa työntekijän itsemääräämisoikeus on vähäinen, työ ei vaadi korkeaa koulutustasoa eikä työssä olla esimerkiksi esimiesasemassa. Tyypillisiä työväenluokkaisina pidettyjä ammatteja ovat erilaiset manuaalista ja suorittavaa työtä sisältävät ammatit sekä palveluammatit.

Osana usein käytettyä kolmiportaista luokkamallia työväenluokka viittaa yhteiskunnan alimpaan kerrokseen. Tällöin työväenluokalla viitataan niihin henkilöihin, jotka ovat sosiaalisessa hierarkiassa keskiluokan ja yläluokan alapuolella.

Kolmiportainen luokkamalli on huono, koska se ei huomioi köyhälistöä ja kurjalistoa, jotka elävät aivan erilaista elämää kuin työväenluokka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan