Miten teidän varallisuus on karttunut?
Kiinnostaa etenkin, jos teillä ei ole varakkaita vanhempia, ei perintöjä jne. Voiko tyhjästä päästä edes kohtuullisen hyvään tilanteeseen omin voimin? Pelkillä palkkatuloilla tuntuu mahdottomalta.
Kommentit (121)
Palkasta kannattaisi sijoittaa osa kuukausittain, vaikka kansainvälisiin osakerahastoihin. Ei tarvitse olla isojakaan summia. Säästötilillä rahat eivät pahemmin kasva, mutta rahastot tuottavat yleensä pidemmän päälle melko mukavasti.
Asuntoon sijoittaminen voi myös kannattaa, ja tekee asumisestakin yleensä halvempaa pidemmän päälle, vuokralla asumiseen verrattuna. Varsinkin jos asuu isommassa kaupungissa, jossa asunnon arvo kasvaa ja se on helppo myydä. Voi aloittaa vaikka pienestä halvasta yksiöstä, remontoida, myydä ja ostaa isompi, jne.
Palkkatuloillani ja pienellä palkallani olen kerännyt mittavan varallisuuden. En polta, enkä käytä päihteitä. Rahaa kertyy aivan väkisin.
Nautin kyllä elämästäni ihan vain matkustellen. Kotimaassa yövyn usein hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuloillani ja pienellä palkallani olen kerännyt mittavan varallisuuden. En polta, enkä käytä päihteitä. Rahaa kertyy aivan väkisin.
Nautin kyllä elämästäni ihan vain matkustellen. Kotimaassa yövyn usein hotellissa.
Siis, on myytti ettei työssäkäyvä voi kerätä omaisuutta, varsinkin jos on pitkä ura. Pienikin säästösumma kasvaa ajan kanssa.
Suomessa monet eivät ymmärrä esim sijoittaa rahojaan, vaan pitävät käyttötilillä tai halpakorkoisella säästötilillä, josta vain pankit hyötyvät. Tai kuluttavat kaiken heti.
Uskon että tämä on vain paremman tiedon puutetta. Ei tiedetä että sijoittaminen kannattaa. Ja on suhteellisen helppoa, varsinkin nykyään verkkopankissa. Perustiedot on kuitenkin hyvä ottaa selville riippumattomista mutta luotettavista lähteistä.
Sijoittamalla hyvä veli/sisko, sijoittamalla!
Säästämällä en oo matkustellut, käynyt ulkona syömässä tms 20v aikana käynyt ulkomailla 2 kertaa en tuhlaa, ostan vain sen mitä tarvitsen
nyt on hyvällä paikalla kallis asunto helsingissä lainaa on vähän ja lainan saisin periaatteessa maksetuksi kesällä pois säästöillä ja sijoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen osakkeisiin ei kannata, jos ei tiedä, mitä tekee.
Miten niin? Pitkällä aikavälillä lähes mahdoton olla tekemättä voittoa. Jos tyyliin 20 vuotta sitten olisi ostanut Helsingin Pörssistä sattumanvaraisesti sitä sun tätä niin äärimmäisen todennäköisesti osakesalkku olisi tänä päivänä huomattavasti arvokkaampi kuin mitä siitä on silloin maksanut. Ja siihen kaikki vuosien varrella maksetut osingot päälle.
Itse ostin Orionin osakkeita silloin kun ne olivat vielä halpoja. Edullisin sadan kappaleen satsi maksoi 1250 €. Tänä päivänä olen rikastunut kymppitonneilla, sekä saanut hyvät osingot joka vuosi.
Synnyin lusikka persiissä . Nyt vaan nautitaan ja eletään palmun alla . Työnteko on köyhille .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kyllä rikastuttu ihan vaan omilla ( lähinnä mun miehen) palkkatuloilla. Eka asunto ostettiin hyvään aikaan ja saatiin siitä 3 vuotta myöhemmin 100 000 enemmän kuin oltiin maksettu. Sen jälkeen taloudellisesti paras liike oli kun muutettiin USAan miehen työtarjouksen perässä. Ollaan nykyisin vajaa viisikymppisiä ja meillä on noin viiden miljoonan omaisuus. Siitä 100 000 on tullut perintönä.
Wau! Onko omaisuus kiinni osakkeissa, rahastoissa vai jossain muussa, ja missä? Käytättekö pankin omaa, exclutason sijoitusneuvojaa vai onko ulkopuolinen varainhoitaja? Kiinnostuksesta kysyn, miten muut ovat toimineet.
Asunnossa on noin 1.5 miljoonaa ja erilaisissa rahastoissa noin 3.5 miljoonaa. Lisäksi ja eläkesäästöjä ja muutamalla sadalla tuhannella miehen työpaikan osakkeita. Meillä on sijoitusneuvoja. Koko omaisuus on myös säätiössä jotta lapset pääsevät siihen helpommin käsiksi jos meille käy jotain.
Vierailija kirjoitti:
Odottelen kun pörssikuplat paukkuvat silloin miljoona sijoittajista tulee muutaman tuhannen omistajia
Ei kannata odottaa liian pitkään, muuten voi käydä kuin niille tutuilleni jotka ovat odottaneet jo reilut 10 v. Sinä aikana rahastoni on tuottanut n 400% voittoa.
Vaikka pörssikuplat paukkuisivat niin olen ehtinyt jo ottaa sijoittamani summan omaan käyttööni, ja ylimääräiset tuotot kasvavat nyt "omillaan" rahastossa. Tuskinpa menevät edes nollille kun on globaali rahasto ja laaja salkku.
