Miten teidän varallisuus on karttunut?
Kiinnostaa etenkin, jos teillä ei ole varakkaita vanhempia, ei perintöjä jne. Voiko tyhjästä päästä edes kohtuullisen hyvään tilanteeseen omin voimin? Pelkillä palkkatuloilla tuntuu mahdottomalta.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta asunto, jota kukaan muu ei halua. Mutta josta itse pidät. Jos saat hyvin halvalla. Remontoi ja myy voitolla.
Asuntoflippaaminen on ehkä järkevin. Opetteie tekemään pintaremonttia. Keittiöremontti, lattiat ja seinät maalataan ammattitaitoisesti. Hinta nousee.
Ei se tässä tilanteessa ole järkevää, asuntokauppa on niin surkeassa jamassa.
Aina löytyy, jos jaksaa etsiä. Ostin yksiön ns. puoleen hintaan mustana joulukuuna 15 vuotta sitten. Omaksi asunnoksi. Sain siitä paljon voittoa, kun myin. Kannattaa käydä näytöissä katselemassa.
Omaan käyttöön ostaminen ei olekaan flippaamista.
Aattelin sitä ensin taidetyöhuoneeksi kun oli niin halpa. Ja kukaan muu ei halunnut. Sain lainaa. Ostin 83 000 €:lla. Siihen taloyhtiön täydet remontit päälle. Aattelin, että en ainakaan häviä kaupassa. Pystyin juuri ja juuri maksamaan yhtiövastikkeen ja lainan kuussa. Asuin kolme vuotta ja muutin pois. Oli vuokralla kymmenen vuotta, kunnes myin pois. Myyntihinta oli yli 300 000 €.
Mikään rikastuminen ei ollut päällimmäisenä.
Valitsen kortin : Kaiken tiedän, mitään en kerro.
Peritty 1/4
Itse tehty 1/4
Bitcoin 1/2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä 7 pv viikossa ympäri vuodet
Toi vaan ei ole mitään elämää. Vetää itsensä ihan piippuun, uupuu, no kiva että on rahaa jota ei jaksa käyttää mihinkään?
Mulle ainakin varallisuus/raha on jotain mikä mahdollistaa kivan elämän, harrasteet, matkailun...
Parit tutut harrastavat kirpputoritoimintaa. Toiset myy vaatteita ja toiset huonekaluja. Saavat siitä tuloja. Harrastuksesta se lähtee.
Miksi kirpputoritoimintaa? Siis myyvät kirpputorilla yksityishenkilöinä?
Minusta tuntuu, että suurin osa rikastuneista on tehnyt rahaa sillä, että heillä on jokin intohimo tai agenda. Raha on tullut siinä sivussa. Raha ei ole koskaan ollut se päällimmäinen.
Ap, mikä on sun intohimo? Miten haluat auttaa muita? Ala sitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä 7 pv viikossa ympäri vuodet
Toi vaan ei ole mitään elämää. Vetää itsensä ihan piippuun, uupuu, no kiva että on rahaa jota ei jaksa käyttää mihinkään?
Mulle ainakin varallisuus/raha on jotain mikä mahdollistaa kivan elämän, harrasteet, matkailun...
Parit tutut harrastavat kirpputoritoimintaa. Toiset myy vaatteita ja toiset huonekaluja. Saavat siitä tuloja. Harrastuksesta se lähtee.
Miksi kirpputoritoimintaa? Siis myyvät kirpputorilla yksityishenkilöinä?
Halpa lähteä liikkeelle. Yhdet harrastivat kirpputoreja aina viikonloppuisin. Etsivät myytävää ja myivät sitten voitolla. Saivat mun mielestäni ihan hyvin rahaa harrastuksestaan.
Huonekalut tietysti. Instassa on paljon videoita, joissa vanha huonekalu putsataan maalista ja maalataan taidolla ja tyylillä. Sellaisesta ihmiset maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta asunto, jota kukaan muu ei halua. Mutta josta itse pidät. Jos saat hyvin halvalla. Remontoi ja myy voitolla.
Asuntoflippaaminen on ehkä järkevin. Opetteie tekemään pintaremonttia. Keittiöremontti, lattiat ja seinät maalataan ammattitaitoisesti. Hinta nousee.
