Miksi en laihdu vaikka olen tehnyt nämä kaikki muutokset?
Olen nyt tasan vuoden ollut ilman sokeria, valkoista viljaa, riisiä, perunaa, ilman mitään alkoholia. Eli jätin pois karkit, pullat, makeat herkut, leivän, pastan ym, perunan, viinin jne. Syön siis melko vähähiilihydraattisesti, paljon kasviksia, kalaa, kanaa, lihaa, kananmunia, maitotuotteita. Vettä juomana ja kahvia. Ulkoilen joka päivä pari kertaa, kävelynlenkin teen. Silti en ole laihtunut vuodessa yhtään kiloa. Miksi en laihdu, mitä teen väärin? Ikää on 45, BMI on 29 ja sukupuoli nainen.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Valehtelet noissa. Jos et niin laihtuisit
Kyllä mä uskon, että hän kertoo totta. Itselläni kävi ihan samoin. Yhtään en laihtunut, vaikka söin ihanteellisesti, myös ravitsemusterapeutin mukaan. Mun kohdalla pitää syödä ihan pikkulinnun annoksia, että laihdun.
Ilman lihavuuslääkettä en siihen kyennyt.
Pikemminkin SIKSI et laihtunut kun söit ravitsemusterapeutin mukaan.
Ruokavalion korjaaminen olis auttanut.
Hyppään tähän ketjuun sen kummemmin lukematta koko stooria.
Tulet takuulla laihtumaan jos
1. jätät pois kaikki valkoiset, kuten sokeri ja KAIKKI jauhot. Myös ns, terveelliset jauhot kuten speltti, maissi En tiedä niin mantelijauhosta, itse käytän.
2. syöt vain aamaisen, lounaan ja illallisen.
3, Et mitään näiden kohdassa 2. välillä.!
4. Pidä annoskoot sopivina, älä satsaa lisää ruokaa.
Itse laihduin tällä menetelmällä ja nyt pidän itseni rajoissa. Tavallaan et sen iltapäivän kahvin kanssa ota mitään lisuketta. Iltasyöminen on pahasta. Suosi papuja niin pitää kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä näiltä, joiden mielestä 6-7 km/h kävely on vaan rentoa menoa, kertoisitteko sukupuolen ja minkä ikäisiä ja pituisia olette. Itse olen keskimittainen, mutta lyhyt jalkainen nainen ja edes nuorena 6 km/h ei ollut mitään rentoa kävelyä. Nyt yli kuusikymppisenä rento kävely on jotain 4 km/h ja ripeä 5 km/h.
7 km/h kävely on toki tosi rivakkaa, mutta kävelyä, ei juoksua. Leppoisa vauhti 5km /h (jos nyt ei olla missään tunturivaelluksella vaan kaupunkimaastossa) ja normiripeä 6 km/h. Olen 40 v ja 160 cm.
Kävely on pitkälti tekniikkalaji, olen aina tykännyt kävelystä ja mennyt kovaa. Moni ei ole niin kiinnostunut vauhdista, jolloin ei äkkiä ripsaan pääsekään vaikka kunto riittäisi muuten. En pysty itse juoksemaan kovin kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 1000-1200 kcal kuulostaa vähältä, mutta meillä pienikokoisilla vähän liikkuvilla toimistotyötä tekevillä naisilla peruskulutus on luokkaa 1500 kcal. Tunnin rankka liikunta nostaa kulutusta 200 kcal, mutta sen jälkeen on hirmuinen nälkä. Pakkohan silloin on energiansaanti olla vähäistä, jos painoa meinaa pudottaa.
Rankka liikunta, kuten juoksu ja hiihto, kuluttaa moninkertaisesti enemmän kuin 200 kcal. Ripeä kävelykin kuluttaa enemmän.
Ei kuluta enempää pienikokoisella naisella.
Kyllä kuluttaa. 70 kg naisella tunnin kävelykin keskinopeudella 7 km/h kuluttaa n. 400 kcal, mikä ei edes ole rankkaa liikuntaa. Juoksu kuluttaa paljon enemmän. Pienikokoisen naisen ei, muuten, tarvitse laihduttaa.
Olen 178/78 eli oikeastaan miehen kokoinen nainen. Hölkkään juoksumatolla 6 km 45 minuuttiin eli keskinopeus 8 km/h. Tämä kuluttaa maton laskurin mukaan 400 kcal.
