Millainen herkkä lapsi on aikuisena?
Meidän 4v. esikoispoika on hyvin rauhallinen sekä rakastaa seurata ja tutkia ympäristöä - hyvin filosofinen jopa, joka kuormittuu ärsyketulvasta. Ja on myös herkkä, mutta ei kuitenkaan nepsy millään lailla. Herkkyys näkyy ehkä eniten siinä, että jos ns. antaa palautetta toiminnasta, tai hän tietää että on tehnyt jotakin mitä ei saa, niin itku tulee herkästi. Ei myöskään puolusta itseään esimerkiksi päiväkodissa, vaan jää yksin murehtimaan tai menee aikuisen luo pahan mielen kanssa.
Tunnistatko itsestäsi tai lapsesta vastaavia piirteitä ja millainen sinä tai lapsesi on nyt aikuisena? Koitko herkkyyden vahvuutena vai haasteena? Millaisella alalla työskentelet?
Kommentit (63)
Nelivuotias on vielä todella pieni.
Sopivasti tukemalla ja rohkaisemalla oppii kyllä pärjäämään.
On luonnollista, että lapsi kuormittuu siitä, että joutuu käymään töissä pitkät päivät päiväkodissa - niin kuormittuvat aikuisetkin, eikä sitä ihmetellä.
Ihmiset ovat erilaisia. Itse kasvoin maalla, jossa leikkikaverit asuivat niin kaukana, ettei lapsiseuraa ollut usein. Leikin yksin ja ajattelin paljon, koska juttuseuraa ei ollut kuin ne kodin aikuiset. Eläimet ja varsinkin koirat (metsästystä harjoittavassa huushollissa oli aina koiria ja maalla muutoinkin yleensä joka talossa) olivat myös kasvinkumppaneitani. Siitä seurasi, että koko aikuiselämän sekä työuran ajan olen toiminut parhaiten ja mieluiten itsenäisesti. Kuitenkin työssäni minua on pidetty sosiaalisena ja sosiaalisesti taitavana ja vastuullani on ollut runsaasti ryhmien vetoa sekä yksilöohjausta.
Vahvuuteni on, että osaan kuunnella ja olen aidosti kiinnostunut muista ihmisistä. Pohjaa siihen lapsuuteen: paljon keskustelua aikuisten kanssa ja ihanaa, kun oli edes joskus sitä kaivattua lapsiseuraa. Koulua rakastin niiden kaverien takia, joita siellä vihdoin sain.
Kuormitun helposti ja nuorempana olin aina työpäivän jälkeen henkisesti uupunut, koska ihmisläheisessä työssä ns. annoin kaikkeni. Sittemmin - onneksi tiedostettuani tämän - opin suojelemaan itseäni ja jakamaan paremmin työnelämän ja muun elämän (= työt jää töihin).
Ongelma itselleen ja muille ovat ne väkivaltaisesti käyttäytyvät. Iästä riippumatta.
Itse olin todella herkkä lapsi ja nykyään olen taiteilija. Elämän alku oli hankala enkä saanut sellaista kannustusta ja tukea kuin olisin varmaan tarvinnut. Poikani on herkkä myös mutta pärjää paljon paremmin kuin minä lapsena, koska on myös sosiaalinen. Ei herkkyys ole ongelma mutta lasta kannattaa rohkaista ja kehua paljon. Ei kannata tehdä liikaa hänen puolesta jotta oppii tekemään itse ja luottamaan itseensä.