Missä surkeassa. Osta halvalla ja myy kalliimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä surkeassa. Osta halvalla ja myy kalliimmalla.
Aina löytyy jotain. Mutta niinkuin kirjoitin, niin rahanahneus on huono tapa lähteä liikkeelle. Pitää olla joki muu ajatus. Halua auttaa muita esimerkiksi.
Verkkokauppa? Mitä voit myydä voitolla?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että suurin osa rikastuneista on tehnyt rahaa sillä, että heillä on jokin intohimo tai agenda. Raha on tullut siinä sivussa. Raha ei ole koskaan ollut se päällimmäinen.
Ap, mikä on sun intohimo? Miten haluat auttaa muita? Ala sitä tekemään.
Korjailen pienkoneita aikani kuluksi. Ostan sesongin ulkopuolella ja myyn huollettuna, korjattuna sesongin alkaessa. Nyt on kaksi ajoleikkuria ja yksi perämoottori työnalla, odottaa osia. Ei niitä osia Suomesta kannata ostaa.
Asunnon ostaminen ja itse remontointi on ehkä vaihtoehto, jos oikeasti osaa remontoida. Ja kyllä siihenkin aikaa menee. Töiden päälle iltaisin ja viikonloppuisin kuulostaa aika vaativalta.
Mitä ap tarkoittaa kohtuullisen hyvällä tilanteella? Kyllähän keskituloinenkin saa asuntolainan maksettua ja säästettyä siihen sivuun, kunhan noudattaa seuraavia ohjeita.
Elää joka kuukausi vähemmällä mitä tienaa. Välttää lainaa, se asuntolaina poislukien, maksaa kaikki käteisellä. Perheellisen on syytä mitoittaa asuntolaina niin, että selviää siitä myös, vaikka vain toinen olisi töissä.
Säästössä erikseen lyhytaikaissäästöt, puskurirahasto ja tavoitesäästöt (auto, loma tms.) ja pitkäaikaissäästöt osakkeissa eläkettä (työstä poisjäämistä) varten.
Kyllä voi säästämällä saavuttaa. Lakkaa tuhlaamasta. Kotiruokaa ja ilmaisia harrastuksia. Pikku hiljaa.
Minkä tekemisestä nautit, mikä tuo sinulle iloa? Minkä asian haluat jakaa eteenpäin? Usein liikeidea lähtee vuosien harrastuksesta. Voi olla ihan ns. hassukin. Mummojen kutomia villasukkia, joku trendikuvio.
Duunaripalkasta säästin ja sijoitin osakkeisiin. Korona aikaan osakkeet romahti ja itselläkin salkku -30% mutta jatkoin vaan ostamista normaalisti. Koronan jälkeen olin tuplannut osakesalkkuni arvon ja möin puolet plus 110% voitolla. Maksoin asuntolainan lopun 30k€ velan osaketuotoilla ja siitä taivas aukeni. Velattomassa asunnossa kun asun poikamiehenä niin jää duunaripalkasta joka kuukausi 1500€ omaan käyttöön ja osakesalkku taas 50k€.
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä on sun intohimo? Miten haluat auttaa muita? Ala sitä tekemään.Korjailen pienkoneita aikani kuluksi. Ostan sesongin ulkopuolella ja myyn huollettuna, korjattuna sesongin alkaessa. Nyt on kaksi ajoleikkuria ja yksi perämoottori työnalla, odottaa osia. Ei niitä osia Suomesta kannata ostaa.
Toihan voisi olla hyvä.
Kannattavin on, jos omaa työtään voi myydä jollakin tavalla. Erikoisosaamistaan. Ja varmin. Sijoittaminen osakkeisiin ei kannata, jos ei tiedä, mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kannattavin on, jos omaa työtään voi myydä jollakin tavalla. Erikoisosaamistaan. Ja varmin. Sijoittaminen osakkeisiin ei kannata, jos ei tiedä, mitä tekee.
No jaa. Oon jo töissä ja rahaa jää kuitenkin suksnvarteen. Vaikka en oo valmistunut kauppakorkeasta niin silti sijoitan ja tienaan. Mun osakkeet voittaa Helsingin HEX20 kirkkaasti (toki Hki on ollut huono)), mutta on kertynyt rahaa kurssinousujen ja osinkojen kautta.