Uskon, että vuosi ilman sokeria ym. on ihan hyvä asia, vaikka se ei puntarissa näykkään. En ole mikään painonhallinnan asiantuntija, mutta omalla kohdalla en ole oikein muuta tietä painonpudotukseen löytänyt kuin ruuasta/juomasta saatavan energian rajoittaminen. Käytännössä tämä on tarkoittanut kaloreiden tunnistamista ja sitä kautta ruokailun rajoittamista. Voimakkaan nälän sietämiseltäkään en ole voinut välttyä. Tiedän että monet ovat laihtuneet ilman nälän tunnetta, minulla ne keinot ei vaan ole toimineet.
Mulle riitti 10 vuotta epätoivoista laihdutuksen yrittämistä. Paino vaan nousi vuosi vuodelta ja karseat mieliteot, nälkäpiikit kokoajan. Tunne että kropassa oli vialla jokin, ei vaan toimi "oikein". Pyysin työterveydestä laihdutuslääkkeen ja se on muutamassa viikossa muuttanut mun elämän. Paino lähti heti laskemaan, olo on ihan mahtava, kaikki mieliteot poissa. Verensokeri tasainen, ei yhtäkään nälkäpiikkiä tai kiukkua tai käsien vapinaa kun verensokerit heittää, tunnetta että kuolen nälkään ihan just nyt. Annokset pienentyneet koska tasainen ihana olo vatsassa. Tältä näköjään tuntuu, kun kroppa toimii oikein ja normaalisti!
Ikä 45. Siinä se. Hormonaalinen lihominen, pöhötyyminen, turpoilu ja nestekertymää. Ehkä vielä vähän paineita ja stressiä ja niiden piiskaamaa noradrenaliinimyrskyä. Menee ohi, kun vaihtarit on ohi ja hormonitoiminta tasoittunut. Sitä ennen on melko vähän tehtävissä, jos luettemasi konstit eivät auta.
Suoliston ns hyvät hormonit ja bakteerit ovat tuhoutuneet, diabetes,uniapnea,verenpainetauti vaikuttavat suoliston ja maksan,munuaisen toimintaan ja pysyt lihavana.
Suoliston mikrobit, mm. bakteerit, sienet ja hiivat ovat tärkeitä myös aivoille. Aivojen ohella toisen hermokeskuksen, suoliston, välisten yhteyksien tutkimus on paljastanut, että suoliston mikrobit osallistuvat toimintaan, jossa elimistö valmistaa aivoille välttämättömiä välittäjäaineita.
Suolistobakteerit saavat suolen erittämään viestiaineita, kuten rasvahappoja ja hormoneja. Esimerkiksi valtaosa onnellisuushormoniksi nimitetystä serotoniinista syntyy suolistossa.
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/ruoka/suolisto-toiset-aivomme
No bmi 29 tarkoittaa että nivelet kärsii, se on jo todella paljon ylipainoa.
Lonkat,polvet,nilkat..
Seon kuulkaa kipeetä puuhaa ku nivelissä rustot hinkkaa vastakkain sitte
Kun täytin 40, niin tuntuu että sen jälkeen kaikki on ollut alamäkeä kropan suhteen. Olishan se varmaan helppoo pitää itsensä kuosissa niikun rikkaat. Olis pt, ravintovalmentaja, kokki jne jotka hyysäis sua. Mut tälläset tavalliset tallaajat joutuu tekeen järkyttävän työn ja silti ei välttämättä saa haluttuja tuloksia tietyn iän jälkeen... Huoh
Samat ajatukset mulla. Bmi 29 ikäiselläsi naisella on ihan ok. Kun lakkaat stressaamasta ja keskityt hyvään oloon, voit alkaa laihtuakin. Muistat vain edelleen terveellisen ruokavalion ja annoskoot. Yritä saada uniasiat kuntoon. Käy gynellä, hormonikorvaushoito voi olla tarpeen. Mittauta kilpirauhasarvot, tarkista, ettei sinulla ole uniapneaan. Yritä keksiä jokin mielekäs liikuntamuoto, johon kotona kykenisit. Kuntopyörä, soutulaite kotiin, kehonpainojumppa, punttijumppa?
Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi, aloin lihoa sinun ikäisenäsi kiihtyvällä tahdilla. Nyt olen 5,5 kk aikana vihdoin saanut painon laskemaan 10 kiloa. Liikkua pitää, onnekseni minä pääsen uimahalliin. Koiran kanssa lenkkeilystä ei paljon apua ole ollut, vaikka ulkoilua tuleekin 2 tuntia joka päivä. Ruokamäärien kanssa saa olla tosi tarkkana. Itse syön vain kolme kertaa päivässä, muuten kaloreita tulee liikaa. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea, tulesvaivaa ja unettomuus, Bmi tällä hetkellä 33 eli painonpudotustyötä on vielä paljon jäljellä.