20 v 50 000 €
30 v 25 000 €
40 v 1000 €
ihan työtä tekemällä 7-16 ja paljon ylitöitä päälle.vapaa ajalla teen halkoja myyntiin jotaa 100 mottia vuodessa vaan ettei menisi sohvalla makaamiseksi.
nyt on oma okt ja mökkikin.tilikin näyttää hyvälle.5vuotta ja eläkkeelle.
Varallisuutta ei ole paljon. Tilillä ja rahastoissa hajautettuna. Olen säästänyt ylityörahoja, kesälomarahoja, veronpalautuksia yms. Niistä on pikkuhiljaa kertynyt. Palkka ei ole siis suurimmasta päästä. Jotakuta voi ehkä huvittaa, että rahastoihin hajautan 10-50e/kk. Säästöilille n.100e/kk. Ei kuulosta paljolta, mutta kun sitä on tehnyt 10 vuotta, niin pienistä puroista.
En ole saamassa perintöjä. Aikoinaan ajattelin, että jäähän vanhemmiltani sitten joskus, ja siitä säästän omille lapsillekin opiskelurahoja yms. Ei puhuta mistään miljoonista, mutta n.30 000-40 000e olisi ollut minun osuus. No veljeni oli sitten nyhtänyt kaiken mahdollisen vanhemmiltani heidän eläessään, että minulle jäi sitten 60e. Siinäpä on ei paljon omille lapsille jäänyt säästettävää tai opiskelurahoja annettavaksi.
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aloittaa heti kun saa elämään jotain vakautta, 30-40 v.
Sijoittaminen ei ollut niin vaikeaa kuin aluksi luulin, on merkitystä jos saa muutaman satasenkin ylimääräistä vuodessa.
Ei kannata takertua toivottomuuteen, että mistä köyhä säästäisi. Aivan fantastinen tunne yhdestäkin 20-euroisesta joka jää.
Vierailija kirjoitti:
täysin tyhjästä lähteneinä sekä minä että puoliso, ollaan kuitenkin talo saatu hankittua ja se maksettu 8v. sen jälkeen alkoi rahaa jäädä itsestään se lainan lyhennyksen verran kuukausittain... vain ekaan autoon oli osarit, sitten kaikki sen jälkeen omalla rahalla... on ollut jo 3 uutena tilattuakin, siis 3. on juuri käytössä.
Se rahan karttuminen alkaa siitä kun jättää tilille joka kk jotain edes, ettei käytä kaikkea. Enkä tarkoita että joka asiassa pitää säästää, vaan sitä että jättää ne turhimmat hankinnat hiiteen. Se ei edes tunnu mistään luopumiselta.
Nyt on maallista hyvää yllin kyllin, sekä rahaa tilillä niin ettei mikään ylläri hetkauta ja voi sen autonkin tilata jos siltä alkaa tuntua
Ja vielä enemmän saat säästettyä kun et osta uutta autoa vaan pari kolme vuotta käytetyn. Sillä ajaa huoletta 5-6 vuotta. Lasken uuden auton ostamisen juuri tuollaiseksi turhaksi tuhlaukseksi, jonka voi heittää hiiteen. On oikeastaan pahimman lajin turhuutta ja tuhlausta. Mutta ymmärrän kyllä, että joillekin se on tärkeä egon pönkittäjä.
Amispohjalta putkimieheksi, siitä osakkaaksi samaan firmaan. Yrityksen myynti, siitä asuntosijoittajaksi. Nyt 54-vuotiaana en enää työelämässä. En usko että nyt onnistuisi sama, jos tänä vuonna joutuisi aloittamaan saman amispohjalta.
Oli molemmilla järkeä päässä jo nuorina, eli valittiin puoliso jonka kanssa pystyi sitoutumaan pitkään avioliittoon ja yhteiseen elämään. Opiskeltiin yliopistossa. Molemmilla jo suht nuorina vakaat työpaikat. Ei hakeuduttu pk-seudulle, vaan ostettiin tunnelmallinen, vanha talo edullisesti läheltä isoa kaupunkia mutta edulliselta paikkakunnalta. Maksettiin asuntolaina pois nopeasti v. 2007-2022. Reilu nelikymppisinä päästiin nauttimaan velattomasta elämästä ja hyvistä palkkatuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta asunto, jota kukaan muu ei halua. Mutta josta itse pidät. Jos saat hyvin halvalla. Remontoi ja myy voitolla.
Asuntoflippaaminen on ehkä järkevin. Opetteie tekemään pintaremonttia. Keittiöremontti, lattiat ja seinät maalataan ammattitaitoisesti. Hinta nousee.
Hometalossa ei paljon pieni pintaremontti auta. Nauti vastuustasi tai käräjöinnistä, kun joku pyytää useiden kymppitonnien alennusta hintaan tai kaupan purkua 3 vuoden päästä myymisestä.
Säästin 2500€/kk duunaripalkasta osakesijoituksiin joka kuukausi. 5v jälkeen oli sijoitustuotto +100% kun koronan jälkeen lähes kaikki osakkeet nousi mitä vain olin ostanut. Sijoitusvoitoilla maksoin asuntolainanlopun pois ja kun velat maksettu ja asumiskustannukset putosi 200euroon (vastike,vesi,sähkö) niin alkoi rahaa jäämään 1500€/kk omaan käyttöön! Nyt osakesalkku taas 80k€.
M38
Ingvar Kamprad perusti Ikean 17-vuotiaana. Myi aluksi m m kyniä ja kelloja, myöhemmin huonekaluja. Tuli tavallisesta perheestä.
Joten, on mahdollista! :-)