Töitä tekemällä, osakekauppa käymällä ja kiinteistöillä. Nyt on joku puoli miljoonaa euroa omaisuus. Pääomatuloja sen verran, ettei tarvitse palkkatöissä käydä.
En nyt sanoisi rikastumiseksi, mutta helppoa ja huoletonta elämää vaikka murhetta huomisesta.
Onnistuu, jos opiskelee tarpeeksi hyväpalkkaiseen työhön.
Olen itse kotoisin kodista, jossa oli aina pula rahasta. Suurimman osan lapsuuttani kuusihenkinen perheemme asui vuokrakolmiossa. Pärjäsin kuitenkin koulussa hyvin, ja vanhempani maksoivat lukiokirjat, joten pääsin ylioppilaaksi. Sen jälkeen olen ollut taloudellisesti omillani.
Lähdin monen sadan kilometrin päähän kotoa opiskelemaan DI:ksi. Asuin Teekkarikylässä ensin kahden hengen huoneessa minulle entuudestaan tuntemattoman toisen opiskelijan kanssa ja kolmen ekan vuoden jälkeen omassa huoneessa, joka oli kuuden hengen solussa.
Kun valmistuin 24-vuotiaana 1980-luvun lopussa, minulla oli opintolainaa 63 000 markkaa. Ensimmäinen bruttopalkkani valmistumisen jälkeen oli 8500 mk/kk. Viimeisenä opiskeluvuonna olin syksyllä osa-aikatöissä ja keväällä kokoaikaisesti tekemässä palkallisesti diplomityötä. Avasin silloin ASP-tilin.
Viimeisen opiskeluvuoden aikana tapasin myös miehen, jonka kanssa menin reilu vuosi myöhemmin naimisiin. Ostimme ASP-lainalla kaksion espoolaisesta lähiöstä. Vuosien kuluessa ja perheen kasvaessa kahdella lapsella vaihdoimme sen ensin rivariasuntoon ja myöhemmin omakotitaloon.
Olin 41-vuotias, kun saimme viimeisen asuntolainaerän maksettua noin 18 vuotta sitten. Sen jälkeen aloitin sijoittamisen, ensiksi pienemmillä summilla ja myöhemmin lasten muutettua pois kotoa isommilla. Nykyisin kuukausipalkkani on 6400 brutto / 4000 netto, josta 2000 menee mukavaan elämään ja noin 2000 € kuukaudessa sijoituksiin.
Velattoman omakotitalon puolikkaan lisäksi minulle on kertynyt sijoituksia 280 000 €. Nämä kaikki palkasta ja siitä tehtyjen sijoitusten tuotosta säästettyjä. Perintöjä tai rahalahjoja en ole saanut. Nämä ovat siis omia sijoituksiani. Miehelläni on omansa.
Näin jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut maksaa asuntolainaa pois hitaammin ja aloittaa sijoittaminen jo aikaisemmin. Jos olusin tehnyt näin, minulla olisi vielä selvästi suurempi sijoitussalkku.
En nyt varsinaisesti mikään varakas ole, mutta säästöjä on noin 70 000 ja asunto velaton. Ihan peruspalkka mulla on, 3400 bruttona. Kahdelle alaikäiselle lapselle oon pystynyt säästää yhteensä noin 20 000.
Mulla ei ole koskaan ollut kalliita harrastuksia, alkoholia en juo, ruokakulut meillä pienet koska hyödynnän hävikkiä (resq ym) Uimahallit, leffat, satunnaiset teatterikäynnit/keikat maksan ePassilla, työnantaja tarjoaa 400 eurolla/vuosi.
Ehkä suuri tekijä on myös se, etten ole ikinä tykännyt maksaa korkoja mistään. Asuntolainaa mulla on ollut, mutta kaikki muut hankinnat (auto, kodin remontit) olen rahoittanut niin, että säästän etukäteen. Yritän hankkia järkevää, autona uudehko pienikuluinen hydridi, joka ei kuluta paljoa. Perusmenot on siis pienet!